Деражнянський районний суд хмельницької області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"06" квітня 2022 р. Справа № 924/1111/21
м. Хмельницький
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Музики М.В., за участю секретаря судового засідання Мізика М.А., розглянувши справу
за позовом Хмельницької міської ради
до товариства з обмеженою відповідальністю "Перспектива Про", м. Дніпро
про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку по вул. Чорновола, 136/2 у м. Хмельницькому в сумі 134 207,92 грн.,
за участю представників сторін:
позивача: Кучевська Г.В. - згідно ордеру №1022436 від 11.01.2022р.;
відповідача: Цапів І.М. - згідно ордеру №1022436 від 11.01.2022р.;
ВСТАНОВИВ:
позивач звернувся до суду з позовом, у якому просить стягнути з відповідача безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за земельну ділянку по вул. Чорновола, 136/2 у м. Хмельницькому в сумі 134 207,92 грн. Вимоги мотивує тим, що ТОВ «Перспектива Про» є власником з 01.04.2017 року будівлі автозаправочної станції площею 70,7 кв.м. по вул. Чорновола, 136/2. Проте, з моменту оформлення права власності на майно відповідач права на землю не оформив, користувався земельною ділянкою без правовстановлюючих документів, плату за користування земельною ділянкою в повному розмірі не вносив, чим безпідставно зберіг у себе 134207,92 грн. коштів орендної плати, яку мав сплатити Хмельницькій міській раді.
Ухвалою Господарського суду Хмельницької області від 12.11.2021 року відкрито провадження у справі за позовом Хмельницької міської ради до товариства з обмеженою відповідальністю "Перспектива Про", м. Дніпро про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку по вул. Чорновола, 136/2 у м. Хмельницькому в сумі 134 207,92 грн.; призначено підготовче засідання.
Ухвалою суду від 07.02.2022 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Повноважний представник позивача в судовому засіданні позов підтримав в повному обсязі, наполягає на його задоволенні.
Представник відповідача під час судового розгляду спору та у наданому відзиві заперечує проти позовних вимог. Заперечення мотивує тим, що ТОВ «Перспектива Про» набуло право користування спірною земельною ділянкою правомірно, оскільки відповідно до ст. 120 Земельного кодексу України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника. Наголошує, що відповідач не допускав безоплатного користування земельною ділянкою та сплачував земельний податок, окрім того, розпочав процес оформлення права користування земельною ділянкою. Так, рішенням Хмельницької міської ради від 13.02.2019 року спірну земельну ділянку передано в оренду ТОВ «Перспектива Про», 26.03.2019 року отримано примірник договору оренди. Водночас, відповідачем пропущено строк для узгодження розбіжностей до договору, що мало наслідком укладення договору оренди на умовах, визначених орендодавцем. Вказане, як стверджує відповідач, також знайшло відображення у мотивувальній частині рішення Господарського суду Хмельницької області у справі №924/710/19, яким врегульовано розбіжності до п. 14 зазначеного договору шляхом викладення в редакції орендодавця.
З викладеного ТОВ «Перспектива Про» робить висновок про безпідставність нарахування за період з 14.06.2019 року по 27.11.2019 року неодержаного доходу в розмірі 134207,92 грн. орендної плати, оскільки на цей період був підписаний договір оренди спірної земельної ділянки та лише дії позивача щодо звернення до суду з позовом у справі №924/710/19 перешкодили відповідачу зареєструвати відповідний договір.
Позивач у відповіді на відзив заперечує проти доводів відповідача. Зазначає, що при розгляді даної категорії справ не мають жодного значення причини не оформлення права користування землею. Наголошує на положеннях ст. 187 ГК України, згідно яких день набрання законної сили рішенням суду, яким врегульовано переддоговірний спір, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням не встановлено інше. Окрім того, договір оренди між сторонами у справі було зареєстровано лише 28.11.2019 року, що свідчить про відсутність між позивачем та відповідачем договірних відносин за період з 14.06.2019 року по 27.11.2019 року.
ТОВ «Перспектива Про» у запереченнях звертає увагу на правомірності користування спірною земельною ділянкою та наявності договірних відносин між сторонами у спірний період.
Фактичні обставини справи, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, 01.04.2017 року зареєстровано ТОВ «Перспектива Про» на праві приватної власності будівлю, автозаправочну станцію потужністю 40 авто/добу, загальною площею 70,7 кв.м., за адресою: м. Хмельницький, вул. Чорновола, буд. 136/2.
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, 10.12.2018 року в кадастрі зареєстровано земельну ділянку з кадастровим номером 6810100000:24:002:0412 за адресою: м. Хмельницький, вул. Чорновола, 136/2, площею 0,1750, власність - комунальна.
Позивач рішенням №70 від 13.02.2019 року «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, надання земельних ділянок в оренду, постійне користування та погодження технічної документації землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки» надав в оренду ТОВ «Перспектива Про» земельною ділянку з кадастровим номером 6810100000:24:002:0412, яка розташована у м. Хмельницькому, по вул. Чорновола, 136/2, загальною площею 1750 кв.м., в оренду строком на 10 років.
Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 11.11.2019 року у справі №924/710/19, яке набрало законної сили, врегульовано розбіжності у пункті 14 договору оренди земельної ділянки площею 1750кв.м. по вул. Чорновола, 136/2, кадастровий номер 6810100000:24:002:0412, між Хмельницькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Перспектива Про", в редакції, запропонованій Хмельницькою міською радою, викладено п.14 в наступній редакції : "У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором: - у 10-денний строк сплачується штраф у розмірі 100 відсотків річної орендної плати, встановленої цим договором; - справляється пеня у розмірі 0,5 % від несплаченої суми за кожний день прострочення".
28.11.2019 року між Хмельницькою міською радою (орендодавець) та ТОВ «Перспектива Про» (орендар) укладено договір оренди землі №477/01, згідно якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку на підставі рішення міської ради від 13.02.2019 року №70 із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, для розміщення та експлуатації об'єктів дорожнього сервісу з кадастровим номером 6810100000:24:002:0412, яка розташована у м. Хмельницькому, по вул. Чорновола, 136/2, загальною площею 1750 кв.м.
Договір оренди землі №477/01 укладено на 10 років до 13.02.2029 року. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 340954,32 грн. в рік, що становить 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Вказаний договір оренди підписано відповідачем з врахуванням протоколу розбіжностей від 13.05.2019 року. Сторонами також підписано відповідний акт приймання-передачі земельної ділянки.
До договору сторонами погоджено розрахунок розміру орендної плати в сумі 340954,32 грн.
28.11.2019 року ТОВ «Перспектива Про» зареєстровано право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:24:002:0412, яка розташована у м. Хмельницькому, по вул. Чорновола, 136/2, загальною площею 1750 кв.м., на підставі договору оренди землі №477/01 від 28.11.2019 року.
Згідно витягу відділу у Хмельницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 18.02.2019 року, НГО земельною ділянки з кадастровим номером 6810100000:24:002:0412, яка розташована у м. Хмельницькому, по вул. Чорновола, 136/2, загальною площею 1750 кв.м., становить 2841286,00 грн.
Хмельницька міська рада звернулась до ГУ ДПС у Хмельницькій області із листом від 05.04.2021 року щодо надання інформації про сплачені суми орендної плати/земельного податку ТОВ «Перспектива Про» за земельну ділянку по вул. Чорновола, 136/2, кадастровий номер 6810100000:24:002:0412, площею 0,1750 за період з 01.03.2019 року по 01.12.2019 року.
У відповідь ГУ ДПС у Хмельницькій області у листі від 22.04.2021 року повідомило, що ТОВ Перспектива Про» сплачено з 01.03.2019 року по 01.12.2019 року 34764,57 грн. земельного податку та 304142, 49 грн. орендної плати за відповідний період.
Як вбачається із податкової декларації з плати за землю, ТОВ «Перспектива Про» сплачено у 2019 році 46352,74 грн. земельного податку з розрахунку 3862,73 грн. щомісяця за період з січня 2019 року по листопад 2019 року, та 3862,71 грн. земельного податку за грудень 2019 року.
Позивач, згідно розрахунку розміру орендної плати від 17.08.2021 року, нарахував за період з 14.06.2019 року по 27.11.2019 року 134207,92 грн. розміру неодержаного доходу в розмірі орендної плати за землю з розрахунку 1750 кв.м. площі земельної ділянки, 2841286,00 грн. НГО, 12% від НГО в рік, врахувавши сплату 21115,92 грн. земельного податку.
З вищевикладеного, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
Земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України «Про оренду землі», іншими нормативно-правовими актами, а також договором оренди землі.
Положеннями ст. ст. 13, 14, 142, 143, 145 Конституції України встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад. Територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування, зокрема, управляють майном, що є в комунальній власності; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону. Права місцевого самоврядування захищаються в судовому порядку.
Відповідно до ч. 5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
За змістом ст. ст. ст. 80, 83, 90 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землю, зокрема, є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності. Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають, зокрема, усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності. Власники земельних ділянок мають право, зокрема, продавати або іншим шляхом відчужувати земельну ділянку, передавати її в оренду, заставу, спадщину. Порушені права власників земельних ділянок підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.
Відповідно до ст. ст. 122-124 Земельного кодексу України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі - продажу права оренди земельної ділянки.
Положеннями ч.ч. 1, 2 ст. 120 Земельного кодексу України встановлено, що до особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, яка перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (ч. 2 ст. 120 Земельного кодексу України). Набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці, є підставою припинення права користування земельною ділянкою у попереднього землекористувача (п. «е» ч. 1 ст. 141 Земельного кодексу України).
Відповідно ч. 3 ст. 7 Закону України «Про оренду землі» до особи, якій перейшло право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій земельній ділянці, також переходить право оренди на цю земельну ділянку. До особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить згідно ст. 377 ЦК України право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).
Отже, виходячи із вищенаведених приписів законодавства, у разі переходу права власності на об`єкт нерухомого майна право користування земельною ділянкою припиняється і до набувача цього майна, розташованого на земельній ділянці, переходять ті права на відповідну земельну ділянку, які належали відчужувачу - права власності або права користування.
Матеріалами справи стверджується, що відповідач з 01.04.2017 року є власником будівлі, автозаправочної станції, площею 70,7 кв.м., що знаходиться на земельній ділянці комунальної власності за адресою: м. Хмельницький, вул. Чорновола, 136/2. При цьому, відсутні докази оформлення права користування вказаною земельною ділянкою попереднім власником будівлі.
Як унормовано статтею 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).
Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України).
З наведеного вбачається, що чинним законодавством розмежовано поняття "земельний податок" і "орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності".
Відповідач не є власником або постійним землекористувачем спірної земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдино можливою формою здійснення плати за землю для нього як землекористувача є орендна плата (підпункт 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 ПК України) (аналогічна позиція викладена у постанові ВС від 02.06.2020 року у справі №922/2417/19).
Частина перша статті 93 Земельного кодексу України встановлює, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт "в" частини першої статті 96 Земельного кодексу України).
В силу статті 125 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.
Як встановлено судом, відповідач є власником нерухомого майна, проте, матеріали справи не містять доказів належного оформлення власником будівлі права користування земельною ділянкою до 28.11.2019 року, зокрема, укладення відповідних договорів оренди з Хмельницькою міською радою та державної реєстрації такого права.
З приводу заперечень відповідача в частині наявності договірних правовідносин між сторонами у спірний період по причині пропуску ТОВ «Перспектива Про» строку на врегулювання розбіжностей по договору, судом враховується наступне.
Орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених ЗК України, ЦК України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону (стаття 6 Закону України "Про оренду землі"). Наведене узгоджується з положеннями статей 125 та 126 ЗК України, якими унормовано, що право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (таку правову позицію викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 10.12.2019 у справі № 906/961/17).
Суд зауважує, що ч. 4 ст. 181 ГК України не містить санкції за порушення цього строку на стадії направлення пропозиції та надання відповіді на неї.
При цьому, відповідно до ч. 1 ст. 180 ГК України, зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства.
Частиною 1 ст. 638 ЦК України передбачено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Аналогічні положення містяться у ч. 2 ст. 180 ГК України.
Спеціальні норми ст. 15 Закону України «Про оренду землі» визначають, що істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.
Отже лише після узгодження всіх умов договору, які притаманні для певного виду договору, сторони можуть їх виконати (аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 16.03.2021 року у справі №911/178/20).
Як стверджується із рішенням Господарського суду Хмельницької області від 11.11.2019 року у справі №924/710/19, ним врегульовано розбіжності у пункті 14 договору оренди земельної ділянки площею 1750кв.м. по вул. Чорновола, 136/2, кадастровий номер 6810100000:24:002:0412, між Хмельницькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Перспектива Про", в частині відповідальності за несплату орендної плати, що є істотною умовою.
В подальшому, 28.11.2019 року між сторонами підписано договір оренди землі та здійснено державну реєстрацію права оренди.
Відтак, з огляду на викладення істотної умови договору у рішенні від 11.11.2019 року, яке набрало законної сили 11.12.2019 року, та державну реєстрацію права оренди 28.11.2019 року, суд приходить до висновку про відсутність договірних правовідносин між сторонами в період до 27.11.2019 року (включно) щодо оренди земельної ділянки площею 1750 кв.м. по вул. Чорновола, 136/2, кадастровий номер 6810100000:24:002:0412.
Зі змісту глави 15, статей 120, 125 Земельного кодексу України та з урахуванням положень статті 1212 Цивільного кодексу України до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без оформленого права на цю ділянку (без укладеного договору оренди тощо) та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Аналогічний правовий висновок викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17, від 13.02.2019 у справі № 320/5877/17, постановах Верховного Суду від 14.01.2019 у справі № 912/1188/17, від 21.01.2019 у справі № 902/794/17, від 04.02.2019 у справі № 922/3409/17, від 12.03.2019 у справі 916/2948/17, від 09.04.2019 у справі № 922/652/18, а також у постановах Верховного Суду України від 30.11.2016 у справі № 922/1008/15, від 07.12.2016 у справі № 922/1009/15, від 12.04.2017 у справах №922/207/15 і № 922/5468/14.
Відносини, які виникають в зв`язку із безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права, є предметом регулювання глави 83 ЦК України. Особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно (ст. 1212 ЦК України). Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Відповідно до ст. 1214 ЦК України відповідач міг дізнатися про володіння майном без достатньої правової підстави з моменту набуття права власності на об`єкти нерухомості, розташовані на земельній ділянці за вищевказаною адресою. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.
Так, відповідач зберіг (заощадив) у себе майно (кошти) у вигляді орендної плати, яка мала бути сплачена за володіння і користування земельною ділянкою комунальної власності площею 1750 кв.м. по вул. Чорновола, 136/2, кадастровий номер 6810100000:24:002:0412. При цьому, збереження (заощадження) цього майна почалося безвідносно до волі сторін в результаті правомірних дій відповідача з моменту набуття ним права власності на будівлю. Наведене є проявом правової природи нерухомого майна. Набуте відповідачем право власності на нежитлову будівлю, будучи згідно ст.181 ЦК України нерухомим майном (об`єктом, розташованим на земельній ділянці, переміщення якого є неможливим без його знецінення та зміни його призначення), є органічно і нерозривно пов`язаним з цією земельною ділянкою.
Відсутність укладеного договору оренди земельної ділянки має фактичним наслідком набуття відповідачем володіння і користування чужою земельною ділянкою без відповідної грошової компенсації. В результаті відбулося збереження (заощадження) відповідачем належних до сплати за таке володіння і користування коштів у вигляді орендної плати. Правові підстави для набуття чи збереження майна відсутні.
Передача прав володіння і користування земельною ділянкою згідно ст. 206 Земельного кодексу України, пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України здійснюється за плату, що має вноситися на користь позивача на підставі договору оренди земельної ділянки. Правові підстави для одержання відповідачем прав володіння і користування земельною ділянкою безоплатно в даному випадку відсутні. Так само відсутні правові підстави для не нарахування, несплати орендної плати за землю тощо. Відповідач зберіг майно саме за рахунок позивача, адже на підставі п. «а» ч. 2 ст. 83 ЗК України земельна ділянка площею 1750 кв.м. по вул. Чорновола, 136/2, кадастровий номер 6810100000:24:002:0412, належить позивачу на праві комунальної власності.
Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України, пп. 14.1.136 п. 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України власником майна фактично збереженого відповідачем (коштів у вигляді орендної плати за користування земельною ділянкою) також є територіальна громада в особі позивача. Таким чином, збереження (заощадження) відповідачем коштів у вигляді орендної плати за користування земельною ділянкою призвело до збільшення (накопичення) цих коштів у відповідача за рахунок їх неодержання позивачем. Кваліфікація спірних правовідносин як зобов`язань в зв`язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави означає необхідність застосування передбачених ст. ст. 1212-1214 ЦК України правових наслідків дій/бездіяльності відповідача у в вигляді збереження (заощадження) у себе відповідних сум орендної плати.
За допомогою згаданих норм навіть за відсутності ознак делікту, тобто за умови правомірної поведінки відповідача у спірних правовідносинах, досягається відновлення справедливої рівноваги між правами та охоронюваними законом інтересами сторін спору, що випливають з принципу платності користування землею.
З вищевикладеного, суд приходить до висновку про правомірність здійснення нарахування позивачем відповідачу безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати.
Водночас, при аналізі розрахунку розміру орендної плати (арк. 28, том 1), судом встановлено правомірність нарахування орендної плати за період з 14.06.2019 року по 27.11.2019 року (з огляду на рішення Хмельницької міської ради №64 від 29.08.2012 року) в розмірі 155323,84 грн. Проте, здійснюючи перерахунок розміру сплаченого земельного податку за спірний період з метою уникнення подвійного стягнення за такий період, судом встановлено, що його сума становить 21 116,26 грн. (з розрахунку 3862,73 грн. щомісяця за період з червня 2019 року по листопад 2019 року; 2188,88 грн. сплаченого податку за 17 днів червня 2019 року, 15450,92 грн. за липень, серпень, вересень, жовтень 2019 року, та 3476,46 грн. за 27 днів листопада 2019 року). Таким чином, вірною є сума безпідставно збережених ТОВ «Перспектива Про» коштів за користування земельною ділянкою площею 1750 кв.м. по вул. Чорновола, 136/2, кадастровий номер 6810100000:24:002:0412 за період з 14.06.2019 року (включно) по 27.11.2019 року (включно) в розмірі 134 207,58 грн. Вказане має наслідком відмову в стягненні 0, 34 грн. безпідставно збережених коштів.
Таким чином, позов Хмельницької міської ради до товариства з обмеженою відповідальністю "Перспектива Про", м. Дніпро про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку по вул. Чорновола, 136/2 у м. Хмельницькому в сумі 134 207,92 грн., підлягає частковому задоволенню та з відповідача на користь позивача слід стягнути 134207,58 грн. безпідставно збережених коштів. В стягненні 0,34 грн. суд відмовляє.
Витрати по сплаті судового збору покладаються на сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 2, 12, 20, 129, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
позов Хмельницької міської ради до товариства з обмеженою відповідальністю "Перспектива Про", м. Дніпро про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку по вул. Чорновола, 136/2 у м. Хмельницькому в сумі 134 207,92 грн., задовольнити частково.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Перспектива Про» (49000, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Грушевського, 11, код 40773611) на користь Хмельницької міської ради (29000, м. Хмельницький, вул. Гагаріна, 3, код 33332218) 134 207,58 грн. (сто тридцять чотири тисячі двісті сім грн. 58 коп.) безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати за земельну ділянку по вул. Чорновола, 136/2 у м. Хмельницькому, (р/р UA968999980314030611000022775, ЄДРПОУ 37971775, одержувач коштів: ГУК у Хмел.обл/Хмельниц. мтг/24062200, банк одержувача: Казначейство України (ЕАП), призначення платежу - Кошти за шкоду, що заподіяна на земельних ділянках державної та комунальної власності, які не надані у користування та не передані у власність, внаслідок їх самовільного зайняття, використання не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву, (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу).
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Перспектива Про» (49000, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Грушевського, 11, код 40773611) на користь Хмельницької міської ради (29000, м. Хмельницький, вул. Гагаріна, 3, код 33332218) 2269,99 грн. (дві тисячі двісті шістдесят дев'ять грн. 99 коп.) витрат по сплаті судового збору.
Видати накази.
В стягненні 0, 34 грн. безпідставно збережених коштів відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст судового рішення складено 08.04.2022 року
Суддя М.В. Музика
Веб-адреса рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua/
Віддрук. у 4 прим.: 1 - до справи; 2 - позивачу (29000, м. Хмельницький, вул. Гагаріна, 3) - рек. з пов. про вручення; 3, 4 - відповідачу (49000, м. Дніпро, вул. М. Грушевського, 11; ел. пошта: perspektiva.pro@i.ua) - рек. з пов. про вручення
Суд | Деражнянський районний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 05.04.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 103892589 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про відшкодування шкоди, збитків |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Музика М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні