КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 березня 2022 року м. Кропивницький справа №340/8617/21
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Жука Р.В., розглянувши в порядку спрощеного (письмового) провадження адміністративну справу
за позовомОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП - НОМЕР_1 )до Гурівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області (28540, Кіровоградська область, Кропивницький район, с. Гурівка, вул. Миру, 2А, код ЄДРПОУ - 04365661)провизнання протиправною бездіяльність, протиправними дій, скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
І. Зміст позовних вимог.
ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом в якому, з урахуванням уточнень просить:
- визнати протиправною бездіяльність Гурівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, яка полягає в неукладенні із позивачем та Гурівською сільською радою Кропивницького району Кіровоградської області договору оренди землі загальною площею 49,6082 га, в тому числі: ріллі 11,2756 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9036), ріллі 20,7256 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9034), ріллі 17,6070 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9035);
- визнати протиправними дії Гурівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, яка полягає у включені до переліку земельних ділянок ріллі 11,2756 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9036), ріллі 20,7256 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9034), ріллі 17,6070 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9035) призначених для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами;
- зобов`язати Гурівську сільську раду Кропивницького району Кіровоградської області укласти з ОСОБА_1 та Гурівською сільською радою Кропивницького району Кіровоградської області договору оренди землі загальною площею 49,6082 га, в тому числі: ріллі 11,2756 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9036), ріллі 20,7256 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9034), ріллі 17,6070 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9035);
- визнати протиправним та скасувати рішення сьомої сесії восьмого скликання Гурівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області за №521 від 02 квітня 2021 року в частині внесення земельних ділянок загальною площею 49,6082 га, в тому числі: пл. 11,2756 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9036), пл. 20,7256 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9034), пл. 17,6070 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9035) до переліку земельних ділянок, які підлягають продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами;
- зобов`язати Гурівську сільську раду Кропивницького району Кіровоградської області виключити запис про земельні ділянки загальною площею 49,6082 га, в тому числі: пл. 11,2756 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9036), пл. 20,7256 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9034), пл. 17,6070 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9035) з переліку земельних ділянок, які підлягають продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами, внесених згідно рішення сьомої сесії восьмого скликання Гурівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області за №521 від 02 квітня 2021 року.
ІІ. Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідач безпідставно не розглянув заяви про укладення договору оренди земельних ділянок та протиправно листом №01-18/1189/1 від 16.07.2021 вказав, що може набути право земельними ділянками шляхом участі у земельних торгах. Позивач вважає, що оскільки відповідач порушив його права зобов`язаний укласти договір та скасувати рішення за №521 від 02 квітня 2021 року в частині внесення земельних ділянок загальною площею 49,6082 га, в тому числі: пл. 11,2756 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9036), пл. 20,7256 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9034), пл. 17,6070 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9035) до переліку земельних ділянок, які підлягають продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами.
Відповідачем надано до суду відзив на позовну заяву, в якому останній просив в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі. Відповідач зазначив, що земельні ділянки для ведення фермерського господарства відсутні в переліку, що не підлягають продажу* передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності, Гурівською сільською радою прийняте рішення від 02.04.2021 року № 521 «Про затвердження переліку земельних ділянок, які підлягають продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами», до переліку земельних ділянок, які підлягають продажу, зокрема, увійшли ділянки кадастровий номер 3521983000:02:000:9034, площею 20,7256 га; кадастровий номер 3521983000:02:000:9035, площею 17,6070 га; кадастровий номер 3521983000:02:000:9036, площею 11,2756 га.
ІІІ. Заяви (клопотання) учасників справи інші процесуальні дій у справі.
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 10.01.2022 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання.
24.01.2022 року відповідачем подано відзив до суду.
Інших додаткових заяв чи клопотань до суду подано не було.
Частиною 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Згідно з частиною 2 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.
З огляду на завершення 30-ти денного терміну для подання заяв по суті справи, суд вважав можливим розглянути та вирішити справу по суті за наявними у ній матеріалами.
ІV. Обставини встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
Розглянувши подані сторонами документи, з`ясувавши зміст спірних правовідносин з урахуванням доказів, судом встановлені відповідні обставини.
31 травня 2011 року позивач звернувся до Долинської районної державної адміністрації Кіровоградської області із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, загальною площею 49,6082 га.
Розпорядженням голови Долинської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 27 грудня 2011 року №1216-р, позивачу надано дозвіл на розроблення вищевказаного проекту землеустрою. На замовлення позивача КП «Госпрозрахункове землевпорядне бюро при Долинській міській раді» розроблено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду строком на 10 років на території Іванівської сільської ради Долинського району. Позивачу були відведенні в оренду земельні ділянки: кадастровий номер 3521983000:02:000:9036 площею ріллі 11,2756 га, кадастровий номер 3521983000:02:000:9034 площею 20,7256 га, кадастровий номер 3521983000:02:000:9035 площею 17,6070 га.
Розпорядженням Долинської районної державної адміністрації від 19.12.2012 року №949-р затверджено проект землеустрою про передачу в оренду позивачу земельної ділянки загальною площею 49,6028 га для ведення фермерського господарства із земель державної власності (запасу) сільськогосподарського призначення на території Іванівської сільської ради.
Вказаним розпорядженням визначено строк оренди - 10 років. Пунктом 3 вказаного розпорядження зобов`язано Позивача укласти договір оренди та зареєструвати його відповідно до вимог чинного законодавства.
Рішенням 28-ої сесії 6-го скликання Долинської районної ради Кіровоградської області №367 від 28.03.2014 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки вищевказаних земельних ділянок.
В подальшому, наказом ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області №5-ОТГ від 26.11.2020 земельні ділянки на території Іванівської сільської ради передані із державної власності у комунальну власність Гурівської сільської ради.
22 березня 2021 року позивач звернувся до Гурівської сільради з листом за вх.№178/02-34, в якому просив укласти з ним договір оренди вказаних земельних ділянок для ведення ним фермерського господарства.
У зв`язку з відсутністю відповіді на вищезазначений лист позивач повторно звернувся до Гурівської сільради з листом за вх.№249/02-34 від 29.04.2021 про укладення договору оренди земельних ділянок.
29 квітня 2021 року Гурівська сільрада надіслала позивачу лист від 29.04.2021 року за вих.№01-18/459/1, в якому рекомендувала позивачеві звернутися щодо укладання договору оренди землі до ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області.
Листом за вих.№01-18/1189/1 від 16.07.2021 Гурівська сільрада повідомила позивача про те, що останній може набути право земельними ділянками шляхом участі у земельних торгах.
Вищезазначені обставини визнаються учасниками справи, не заперечуються та суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання.
Відповідно до ч.1 ст.78 КАС України обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їх представників.
Не погоджуючись з такою бездіяльністю щодо незатвердження проекту, позивач звернувся до суду з даним позовом, за захистом порушеного на його думку права.
V. Оцінка суду.
Надаючи правову оцінку обґрунтованості аргументам, наведеними учасниками справи, суд дійшов наступних висновків.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 ст.10 Закону України "Про місцеве самоврядування" №280/97-ВР від 21.05.1997 р. (далі-Закон №280/97-ВР), сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Статтею 25 Закону У№280/97-ВР визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Приписами п.34 ч.1 ст.26 Закону №280/97-ВР встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Згідно з ч. 1, 5 ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Проаналізувавши вищевказані положення чинного законодавства, суд дійшов висновку про наявність у відповідача повноважень щодо розгляду питання про укладання договору оренди землі для ведення фермерського господарства. При цьому, чинним законодавством чітко встановлено, що за результатами розгляду заяв, орган місцевого самоврядування приймає одне із рішень визначених Земельним кодексом України. При цьому, зважаючи на норми Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», таке рішення приймається на пленарних засіданнях.
Зі змісту листа за вих.№01-18/1189/1 від 16.07.2021 Гурівської сільської ради вбачається, що питання про укладення договору оренди земельних ділянок не розглядалася.
Зважаючи на викладене суд дійшов висновку, що заява ОСОБА_1 не розглянута у строк та у спосіб встановлені Земельним кодексом України, оскільки відповідачем не прийнято рішення про укладення договору оренди чи про відмову.
Відсутність належним чином оформленого рішення про укладення чи про відмову у укладенні договору оренди земельних ділянок, свідчить про те, що орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом.
Таким чином, під час розгляду справи встановлено допущення відповідачем протиправної бездіяльності щодо неприйняття рішення за заявою ОСОБА_1 від 22.03.2021 року.
Поряд з цим, суд зазначає, що у відповідності до частини першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, або державних органів приватизації, або центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Частиною першою статті 122 Земельного кодексу України встановлено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування, встановлений у стаття 123 земельного кодексу. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Порядок передачі земельних ділянок в оренду визначений статтею 124 Земельного кодексу України, якою встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.
Згідно з абзацом 16 частини 2 статті 134 Земельного кодексу України у редакції, що діяла до 03.04.2016, не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, для городництва.
Законом України «Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів» №1012-VIII від 18.02.2016 змінено частину 2 статті 134 Земельного кодексу України, зокрема абзаци 6, 14, 17,18, 20, 21, 23 та 26 виключено, а абзац 16 частини 2 викладено в новій редакції: передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва. Отже, з абзацу 16 частини 2 статті 134 Земельного кодексу України були виключені положення про можливість передачі без проведення земельних торгів в орендне користування земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів. Вказаний закон набрав чинності з 03.04.2016.
Втім, відповідно до частини 2 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів» №1012-УІІІ від 18.02.2016 передбачено, що фізичні та юридичні особи, які до дня набрання чинності цим Законом одержали в установленому порядку дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок або технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для передачі у власність або користування земельних ділянок державної та комунальної власності, мають право на отримання таких земельних ділянок без проведення земельних торгів у випадках, визначених положеннями частини другої статті 134 Земельного кодексу України, що виключаються цим Законом.
Отже, законодавцем передбачено можливість реалізації особами, які отримали дозвіл на розроблення проекту землеустрою, набутого ними до внесення вказаних змін права на відведення відповідної земельної ділянки без проведення земельних торгів. З огляду на вказані правові норми, суд зазначає, що в такому випадку розпорядник земель не вправі посилатись на необхідність проведення земельних торгів як на підставу для відмови особі у затвердженні проекту землеустрою.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові 16 травня 2019 року у справі №817/252/18.
Водночас, суд зазначає, що статтею 134 Земельного Кодексу України визначені обов`язковість продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або передачі їх у користування на конкурентних засадах (на земельних торгах).
Так, частиною 1 зазначеної статті встановлено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Приписами частини 2 передбачено, що не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі:
- розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб;
- використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих дозволів;
- використання релігійними організаціями, які легалізовані в Україні, земельних ділянок під культовими будівлями;
- будівництва об`єктів, що в повному обсязі здійснюється за кошти державного та місцевих бюджетів;
- надання земельних ділянок підприємствам, установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв (у тому числі національним творчим спілкам та їх членам) під творчі майстерні;
- надання земельних ділянок в оренду для реконструкції кварталів застарілої забудови, для будівництва соціального та доступного житла, якщо конкурс на його будівництво вже проведено;
- розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій згідно з міжнародними договорами України;
- надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб;
- надання земельних ділянок державної або комунальної власності для потреб приватного партнера в рамках державно-приватного партнерства відповідно до закону;
- надання земельної ділянки замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала;
- будівництва, обслуговування об`єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, мультимодальних терміналів, об`єктів зв`язку та дорожнього господарства (крім об`єктів дорожнього сервісу);
- будівництва об`єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєпереробних об`єктів, очисних споруд, котелень, кладовищ, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд);
- передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва;
- надання земельних ділянок суб`єктам господарювання, що реалізують відповідно до Закону України "Про особливості провадження інвестиційної діяльності на території Автономної Республіки Крим" зареєстровані в установленому порядку інвестиційні проекти. Надання такої земельної ділянки у власність здійснюється згідно із законодавством після завершення строку реалізації інвестиційного проекту за умови виконання суб`єктом господарювання договору про умови реалізації цього інвестиційного проекту на території Автономної Республіки Крим;
- поновлення договорів оренди землі, укладення договорів оренди землі на новий строк з використанням переважного права орендаря;
- передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності;
- надання в оренду земельних ділянок індустріальних парків керуючим компаніям цих індустріальних парків;
- надання земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
- надання в оренду земельних ділянок під польовими дорогами, розташованих у масиві земель сільськогосподарського призначення (крім доріг, що обмежують масив), відповідно до статті 37-1 цього Кодексу;
- надання в оренду земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами, що обслуговують масив земель сільськогосподарського призначення;
- надання земельної ділянки державної або комунальної власності в користування (оренду) інвестору із значними інвестиціями для реалізації інвестиційного проекту із значними інвестиціями.
Частина 3 статті визначає, що земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19-21 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Досліджуючи спірні правовідносини судом встановлено, що спірні земельні ділянки відносяться до земель сільськогосподарського призначення з цільовим призначення земельних ділянок - для ведення фермерського господарства (а.с.12).
Як встановлено судом розпорядженням голови Долинської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 27 грудня 2011 року №1216-р, позивачу надано дозвіл на розроблення вищевказаного проекту землеустрою. Розпорядженням Долинської районної державної адміністрації від 19.12.2012 року №949-р затверджено проект землеустрою про передачу в оренду позивачу земельної ділянки загальною площею 49,6028 га для ведення фермерського господарства із земель державної власності (запасу) сільськогосподарського призначення, тобто прийняті до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів.
З огляду на викладене вбчається, що не розглянувши питання укладення договору оренди земельних ділянок діяла не в межах визначених законом повноважень та у відповідності до вимог Земельного кодексу України.
Крім того, щодо рішення сьомої сесії восьмого скликання Гурівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області за №521 від 02 квітня 2021 року, яким внесені земельні ділянки із кадастровими номерами кадастровий номер 3521983000:02:000:9036, 3521983000:02:000:9034, 3521983000:02:000:9035 до переліку земельних ділянок, які підлягають продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами, суд зазначає наступне.
Процедура продажу земельних ділянок державної та комунальної власності та прав на них на земельних торгах передбачена главою 21 Земельного кодексу України "Продаж земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах" (статті 134-139).
Згідно вказаних норм можна виділити наступні етапи земельних торгів:
- добір земельних ділянок для продажу;
- підготовка лотів до земельних торгів;
- проведення торгів та встановлення їх результатів;
- оприлюднення інформації про проведені торги.
Згідно із положеннями ч. 4 ст. 136 ЗК України, проведення земельних торгів щодо земельних ділянок або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються:
а) виготовлення, погодження та затвердження у встановленому законодавством порядку документації із землеустрою у випадках, визначених цим Кодексом;
б) стартова ціна лота;
в) строк, інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування нею на земельних торгах, обмеження у використанні земельної ділянки;
г) відомості про особу, уповноважену організатором земельних торгів на укладення (підписання) договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги;
ґ) проект договору купівлі-продажу, оренди, емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки.
Відповідно до ч. 5 ст. 136 ЗК України, земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності, або права на них, виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися в користування до завершення торгів.
Із аналізу вказаних норм слідує, що заборона відчужувати та надавати у користування земельні ділянки розпочинається не з моменту включення цієї ділянки до переліку земельних ділянок, а саме з моменту, коли конкретна земельна ділянка або права на неї вже виставлені на земельні торги.
Таким чином, із наведеного слідує висновок, що сам лише факт прийняття рішення про включення земельної ділянки в перелік земельних ділянок, право оренди на які виставляється на земельні торги, не є самостійною підставою для заборони їх відчужувати та надавати у користування.
Крім того, відповідно до ч. 1 ст. 136 ЗК України, підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів. Підготовка лотів до проведення земельних торгів включає:
а) виготовлення та затвердження у встановленому законодавством порядку документації із землеустрою (у разі формування земельної ділянки, зміни цільового призначення земельної ділянки та в разі, якщо відомості про земельну ділянку не внесені до Державного земельного кадастру);
б) державну реєстрацію земельної ділянки;
в) державну реєстрацію речового права на земельну ділянку;
г) отримання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель" у разі продажу на земельних торгах права оренди на неї;
ґ) проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель", крім випадків проведення земельних торгів щодо набуття права оренди земельної ділянки;
д) встановлення стартової ціни продажу земельної ділянки, яка щодо земель державної та комунальної власності не може бути нижчою за експертну грошову оцінку земельної ділянки;
е) встановлення стартового розміру річної орендної плати, який щодо земель державної та комунальної власності не може бути меншим, ніж розмір орендної плати, визначений Податковим кодексом України, а щодо земельних ділянок державної та комунальної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь - не може бути меншим 7 відсотків їх нормативної грошової оцінки;
є) встановлення стартової ціни продажу прав емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, яка щодо земель державної чи комунальної власності не може бути нижчою за вартість відповідного права, визначену шляхом проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок;
ж) визначення дати проведення земельних торгів.
Один лот складається виключно з однієї земельної ділянки або прав на неї (ч. 2 ст. 136 ЗК України).
Отже, саме після закінчення етапу із підготовки лоту до торгів та вчинення всіх вище перерахованих дій, зокрема, визначення дати та місця проведення земельних торгів, на думку суду, можна стверджувати, що земельна ділянка виставлена на торги та відповідно діє заборона на відчуження, передачу в заставу та надання у користування.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 137 ЗК України, технічні вимоги до підготовки до проведення та проведення земельних торгів, встановлення та оприлюднення їх результатів, визначення розміру, порядку сплати, повернення реєстраційних, гарантійних внесків учасників та винагороди, що сплачується переможцем аукціону оператору електронного майданчика, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Організатор земельних торгів через особистий кабінет публікує в електронній торговій системі оголошення про проведення земельних торгів, до якого додаються документи та матеріали на лот (документація), що підтверджують виконання вимог, визначених частиною третьою статті 135 і частиною першою статті 136 цього Кодексу.
Документація щодо кожного лота розміщується організатором земельних торгів в електронній торговій системі як окремий електронний документ, підписаний організатором або його представником та складений за формою, встановленою Кабінетом Міністрів України.
Документація щодо кожного лота після визнання торгів такими, що відбулися, передається організатором земельних торгів переможцю торгів.
З огляду на викладене, вся необхідна інформація щодо земельних торгів з продажу земельної ділянки із кадастровими номерами кадастровий номер 3521983000:02:000:9036, 3521983000:02:000:9034, 3521983000:02:000:9035, або прав на них, в тому числі результати цих торгів, повинна бути опублікована на офіційному веб-сайті Держгеокадастру, а саме: "http://torgy.land.gov.ua/auction".
Разом з тим, відповідачем доказів аукціонів або лотів з продажу земельних ділянок або прав на них, які знаходяться на території Долинського району Кіровоградської області (місце розташування спірної земельної ділянки), суду не надано, що свідчить про те, що земельні ділянки з зазначеними кадастровими номерами, на земельні торги взагалі не виставлялась.
Суд бере до уваги, що статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.
Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам та виключати подальше звернення особи до суду за захистом порушених прав.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 14 серпня 2019 року у справі №0640/4434/18, від 12 вересня 2019 року у справі №0640/4248/18, від 28 лютого 2020 року у справі №806/3304/18 та від 07 жовтня 2020 року у справі № 826/25472/15.
Враховуючи, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність щодо неприйняття рішення за заявою ОСОБА_1 від 22.03.2021 року, рішенням сьомої сесії восьмого скликання Гурівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області за №521 від 02 квітня 2021 року в частині внесення земельних ділянок загальною площею 49,6082 га, кадастровими номерами: 3521983000:02:000:9036, 3521983000:02:000:9034, 3521983000:02:000:9035 до переліку земельних ділянок, які підлягають продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами, суд вважає, що ефективним способом захисту прав, інтересів позивача є визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо неприйняття рішення за заявою ОСОБА_1 від 22.03.2021 року та зобов`язання на найближчій сесії розглянути заяву, з урахуванням висновків суду та скасувати рішення сьомої сесії восьмого скликання Гурівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області за №521 від 02 квітня 2021 року в частині внесення земельних ділянок загальною площею 49,6082 га, кадастровими номерами: 3521983000:02:000:9036, 3521983000:02:000:9034, 3521983000:02:000:9035
Таким чином, враховуючи те, що відповідно до ст. 124 Конституції України судові рішення є обов`язковими до виконання на всій території України, з ухваленням даного рішення у справі №340/8617/21 учасники відносин повернулися у попередній правовий стан.
Відповідно до п.58 рішення ЄСПЛ Справа «Серявін та інші проти України» (заява №4909/04) від 10.02.2010 у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994, серія А, №303-А, п.29).Крім того, як вбачається з матеріалів справи ГУ Держгеокадастру в Черкаській області погоджено проект землеустрою позивача та надано висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 07.12.2020 №16607/82-20, у якому зазначено, що проект землеустрою відповідає вимогам чинного законодавства України та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам.
Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Встановлені судом обставини справи та наведені норми чинного законодавства свідчать про те, що відповідачем, не дотримано зазначених принципів, зокрема, останнім допущена протиправна бездіяльність щодо розгляду заяви позивача без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття правомірного рішення.
На думку Кіровоградського окружного адміністративного суду, відповідачем не доведено правомірність своєї поведінки з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов підлягає частковому задоволенню.
VI. Судові витрати.
Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до ч.3 ст. 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
При зверненні до суду з цим позовом позивачем сплачений судовий збір в розмірі 2724,00 грн., враховуючи часткове задоволення позовних вимог, сплачений судовий збір підлягає частковому відшкодуванню в розмірі 1362,00 грн., який належить стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст.9, 77-79, 90, 132, 134, 139, 243-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Гурівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області щодо неприйняття у встановлений законом строк сесією ради рішення за заявою ОСОБА_1 про укладання договору оренди землі загальною площею 49,6082 га, в тому числі: ріллі 11,2756 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9036), ріллі 20,7256 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9034), ріллі 17,6070 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9035).
Зобов`язати Гурівську сільську раду Кропивницького району Кіровоградської області на найближчій сесії розглянути заяву ОСОБА_1 про укладання договору оренди землі загальною площею 49,6082 га, в тому числі: ріллі 11,2756 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9036), ріллі 20,7256 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9034), ріллі 17,6070 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9035) та прийняти рішення відповідно до норм чинного законодавства, з урахуванням висновків суду.
Визнати протиправним та скасувати рішення сьомої сесії восьмого скликання Гурівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області за №521 від 02 квітня 2021 року в частині включення земельних ділянок загальною площею 49,6082 га, в тому числі: пл. 11,2756 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9036), пл. 20,7256 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9034), пл. 17,6070 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9035) до переліку земельних ділянок, які підлягають продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП - НОМЕР_1 ) понесені витрати по сплаті судового збору у розмірі 1362,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Гурівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області (28540, Кіровоградська область, Кропивницький район, с. Гурівка, вул. Миру, 2А, код ЄДРПОУ - 04365661).
Копію рішення суду надіслати учасникам справи.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.
Суддя
Кіровоградського окружного
адміністративного суду Р.В. Жук
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.03.2022 |
Оприлюднено | 28.06.2022 |
Номер документу | 103867846 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Р.В. Жук
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні