ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 березня 2022 рокуЛьвівСправа № 380/12348/20 пров. № А/857/12434/21
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Довгополова О.М.,
суддів Гудима Л.Я., Коваля Р.Й.,
з участю секретаря судового засідання: Вовка А.Ю.,
за участю представника відповідача: Болотіна М.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 10 лютого 2021 року у справі № 380/12348/20 за адміністративним позовом Фермерського господарства "Коровай" до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними і скасування рішень, -
суддя (судді) в суді першої інстанції Кравців О.Р.
час ухвалення рішення: 13:16:16
місце ухвалення рішення м. Львів
дата складання повного тексту рішення: 15.02.2021р.
ВСТАНОВИВ:
24.12.20р. Фермерське господарство "Коровай" звернулося в суд з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України , в якому просило суд;
- визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №18995245/35400750 від 03.09.2020р.;
- визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1909484/35400750 від 08.09.2020р.;
- визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1909592/35400750 від 08.09.2020р.;
- зобов`язати ДПС України у ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 02.08.2020р.;
- зобов`язати ДПС України у ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 04.08.2020р.;
- зобов`язати ДПС України у ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №3 від 06.08.2020р.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 10.02.2021р. позов задоволено.
Рішення мотивоване тим, що оскаржуваними спірними рішеннями комісії ГУ ДПС у Львівській області відмовлено у реєстрації досліджуваних податкових накладних, а підставами зазначено неподання платником податку копій документів, при цьому рішення не містять підкреслень тих документів, які позивачем не надано.
Не погодившись із ухваленим судовим рішенням, Головне управління ДПС у Львівській області подало апеляційну скаргу, у якій, з посиланням на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що причиною відмови у реєстрації податкових накладних стала відсутність первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів. у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів прийняття-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки. Щодо зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкові накладні скаржник зазначає, що таке є передчасним, оскільки належним способом захисту в даному випадку буде зобов`язання повторно розглянути питання щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
Представник Головного управління ДПС у Львівській області підтримав свою апеляційну скарг, просив у задоволенні позову відмовити.
Позивач явку уповноваженого представника у судове засідання не забезпечив, про дату, час і місце судового розгляду був належним чином повідомлений.
Суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги (частина перша статті 308 КАС України).
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника апелянта, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, ФГ "КОРОВАЙ" зареєстроване як юридична особа 02.10.2007, код ЄДРПОУ 35400750; види діяльності: 01.11. Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; 01.50 Змішане сільське господарство (основний); 01.63 Післяурожайна діяльність; 01.64 Оброблення насіння для відтворення.
Згідно з витягом №1813224500017 з реєстру платників податку на додану вартість, позивач є платником податку на додану вартість з 01.12.2012р.
Відповідно до договору поставки №1802/19/29 від 13.07.2018 укладеним між Малим приватним підприємством фірмою Ерідон (постачальник) та ФГ "КОРОВАЙ" (покупець), в порядку та на умовах цього договору постачальник зобов`язується поставити покупцю продукцію виробнично-технічного призначення, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити вартість такого товару. Найменування, асортимент та кількість товару, який підлягає поставці за цим договором, зазначаються у додатках, які є невід`ємною частиною /арк.спр.48-51/.
Відповідно до вказаного договору позивач придбав насіння озимої пшениці Паннонікус І репродукція не протруєне у кількості 22,000000т на суму 237600,00 грн. (у т.ч. ПДВ) (видаткова накладна №80862 від 07.09.2018), який відповідно до Товарно-транспортної накладної (далі - ТТН) від 06.09.2018 поставлено постачальником покупцю.
01.01.2019 між ТОВ Суффле Агро Україна (продавець) та ФГ "КОРОВАЙ" (покупець) укладено договір поставки №1300026047 /арк.спр.61-66/, за яким відповідно до умов, зазначених у даному договорі, продавець зобов`язується поставляти, а покупець приймати та оплачувати вартість наступних сільськогосподарських товарів: насіння ячменю, кукурудзи, ріпаку, соняшника, пшениці, сої, гороху, сорго, люцерни та жита; засоби захисту рослин; мінеральні добрива; добрива для підкореневого підживлення.
За вказаним договором придбано добрива ФертіБуст, що підтверджується специфікацією, видатковою накладною.
03.06.2020р. між Малим приватним підприємством Фірмою Ерідон (постачальник) та ФГ "КОРОВАЙ" (покупець) укладений договір поставки №1802/20/327, за яким в порядку та на умовах цього договору постачальник зобов`язується поставити покупцю продукцію виробнично-технічного призначення, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити вартість такого товару. Найменування, асортимент та кількість товару, який підлягає поставці за цим договором, зазначаються у додатках, які є невід`ємною частиною.
Позивач за цим договором придбав у контрагента розчин тіосульфату амонію NS 12-36, вид пакування (фасовка) - контейнер 1,33т, у кількості 9,310000 на суму 167580,00 грн., (у т.ч. ПДВ), який відповідно до ТТН від 10.06.2020 поставлено контрагентом позивачу та оплачено відповідно до платіжного доручення №534 від 03.06.2020р.
Придбавши вказану сировину, позивач здійснив її посів, вирощування та збір.
ФГ "КОРОВАЙ" володіє спеціалізованою технікою, що підтверджується формою №20-ОПП, повідомленням про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність; орендує земельні ділянки на території Шегинської сільської ради площею 396,101га відповідно до довідки від 28.07.2020. Також позивач представив звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду станом на 01.12.2019 та звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01.01.2020, книгу складського обліку за 2020р.
Наявність трудових ресурсів позивач підтвердив штатним розписом на 2020 рік
Відповідно до договору поставки від 14/07-М між позивачем (продавець) та ТОВ Агропостач-К (покупець) від 14.07.2020р., продавець підприємство виробник сільськогосподарської продукції, зобов`язується передати у власність покупця, а покупець платник податків на загальних умовах, зобов`язується прийняти та оплатити сільськогосподарську продукцію, країна походження - Україна, яка надалі йменується товар, в асортименті, за ціною, кількістю та якістю на умовах, узгоджених сторонами у відповідних додатках до цього договору, що укладається окремо на кожну партію товару. Продавець гарантує, що товар є продукцією власного виробництва, належить йому на праві власності, не перебуває під забороною, відчуженням, арештом, не є предметом застави перед будь-якими фізичними або юридичними особами, державними органами і державою, тобто товар, який постачається за договором, є вільним від будь-яких прав та/або домагань третіх осіб.
Ціна товару, кількість товару, загальна сума вартості кожної окремої партії товару визначається у додатках до цього договору. Розрахунок покупця з продавцем здійснюється на підставі рахунку-фактури, наданого продавцем шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок продавця впродовж трьох банківських днів з моменту отримання рахунку-фактури, на умовах передоплати у розмірі 100% від вартості кожної завантаженої партії товару.
Продавець забезпечує реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних на протязі семи днів.
Умови та терміни поставки (відповідно до міжнародних правил інтерпретації комерційних термінів ІНКОТЕРМС-2010 ) узгоджуються сторонами в додатках, які є невід`ємною частиною цього договору.
Згідно з додатком від 04.08.2020 №2 до договору сторони домовилися про те, що продавець передає у власність, а покупець приймає і оплачує товар - пшеницю урожаю 2020 року у кількості 800 тонн +/- 20% вартістю 4240000,00 грн., в т.ч. ПДВ.
Умови поставки FCA склад продавця в с. Черневе Мостиського району Львівської області. Продавець проводить завантаження на транспортний засіб покупця протягом однієї доби.
Згідно з випискою по рахунку позивача, контрагент на користь позивача здійснив проплати за вказаним договором 04.08.2020 у сумі 265000,00 грн.; 06.08.2020 у сумі 1001700,76 грн.
Поставка товару здійснювалася декількома партіями, що підтверджується відповідними видатковими накладними: №36 від 05.08.2020 на суму 156774,12 грн. (в т.ч. ПДВ); №37 від 05.08.2020 на суму 168434,12 грн. (в т.ч. ПДВ); №40 від 06.08.2020 на суму 132182,10 грн. (в т.ч. ПДВ); №41 від 06.08.2020 на суму 129214,09 грн. (в т.ч. ПДВ); №43 від 07.08.2020 на суму 129744,10 грн. (в т.ч. ПДВ); №44 від 07.08.2020 на суму 131344,10 грн. (в т.ч. ПДВ); №49 від 10.08.2020 на суму 131228,10 грн. (в т.ч. ПДВ); №50 від 10.08.2020 на суму 132712,10 грн. (в т.ч. ПДВ); №59 від 12.08.2020 на суму 155078,11 грн. (в т.ч. ПДВ).
Вартість поставок за вказаними видатковими накладними 1266700,94 грн.
Транспортування здійснено на підставі оформлених ТТН на умовах, визначених у додатку №2 до договору, зокрема: №24 від 05.08.2020; №25 від 05.08.2020; №26 від 06.08.2020; №27 від 06.08.2020; №28 від 07.08.2020; №29 від 07.08.2020; №38 від 10.08.2020; №39 від 10.08.2020; №43 від 12.08.2020р.
15.07.2020р. між позивачем (постачальник) та Приватним підприємством Оліяр (покупець) укладено договір поставки №ПА1/150720 /арк.спр.69-72/, відповідно до якого в порядку та на умовах визначених цим договором, постачальник зобов`язується поставити покупцю ріпак врожаю 2020 року, відповідно до умов цього договору, а покупець зобов`язується прийняти цей товар і сплатити за нього визначену цим договором ціну.
Постачальник гарантує покупцю, що він є добросовісним і єдиним власником товару, товар вільний від прав та/або претензій третіх осіб (в тому числі не є предметом застави та/або податкової застави, не знаходиться під арештом, забороною, обтяженням, не є спільною власністю, право власності на товар не оскаржується третіми особами, відносно товару не ведуться судові суперечки, треті особи не мають права першочергової купівлі товару), з третіми особами не укладені договори відчуження товару. Строки (терміни) поставки товару визначаються у специфікації, що є додатковою угодою до цього договору.
Якість, асортимент товару, одиниця виміру, ціна за одиницю товару, загальна вартість узгоджуються сторонами та визначаються специфікацією, що є додатковою угодою до цього договору.
Загальна кількість товару за договором становить 30 тонн, якщо інше не передбачене в додаткових угодах (специфікаціях). Товар за цим договором повинен бути поставлений покупцеві за адресою: Львівська область, Пустомитівський район, с. Ставчани, вул. Шашкевича, 36 та/або Львівська область, м. Пустомити, вул. Привокзальна, 25 на умовах DAP, згідно з правилами ІНКОТЕРМС-2010 , якщо інше місце та/або умови поставки не зазначено у специфікації, з урахуванням особливостей, передбачених цим договором.
Загальна ціна договору становить суму всіх видаткових накладних та/або актів приймання-передачі товару, на підставі яких було поставлено товар та визначається у залежності від кількості поставленого товару, результатів прийняття товару по якості, в порядку визначеному цим договором.
Оплата за товар здійснюється наступним чином:
- покупець сплачує 80% вартості товару на поточний рахунок постачальника протягом десяти банківських днів з моменту поставки товару та за умови надання постачальником належним чином оформлених оригіналів документів, вказаних у п. 2.6. Договору, при цьому розрахунок за поставлений товар проводиться у відповідності із п. 3.4 договору;
- покупець оплачує 20% вартості товару на поточний рахунок постачальника, зазначений у договорі, протягом десяти банківських днів з дати надання рахунку із зазначенням точної кількості та ціни товару без ПДВ, суми ПДВ, усього до сплати та належно складеної податкової накладної, зареєстрованої у Єдиному реєстрі податкових накладних, з відповідним заповненням всіх обов`язкових реквізитів податкової накладної та на повну суму поставки товару за договором, при цьому розрахунок за поставлений товар проводиться у відповідності до п. 3.4 Договору. Податкова накладна вважається виписаною належним чином в тому числі але не виключно, при умові, що в ній зазначений код УКТ ЗЕД та за наявності квитанції №1 про реєстрацію податкової накладної в електронній формі в Єдиному реєстрі податкових накладних із зазначенням Документ прийнято , виписаної в порядку, передбаченому Податковим кодексом України, з відповідним заповненням всіх обов`язкових реквізитів податкової накладної.
Сторони визнають, що ціна товару буде змінюватись при невідповідності якісних показників товару, що зазначені в додаткових угодах до даного договору в порядку, передбаченому відповідною додатковою угодою.
Остаточна кількість товару, що буде прийнята покупцем за заліковою вагою визначається відповідно до умов, передбачених в додатковій угоді (специфікації). Сторони погодили, що постачальник не буде заявляти претензій та визнає зменшення кількості товару, а також розмір остаточної оплати за товар покупцем, у зв`язку з невідповідністю якісних показників товару.
Згідно з специфікацією №2 від 27.07.2020 сторони домовилися про те, що постачальник подає покупцю товар на наступних умовах: ріпак урожаю 2020 року у кількості 120 тонн на суму 1608004,80 грн., в т.ч. ПДВ. Кількість товару 120 тонн+/-5% за вибором покупця.
Поставка товару здійснюється на умовах DAP, відповідно до правил ІНКОТЕРМС-2010 за адресою: с. Ставчани, Пустомитівський район, Львівська область та/або Львівська область, Пустомитівський район, м. Пустомити, вул. Привокзальна за вибором покупця, залежно від завантаженості пунктів приймання в момент поставки /арк.спр.73-74/.
Згідно з накладною №35 від 02.08.2020 здійснено поставку ріпаку урожаю 2020 року у кількості 8,260т вартістю 110887,33 грн., в т.ч. ПДВ, Факт транспортування підтверджено ТТН від 02.08.2020 №23.
За актом розрахунку остаточної кількості та остаточної ціни №73 від 02.08.2020 скориговано вагу до залікової 7,680т та відповідно ціну до 92620,80 грн. (в т.ч. ПДВ), з урахуванням посвідчення якості №840 від 02.08.2020 випробувальної лабораторії ПП Оліяр.
Згідно з банківською випискою від 12.08.2020 ПП Оліяр здійснило проплату за ріпак в сумі 50000,00 грн.
Позивач за правилом першої події відповідно до п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України у вказаних господарських операціях з ТОВ Агропостач-К та ПП Оліяр подав для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні:
- №1 від 02.08.2020, отримувач ПП Оліяр на суму 92620,80 грн., в т.ч. ПДВ;
- №2 від 04.08.2020, отримувач ТОВ Агропостач-К на суму 265000,20 грн., в т.ч. ПДВ;
- №3 від 06.08.2020, отримувач ТОВ Агропостач-К на суму 1001700,76 грн., в т.ч. ПДВ.
Відповідно до квитанції №9193406314 від 10.08.2020 стосовно податкової накладної №1 від 02.08.2020 документ прийнято, однак реєстрацію зупинено. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 02.08.2020 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТ ЗЕД/ДКПП товару/послуг 1205, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяги постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з квитанцією №9196802130 від 12.08.2020 документ прийнято, реєстрацію зупинено. Відповідно до п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 04.08.2020 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяги постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За квитанцією №9205396129 від 19.08.2020 документ прийнято, реєстрацію зупинено. Відповідно до п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 06.08.2020 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяги постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивач скерував контролюючому органу повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено:
- №1 від 01.09.2020 стосовно податкової накладної №1 від 02.08.2020, до якого долучено: договір з ПП Оліяр , специфікацію №2; ТТН, акт розрахунку, банківську виписку, звіт №29 -СГ; посвідчення якості; пояснення; накладну №35 від 02.08.2020;
- №1 від 31.08.2020 стосовно податкової накладної №2 від 04.08.2020, до якого долучено: договір з ТОВ Агропостач-К , додаток до договору №2; звіт 29-СГ, ТТН; банківську виписку; податкову накладну №2; видаткові накладні №36, №37 від 05.08.2020, пояснення;
- №1 від 03.09.2020 стосовно податкової накладної №3 від 06.08.2020, до якого долучено: пояснення; ТТН за серпень; накладні №40-59; договір оренди землі від 05.10.2017; договір з ТОВ Агропостач-К ; специфікацію; звіт №37-СГ; звіт №29-СГ; податкову накладну; банківську виписку.
Не зважаючи на подання позивачем пояснень та вищевказаних документів відповідач прийняв рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- №1909592/35400750 від 08.09.2020 стосовно податкової накладної №1 від 02.08.2020, яким відмовлено у її реєстрації через ненадання платником податку копій документів первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити);
- №1895245/35400750 від 03.09.2020 стосовно податкової накладної №2 від 03.09.2020, яким відмовлено у її реєстрації через ненадання платником податку копій документів первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити);
- №1909484/35400750 від 08.09.2020 стосовно податкової накладної № 3 від 06.08.2020, яким відмовлено у її реєстрації через ненадання платником податку копій документів первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити).
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції і вважає його таким, що відповідає правильно застосованим нормам матеріального та процесуального права з огляду на наступне.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із того, що в п.2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010р. (з наступними змінами та доповненнями, надалі - Порядок №1246) передбачено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
В п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України видно, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України передбачено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
В п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання вказаної норми 11.12.2019р. Кабінет Міністрів України затвердив Порядок №1165, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Зокрема, Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. (далі Порядок №1165)
В п.2 Порядку №1165 передбачено, що автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації; комісія контролюючого органу - комісія регіонального та центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; комісія регіонального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС; комісія центрального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ДПС; таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
Із змісту п.3 Порядку №1165 видно, що податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):
1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;
2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;
3) одночасно виконуються такі умови:
-загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;
-значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою:
D= S/T,
де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами;
T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування;
значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою:
P = Pм х 1,4,
де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування;
Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування.
- Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку;
4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.
У разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі (п. 4 Порядку №1165).
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3) (п. 5 Порядку №1165).
В п.6, п.7 Порядку 1165 видно, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
За правилами п.10, п.11 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Порядком №1165 затверджено критерії ризиковості здійснення операцій.
В п.1 зазначених Критеріїв видно, що підставою для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що відсутність станом на час прийняття оспорюваного рішення правової обґрунтованості та об`єктивності застосування механізму державного регулювання в частині визначення критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків, оскільки в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН не вказано чіткого переліку документів, які пропонуються надати позивачу, які були б достатніми для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної.
Отже, з аналізу даних норм законодавства видно, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання ПН/РК прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку документів, які пропонуються надати платнику податків. Вживання податковим органом загального посилання на п.1 Критеріїв ризиковості платника податку, без наведення зазначення чіткого переліку документів, які необхідно надати, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Апелянт не спростував доводи позивача стосовно реальності господарських операцій по яким зупинена реєстрація податкової накладної. Наявність чи відсутність розбіжностей, щодо виконання позивачем умов договору податковому органу відповідно до вимог Податкового кодексу України слід з`ясовувати при проведенні документальної чи іншої податкової перевірки, а не під час вирішення питання про реєстрацію чи відмову у реєстрації податкової накладної.
В п.19, п.20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, вказано, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених п.12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Тобто, законодавством не передбачено іншого належного способу захисту порушеного права у спірних правовідносинах, як зобов`язати податковий орган зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, у зв`язку з чим наявна обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, що свідчить про обґрунтованість позовних вимог в цій частині.
Ст.13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.
Отже, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права.
За таких обставин, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про наявність підстав для задоволення позову, оскільки податковий орган як суб`єкт владних повноважень діяв не у спосіб, передбачений законами та Конституцією України. В квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не вказано чіткого переліку документів, які були б достатні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. У випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної. Позивач дотримав вимоги чинного законодавства щодо складення та реєстрації податкової накладної, надав податковому органу пояснення та всі наявні первинні документи стосовно підтвердження наведеної в податковій накладній інформації.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують і не дають підстав стверджувати про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а тому апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду без змін.
Керуючись ст. ст. 308, 310, п. 1 ч. 1 ст. 315, ст. ст. 316, 321, 322, ч. 1 ст. 325 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області залишити без задоволення.
Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 10 лютого 2021 року у справі № 380/12348/20 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку виключно у випадках, передбачених частиною 4 статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя О. М. Довгополов судді Л. Я. Гудим Р. Й. Коваль Повне судове рішення складено 31.03.2022р.
Дата
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.03.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 103830619 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні