ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 квітня 2022 року ЛуцькСправа № 140/2331/22
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Ковальчука В.Д.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом заступника керівника Луцької окружної прокуратури в інтересах держави до Колківської селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Заступник керівника Луцької окружної прокуратури звернувся з позовом в інтересах держави до Колківської селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що розпорядженням Кабінету Міністрів України №60-р від 31.01.2018 «Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад» Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру починаючи з 1 лютого 2018 року зобов`язано забезпечити формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах, визначених перспективним планом формування територій громад, шляхом проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності з подальшою передачею зазначених земельних ділянок у комунальну власність відповідних об`єднаних територіальних громад згідно із статтею 117 Земельного кодексу України.
На виконання вказаного розпорядження, відповідно до ст. ст. 15-1, 117, 122 ЗК України, Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області 10.12.2020 та 31.12.2020 видано накази Ж35-ОТГ, №62-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність», відповідно до п.1 яких Колківській селищній раді передано в комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 3286,4385 га та 30,2403 га відповідно.
На підставі зазначених наказів 10.12.2020 та 31.12.2020 начальником Головного управління Держгеокадастру у Волинській області та головою Колківської селищної ради підписано акти приймання-передачі вказаних земельних ділянок. У додатку до акту визначено перелік земельних ділянок, що передаються з державної в комунальну власність із зазначенням їх площі, кадастрових номерів, цільового призначення тощо.
Пунктом 2 вказаного акту визначено, що цей акт разом із наказом є підставою для державної реєстрації права комунальної власності Колківської селищної ради на зазначені у додатку земельні ділянки.
Відтак, вказаний вище наказ та акт приймання-передачі є достатньою підставою для реєстрації права комунальної власності на визначені в акті приймання-передачі земельні ділянки сільськогосподарського призначення.
Водночас, Луцькою окружною прокуратурою з`ясовано, що на даний час не зареєстровано право комунальної власності на земельні ділянки з кадастровим номерами 0723685900:06:001:1036 площею 82,0989 га, 0723681700:02:002:0523 площею 62,2117 га, 0723681100:04:001:0209 площею 55,7416 га, 0723683500:06:005:1007 площею 47,4144 га, 0723688700:03:002:2039 площею 30,2403 га.
Незважаючи на те, що підстави для набуття права комунальної власності на вказані земельні ділянки в Колківської селищної ради виникли ще в грудні 2020, тобто більше ніж року тому, селищною радою не вжито вичерпних заходів до реєстрації права комунальної власності.
З врахуванням викладеного заступник керівника Луцької окружної прокуратури просив визнати протиправною бездіяльність Колківської селищної ради Луцького району Волинської області щодо невжиття заходів до забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 0723685900:06:001:1036площею 82,0989 га, 0723681700:02:002:0523 площею 62,2117 га, 0723681100:04:001:0209 площею 55,7416 га, 0723683500:06:005:1007 площею 47,4144 га, 0723688700:03:002:2039 площею 30,2403 га відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», зобов`язати Колківську селищну раду Луцького району вжити вичерпних заходів до забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 0723685900:06:001:1036 площею 82,0989 га, 0723681700:02:002:0523площею 62,2117 га,0723681100:04:001:0209 площею 55,7416 га, 0723683500:06:005:1007 площею 47,4144 га, 0723688700:03:002:2039 площею 30,2403 га відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 22 лютого 2022 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за цим позовом та розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
У відзиві на позов від 10.03.2022, 25.03.2022 Колківська селищна рада позов визнала та пояснила, що державним реєстратором відділу з питань надання адміністративних послуг Колківської селищної ради було подано заяву на реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами 0723685900:06:001:1036 площею 82,0989 га, 0723681700:02:002:0523 площею 62,2117 га, 0723681100:04:001:0209 площею 55,7416 га, 0723683500:06:005:1007 площею 47,4144 га, 0723688700:03:002:2039 площею 30,2403 га.
Заяву було внесено в державний реєстр речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, але сам факт реєстрації права комунальної власності не відбувся.
Станом на 24.02.2022 року, у день коли повинна була завершитися реєстрація права комунальної власності на вищевказані земельні ділянки, Державний реєстр речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень припинив роботу, у зв`язку з введенням воєнного стану, згідно Указу Президента України № 64/22 від 24.02.2022 року «Про введення воєнного стану в Україні».
Після припинення воєнного стану в Україні, Колківська селищна рада зобов`язується завершити реєстрацію права комунальної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 0723685900:06:001:1036 площею 82,0989 га, 0723681700:02:002:0523 площею 62,2117 га, 0723681100:04:001:0209 площею 55,7416 га, 0723683500:06:005:1007 площею 47,4144 га, 0723688700:03:002:2039 площею 30,2403 га відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Дослідивши письмові докази, а також пояснення, викладені учасниками справи у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України №60-р від 31.01.2018 «Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад» Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру починаючи з 1 лютого 2018 року зобов`язано забезпечити формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах, визначених перспективним планом формування територій громад, шляхом проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності з подальшою передачею зазначених земельних ділянок у комунальну власність відповідних об`єднаних територіальних громад згідно із статтею 117 Земельного кодексу України.
На виконання вказаного розпорядження, відповідно до ст. ст. 15-1, 117, 122 ЗК України, Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області 10.12.2020 та 31.12.2020 видано накази Ж35-ОТГ, №62-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність», відповідно до п.1 яких Колківській селищній раді передано в комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 3286,4385 га та 30,2403 га відповідно.
На підставі зазначених наказів 10.12.2020 та 31.12.2020 начальником Головного управління Держгеокадастру у Волинській області та головою Колківської селищної ради підписано акти приймання-передачі вказаних земельних ділянок. У додатку до акту визначено перелік земельних ділянок, що передаються з державної в комунальну власність із зазначенням їх площі, кадастрових номерів, цільового призначення тощо.
Пунктом 2 вказаного акту визначено, що цей акт разом із наказом є підставою для державної реєстрації права комунальної власності Колківської селищної ради на зазначені у додатку земельні ділянки.
Відтак, вказаний вище наказ та акт приймання-передачі є достатньою підставою для реєстрації права комунальної власності на визначені в акті приймання-передачі земельні ділянки сільськогосподарського призначення.
Незважаючи на те, що підстави для набуття права комунальної власності на вказані земельні ділянки в Колківської селищної ради виникли ще в грудні 2020, тобто більше ніж року тому, селищною радою не вжито вичерпних заходів до реєстрації права комунальної власності.
Водночас, Луцькою окружною прокуратурою з`ясовано, що станом на 20.02.2022 не було зареєстровано право комунальної власності на земельні ділянки з кадастровим номерами 0723685900:06:001:1036 площею 82,0989 га, 0723681700:02:002:0523 площею 62,2117 га, 0723681100:04:001:0209 площею 55,7416 га, 0723683500:06:005:1007 площею 47,4144 га, 0723688700:03:002:2039 площею 30,2403 га.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Відповідно до ст.ст. 125, 126 ЗК України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Відповідно до ч.2 ст. 3 вказаного Закону, речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 4, ч. 1 ст. 5, ч. 5 ст. 12 зазначеного Закону, державній реєстрації прав підлягає, зокрема, право власності на земельні ділянки. Відомості Державного реєстру прав вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.
Крім того, відповідно до п.24 Перехідних положень Земельного кодексу України земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
Перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.
З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, право власності на земельні ділянки з кадастровим номерами 0723685900:06:001:1036, 0723681700:02:002:0523, 0723681100:04:001:0209, 0723683500:06:005:1007, 0723688700:03:002:2039 зареєстровано за Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області, форма власності - державна.
Разом з тим, з прийняттям Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції земельних відносин" №1423-ІХ від 28.04.2021, більшість норм якого набрали чинності 27.05.2021, змінено положення Земельного кодексу України щодо повноважень уповноважених органів на розпорядження земельними ділянками. Зокрема, розширено права органів місцевого самоврядування, районних, обласних державних адміністрацій, обмежено повноваження органів Держгеокадастру на розпорядження землями сільськогосподарського призначення.
Таким чином, на даний час, Головне управління Держгеокадастру у Волинській області не вправі розпоряджатись зазначеними земельними ділянками.
Зазначена інформація підтверджує факт бездіяльності відповідача у забезпеченні реєстрації права комунальної власності на вказані земельні ділянки.
Згідно зі ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 10, ч. ч. 1, 3 ст. 16, п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.
Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.
Згідно з п. 12 ч. 4 ст. 42 вказаного Закону, сільський, селищний, міський голова забезпечує виконання рішень відповідної ради та її виконавчого комітету.
Відповідно до вимог ст. ст. ІЗ, 14 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України є об`єктами права власності Українського народу, а земля перебуває під особливою охороною держави.
Згідно зі ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
З урахуванням наведеного, така бездіяльність сільської ради суперечить інтересам держави в цілому та територіальної громади зокрема, оскільки позбавляє її можливості вільно володіти, користуватись та розпоряджатись своїм майном (земельними ділянками), а також отримувати дохід від передачі в користування третім особам тощо.
У зв`язку з тим, що відповідач у справі до даного часу не зареєстрував за собою право власності на земельні ділянки, територіальна громада в особі Колківської селищної ради не в змозі реалізувати своє право власності на землю. Крім того, через таку бездіяльність створюються передумови до неможливості передачі в оренду земельних ділянок або ж подальшого внесення змін, у разі необхідності, до договорів оренди (наприклад у зв`язку зі зміною істотних умов, збільшення розміру нормативної грошової оцінки тощо), чи до їх пролонгації. Як наслідок, вказані факти можуть призвести до ненадходження коштів до місцевого бюджету, які могли бути спрямовані на задоволення соціальних, культурних, транспортних, освітніх та інших потреб територіальної громади.
З врахуванням викладеного позовні вимоги підлягають задоволенню, суд визнає протиправною бездіяльність Колківської селищної ради Луцького району Волинської області щодо невжиття заходів до забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 0723685900:06:001:1036площею 82,0989 га, 0723681700:02:002:0523 площею 62,2117 га, 0723681100:04:001:0209 площею 55,7416 га, 0723683500:06:005:1007 площею 47,4144 га, 0723688700:03:002:2039 площею 30,2403 га відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», зобов`язує Колківську селищну раду Луцького району вжити вичерпних заходів до забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 0723685900:06:001:1036 площею 82,0989 га, 0723681700:02:002:0523площею 62,2117 га,0723681100:04:001:0209 площею 55,7416 га, 0723683500:06:005:1007 площею 47,4144 га, 0723688700:03:002:2039 площею 30,2403 га відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Керуючись статтями 243 246, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Колківської селищної ради Луцького району Волинської області щодо невжиття заходів до забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 0723685900:06:001:1036площею 82,0989 га, 0723681700:02:002:0523 площею 62,2117 га, 0723681100:04:001:0209 площею 55,7416 га, 0723683500:06:005:1007 площею 47,4144 га, 0723688700:03:002:2039 площею 30,2403 га відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Зобов`язати Колківську селищну раду Луцького району вжити вичерпних заходів до забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 0723685900:06:001:1036 площею 82,0989 га, 0723681700:02:002:0523площею 62,2117 га,0723681100:04:001:0209 площею 55,7416 га, 0723683500:06:005:1007 площею 47,4144 га, 0723688700:03:002:2039 площею 30,2403 га відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Луцька окружна прокуратура (43025, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Винниченка, 13, код ЄДРПОУ 02909915).
Відповідач: Колківська селищна рада (44661, Волинська область, Луцький район, смт. Колки, вулиця Грушевського, 42, код ЄДРПОУ 04333247).
Суддя В.Д. Ковальчук
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 103838845 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні