ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 квітня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/401/22
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Костенко Г.В., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Терешківської сільської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Терешківської сільської ради, в якій /з урахуванням уточнень/ просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Терешківської сільської ради від 11.11.2021 про відмову у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою ОСОБА_1 ;
- зобов`язати Терешківську сільську раду надати ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,00 га за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 5324081000:00:016:0012.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що за результатами розгляду відповідачем його клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою в порядку статті 118 Земельного кодексу України він одержав відмову, мотиви якої, на його думку, не узгоджуються з положеннями Земельного кодексу України. Зауважив, що частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України визначений вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. У цьому переліку немає такої підстави, як перебування земельної ділянки у користуванні третіх осіб. Наголошував, що оскільки земельна ділянка кадастровий номер 5324081000:00:016:0012 перебуває у користуванні фермера ОСОБА_2 за договором оренди, до Терешківської сільської ради разом зі заявою була подана нотаріально завірена заява - згода (погодження) землекористувача.
02.03.2022 судом отримано відзив на позов, у якому відповідач заперечував проти позовних вимог з тих мотивів, що на момент подання та розгляду клопотання позивача земельна ділянка кадастровий номер 5324081000:00:016:0012 знаходиться в оренді у фермерського господарства Кольваха С.Л. та право оренди якої не припинено у встановленому законодавством порядку, а тому відповідач не може надати дозвіл на розробку проекту землеустрою на бажану земельну ділянку у зв`язку з ненаданням позивачем нотаріально засвідченого погодження ОСОБА_2 на вилучення земельної ділянки.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 14.02.2022 відкрито провадження у справі, яку призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 05.04.2022 відмовлено в задоволенні клопотання представника позивача про розгляд справи у судовому засіданні з викликом сторін.
Згідно з частиною п`ятою статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази у сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дійшов наступних висновків.
18.10.2021 позивач ОСОБА_1 звернувся до Терешківської сільської ради з клопотанням про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства на території Заворсклянської сільської ради Полтавського району, за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 5324081000:00:016:00122.
До заяви позивач додав копії паспорта та ідентифікаційного коду, посвідчення УБД, довіреність, а також графічні матеріали, на яких зазначено бажане місця розташування земельної ділянки, що підтверджується копією опису від 18.10.2021 №365/15-09, залученою представником позивача до матеріалів справи.
Рішенням одинадцятої сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 11.11.2021 "Про розгляд клопотання "Про надання дозволу на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства як учасника АТО гр. ОСОБА_1 " на підставі статей 12, 78, 80, 81, 116, 121, 122 Земельного кодексу України, статті 25 Закону України "Про землеустрій", статті 15 Закону України "Про звернення громадян", враховуючи висновки та рекомендації постійної комісії з питань земельних відносин, навколишнього середовища, екології та благоустрою території Терешківської сільської ради та керуючись статтею 25 пунктом 34, статтею 26, статтею 59 Закону України "Про місцеве самоврядування" вирішено відмовити гр. ОСОБА_3 у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області у зв`язку з тим, що земельна ділянка кадастровий номер 5324081000:00:016:0012, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, використовується для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код КВЦПЗ 01.01), з 15.08.2014 по даний час в Державному реєстрі речових прав на земельну ділянку зареєстроване право оренди земельної ділянки.
Позивач, не погоджуючись із відмовою у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою, звернувся до суду з даним позовом.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Завданням адміністративного судочинства, згідно частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, є захист прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно - правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Згідно вимог частини першої статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
В силу положень статті 14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
В розумінні вимог статей 81, 116 Земельного кодексу України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Згідно зі статтею 78 Земельного кодексу України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Статтею 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом. Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду цільового призначення. Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
За приписами частини першої статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно частини шостої статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
При цьому, частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Таким чином, виключний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо надання земельної ділянки у власність визначений у статті 118 Земельного кодексу України.
Учасниками справи не заперечується, а також слідує з доданих позивачем до клопотання від 18.10.2021 графічних матеріалів про бажане місце розташування запитуваної земельної ділянки, та обставина, що спірні правовідносини виникли з приводу бажання позивача отримати земельну ділянку орієнтовною площею 2,0 га, за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 5324081000:00:016:0012, яка на момент подання клопотання від 18.10.2021 вже перебувала в оренді фермерського господарства ОСОБА_2 згідно договору оренди землі від 15.08.2014, укладеного на 20 років.
Право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5324081000:00:016:0012 за ОСОБА_2 зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, про що свідчить наявний у матеріалах справи витяг з такого реєстру.
Разом з тим, матеріали справи не містять доказів отримання позивачем станом на дату подання клопотання від 18.10.2021 нотаріально засвідченої згоди від ОСОБА_2 на вилучення бажаної земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га.
У позовній заяві позивач стверджує, що оскільки земельна ділянка кадастровий номер 5324081000:00:016:0012 перебуває у користуванні фермера ОСОБА_2 за договором оренди, до Терешківської сільської ради разом зі заявою була подана нотаріально завірена заява - згода (погодження) землекористувача.
Однак, дане твердження суперечить наявним у справі доказам, які надані представником позивача.
Так, представником позивача залучено до матеріалів справи копію нотаріально засвідченої заяви Фермерського господарства Кольваха С.Л., якою землекористувач відмовляється від права користування земельною ділянкою на користь громадян, у тому числі ОСОБА_1 .
Однак, дана заява датована 11.11.2021 (в день винесення Терешківською сільською радою рішення за заявою ОСОБА_1 ), у той час як клопотання про надання дозволу подане 18.10.2021.
Тобто, зазначені обставини подання документів та отримання згоди землекористувача не збігаються за хронологією у часі.
До того ж, представником позивача залучено до матеріалів справи копію опису від 18.10.2021 №365/15-09, яким підтверджено, що до клопотання від 18.10.2021 позивач додав копії паспорта та ідентифікаційного коду, посвідчення УБД, довіреність, а також графічні матеріали, на яких зазначено бажане місця розташування земельної ділянки.
У зазначеному описі поданих разом з клопотанням від 18.10.2021 документів відсутня згода землекористувача.
Отримання нотаріально засвідченої згоди землекористувача 11.11.2021, після прийняття рішення від 11.11.2021 про відмову у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою, не може бути підставою для зобов`язання Терешківської сільської ради надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою, оскільки відповідачем до поданих разом з клопотанням від 18.10.202 документів така згода не була надана та не розглядалася.
Оскільки станом на дату подання клопотання 18.10.2021 земельна ділянка кадастровий номер 5324081000:00:016:0012 перебувала у користуванні фермера ОСОБА_2 , зазначена обставина зумовлювала необхідність отримання погодження у землекористувача позивачем, а тому як сільська рада, так і позивач мали діяти виключно у відповідності до приписів статті 118 ЗК України.
Враховуючи викладене, а також зважаючи на вимоги статті 118 ЗК України, суд доходить висновку, що, відмовляючи у наданні дозволу ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою на запитувану земельну ділянку з підстав відсутності нотаріально засвідченої згоди землекористувача ОСОБА_2 , сільська рада діяла обґрунтовано та у відповідності до вимог чинного законодавства.
Тому підстави для зобов`язання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області надати дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 5324081000:00:016:0012 - відсутні.
Водночас, суд зауважує, що позивач не позбавлений права подати повторно клопотання відповідачу, додавши до переліку необхідних документів нотаріально засвідчену згоду землекористувача.
У зв`язку з відмовою у задоволенні позову, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Відмовити у задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області (вул. Соборна, 9, с. Терешки, Полтавський район, Полтавська область, 38762, код ЄДРПОУ 5324085901) про зобов`язання вчинити певні дії.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Г.В. Костенко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.04.2022 |
Оприлюднено | 28.06.2022 |
Номер документу | 103868231 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Г.В. Костенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні