Рішення
від 27.03.2022 по справі 914/71/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28.03.2022 Справа № 914/71/22

За позовом: Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека), м. Київ

до відповідача: Приватного акціонерного товариства Миколаївцемент, м. Миколаїв, Львівська область

про стягнення 11 080, 43 грн.

Суддя Манюк П.Т.

За участю секретаря Дзюби М.Р.

Представники сторін: не з`явилися

На розгляд Господарського суду Львівської області надійшов позов Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) до Приватного акціонерного товариства Миколаївцемент про стягнення 11 080, 43 грн.

Ухвалою суду від 12.01.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження та судове засідання призначено на 31.01.2022. Ухвалою суду від 31.01.2022 розгляд справи відкладено на 28.02.2022. Ухвалою суду від 28.02.2022 розгляд справи відкладено на 28.03.2022.

В судове засідання, 28.03.2022, представники сторін не з`явилися, хоча належним чином були повідомленні про дату та час судового засідання. 25.03.2022 представником відповідача через канцелярію суду подано клопотання про долучення до матеріалів справи доказів сплати заборгованості в розмірі 10 871, 08 грн.

Враховуючи те, що зібраних в матеріалах справи доказів достатньо для з`ясування обставин справи і прийняття судового рішення, суд вбачає наявність підстав для розгляду справи по суті та прийняття рішення, при цьому, згідно з частиною 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України у разі неявки всіх учасників справи у судове засідання, яким завершується розгляд справи, розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, суд підписує рішення без його проголошення.

Позиція позивача.

Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) (надалі позивач) звернулася в Господарський суд Львівської області з позовом до Приватного акціонерного товариства Миколаївцемент (надалі відповідач) про стягнення 11 080, 43 грн.

В обґрунтування позовних вимог, позивач посилається на те, що 08.09.2021 посадовими особамиВідділудержавного контролю за безпекою на транспорті у Закарпатській області Західного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (місце проведення перевірки: а/д М-06 Київ-Чоп, 756 км + 800 м) проведено габаритно-ваговий контроль вантажного автомобіля марки SCANIA модель R 420 державний реєстраційний номер НОМЕР_1 із напівпричепом марки MONTRACON модель СЗА 44 державний реєстраційний номер НОМЕР_2 . За результатами проведеної перевірки складено довідку від 08.09.2021 № 0054807 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, на підставі якого проведено розрахунок від 08.09.2021 № 284 плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та нараховано плату за проїзд в розмірі 349, 44 євро. На день проведення розрахунку, 08.09.2021, сума 349, 44 євро еквівалентна 11 080, 43 грн.

Відповідно до п. 3.11 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою КМУ від 27.06.2007 № 879 Прозаходищодозбереження автомобільних доріг загальногокористування, перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.

В порушення вказаних вимог відповідач, у встановлений нормами законодавства строк, плату не вніс, тому такі обставини, на думку позивача, є підставою для захисту інтересів держави у судовому порядку, у зв`язку з чим останній звернувся до суду з цим позовом.

Позиція відповідача.

Представник відповідача в судові засідання не з`явився, 25.03.2022 через канцелярію суду подав клопотання про долучення до матеріалів справи платіжного доручення від 13.01.2022 № 053 про сплату заборгованості в розмірі 10 871, 08 грн.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши докази по справі у їх сукупності, суд прийшов до висновків про те, що позовні вимоги підлягають до задоволення частково виходячи з таких мотивів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103 затверджено Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, відповідно до п. 1 якого Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

За приписами п.п. 2, 15, 27 п. 5 вказаного Положення, Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань здійснює, серед іншого: державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті; габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування, вживає заходів щодо стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю. У відповідності до абзацу першого п. 8 Положення, Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Судом встановлено, що під час проведеного документального габаритно-вагового контролю посадовими особами Відділу державного контролю за безпекою на транспорті у Закарпатській області Західного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, на автомобільній дорозі М-06 (Київ-Чоп) 756 км + 800 м встановлено факт перевезення автомобілем відповідача марки SCANIA модель R420 державний реєстраційний номер НОМЕР_1 із напівпричепом марки MONTRACON модель СЗА 44 державний реєстраційний номер НОМЕР_2 , вантажу із перевищенням вагових параметрів на 12 %, а саме навантаження на строєну вісь склало 24, 64 т, при допустимих 22 т, чим порушено п. 22.5Правил дорожнього руху України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306.

За результатами проведеної перевірки складено довідку від 08.09.2021 № 0054807 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, на підставі якого проведено розрахунок від 08.09.2021 № 284 плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування та нараховано плату за проїзд в розмірі 349, 44 євро.

Процедура здійснення габаритно-вагового контролю регламентується Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, що затверджений постановою КМУ від 27.06.2007 № 879 (надалі Порядок).

Пунктом 3 Порядку встановлено, що габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами, а також відповідними підрозділами МВС, що забезпечують безпеку дорожнього руху.

Згідно з ч. 3 п. 2 Порядку, великовагові та великогабаритні транспортні засоби транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, які зазначені у пункті 22.5. Правил дорожнього руху, затверджених постановою КМУ від 10.10.2001 № 1306. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.

Відповідно до п. 22.5. Правил дорожнього руху: 22.5. за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів -11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь -11т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Відповідно до п. 3.11 Порядку, перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.

Згідно з п. 41 Порядку, дії або бездіяльність учасників відносин у сфері габаритно-вагового контролю можуть бути оскаржені в установленому порядку.

За своєю правовою природою плата за проїзд великоваговим транспортним засобом є не штрафною санкцією, а сумою відшкодування матеріальних збитків державі внаслідок руйнування автомобільних доріг загального користування. Спірні відносини виникли між сторонами у справі з приводу відшкодування шкоди (стягнення збитків, в тому числі й на користь держави). Такі висновки суду відповідають висновкам Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 06 червня 2018 р. у справі № 820/1203/17.

Статтею 33 Закону України Про автомобільні дороги передбачено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч. 4 ст. 48 Закону України Про автомобільний транспорт, у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

Відповідно до п. 16 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 № 198, перевезення небезпечних, великогабаритних і великовагових вантажів автомобільним транспортом по дорожніх об`єктах допускається за окремим дозволом в порядку і за плату, що визначені окремими актами законодавства.

Згідно п. 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 № 30, рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Згідно з п. п. 26-28, 31-1 Порядку, плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.

Якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі. У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається, виходячи з параметру з найбільшим перевищенням.

Кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до Державного бюджету.

Пунктом 27 Порядку передбачено, що плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку. Таким чином, сума 349, 44 євро станом на 08.09.2021, тобто на день проведення розрахунку, за офіційним курсом, встановленим Національним банком України (31, 7091 грн), еквівалентна 11 080, 43 грн.

Відповідач 25.03.2022 через канцелярію суду подав клопотання про долучення до матеріалів справи платіжного доручення від 13.01.2022 № 053 про сплату 10 871, 08 грн плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.

Судом встановлено, що розмір сплаченої відповідачем суми не відповідає розміру плати, що розрахована позивачем відповідно до п. 27 Порядку станом на 08.09.2021 та становить 11 080, 43 грн.

Господарський суд закриває провадження у справі на підставі п. 2 ч. 1 ст. 231 ГПК України, якщо відсутній предмет спору.

Враховуючи представлені суду докази часткового погашення відповідачем заборгованості, суд вважає за необхідне закрити провадження у справі в частині стягнення суми в розмірі 10 871, 08 грн, яка була сплачена відповідачем після подачі позивачем позову до суду, на підставі платіжного доручення від 13.01.2022 № 053.

Щодо решти суми основного боргу в розмірі 209, 35 грн, суд, виходячи із представлених позивачем доказів, вважає позовну вимогу в цій частині обґрунтованою та такою що підлягає задоволенню.

Відшкодування витрат, пов`язаних зі сплатою судового збору, відповідно до ст. 129 ГПК України, покладається на відповідача пропорційно до задоволених вимог. При цьому, виходячи із приписів ст. 7 Закону України Про судовий збір, у випадку закриття провадження у справі, сплачений позивачем судовий збір може бути повернутий йому судом з Державного бюджету України за наявності відповідного клопотання позивача.

Керуючись ст. ст. 2, 13, 74, 76, 77, 78, 86, 124, 129, 231, 236-241, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

вирішив:

1. Провадження у справі в частині стягнення з Приватного акціонерного товариства Миколаївцемент заборгованості в розмірі 10 871, 08 грн закрити у зв`язку із відсутністю предмета спору.

2. Позовні вимоги задовольнити частково.

3. Стягнути з Приватного акціонерного товариства Миколаївцемент (81600, м. Миколаїв Львівської області, вул. Стрийське шосе, буд. 1, код ЄДРПОУ 00293025) на користь Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) (01135, м. Київ, проспект Перемоги, 14, код ЄДРПОУ 39816845) суму в розмірі 252, 24 грн, з яких:

- 209, 35 грн заборгованості;

- 42, 89 грн - судового збору.

4. Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 241 ГПК України, та може бути оскаржено до Західного апеляційного господарського суду в порядку та строки, визначені статтями 256, 257 ГПК України.

Веб-адреса Єдиного державного реєстру судових рішень, розміщена на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет: http://reyestr.court.gov.ua/.

Повне рішення складено 01 квітня 2022 року.

Суддя Манюк П.Т.

Дата ухвалення рішення27.03.2022
Оприлюднено25.06.2022
Номер документу103836709
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 11 080, 43 грн

Судовий реєстр по справі —914/71/22

Рішення від 27.03.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

Ухвала від 27.02.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

Ухвала від 31.01.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

Ухвала від 12.01.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні