Справа № 420/21090/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 квітня 2022 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Свиди Л.І.
розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Балтської міської ради Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
До суду звернувся ОСОБА_1 з позовною заявою до Балтської міської ради Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення відповідача від 30 вересня 2021 року №579-VIІІ про відмову у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки позивачу, яким було відмовлено позивачу у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки: сільськогосподарського призначення (01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва), комунальної власності, орієнтовною площею 2 га, що виділена на викопіюванні та має кадастровий номер 5120685700:01:001:0455 (загальна площа 3.0681 га), з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Балтської міської об`єднаної територіальної громади Подільського (Балтського) району Одеської області; зобов`язання відповідача надати дозвіл позивачу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки: сільськогосподарського призначення (01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва), комунальної власності, орієнтовною площею 2 га, що виділена на викопіюванні та має кадастровий номер 5120685700:01:001:0455 (загальна площа 3.0681 га), з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Балтської міської об`єднаної територіальної громади Подільського (Балтського) району Одеської області.
За цією позовною заявою відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у відповідності до ст. 262 КАС України та наданий відповідачу строк для подання до суду відзиву на цю заяву.
Позов, відповідь на відзив обґрунтовані позивачем тим, що 10.09.2021 року ОСОБА_1 звернувся до Балтської міської ради з клопотанням про надання йому дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки: сільськогосподарського призначення (01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва), комунальної власності, орієнтовною площею 2 га, що виділена на викопіюванні та має кадастровий номер 5120685700:01:001:0455 (загальна площа 3.0681 га), з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Балтської міської об`єднаної територіальної громади Подільського (Балтського) району Одеської області.
Рішенням Балтської міської ради Одеської області від 30 вересня 2021 року №579-VIII відмовлено ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки сільськогосподарського призначення (01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва), комунальної власності, орієнтовною площею 2 га, що виділена на викопіюванні та має кадастровий номер 5120685700:01:001:0455 (загальна площа 3.0681 га), з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Балтської міської об`єднаної територіальної громади Подільського (Балтського) району Одеської області.
З таким рішенням відповідача позивач не погоджується, оскільки воно не ґрунтується на вимогах закону. На законодавчому рівні закріплено підстави такої відмови, вони є вичерпними і додаткового тлумачення не потребують. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, обґрунтувань використання схем тa землеустрою охорони i техніко-економічних земель адміністративно територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. На переконання позивача, він звернувся з клопотанням до відповідача 10.09.2021 року, а відповідач не мав права відмовляти позивачу з зазначених ним підстав, оскільки: до вказаного клопотання надавалась згода землекористувача на розроблення мною технічної документації із землеустрою стосовно земельної ділянки площею 2 га, що виділена на викопіюванні та має кадастровий номер 5120685700:01:001:0455 (загальна площа 3.0681 га), з метою подальшої передачі безоплатно у власність.
З відзиву на позовну заяву та заперечень на відповідь на відзив вбачається, що підставами для відмови ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 5120685700:01:001:0455 площею 3,0681 га стало те, що останній звернувся із заявою щодо надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, яка не перебуває у його власності або користуванні, а отже він не є належним суб`єктом такого звернення згідно ст. 26 ЗУ «Про землеустрій». Така відмова, на думку відповідача є правомірною і обґрунтованою.
Дослідивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги позивача, заперечення відповідача, суд вважає, що позов не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
ОСОБА_1 10 вересня 2021 року направив відповідачу клопотання про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки: сільськогосподарського призначення (01.01 Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва), комунальної власності, орієнтовною площею 2 га, що виділена викопіюванні на та має кадастровий номер 5120685700:01:001:0455 (загальна площа 3.0681 га), з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Балтської міської об`єднаної територіальної громади Подільського (Балтського) району Одеської області або мотивовану відмову в наданні вказаного дозволу.
До клопотання позивач додав копію паспорта та ідентифікаційного коду, згоду землекористувача земельної ділянки кадастровий номер 5120685700:01:001:0455 ТОВ «АГРО-БАЛТА», витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обмежень (про реєстрацію договору 5120685700:01:001:0455), графічний матеріал на бажану земельну ділянку із позначенням місця її розташування. (а.с.37)
Рішенням Балтської міської ради Одеської області від 30.09.2021 року №579-VІІІ «Про відмову у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки» позивачу відмовлено у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 5120685700:01:001:0455 площею 3,0681 га з метою подальшої її передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, з огляду на таке: ОСОБА_1 в своєму клопотанні просить надати йому дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 5120685700:01:001:0455, яка перебуває в комунальній власності Балтської міської територіальної громади в особі Балтської міської ради Одеської області і яку орендує ТОВ «АГРО-БАЛТА» (код ЄДРПОУ 36317941), згідно договору оренди від 27.07.2021 б/н укладеному за результатами проведення земельних торгів за лотом № 70507, що відбулись 27.07.2021, а отже заявник не є ні власником ні користувачем вказаної вище земельної ділянки, а згідно частини 1 статті 26 Закону України «Про землеустрій замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники i землекористувачі.
Статтею 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.ч.1-3 ст.116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Згідно з частинами 1, 2 ст.79-1 ЗК України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки, як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
Частиною 4 ст.79-1 ЗК України визначено, що земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Частиною 6 ст.79-1 ЗК України встановлено, що формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення, здійснюється на підставі відповідної технічної документації із землеустрою.
Технічна документація із землеустрою - сукупність текстових та графічних матеріалів, що визначають технічний процес проведення заходів з використання та охорони земель без застосування елементів проектування (ст.1 Закону України від 22.05.2003 №858-IV "Про землеустрій" (далі - Закон України №858-IV).
Згідно з абзацом першим ст.25 Закону України №858-IV документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Абзац другий зазначеної статті Закону визначає види документації із землеустрою:
а) схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць;
б) проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць;
в) проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів;
г) проекти землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;
ґ) проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок;
д) проекти землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб;
е) проекти землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь;
є) проекти землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів;
ж) проекти землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв);
з) робочі проекти землеустрою;
и) технічна документація із землеустрою щодо визначення та встановлення в натурі (на місцевості) державного кордону України;
і) технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);
ї) технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюються права суборенди, сервітуту;
й) технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок;
к) технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель.
Тобто проект землеустрою та проект технічної документації є різними видами документації з землеустрою.
При цьому, Верховний Суд в постанові від 23 жовтня 2020 року по справі № 802/1535/17-а зазначив, що підставою для формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення, є технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок. Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок та технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок є різними за своєю суттю документами із землеустрою, не є тотожними за процедурою виконання цієї документації.
Відповідно до ст.29 Закону України №858-IV, документація із землеустрою включає в себе текстові та графічні матеріали і містить обов`язкові положення, встановлені завданням на розробку відповідного виду документації.
Документація із землеустрою розробляється на основі завдання на розробку відповідного виду документації, затвердженого замовником.
Склад, зміст і правила оформлення кожного виду документації із землеустрою регламентуються відповідною нормативно-технічною документацією з питань здійснення землеустрою.
Погодження і затвердження документації із землеустрою відповідно до ст.30 Закону України №858-IV проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України, цим Законом.
Частиною 1 ст. 26 Закону №858-IV, визначено, що замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.
Згідно зі ст.31 Закону України №858-IV, зміни до документації із землеустрою вносяться особою, яка відповідно до вимог цього Закону може бути розробником документації із землеустрою за рішенням органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування або власників землі та землекористувачів, у тому числі орендарів, які затвердили проекти землеустрою.
Погодження та затвердження змін до документації із землеустрою здійснюються в порядку, передбаченому для погодження та затвердження документації із землеустрою.
Згідно з ч.1 ст.56 Закону України №858-IV, технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок включає:
а) пояснювальну записку;
б) технічне завдання на складання документації, затверджене замовником документації;
в) кадастрові плани земельних ділянок, які об`єднуються в одну земельну ділянку, або частини земельної ділянки, яка виділяється в окрему земельну ділянку;
г) матеріали польових геодезичних робіт;
ґ) акт приймання-передачі межових знаків на зберігання при поділі земельної ділянки по межі поділу;
д) перелік обтяжень прав на земельну ділянку, обмежень на її використання та наявні земельні сервітути;
е) нотаріально посвідчена згода на поділ чи об`єднання земельної ділянки заставодержателів, користувачів земельної ділянки (у разі перебування земельної ділянки в заставі, користуванні);
є) згоду власника земельної ділянки, для земель державної власності - органу, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою, на поділ чи об`єднання земельних ділянок користувачем (крім випадків поділу земельної ділянки у зв`язку з набуттям права власності на житловий будинок, розташований на ній).
Отже, отримання дозволу на виготовлення вказаного виду технічної документації закон не передбачає. Законом визначено обов`язок отримання від відповідного суб`єкта владних повноважень згоди на поділ земельної ділянки. Видача уповноваженим органом "дозволу" передбачена абзацом 7 ст.50 Закону України №858-IV, саме для проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, а також абз.12 ст.55 зазначеного Закону для технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), тобто для іншого виду документації із землеустрою.
ВС у рішенні від 03.10.2019 у справі №823/1172/17 зазначив, що оскільки позивач звернувся до відповідача із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, а не з технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, що суперечить вимогам частини шостої статті 79-1 Земельного кодексу України, відповідач правильно відмовив у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою.
При цьому, підставою для формування земельних ділянок шляхом поділу раніше сформованих земельних ділянок, що перебувають у користуванні, без зміни їх цільового призначення є технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок користувачем, погоджена власником/розпорядником земельної ділянки. При цьому, право на звернення за погодженням на поділ земельної ділянки має користувач, заставодержатель і власник земельної ділянки.
Разом з тим, позивач не надав суду доказів на підтвердження того, що він є власником, заставодержателем чи користувачем земельної ділянки з кадастровим номером 5120685700:01:001:0455 (загальна площа 3,0681 га), тобто не є суб`єктом звернення щодо поділу та об`єднання земельної ділянки у відповідності до приписів законодавства.
Таким чином, з урахуванням наведених вище норм законодавства та встановлених обставин, суд робить висновок про відмову у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 , оскільки законом не передбачено отримання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, така документація розробляється відповідними суб`єктами з подальшим погодженням із власником земельної ділянки. Проте, як встановив суд, позивач не є суб`єктом звернення щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 5120685700:01:001:0455 (загальна площа 3,0681 га).
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги ОСОБА_1 не обґрунтовані, не відповідають вимогам законодавства та не підлягають задоволенню.
Керуючись ст. ст. 6, 14, 90, 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Балтської міської ради Одеської області (вул.. Любомирська, 193, м.Балта, Одеська область, 66101, код ЄДРПОУ 04056954) про визнання протиправним та скасування та рішення відповідача від 30 вересня 2021 року №579-VIІІ про відмову у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки позивачу, яким було відмовлено позивачу у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки: сільськогосподарського призначення (01.01 Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва), комунальної власності, орієнтовною площею 2 га, що виділена на викопіюванні та має кадастровий номер 5120685700:01:001:0455 (загальна площа 3.0681 га), з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Балтської міської об`єднаної територіальної громади Подільського (Балтського) району Одеської області; зобов`язання відповідача надати дозвіл позивачу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки: сільськогосподарського призначення (01.01 Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва), комунальної власності, орієнтовною площею 2 га, що виділена на викопіюванні та має кадастровий номер 5120685700:01:001:0455 (загальна площа 3.0681 га), з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Балтської міської об`єднаної територіальної громади Подільського (Балтського) району Одеської області - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Л.І. Свида
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.03.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 103829765 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Свида Л.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні