КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 березня 2022 року м. Кропивницький Справа № 340/8945/21
Кіровоградський окружним адміністративний суд у складі судді Хилько Л.І., розглянув в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України (даліпозивач) до приватного підприємства "Інститут проблем будівництва" (такожвідповідач) про анулювання спеціального дозволу, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом та просить припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4622 від 18.12.2007, наданого відповідачу.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що є всі підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами на підставі ст. 26 Кодексу України про надра. Відтак, позивач просить суд позовні вимоги задовольнити в повному обсязі та припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 18.12.2007 №4622.
Відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву на позовну заяву або ж заяви про його визнання.
Дослідивши наявні в справі документи та матеріали суд дійшов наступних висновків.
Судом встановлено, що відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 4622 від 18.12.2007 з метою видобування незмінених та зачеплених вивітрюванням гнейсів та гранітів в якості сировини для виробництва щебеню будівельного та каменю бутового (а.с.16).
ДНВП "Геоінформ України" листом від 13.03.2021 №03/303-0992 було повідомлено Держгеонадра стосовно надрокористувачів, що не подали статистичну звітність за формою 5-гр,6-гр,7-гр за 2020 рік.
Так, відповідач не подав звітність за формою 5-гр. (а.с.15-16).
ДНВП "Геоінформ України" листом від 15.06.2021 №03/303-2279 було повідомлено Держгеонадра стосовно надрокористувачів, що не подали статистичну звітність за формою 5-гр, 6-гр,7-гр за 2020 рік.
Так, відповідач не подав звітність за формою 5-гр. (а.с.20-21).
Наказом Державної служби геології та надр України від 18.06.2021 № 468 "Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та внесення змін до наказів" зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами № 4622 від 18.12.2007 та надано відповідачу 30 календарних днів для усунення порушень (а.с.17).
Листом Державної служби геології та надр України від 30.06.2021 №10595/01/02-21 відповідача повідомлено про вказаний наказ, однак поштове відправлення повернулось без вручення (а.с.18-19).
У зв`язку з не усунення порушень, Державна служба геології та надр України листом від 18.08.2021 №14641/01-1/02-21 звернулась до відповідача стосовно надання згоди/незгоди на припинення його права користування надрами, однак таке поштове відправлення повернулось без вручення (а.с.22-23).
ДНВП "Геоінформ України" листом від 13.09.2021 №03/303-3603 було повідомлено Держгеонадра стосовно надрокористувачів, що не подали звітність за формами 5-гр, 7-гр, за 2020 станом на 01.09.2021.
Так, відповідач не подав звітність за формою 5-гр. (а.с.24).
Як вбачається, особливими умовами спеціального дозволу № 4622 від 18.12.2007 передбачено, що надрокористувач зобов`язаний подавати щорічну звітність перед ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів згідно з формою 5-гр.
Однак, відповідна звітність до Державної служби геології та надр України не надходила.
У зв`язку із вищевикладеними обставинами, Державна служба геології та надр України на підставі статті 26 Кодексу України про надра звернулася до суду з позовом про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4622 від 18.12.2007.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Так, відповідно до частини 1 статті 4 Кодексу України про надра, надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування.
Згідно з частиною 1 статті 13 Кодексу, користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Абзацом 3 статті 14 Кодексу України про надра передбачено, що надра надаються у користування, зокрема, для видобування корисних копалин.
Частиною 1 статті 19 Кодексу України про надра визначено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 24 Кодексу України про надра, користувачі надр мають право здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції.
Відповідно до вимог частини 2 статті 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) здійснювати підготовку і розкриття звітів (консолідованих звітів) про платежі на користь держави та інформації про укладені договори (угоди) щодо користування надрами в обсязі та у порядку, встановлених Законом України "Про забезпечення прозорості у видобувних галузях"; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Частинами 3-4 ст. 24 Кодексу України про надра передбачено, що права та обов`язки користувача надр виникають з дня отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угоди про розподіл продукції - з дня набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено самою угодою, та діють до завершення строку дії спеціального дозволу на користування надрами або до набрання законної сили рішенням суду про дострокове припинення права користування надрами (анулювання спеціального дозволу на користування надрами) з підстав, встановлених цим Кодексом.
Користувач надр (інвестор), який отримав спеціальний дозвіл на користування надрами та гірничий відвід (у разі його необхідності) або уклав угоду про розподіл продукції, має виключне право здійснювати в його межах користування надрами відповідно до цього спеціального дозволу та угоди про розподіл продукції. Будь-яка діяльність, пов`язана з користуванням надрами в межах гірничого відводу, може здійснюватися тільки за згодою користувача надр (інвестора), якому він наданий. Така згода або відмова в її наданні має бути надана протягом двадцяти календарних днів після отримання відповідного письмового запиту. У разі ненадання жодної відповіді протягом зазначеного часу така згода вважається наданою.
Відповідно до пунктів 9, 10 пункту 4 Положення про Державну службу геології та надр України, що затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 року №1174, Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедура продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (далі Порядок №615).
Пункт 21 Порядку №615 (в редакції на момент прийняття наказу про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами) передбачає, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Міндовкілля, Держпраці, МОЗ, Держекоінспекції, органів місцевого самоврядування, ДПС у разі: 1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; 2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення; 3) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища; 4) наявності підстав, передбачених Законом України "Про санкції"; 5) невиконання умов висновків з оцінки впливу на довкілля та/або висновків державної екологічної експертизи; 6) відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля та/або висновку державної екологічної експертизи діяльності з видобування корисних копалин.
Згідно до п. 22 Порядку №615, право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбачених Кодексом України про надра, Законами України "Про нафту і газ" та "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
За змістом частини 1 статті 25 Кодексу України про надра, права користувачів надр охороняються законом і можуть бути обмежені лише у випадках, передбачених законодавством України.
Відповідно до статті 26 Кодексу України про надра визначено, що право користування надрами припиняється в разі: 1) якщо відпала потреба в користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано в користування; 4) користування надрами із застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом 2 років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої в користування ділянки надр.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.
Отже, право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.
Як встановлено, особливими умовами спеціального дозволу № 4622 від 18.12.2007 передбачено, що надрокористувач зобов`язаний подавати щорічну звітність перед ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів згідно з формою 5-гр. (а.с.16), яку відповідач добровільно не подавав.
Таким чином, суд дійшов висновку про наявність обґрунтованих доказів на підтвердження факту порушення відповідачем вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами, що згідно до статті 26 Кодексу України про надра є підставою для припинення права користування надрами.
Підсумовуючи викладене, суд дійшов до висновку про задоволення позову.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Згідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При цьому, частиною 2 статті 139 КАС України передбачено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Таким чином, судові витрати позивача, пов`язані зі сплатою ним судового збору, відшкодуванню не підлягають.
Керуючись статтями 139, 143, 242-246, 255, 260-263, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити.
Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4622 від 18.12.2007, наданого приватному підприємству "Інститут проблем будівництва" (код ЄДРПОУ: 34813195).
Рішення суду набирає законної сили в порядку, встановленому ст.255 КАС України та може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295-297 КАС України.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Л.І. Хилько
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.03.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 103801910 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Л.І. Хилько
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні