ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10
E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
04 квітня 2022 року Справа № 903/109/22
Господарський суд Волинської області у складі судді Слободян О.Г.,
розглянувши справу у порядку спрощеного позовного провадження
до відповідача: Підприємства, що повністю належить іноземному інвестору ГРАН-ІНВЕСТ
про стягнення 23635грн штрафу
встановила: АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Львівська залізниця" АТ "Українська залізниця" (позивач) звернувся до суду з позовом, в якому просить стягнути з Підприємства, що повністю належить іноземному інвестору ГРАН-ІНВЕСТ (відповідача) 23635грн штрафу за неправильне зазначення відомостей у залізничних накладних. Також просить стягнути з відповідача витрати по сплаті судового збору у розмірі 2481грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 10 серпня 2021 на станції Здолбунів регіональної філії Львівська залізниця на підставі показів електронної тензометричної виникла підозра на завантаження вагону №56458441 понад його вантажопідйомність. В результаті зважування вантажу на 150т. залізничній вазі виявлено, що по документу значиться маса нетто 69000 кг, в дійсності виявлено: маса брутто 94050 кг, тара (по документу) 24100 кг, нетто 69950кг, тобто надлишок вантажу проти документа становить 950кг, вантажопідйомність вагона 69тн, таким чином вагон завантажений понад вантажопідйомність на 950кг. Також виявлено різницю завантаження візків, завантаження на перший візок 47850кг, на другий - 46200кг. Вказані обставини відображені в акті загальної форми станції Тернопіль №47 від 16.08.2021. Факт неправильного зазначення відправником (ПП НІІ ГРАН-ІНВЕСТ) даних про масу вантажу у перевізних документах (накладній №37537339), відповідно до ст. 129 Статуту підтверджується комерційним актом від 16.08.2021 №360004/11, що є підставою для покладення на відповідача відповідальності шляхом застосування господарських санкцій згідно ст. 118, 122 Статуту залізниць України.
Ухвалою суду від 03.02.2022 відкрито провадження у справі та постановлено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами; відповідачу встановлено строк до 15 днів з дня отримання ухвали про відкриття провадження у справі, для подання відзиву на позов в порядку ст.ст. 165, 178 ГПК України. Також, відповідачу встановлено строк в 5 днів з дня отримання ухвали про відкриття провадження у справі, для подання заяви з запереченням проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження в порядку ч.4 ст.176 ГПК України. Роз`яснено відповідачу, що в разі ненадання у встановлений судом строк без поважних причин відзиву, суд вирішує справу за наявними у справі матеріалами.
Ухвала суду від 03.02.2022 надіслана та вручена сторонам на адреси, зазначені в позовній заяві та у витязі з ЄДРПОУ, про що свідчать рекомендовані повідомлення про вручення поштового відправлення.
Відповідач у встановлений строк відзиву на позовну заяву та заперечення проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження не надав.
Згідно ч.9 ст.165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Відповідно до ч.4 ст. 13 ГПК України, кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Враховуючи те, що розгляд справи здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін, а відповідач не подав відзиву на позовну заяву та інших письмових заяв чи клопотань, суд дійшов висновку про розгляд справи за наявними в ній матеріалами.
Дослідивши наявні у справі письмові докази, господарський суд встановив наступне.
03 серпня 2021 року ПП НІІ «ГРАН-ІНВЕСТ» (відправник, відповідач) зі станції Томашгород Львівської залізниці за накладною №375377339 була відправлена партія з 9-ти вагонів із вантажем «Щебінь гранітний не поіменований в алфавіті». Станція призначення - Березовиця-Острів Львівської залізниці. Одержувач вантажу - ТДВ «Березовицький комбінат «Будіндустрія».
Зі змісту графи 26, залізничної накладної вбачається, що при навантаженні маса вантажу визначалася на вагонних вагах (150 т) заводський №34071.
10 серпня 2021 на станції Здолбунів регіональної філії «Львівська залізниця» на підставі показів електронної тензометричної виникла підозра на завантаження вагону №56458441 понад його вантажопідйомність. Вагон відправлено до станції Тернопіль для проведення контрольного переважування в зв`язку з тим, що поїзд прямує по подовженій дільниці. Вказана обставина зафіксована актом загальної форми №4955 від 10.08.2021.
16 серпня 2021 після прибуття на станцію Тернопіль вагон №56458441 відчеплено для усунення комерційної несправності, проведено зважування вантажу у вагоні №56458441. В результаті зважування вантажу на 150т. залізничній вазі виявлено, що по документу зназначена маса нетто 69000 кг, в дійсності виявлено: маса брутто 94050 кг, тара (по документу) 24100 кг, нетто 69950кг, тобто надлишок вантажу проти документа становить 950кг, вантажопідйомність вагона 69тон, таким чином вагон завантажений понад вантажопідйомність на 950кг. Також виявлено різницю завантаження візків, завантаження на перший візок 47850кг, на другий - 46200кг. Всі ці обставини відображені в акті загальної форми станції Тернопіль №47 від 16.08.2021.
Факт неправильного зазначення відправником (ПП НІІ «ГРАН ІНВЕСТ») даних про масу вантажу у перевізних документах, а саме в накладній №37537339 відповідно до ст. 129 Статуту підтверджується комерційним актом від 16.08.2021 №360004/11, що є підставою для покладення на відповідача відповідальності шляхом застосування господарських санкцій.
В комерційному акті №360004/11 від 16.08.2021р. вказано, що на підставі акта загальної форми ст.Здолбунів №4955 від 10.08.2021 проводилося контрольне зважування вагона, який прибув по груповій відправці і відчеплений від основного групового перевізного документа на вагонній тензометричній вазі (остання повірка 21.04.2021р.). За документом зазначено: вантаж щебінь гранітний не поіменований в алфавіті, насипом, спосіб визначення маси відправником на вагонних вагах 150т, брутто не вказано, тара - 24100 кг, нетто - 69000кг. Проте, в дійсності виявилось: вантаж щебінь гранітний не поіменований в алфавіті, насипом, брутто - 94050, тара з док. - 24100 кг, нетто - 69950кг. Поверхня вантажу рівномірна. Люки додатково закріплені. Вантажопідйомність вагона 69 тонн, тобто вагон завантажений понад вантажопідйомність на 950кг, що є порушенням Глави 1 Додатку 3 до СМГС, розділ 4 п.4.1 та загрожує безпеці руху поїздів згідно ПТЕ розділ 15 п. 15.27.
16.08.2021 була надіслана телеграма про затримання вагону.
Тензометрична вагонна вага станції Тернопіль Львівської залізниці, на якій визначалась маса вантажу при перевірці, пройшли повірку 21.04.2021р., що підтверджується копією технічного паспорта засобу ваговимірювальної техніки (зввт).
Враховуючи встановлені позивачем обставини, залізницею було здійснено нарахування відповідачу штрафних санкцій на суму 23635грн., що обрахована виходячи з п`ятикратного розміру провізної плати 4727грн. за всю відстань перевезення вагона №56458441 згідно з відомості вагонів накладної №37537339 шляхом множення на суму провізної плати (4727х5=23635грн.).
Завантажені понад вантажопідйомність вагони є загрозою безпеки руху та згідно п. 15.27 Правил технічної експлуатації залізниць України, затвердженої наказом Міністерства транспорту України від 20.12.1996 №411, не можуть бути поставлені в поїзд для перевезення, тому маса вантажу приведена у відповідність з перевізним документом, а лишки даного вантажу відвантажено і вивезено зі станції Тернопіль представником вантажовідправника, що зафіксовано актом загальної форми №6070а від 17.08.2021. Після цього проведено ще одне зважування вагона №56458441, яким визначено масу брутто - 93100, тара вагона - 24100, нетто - 69000кг. Спірний вагон відправлено на станцію призначення по накладній №37777398.
На станції призначення - Березовиця - Острів, у присутності представника вантажоодержувача - ТДВ «Березовицький комбінат «Будіндустрія», була проведена перевірка даних, вказаних в комерційному акті станції Тернопіль від 16.08.2021 №360004/11, за результатами якої, різниці проти цього акта не виявлено, про що зроблена відповідна відмітка у розділі «Є».
22 жовтня 2021 року позивачем на адресу відповідача - ПП НІІ «ГРАН-ІНВЕСТ» було надіслано претензію №6-П-2011 про добровільну сплату штрафу. Претензія залишена відповідачем без розгляду, сума штрафу не сплачена.
Статтею 3 Закону України "Про залізничний транспорт", визначено, що законодавство про залізничний транспорт загального користування складається з законів України "Про транспорт", Закону України "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України. Нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту загального користування, безпеки руху, охорони праці, забезпечення громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті України є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.
Частиною 1 ст. 307 Господарського кодексу України передбачено, що за договором перевезення вантажу залізниця зобов`язана доставити довірений їй відправником вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу.
Відповідно до ч. 5 ст. 307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.
Статут визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, які користуються залізничним транспортом (п. 2 Статуту). На підставі Статуту Мінтрансом затверджені Правила перевезень вантажів, які є обов`язковими для всіх юридичних осіб (п. 5 Статуту).
Пунктом 6 Статуту визначено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем; накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.
Згідно з п. 23 Статуту залізниць відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).
Відповідно до п. 1.1. Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 N 644 (далі Правила), на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил. У разі пред`явлення до перевезення вантажу груповою відправкою або маршрутом відправник додає до накладної відомість вагонів (додаток 2 до цих Правил) або відомість вагонів і контейнерів, що перевозяться маршрутом (групою) за накладною (додаток 4 до Правил перевезення вантажів в універсальних контейнерах, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.08.2001 N 542).
Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором застави вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем (ч. 1 п. 1.2 Правил).
Пунктом 1.3 Правил визначено, що усі відомості, передбачені формою бланка перевізного документа, повинні бути внесені відправником у відповідні графи. Виправлення не допускаються; у разі необхідності зміни відомостей, унесених до перевізного документа, відправник зобов`язаний заповнити новий перевізний документ. Зміни, які вносяться до перевізного документа залізницею, засвідчуються посадовою особою залізниці із зазначенням дати та найменування станції, на якій внесено зміни.
Згідно з п. 37 Статуту під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса; маса вантажів визначається відправником.
Відповідно до ст. 23 Статуту, п. 1.1, п. 2.1, п. 2.3 Правил оформлення перевізних документів відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну. Графи „маса вантажу, визначена відправником та „спосіб визначення маси були заповнені вантажовідправником.
Оформлення накладної має здійснюватися у відповідності до Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 N 644.
Пунктом 28 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 N 644, вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т. ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.
Відповідно до п. 2.1 Правил оформлення перевізних документів вантажовідправник при заповненні комплекту перевізних документів повинен вказати масу вантажу у кілограмах.
Згідно з ч. 1, 2 п. 24 Статуту вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній; залізниця має право перевірити правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.
Маса вантажу вважається правильною, якщо різниця у масі, визначена на станції відправлення, порівняно з масою, що виявилася на станції призначення, не перевищує у разі надлишку - граничного розходження визначення маси нетто (п. п. 4 п. 52 Статуту).
Відповідно до ч. 1 п. 129 Статуту обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Згідно з п. 5.5 Правил оформлення перевізних документів якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.
Відповідно до п. 122 Статуту за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту.
За пред`явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення. (п. 118 Статуту).
Відповідно до поданого розрахунку, позивач нарахував відповідачу 23635грн. штрафу у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення (4727х5=23635грн.).
Відтак, недотримання вимог, визначених Статутом залізниць України, який є спеціальним нормативним актом, що визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом, покладає на порушника відповідальність, яка в даному випадку передбачена пунктами 118, 122 Статуту залізниць України.
На день розгляду спору відповідач суму штрафу не оплатив, заперечень щодо позовних вимог не подав. Вимоги позивача підтверджені матеріалами справи та є підставними, а тому позов слід задовольнити повністю.
Згідно із ч.ч. 2-4 ст. 13 ГПК України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Відповідно до ст. 129 ГПК України витрати позивача зі сплати судового збору слід покласти на відповідача.
Керуючись ст.ст. 86, 129, 233, 236-238, 252 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
в и р і ш и в :
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Підприємства, що повністю належить іноземному інвестору ГРАН-ІНВЕСТ (43010, Волинська обл., м.Луцьк, вул.Дубнівська, буд.66, код ЄДРПОУ 31788549) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03150, м.Київ, вул.Єжи Гедройця, буд. 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії "Львівська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (79007, м.Львів, вул.Гоголя, буд.1, код ЄДРПОУ ВП 40081195) 23635грн штрафу за неправильне зазначення маси вантажу, а також 2481грн витрат по сплаті судового збору.
Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного рішення.
Повне рішення складено та підписано 06.04.2022.
СуддяО. Г. Слободян
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 103865774 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Слободян Оксана Геннадіївна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Слободян Оксана Геннадіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні