ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 березня 2022 року
справа №380/987/22
Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Лунь З.І. розглянув у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Керівника Жовківської окружної прокуратури Львівської області в інтересах держави до Новояричівської селещної ради Львівського району Львівської області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії.
в с т а н о в и в:
Керівник Жовківської окружної прокуратури Львівської області в інтересах держави (місцезнаходження: 80300, Львівська область, м. Жовква, вул.Св.Трійці, 10, код ЄДРПОУ Львівської обласної прокуратури 02910031) звернувся до суду з позовом до Новояричівської селещної ради Львівського району Львівської області (місцезнаходження: 80465, Львівська область, Львівський район, смт.Новий Яричів, пл.Єдності, 22, код ЄДРПОУ 04374137), в якому просить суд визнати протиправною бездіяльність Новояричівської селищної ради Львівського району Львівської та зобов`язати Новояричівську селищну раду Львівського району Львівської області вжити вичерпних заходів до забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку кадастровий номер 4622181600:11:000:0259, площею 17,1307 га, цільове призначення 10.07 для рибогосподарських потреб відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що Жовківською окружною прокуратурою вивчено стан дотримання законності при здійсненні права комунальної власність об`єднаних територіальних громад землі водного фонду. На території Новояричівської селищної ради Львівського району Львівської області (до адміністративно-територіальної реформи Великосілківської сільської ради) за межами с.Соколів знаходиться земельна ділянка, кадастровий №4622181600:11:000:0259, площею 17,1307 та, цільове призначення 10.07 для рибогосподарських потреб. Однак, відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного земельного кадастру, відомостей наявних в Публічній кадастровій карті України, форма власності вищевказаної земельної ділянки - державна, власник Львівська обласна державна адміністрація. Підставою для набуття права комунальної власності на вищевказану земельну ділянку є Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» № 1423-ІХ від 28.04.2021, яким внесено зміни, зокрема, до Земельного кодексу України, а саме доповнено п. 24 розділу X «Перехідні положення», яким з дня набрання чинності цим пунктом, тобто з 27.05.2021, землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім виключень, які зазначенні у вказаному пункті. Враховуючи, що право державної власності на вказану земельну ділянку станом на 27.05.2021 зареєстровано за Львівською обласною державною адміністрацією, відтак право комунальної власності на вказану земельну ділянку переходить до об`єднаної територіальної громади з моменту його державної реєстрації. Водночас, відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» № 1423-ІХ від 28.04.2021 Львівська обласна державна адміністрація, як орган державної власності з 27.05.2021 втратила повноваження щодо реалізації функцій власника вказаної земельної ділянки, а відповідач досі не набув таких повноважень, хоча з 27.05.2021 має достатні правові підстави для їх набуття. Незважаючи на те, що підстава для набуття права комунальної власності на вказану земельну ділянку в Новояричівської селищної ради виникла ще 27.05.2021, тобто більше 7 місяців тому, селищною радою досі не вжито вичерпних заходів до реєстрації права комунальної власності. Окрім цього, землі водного фонду перебувають під особливою охороною держави, що може становити загрозу економічній безпеці. У зв`язку з чим позивач звернувся до суду, так як така бездіяльність сільської ради суперечить інтересам держави в цілому та територіальної громади зокрема, оскільки позбавляє її можливості вільно володіти, користуватись та розпоряджатись своїм майном (земельними ділянками), а також отримувати дохід від передачі в користування третім особам. Просив позов задовольнити повністю.
Ухвалою від 17.01.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін та запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання зазначеної ухвали, надати (надіслати) суду відзив на позов, а також всі письмові та електронні докази.
Сторони про відкриття провадження у справі були повідомлені судом належним чином, що підтверджується наявними в матеріалах справи рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення.
Відповідач заяви про визнання позову чи відзив на позовну заяву в строки, передбачені ст.261 Кодексу адміністративного судочинства України до суду не надав.
Суд встановив таке.
Жовківською окружною прокуратурою вивчено стан дотримання законності при здійсненні права комунальної власність об`єднаних територіальних громад землі водного фонду.
На території Новояричівської селищної ради Львівського району Львівської області (до адміністративно-територіальної реформи Великосілківської сільської ради) за межами с.Соколів знаходиться земельна ділянка, кадастровий №4622181600:11:000:0259, площею 17,1307 та, цільове призначення 10.07 для рибогосподарських потреб.
Однак, відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного земельного кадастру, відомостей наявних в Публічній кадастровій карті України, форма власності вищевказаної земельної ділянки - державна, власник Львівська обласна державна адміністрація.
Підставою для набуття права комунальної власності на вищевказану земельну ділянку є Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» № 1423-ІХ від 28.04.2021, яким внесено зміни, зокрема, до Земельного кодексу України, а саме доповнено п. 24 розділу X «Перехідні положення» яким з дня набрання чинності цим пунктом, тобто з 27.05.2021, землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім виключень, які зазначенні у вказаному пункті.
Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.
Враховуючи, що право державної власності на вказану земельну ділянку станом на 27.05.2021 зареєстровано за Львівською обласною державною адміністрацією, відтак право комунальної власності на вказану земельну ділянку переходить до об`єднаної територіальної громади з моменту його державної реєстрації.
Водночас, відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» № 1423-ІХ від 28.04.2021 Львівська обласна державна адміністрація, як орган державної власності з 27.05.2021 втратила повноваження щодо реалізації функцій власника вказаної земельної ділянки, а відповідач досі не набув таких повноважень, хоча з 27.05.2021 має достатні правові підстави для їх набуття.
Оскільки підстава для набуття права комунальної власності на вказану земельну ділянку в Новояричівської селищної ради виникла ще 27.05.2021, а селищною радою не вжито заходів до реєстрації права комунальної власності, при цьому така бездіяльність сільської ради суперечить інтересам держави в цілому та територіальної громади зокрема, оскільки позбавляє її можливості вільно володіти, користуватись та розпоряджатись своїм майном (земельними ділянками), а також отримувати дохід від передачі в користування третім особам, тому позивач звернувся до суду із означеним позовом. Просив позов задовольнити повністю.
Суд при вирішенні спору по суті виходить з такого.
Статтею 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у випадках і в порядку, що визначені законом.
Статтею 1 Закону України «Про прокуратуру» визначено, що прокуратура України становить єдину систему, яка в порядку, передбаченому цим Законом, здійснює встановлені Конституцією України функції з метою захисту прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави.
Згідно ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно ч. 3 ст. 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Частиною 5 ст. 53 КАС України визначено, що у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статус) позивача.
Згідно ч. 4 ст. 53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювані відповідні функції у спірних правовідносинах.
Відповідно до п.п. 3, 4, 5 рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів, в їх основі завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (зокрема, економічних, соціальних) дій, програм, спрямованих на гарантування її економічної безпеки, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо; інтереси держави можуть збігатись повністю, частково або не збігатись зовсім з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді.
Із врахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, а також , звертаючись до суду, самостійно визначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Відповідно до ч. 1 ст. 10, ч. ч. 1,3 ст. 16, п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.
Матеріальною і фінансовою основою місцевого саме врядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.
Згідно з п. 12 ч. 4 ст. 42 вказаного Закону, сільський, селищний, міський голова забезпечує виконання рішень відповідної ради та її виконавчого комітету.
Відповідно до вимог ст. ст. 13, 14 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України є об`єктами права власності Українського народу, а земля перебуває під особливою охороною держави.
Як передбачено ч.1 ст.142 Конституції України, матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Статтею 327 ЦК України унормовано, що у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Згідно зі ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відповідно до ст.ст. 125, 126 ЗК України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Відповідно до ч.2 ст. 3 вказаного Закону, речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 4, ч. 1 ст. 5, ч. 5 ст. 12 зазначеного Закону, державній реєстрації прав підлягає, зокрема, право власності на земельні ділянки. Відомості Державного реєстру прав вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, щодо земельної ділянки за кадастровими номерами 4622181600:11:000:0259, площею 17,1307 га, цільове призначення 10.07 для рибогосподарських потреб, будь-які відомості щодо реєстрації права комунальної власності за Новояричівською селищною радою Львівського району Львівської області у вказаних реєстрах відсутні.
Також, з інформації Новояричівської селищної ради Львівського району Львівської області видно, що реєстрація права комунальної власності не проведена, а до реєстрації права комунальної власності, така не може бути надана в користування будь-яким фізичним чи юридичним особам (зокрема на умовах оренди) внаслідок чого земля не використовується, місцевий бюджет недоотримує кошти, які могли бути спрямовані на задоволення соціальних, культурних, транспортних, освітніх та інших потреб територіальної громади.
Зазначена інформація належним чином підтверджує факт бездіяльності відповідача у забезпеченні реєстрації права комунальної власності на вказані земельні ділянки.
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість позовної заяви, оцінивши надані докази, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову у повному обсязі.
Відповідно до ч.2 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки матеріали справи не містять доказів понесення позивачем витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, підстави для стягнення з відповідача на користь позивача судових витрат відсутні.
Керуючись ст.ст. 242-246, 250, 257-262 КАС України, суд, -
в и р і ш и в :
адміністративний позов Керівника Жовківської окружної прокуратури Львівської області в інтересах держави (місцезнаходження: 80300, Львівська область, м. Жовква, вул.Св.Трійці, 10, код ЄДРПОУ Львівської обласної прокуратури 02910031) до Новояричівської селещної ради Львівського району Львівської області (місцезнаходження: 80465, Львівська область, Львівський район, смт.Новий Яричів, пл.Єдності, 22, код ЄДРПОУ 04374137) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Новояричівської селищної ради Львівського району Львівської щодо невжиття вичерпних заходів до забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку кадастровий номер 4622181600:11:000:0259, площею 17,1307 га, цільове призначення 10.07 для рибогосподарських потреб відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Зобов`язати Новояричівську селищну раду Львівського району Львівської області вжити вичерпних заходів до забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку кадастровий номер 4622181600:11:000:0259, площею 17,1307 га, цільове призначення 10.07 для рибогосподарських потреб відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Судові витрати зі сторін не стягуються.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду із врахуванням п.п 15.5 п.5 розділу VII Перехідних положень КАС України протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.
СуддяЛунь З.І.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.03.2022 |
Оприлюднено | 25.06.2022 |
Номер документу | 103837057 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Лунь Зоряна Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні