ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 квітня 2022 рокуЛьвівСправа № 260/2659/21 пров. № А/857/18410/21
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді - Іщук Л. П.,
суддів - Обрізка І. М., Онишкевича Т. В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 07 вересня 2021 року, ухвалене головуючим суддею Дору Ю. Ю. у м. Ужгороді, у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
24.06.2021 ОСОБА_1 звернулася до суду із адміністративним позовом до Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області, в якому просить визнати протиправним та скасувати пункт 1 рішення відповідача від 17.06.2021 № 453-VI-VIII про відмову їй в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки (кадастровий номер 2124884800:10:018:0052) та зобов`язати відповідача затвердити проект землеустрою щодо відведення їй земельної ділянки у власність (кадастровий номер 2124884800:10:018:0052) площею 0,1101 га із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності для індивідуального садівництва, що розташована в межах населеного пункту на території Оноківської сільської ради Ужгородського району.
На обґрунтування своїх вимог позивач зазначала, що їй відмовлено в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність без законних для цього правових підстав, перелік яких є вичерпним.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 07.09.2021 позов задоволено частково: визнано протиправним та скасовано пункт 1 рішення Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області від 17.06.2021 № 453-VІ-VІІІ про відмову ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки (кадастровий номер згідно відомостей державного земельного кадастру - 2124884800:10:018:0052) загальною площею 0,1101 га для індивідуального садівництва, розташованої в межах населеного пункту на території Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області в урочищі «Лишарня»; зобов`язано Оноківську сільську раду Ужгородського району Закарпатської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 20.05.2021 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки (кадастровий номер згідно відомостей державного земельного кадастру - 2124884800:10:018:0052) загальною площею 0,1101 га для індивідуального садівництва, розташованої в межах населеного пункту на території Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області в урочищі «Лишарня», з урахуванням висновків суду. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погодившись із зазначеним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій покликається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове рішення про відмову в задоволенні позову.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що судом першої інстанції не враховано, що позивачем подано на затвердження проект землеустрою, однак, через земельну ділянку, яку позивач мала намір отримати у власність, проходить ґрунтова дорога загального користування та на ній розташована існуюча нежитлова забудова, що відповідає детальному плану с. Оноківці. Зазначає, що суд першої інстанції скасував пункт 1 рішення Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області від 17.06.2021 № 453-VІ-VІІІ, незважаючи на те, що він стосувався не тільки відмови у затвердженні проекту землеустрою за заявою позивача ОСОБА_1 , а і щодо заяв ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , які не є учасниками даної справи.
Оскільки апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, апеляційний суд відповідно до вимог пункту 3 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України розглядає справу в порядку письмового провадження.
Заслухавши доповідь головуючого судді, проаналізувавши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, апеляційний суд прийшов до висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити з таких підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 20.02.2017 № 804-сг «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність» ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення з урахуванням вимог державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою, проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 0,12 га із земель сільськогосподарського призначення державної власності для індивідуального садівництва (код цільового призначення згідно з класифікацією видів цільового призначення земель - 01.05), що розташована за межами населеного пункту на території Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.
На замовлення позивача ДП «Закарпатський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» виготовлено проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для індивідуального садівництва, який був погоджений експертом державної експертизи ОСОБА_7 , про що складено висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 28.11.2019.
Земельній ділянці, щодо якої позивачу надано згоду на розробку проекту землеустрою, присвоєно кадастровий номер 2124884800:10:018:0052.
Позивач звернулася до Оноківської сільської ради про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для індивідуального садівництва, однак, рішенням від 14.07.2020 № 98 в задоволенні заяви відмовлено з покликанням на невідповідність проекту землеустрою містобудівній документації с. Оноківці.
14.05.2021 ОСОБА_1 повторно звернулась до відповідача із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення вищезгаданої земельної ділянки у власність.
Рішенням Оноківської сільської радою Ужгородського району від 17.06.2021 № 453-VI-VIII «Про відмову у затвердженні проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок для індивідуального садівництва» відмовлено у затвердженні проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок для індивідуального садівництва на території Оноківської сільської ради у зв`язку з невідповідністю місця розташування земельних ділянок вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генпланів населених пунктів та іншої містобудівної документації, зокрема, ОСОБА_1 щодо земельної ділянки площею 0,1101 га з кадастровим номером 2124884800:10:018:0052.
Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуване рішення не містить законодавчо визначених підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою, а відтак - є протиправним та підлягає скасуванню. Зазначено, що з метою захисту порушених суб`єктом владних повноважень прав позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати Оноківську сільську раду Ужгородського району Закарпатської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 20.05.2021 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельну ділянку.
Апеляційний суд не погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 22 Земельного кодексу України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.
Відповідно до частини першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно з частиною шостою статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, які є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Відповідно до частини дев`ятої статті 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Згідно з частиною десятою статті 118 Земельного кодексу України відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Отже, системний аналіз наведених норм права дає можливість дійти висновку, що законом передбачено певний алгоритм та поетапність процесу безоплатної передачі земельних ділянок державної та комунальної власності у власність громадян, а саме:
1) подання громадянином клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо отримання земельної ділянки у власність;
2) отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (або мотивовану відмову у його наданні);
3) здійснення державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі;
4) подання громадянином погодженого проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, про що, в свою чергу, такий орган у двотижневий строк, зобов`язаний прийняти відповідне рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або рішення про відмову передання земельної ділянки у власність чи залишення клопотання без розгляду.
Як встановлено з матеріалів справи, позивачем було отримано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 0,12 га для індивідуального садівництва, яка розташована на території Оноківської сільської ради за межами населеного пункту (наказ Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 20.02.2017 № 804-сг), а також виготовлено проект землеустрою та здійснено державну реєстрацію зазначеної вище земельної ділянки та присвоєно їй кадастровий номер 2124884800:10:018:0052.
Однак, як встановлено із викопіювання з детального плану с. Оноківці ур. «Лишарня», ур. «Тормаші», ур. «Учасників АТО», «Оріховське озеро», ур. «За річкою», ур. «За трасою», ур. «За постом ДАІ», затвердженого рішенням Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області від 02.06.2017 № 397, тобто після надання позивачу дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, через земельну ділянку, яку позивач має намір отримати у власність, проходить грунтова дорога, а також на ній розміщена нежитлова будівля.
Слід звернути увагу, що в силу вимог статті 35 Земельного кодексу України земельні ділянки для садівництва, зайняті дорогами, належать до земель загального користування та можуть бути передані у власність виключно садівницькому товариству за клопотанням вищого органу управління товариства.
З огляду на викладене, а також те, що відповідачем надано суду належні та допустимі докази в підтвердження обґрунтованості оскаржуваного рішення щодо ОСОБА_1 , апеляційний суд приходить до висновку про правомірність відмови позивачу в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 0,1101 га для індивідуального садівництва, яка розташована на території Оноківської сільської ради, що свідчить про безпідставність позовних вимог ОСОБА_1 .
За наведених обставин, судом першої інстанції допущено неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, що призвело до неправильного вирішення справи, що відповідно до пункту 1 частини першої статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та прийняття постанови про відмову в задоволенні позову.
Керуючись статтями 311, 315, 317, 321, 322, 328 Кодексу адміністративного судочинства України,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області задовольнити.
Рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 07 вересня 2021 року у справі № 260/2659/21 - скасувати та прийняти постанову, якою в задоволенні позову ОСОБА_1 до Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити дії відмовити.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя Л. П. Іщук судді І. М. Обрізко Т. В. Онишкевич Повне судове рішення складено 01.04.2022
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.03.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 103831078 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Іщук Лариса Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні