Рішення
від 30.03.2022 по справі 500/8788/21
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/8788/21

31 березня 2022 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Подлісної І.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (надалі, позивач) звернувся до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області (надалі, відповідач - 1), Державної податкової служби України (надалі, відповідач - 2), в якому просило визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: № 3325732/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 70 від 20.08.2021 року; № 3325733/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 77 від 26.08.2021 року; № 3325740/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 80 від 27.08.2021 року; № 3325741/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 81 від 27.08.2021 року; № 3325734/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 82 від 31.08.2021 року; № 3325735/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН№ 83 від 31.08.2021 року; № 3325737/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 89 від 03.09.2021 року; № 3325736/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 88 від 03.09.2021 року; № 3325739/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 91 від 06.09.2021 року; № 3325738/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 90 від 06.09.2021 року; № 3325731/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 92 від 07.09.2021 року. Та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 РНОКПП НОМЕР_1 податкові накладні № 70 від 20.08.2021 року, № 77 від 26.08.2021 року,№ 80 від 27.08.2021 року, № 81 від 27.08.2021 року, № 82від 31.08.2021 року,№ 83 від 31.08.2021 року, № 89 від 03.09.2021 року, № 88 від 03.09.2021 року, № 91 від 06.09.2021 року, № 90 від 06.09.2021року, № 92 від 07.09.2021 року датою набрання законної сили рішенням суду.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ним виконані всі умови для реєстрації податкової накладної, проте складена позивачем податкова накладна не зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних, що свідчить про протиправність дій відповідача. Позивач вважає, що за таких обставин ДПС України зобов`язана зареєструвати спірну в даній справі податкову накладну, у зв`язку із чим просив задовольнити даний позов повністю.

08 грудня 2021 року ухвалою суду було залишено без руху позовну заяву та надано час для усунення недоліків, шляхом подання до Тернопільського окружного адміністративного суду оригіналу відповідного документу про сплату судового збору у визначеному законом розмірі або докази звільнення від сплати судового збору.

15 грудня 2021 року позивачем подано заяву про усунення недоліків, а саме долучено до матеріалів справи оригінал квитанції № 398 від 13.12.2021 року на суму 47670,00 грн.

Ухвалою суду від 29.12.2021 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного повного провадження з повідомленням (викликом) сторін на 03.02.2022 о 10:00 год. Даною ухвалою відповідачу встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали для подання відзиву на позовну заяву.

Представник відповідачів подав до суду відзив на адміністративний позов (спільна позиція Головного управління ДПС у Тернопільській області та ДПС України), в якому зазначив наступне. Відповідно до Квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних виписаних ФОП ОСОБА_1 на ФГ «Дзялів» вказано, що ПН/РК відповідає, вимогам п 1 «Критеріїв ризиковості здійснення операції» визначеному Постановою КМУ №1165. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.99.40-00.00, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються, та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Запропоновано платнику податків надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у ПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Платник не скористався своїм правом та не подав таблицю даних платника.

Як зазначено в протоколі №117 від 04.11.2021 року засідання Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної платником не подано розрахункові документи по придбаних ТМЦ/послугах надано не в повному обсязі.

В документах, що надавались платником на Комісію для розблокування податкових накладних відсутні документи, щодо оплати оренди складу.

За таких обставин, відповідач вважає, що Комісією правомірно було прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних № 70 від 20.08.2021 року, № 77 від 26.08.2021 року, № 80 від 27.08.2021 року, № 81 від 27.08.2021 року, № 82 від 31.08.2021 року, № 83 від 31.08.2021 року, № 89 від 03.09.2021 року, № 88 від 03.09.2021 року, № 91 від 06.09.2021 року, № 90 від 06.09.2021 року, № 92 від 07.09.2021, у зв`язку із чим просив відмовити у задоволенні даного позову.

03.02.2022 до Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла відповідь на відзив від позивача, відповідно до якої вказано на безпідставність та необґрунтованість відзиву відповідача, оскільки зазначені в ньому відомості не відповідають дійсності.

Ухвалою суду від 03.02.2022 відкладено розгляд справи на 10.02.2022 о 10:00 год., у зв`язку із ознайомленням представником відповідачів із відповіддю на відзив.

Ухвалами суду від 10.02.2022, від 01.03.2022 слухання справи відкладено на 31.03.2022 о 10:15 год.

Сторони в судове засідання не з`явилися, однак подали до суду заяви про розгляд справи без їх участі в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч.3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Згідно з ч.9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Відповідно до частини 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Враховуючи положення ч.3 ст.194, ч.9 ст.205 та ч.4 ст. 229 КАС України, суд дійшов висновку про наявність підстав розгляду даної справи в порядку письмового провадження, без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Суд, розглянувши адміністративну справу, вивчивши зміст відзиву на позов і відповіді на відзив, дослідивши і оцінивши зібрані по справі докази, в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з таких підстав та мотивів.

Судом встановлено, що фізична особа-підприємець ОСОБА_1 04.02.2019 року зареєстрований в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань як фізична особа - підприємець. ФОП ОСОБА_1 є платником єдиного податку (3 група ставка 3%) та платником податку на додану вартість.

Основним видом діяльності ФОП ОСОБА_1 є інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у. (код КВЕД 43.99). Окрім того згідно реєстраційних даних має право здійснювати: Інші роботи із завершення будівництва (код КВЕД 43.39), Покриття підлоги й облицювання стін(код КВЕД 43.33), Установлення столярних виробів(код КВЕД 43.32), Штукатурні роботи (код КВЕД 43.31), Знесення (код КВЕД 43.11), Організація будівництва будівель (код КВЕД 41.10), Виробництво легких металевих паковань(код КВЕД 25.92), Виробництво будівельних металевих конструкцій і частин конструкцій (код КВЕД 25.11), Виробництво металевих дверей і вікон (код КВЕД 25.12) Будівництво житлових і нежитлових будівель(код КВЕД 41.20), Інші будівельно-монтажні роботи (код КВЕД 43.29).

Для здійснення господарської діяльності ФОП ОСОБА_1 залучав власні основні

засоби:

- Затирочна машина двороторна BARTELL Timmers NV 78,

- Нарізчик бетону Tyrolit FS 811 7.5 кВт, -

- Віброплита Кентавр ВП-90-1КБ 620*470 ММ,

- Машина для розгладжування поверхні бетону свіжого Trowe Timmers Holland TM-78,

- Машина бетонозгладжувальна CT424-4 Honda GX 160.

Для зберігання основних засобів, інструментів ФОП ОСОБА_1 використовує складське приміщення площею 35 м. кв., яке знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , що орендує у ТОВ «БК «Монолітбуд».

Для доставки основних засобів, інструментів, будівельних матеріалів підприємець використовує власний автотранспорт, а саме Автомобіль FORD TRANSIT CONNECT 2005 р. НОМЕР_2 , Автомобіль VOLKSWAGEN CADDY 2010 р. ДНЗ НОМЕР_3 об. двигуна 1896, Автомобіль VOLKSWAGEN LT 35 ДНЗ НОМЕР_4 вантажопасаж. 2006р об. двигуна 2461.

Власними трудовими ресурсами ФОП ОСОБА_1 забезпечений в повному обсязі. Станом на 01.11.2021р. штатна чисельність працівників становила 6 чоловік, із середнім окладом заробітної плати 9 000,00 грн./ос.

Наведене вище свідчить про те, що ФОП ОСОБА_1 повністю забезпечений матеріальними та трудовими ресурсами для здійснення заявлених видів господарської діяльності.

Всі розрахунки ФОП ОСОБА_1 здійснює по безготівковому розрахунку через розрахункові рахунки, відкриті в установах банку.

10.08.2021 року між ФГ «Дзялів» (код ЄДРПОУ 34417014) - замовник та ФОП ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) - виконавець укладено Договір про надання послуг № 18/08-21, згідно якого виконавець надає замовнику послуги з бетонних робіт (зокрема: планування основи, в`язання арматурних каркасів, влаштування стяжки з шліфуванням бетону топінгом) за адресою: АДРЕСА_2 . Загальна вартість робіт визначена на основі погоджених кошторисів і становить 682085 грн. Роботи виконуються як з матеріалів замовника, так і з матеріалів виконавця. Для забезпечення технологічного процесу та початку робіт сторони домовились про авансову оплату, яка проводилась замовником згідно виставлених рахунків.

Так, згідно виставленого рахунку на оплату №38 від 20.08.2021 року до Договору №18/08-21, надійшла сума авансу 20.08.2021 року в розмірі 50 000,00 грн. з ПДВ (п`ятдесят тисяч грн. 00 коп., 8 333,33 грн. - сума ПДВ), на яку було виписано і зареєстровано податкову накладну №69 від 20.08.2021 року на суму 50 000,00 грн. з ПДВ.

Наступна сума авансу надійшла 20.08.2021 року згідно виставленого рахунку на оплату №39 від 20.08.2021 року в розмірі 50 000,00 грн. з ПДВ (п`ятдесят тисяч грн. 00 коп., 8 333,33 грн. - сума ПДВ), на яку було виписано і 09.09.2021 року відправлено на реєстрацію податкову накладну №70 від 20.08.2021 року на суму 50 000,00 грн. з ПДВ (8 333,33 грн. - сума ПДВ), реєстрацію якої було зупинено.

Наступна сума авансу надійшла 26.08.2021 року згідно виставленого рахунку на оплату №42 від 25.08.2021 року в розмірі 50 000,00 грн. з ПДВ (п`ятдесят тисяч грн. 00 коп., 8 333,33 грн. - сума ПДВ), на яку було виписано і 10.09.2021 року відправлено на реєстрацію податкову накладну №77 від 26.08.2021 року на суму 50 000,00 грн. з ПДВ (8 333,33 грн. - сума ПДВ), реєстрацію якої було зупинено.

Наступні суми авансу надійшли 27.08.2021 року згідно виставленого рахунку на оплату №43 від 25.08.2021 року в розмірі 411175,00 грн. з ПДВ (чотириста одинадцять тисяч сто сімдесят п`ять грн. 00 коп., 68529,17 грн. - сума ПДВ), на які було виписано і 09.09.2021 року відправлено на реєстрацію податкову накладну №80 від 27.08.2021 року на суму 50 000,00 грн. з ПДВ (8 333,33 грн. - сума ПДВ), податкову накладну №81 від 27.08.2021 року (відправлено на реєстрацію 10.09.2021 року) на суму 50 000,00 грн. з ПДВ (8 333,33 грн. -сума ПДВ), податкову накладну №82 від 31.08.2021 року (відправлено на реєстрацію 10.09.2021 року) на суму 50 000,00 грн. з ПДВ (8 333,33 грн. - сума ПДВ), податкову накладну №83 від 31.08.2021 року (відправлено на реєстрацію 10.09.2021 року) на суму 50 000,00 грн. з ПДВ (8 333,33 грн. - сума ПДВ), податкову накладну №88 від 03.09.2021 року (відправлено на реєстрацію 24.09.2021 року) на суму 50 000,00 грн. з ПДВ (8 333,33 грн. -сума ПДВ), податкову накладну №89 від 03.09.2021 року (відправлено на реєстрацію 27.09.2021 року) на суму 50 000,00 грн. з ПДВ (8 333,33 грн. - сума ПДВ), податкову накладну №90 від 06.09.2021 року (відправлено на реєстрацію 27.09.2021 року) на суму 50 000,00 грн. з ПДВ (8 333,33 грн. - сума ПДВ), податкову накладну №91 від 06.09.2021 року (відправлено на реєстрацію 28.09.2021 року) на суму 50 000,00 грн. з ПДВ (8 333,33 грн. - сума ПДВ), податкову накладну №92 від 07.Q9.2021 року (відправлено на реєстрацію 29.09.2021 року) на суму 11175,00 грн. з ПДВ (1862,50 грн. - сума ПДВ), реєстрацію яких було зупинено.

Загалом за період з 09.09.2021 року по 29.09.2021 року було зупинено реєстрацію 11-ти податкових накладних на загальну суму 511175,00 грн. (в т.ч. ПДВ - 85195,83 грн.). Підставою для зупинки реєстрації наведених податкових накладних стало відповідність п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а саме відсутність товару/послуги,

зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано Для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.

На виконання вимог Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 (із змінами та доповненнями) (далі - Порядок 1165), ФОП ОСОБА_1 02.11.2021 року до Головного управління ДПС у Тернопільській області в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном надано повідомлення №№ 1-7 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Необхідно зазначити, що до кожного з повідомлень долучено детальні пояснення про суть господарської операції, надано копії первинних документів, складених відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні, що підтверджують реальність господарських операцій. Зокрема:

1.Договір із замовником ФГ "Дзялів"

2.Кошториси до Договору із замовником ФГ "Дзялів"

-документи, що свідчать про придбання ФОП ОСОБА_1 будівельних матеріалів, які використані для проведення робіт (Герметик (однокомпонентний поліуретановий герметик VIVALFLEX PU40 GREY 600 мл), який використовуються для заповнення бетонних швів, лак (плівкоутворювач на основі акрилового сополімеру VIVALTOP CUPE), яким покривають бетон для міцності, джгут TS-6-500, які використовується для заповнення бетонних швів. Даний товар був придбаний по безготівковому розрахунку у ТОВ «ХЮГЕ»( код ЄДРПОУ 43456111); топінг (CF 56/25 Corundum полімерцементне покриття), який використовують для шліфування бетонних поверхонь, плівку п/е, яку використовують для пароізоляції бетону, щоб він рівномірно застигав і не утворювалися тріщини. Даний товар був придбаний по безготівковому розрахунку у ТОВ «Дім і Стиль» (код ЄДРПОУ 43524558):

1.Договір поставки з ТОВ "ХЮГЕ" 1 ст.

2.Договір поставки з ТОВ "ХЮГЕ" 2 ст.

3.Договір поставки з ТОВ "ХЮГЕ" 3 ст.

4.Прихідні накладні від ТОВ "ХЮГЕ"

5.Платіжні доручення ТОВ "ХЮГЕ"

6.Банківські виписки з оплатою ТОВ "ХЮГЕ"

7.Картка рахунку 631 по ТОВ "ХЮГЕ"

8.Акт звірки з ТОВ "ХЮГЕ"

9. Договір поставки з ТОВ "Дім і Стиль" 1 ст.

10.Договір поставки з ТОВ "Дім і Стиль" 2 ст.

11.Договір поставки з ТОВ "Дім і Стиль" 3 ст.

12.Прихідні накладні від ТОВ "Дім і Стиль"

13.Платіжні доручення ТОВ "Дім і Стиль"

14.Банківська виписка з оплатами ТОВ "Дім і Стиль"

15.Картка рахунку 631 по ТОВ "Дім і Стиль"

16.Акт звірки з ТОВ "Дім і Стиль";

-документи, що свідчать про забезпеченість суб`єкта господарювання ресурсами для провадження підприємницької діяльності:

1.Основні засоби ФОП ОСОБА_1 .

2.Договір оренди складського приміщення 1 ст.'

3.Договір оренди складського приміщення 2 ст.

4.Договір оренди складського приміщення 3 ст.

5.Акт прийому-передачі до Договору оренди складського приміщення;

-документи, що безпосередньо пов`язані з господарськими операціями, що слугували підставою для виписки податкових накладних:

1.Акт прийому-передачі №1 матеріалів до Договору із замовником ФГ "Дзялів"

2.Акт прийому-передачі №2 матеріалів до Договору із замовником ФГ "Дзялів"

3.Акт прийому-передачі №3 матеріалів до Договору із замовником ФГ "Дзялів"

4.Акт прийому-передачі №4 матеріалів до Договору із замовником ФГ "Дзялів"

5.Акт прийому-передачі №5 матеріалів до Договору із замовником ФГ "Дзялів"

6.ТТН до Акту прийому-передачі №1 матеріалів до Договору із замовником ФГ "Дзялів" 1ч.

7.ТТН до Акту прийому-передачі №1 матеріалів до Договору із замовником ФГ "Дзялів" 2ч.

8.ТТН до Акту прийому-передачі №2 матеріалів до Договору із замовником ФГ "Дзялів" 1ч.

9.ТТН до Акту прийому-передачі №2 матеріалів до Договору із замовником ФГ "Дзялів" 2 ч.

10.ТТН до Акту прийому-передачі №3 матеріалів до Договору із замовником ФГ "Дзялів"

11.ТТН до Акту прийому-передачі №4 матеріалів до Договору із замовником ФГ "Дзялів" 1ч.

12.ТТН до Акту прийому-передачі №4 матеріалів до Договору із замовником ФГ "Дзялів" 2ч.

13.ТТН до Акту прийому-передачі №5 матеріалів до Договору із замовником ФГ "Дзялів"

14.Рахунки на оплату замовнику ФГ "Дзялів"

15.Банківські виписки з оплатою від замовника ФГ "Дзялів"

16.Картка рахунку 361 по ФГ "Дзялів"

17.Акт звірки із замовником ФГ "Дзялів"

18.Акт виконаних робіт №1 до Договору із замовником ФГ "Дзялів".

Всього (з урахуванням пояснення про суть господарської операції) для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі Фоп ОСОБА_1 було надано 42 документи.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією Головного управління ДПС у Тернопільській області (комісією регіонального рівня) прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:

-№ 3325732/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 70 від 20.08.2021 року;

-№ 3325733/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 77 від 26.08.2021 року;

-№ 3325740/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 80 від 27.08.2021 року;

-№ 3325741/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 81 від 27.08.2021 року;

-№ 3325734/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 82 від 31.08.2021 року;

-№ 3325735/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 83 від 31.08.2021 року;

-№ 3325737/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 89 від 03.09.2021 року;

№ 3325736/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 88 від 03.09.2021 року;

-№ 3325739/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 91 від 06.09.2021 року;

-№3325738/3228113217від 04.11.2021року по ПН№ 90 від 06.09.2021 року;

-№ 3325731/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 92 від 07.09.2021 року

у зв`язку начебто з ненаданням платником податку копій документів, а саме розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків - розрахункові документи по придбаних ТМЦ/послугах надано не в повному обсязі.

У відповідності до Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних 05.11.2021 року ФОП ОСОБА_1 подано скарги щодо вищенаведених рішень комісії регіонального рівня до Державної податкової служби України з аналогічними додатками в кількості 42 документи . За результатами їх розгляду комісія центрального рівня винесла рішення про залишення скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін:

-№52298/3228113217/2від 11.11.2021 року по ПН№ 70 від 20.08.2021 року;

-№52319/3228113217/2від 11.11.2021 року по ПН№ 77 від 26.08.2021 року;

-№52256/3228113217/2від 11.11.2021 року по ПН№ 80 від 27.08.2021 року;

-№52302/3228113217/2від 11.11.2021 рокупоПН№81 від 27.08.2021 року;

-№52530/3228113217/2від 12.11.2021 року по ПН№ 82 від 31.08.2021 року;

-№52567/3228113217/2від 12.11.2021 рокупоПН№83 від31.08.2021 року;

-№52573/3228113217/2 від 12.11.2021 року по ПН№ 89 від 03.09.2021 року;

-№52580/3228113217/2від 12.11.2021 року по ПН№ 88 від 03.09.2021 року;

-№52584/3228113217/2 від 12.11.2021 року по ПН№ 91 від 06.09.2021 року;

-№52536/3228113217/2від 12.11.2021 року по ПН№ 90 від 06.09.2021 року;

-№52427/3228113217/2 від 12.11.2021 року по ПН № 92 від 07.09.2021 року

Причиною залишення скарг без задоволення та рішень комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних без змін слугувало ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Не погоджуючись з такими діями відповідачів щодо відмови у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п. 21.1 ст. 21 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (далі - ПК України), посадові та службові особи контролюючих органів зобов`язані: дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами.

Згідно п. 21.1 ст. 21 ПК України, посадові та службові особи контролюючих органів зобов`язані дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. Згідно з ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Пунктом 19 частини 1 статті 4 КАС України визначено, що індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.

Згідно ч.І ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників . податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає ПК України.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно п. 201.10 ст. 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. №1165.

Відповідно до п. 26, 27 Порядку № 1165 комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном. Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком. Комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.

Згідно п. 40, 42, 43, 44, 45, 46 Порядку № 1165 засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду. Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення. Рішення, прийняті комісіями контролюючих органів, підлягають реєстрації засобами інформаційних систем ДПС. Матеріали засідання комісії контролюючого органу зберігаються десять років. Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні). Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу. У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.

Згідно з пунктом 187.1 етапі 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податків як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної Декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником.

На дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін (п.201.1 ст. 201 ПК України).

Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Приписами пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. №1246 (далі - Порядок №1246), визначено, що податкова накладна, електронний документів, який складається платником податків на додану вартість відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі та надсилається для реєстрації.

Отже, ФОП ОСОБА_1 на виконання умов Договору про надання послуг № 18/08- 21 з ФГ «Дзялів» при надходженні авансів від замовника, склав податкові накладні № 70 від 20.08.2021 року, № 77 від 26.08.2021 року, № 80 від 27.08.2021 року, № 81 від 27.08.2021 року, № 82 від 31.08.2021 року, № 83 від 31.08.2021 року, № 89 від 03.09.2021 року, № 88 від' 03.09.2021 року, № 91 від 06.09.2021 року, № 90 від 06.09.2021 року, № 92 від 07.09.2021 року та направив їх на реєстрацію в ЄРПН, що відповідно, вказує на дотримання платником податків норм законодавства.

Згідно з пунктом 201.16 статті .201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття. їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до пункту 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

-відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

-чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення за наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

-реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунку коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової і накладної та/або розрахунку коригування;

-дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

-наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

-наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

-наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

-факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

-наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

-дотримання вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п. 13 Порядку 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Згідно п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних який, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (Порядок №1165) у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються Щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Згідно з пунктами 6, 7, 10. 11 Порядку №1165 у разі коли 3d результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення Реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування, 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

У даному випадку ФОП ОСОБА_1 не включався до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку ФОП ОСОБА_1 не виносилось.

Реєстрація податкових накладних зупинена з тих підстав, що Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.99.40-00.00, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Отже, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності ФОП, вказавши, які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.

Крім того, контролюючий орган не позбавлений права у випадку реєстрації податкової накладної перевіряти у подальшому реальність господарських операцій між позивачем та його контрагентом за механізмами, визначеними положеннями Податкового кодексу.

Таким чином, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.

Судом встановлено, що надіслані позивачу квитанції містять вимоги щодо надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 року, зареєстрованого Міністерством юстиції України 13.12.2019 року за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку і на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України з областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 ПК України.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податків має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

1. договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

2. договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

3. первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти прйймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

4. розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

5. документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктом 6, 7 та 13 згаданого Порядку зазначено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Підставою для відмови у реєстрації вищенаведених податкових накладних в оскаржуваних рішеннях зазначено ненадання платником податку копій документів, а саме розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків - розрахункові документи по придбаних ТМЦ/послугах надано не в повному обсязі. Водночас у рішеннях, винесених ДПС України за наслідком розгляду скарг на рішення комісії регіонального рівня,- підставою для залишення їх без змін є ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Оскільки пакет доданих документів для розгляду комісіями регіонального та центрального рівня не відрізнявся, позивач вважає, що їх розгляд відбувався формально і не мав на меті фактичного дослідження реальності господарських операцій. При цьому, опосередковано комісія центрального рівня визнала, що розрахункові документи та/або банківські виписки надані в повному обсязі, а різні підстави для відмови у реєстрації податкових накладних є, на думку позивача, додатковим доказом протиправності рішень комісій.

При цьому Відповідачем 2 не було визначено вичерпного переліку документів, надання якого дало б позивачеві можливість реєстрації податкових накладних, а відмова у прийнятті до реєстрації податкових накладних з підстав недостатності документів для прийняття рішення можлива виключно за умови наявності вичерпного переліку таких документів.

Таким чином, посилання на вказану підставу в обґрунтування прийняття рішення про відмову, за відсутності конкретної пропозиції про необхідність надання певних документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.

Як зазначив Верховний Суд України у постанові від 23.10.2018 року у справі №822/1817/18 загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Отже, з рішень про зупинення реєстрації податкових накладних не можливо встановити що саме стало підставою для такого зупинення та унеможливлює з боку позивача самостійно визначити обсяг та перелік необхідних документів, а тому дане рішення не відповідає критерію правової визначеності.

Невиконання контролюючим органом наведених вимог призводить до обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких документів на власний розсуд.

Крім того, Верховний суду у складі колеги суддів Касаційного адміністративного суду від 20 серпня 2019 року у справі № 2540/3009/18 зазначив, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Отже, вимоги контролюю органу щодо надання всіх можливих документів по господарській операції не можуть бути визнані такими, що відповідають приписам та меті податкового законодавства. Фіскальний орган має обмежитись таким обсягом документального підтвердження господарської операції, який в достатній мір. доводить її реальність та законність. Витребування інших (можливих) документів і як наслідок їх ненадання, відмову в реєстрації податкової накладної колегія суддів вважає надмірним формалізмом та необґрунтованим втручанням в діяльність господарюючих суб`єктів, що є нічим іншим, як обмеженням права на свободу господарювання в-ракурсі правомірності дій платника податків, доки не доведено зворотне.

Відсутність в оскаржуваних рішеннях мотивів їх прийняття позбавляє взагалі можливості позивача навести аргументи щодо їх неправомірності. Акт індивідуальної дії не відповідає вимогам обґрунтованості та вмотивованості. Проте саме невідповідність акту індивідуальної дії вимогам обґрунтованості та вмотивованості призводить до його протиправності. Вказана правова позиція викладена в постановах Верховного Суду (від 04.12.2018 року по справі №821/1173/17, від 09.07.2019 року у справі №140/2093/18).

Окрім того, відповідно до п. 31 Порядку № 1165 Головою комісії регіонального рівня призначається перший заступник або заступник керівника головного управління ДПС в області, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС. Поряд з іншими обов`язками, Голова комісії забезпечує забезпечує формування рішень за встановленою формою та надсилання їх платнику податку (п.34 Порядку № 1165). Однак, як вбачається з оскаржуваних рішень ГУ ДПС у Тернопільській області, вони підписані Головою комісії Волошинович Н.Г., яка згідно інформації, розміщеної на субсайті Головного управління ДПС у Тернопільській області, не входить до складу заступників керівника регіонального підрозділу ДПС України.

Отже, оскаржувані рішення Головного управління ДПС у Тернопільській області про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі податкових накладних податкових накладних ФОП ОСОБА_1 :

-№ 3325732/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 70 від 20.08.2021 року;

.№ 3325733/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 77 від 26.08.2021 року;

-№ 3325740/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 80 від 27.08.2021 року;

-№ 3325741/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН№ 81 від 27.08.2021 року;

-№3325734/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 82 від 31.08.2021 року;

-№ 3325735/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 83 від 31.08.2021 року;

-№ 3325737/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 89 від 03.09.2021 року;

-№ 3325736/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 88 від 03.09.2021 року;

-№ 3325739/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 91 від 06.09.2021 року;

-№ 3325738/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 90 від 06.09.2021 року;

-№ 3325731/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 92 від 07.09.2021 року є протиправними та підлягають скасуванню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні № 70 від 20.08.2021 року, № 77 від 26.08.2021 року,№ 80 від 27.08.2021 року, № 81 від 27.08.2021 року, № 82 від 31.08.2021 року,№ 83 від 31.08.2021 року, № 89 від 03.09.2021 року, № 88 від 03.09.2021 року, № 91 від 06.09.2021 року, № 90 від 06.09.2021 року, № 92 від 07.09.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних в день її направлення, суд зазначає наступне.

У відповідності до п.28 Порядку №117, за яким податкова накладна/ розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; протягом п`яти робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить менше 30 млн. гривень; протягом семи робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 30 млн. гривень включно.

Відповідно до пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 341) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється, зокрема, у день набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).

Таким чином, порушене право позивача підлягає захисту шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати зазначену податкову накладну у Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її подання.

Згідно правової позиції, висловленої Європейським судом з прав людини у рішеннях від 14.10.2011 року у справі «Щокін проти України» (заява №23759/03) та від 07.07.2011 року у справі «Серков проти України» (заява №39766/05) в яких ЄСзПЛ дійшов висновку, про те що, по-перше національне законодавство не було чітким та узгодженим та не відповідало вимозі «якості» закону і не забезпечувало адекватного захисту від свавільного втручання у майнові права заявника; по-друге, національними органами не було дотримано вимоги законодавства щодо застосування підходу, який був би найбільш сприятливим для заявника-платника податку, коли в його справі національне законодавство допускало неоднозначне трактування.

Відтак, суд приходить до висновку, що безпідставна відмова в реєстрації податкових накладних фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 РНОКПП НОМЕР_1 порушує його права та інтереси, а також права та інтереси його контрагентів по здійсненню господарської діяльності.

Відповідно до частини першої та другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення повністю.

Оскільки суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення повністю, сплачений судовий збір підлягає до відшкодування за рахунок бюджетних асигнувань суб`єктів владних повноважень, у відповідності до вимог ст. 139 КАС України.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:

№ 3325732/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 70 від 20.08.2021 року; № 3325733/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 77 від 26.08.2021 року; № 3325740/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 80 від 27.08.2021 року; № 3325741/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 81 від 27.08.2021 року; № 3325734/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 82 від 31.08.2021 року; № 3325735/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 83 від 31.08.2021 року; № 3325737/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 89 від 03.09.2021 року; № 3325736/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 88 від 03.09.2021 року; № 3325739/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 91 від 06.09.2021 року; № 3325738/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 90 від 06.09.2021 року; № 3325731/3228113217 від 04.11.2021 року по ПН № 92 від 07.09.2021 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 РНОКПП НОМЕР_1 податкові накладні № 70 від 20.08.2021 року, № 77 від 26.08.2021 року, № 80 від 27.08.2021 року, № 81 від 27.08.2021 року, № 82 від 31.08.2021 року, № 83 від 31.08.2021 року, № 89 від 03.09.2021 року, № 88від 03.09.2021 року,№ 91 від 06.09.2021 року, № 90 від 06.09.2021 року, №92 від 07.09.2021 року датою набрання законної сили рішенням суду.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області сплачений судовий збір в розмірі 47670 (сорок сім тисяч шістсот сімдесят) гривень 00 копійок, відповідно до квитанції № 398 від 13 грудня 2021 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 04 квітня 2022 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (місцезнаходження/місце проживання: АДРЕСА_3 код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 );

відповідач:

- Державна податкова служба України (місцезнаходження/місце проживання: пл. Львівська, 8,м. Київ 53,04053 код ЄДРПОУ/РНОКПП 43005393);

- Головне управління ДПС у Тернопільській області (місцезнаходження/місце проживання: 46003, вул. Білецька,1, м. Тернопіль, код ЄДРПОУ 44143637).

Головуючий суддяПодлісна І.М.

Дата ухвалення рішення30.03.2022
Оприлюднено25.06.2022
Номер документу103869895
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —500/8788/21

Ухвала від 28.11.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 06.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 30.09.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 31.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 05.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 05.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 15.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 15.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 10.05.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Рішення від 30.03.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні