ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"11" квітня 2022 р. Справа № 924/1287/21
м. Хмельницький
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Заверухи С.В., за участю секретаря судового засідання Тлусти У.О., розглянувши у залі судового засідання № 204 справу
за позовом першого заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Хмельницької обласної державної адміністрації, м. Хмельницький
до 1. Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, м. Хмельницький
2. Старокостянтинівської міської ради, м. Старокостянтинів Хмельницької області
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - державне підприємство «Проскурівське лісове господарство», с. Гвардійське Хмельницького району Хмельницької області
про визнання недійсним наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 24.12.2020р. № 50-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність територіальним громадам» в частині передання в комунальну власність Старокостянтинівської міської ради земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га
про скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049
про скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права комунальної власності Старокостянтинівської міської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га, припинивши право комунальної власності Старокостянтинівської міської ради на всі обтяження, зареєстровані на вказану земельну ділянку
про зобов`язання Старокостянтинівської міської ради повернути на користь держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації земельну ділянку лісового фонду з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га,
Представники сторін:
позивач: не з`явився
відповідач 1 : не з`явився
відповідач 2 : не з`явився
третя особа: не з`явився
прокурор : Рибачук О.Г. - прокурор
У судовому засіданні 11.04.2022р. відповідно до ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення у справі.
Процесуальні дії по справі.
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 04.01.2022р. прийнято справу № 924/1287/21 до розгляду, постановлено справу розглядати за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - державне підприємство «Проскурівське лісове господарство».
Ухвалою суду від 15.02.2022р. продовжено строк підготовчого провадження у справі на 30 днів.
Ухвалою суду від 14.03.2022р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.
Перший заступник керівника Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Хмельницької обласної державної адміністрації звернувся до суду з позовом, у якому просить визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 24.12.2020р. № 50-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність територіальним громадам» в частині передання в комунальну власність Старокостянтинівської міської ради земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га; скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049; скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права комунальної власності Старокостянтинівської міської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га, припинивши право комунальної власності Старокостянтинівської міської ради на всі обтяження, зареєстровані на вказану земельну ділянку; зобов`язати Старокостянтинівську міську раду повернути на користь держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації земельну ділянку лісового фонду з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га.
В обґрунтування позовних вимог прокурор вказує про те, що під час опрацювання даних Публічної кадастрової карти України та інформації Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства прокуратурою встановлено порушення вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок лісового фонду, розташованих на території Хмельницького (бувший Старокостянтинівський) району Хмельницької області. Так, згідно даних Публічної кадастрової карти (з використанням функціоналу «Лісовий кадастр») та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно встановлено, що Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області на підставі наказу від 24.12.2020 року № 50-ОТГ Старокостянтинівській міській раді передано у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 3776,8193 га, якi розташовані (за межами населених пунктів) на території Старокостянтинівської міської ради Хмельницького району (Старокостянтинівського району) Хмельницької області. Згідно додатку до даного наказу до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності включено земельну ділянку з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га (землі запасу). Старокостянтинівською міською радою право комунальної власності на зазначену ділянку зареєстровано 15.02.2021 року.
Разом із цим, відповідно до інформації Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства та ДП «Проскурівське лісове господарство», а також схеми розташування спірної земельної ділянки, виготовленої Українським державним проектним лісовпорядним виробничим об`єднанням ВО «Укрдержліспроект», встановлено, що земельна ділянка знаходиться в межах земель державного лісового фонду, які перебувають в постійному користуванні ДП «Проскурівське лісове господарство» (бувші землі ДП «ХОСЛАП Хмельницькоблагроліс»).
Крім того, прокурор стверджує, що ВО "Укрдержліспроект" створене з метою проведення лісовпорядкування на всій території лісового фонду України, яке включає систему державних заходів, спрямованих на забезпечення охорони i захисту, раціонального використання, підвищення продуктивності лісів та їх відтворення, оцінку лісових ресурсів, а також підвищення культури ведення лісового господарства. ВО "Укрдержліспроект" здійснює комплекс лісовпорядних робіт для всіх лісокористувачів, незалежно від форм власності i відомчої підпорядкованості за єдиною системою в порядку, встановленому Державним агентством лісових ресурсів України за погодженням з Міністерством охорони навколишнього природного середовища, тобто володіє інформацією про лісовпорядкування. Тому, як стверджує прокурор, інформація надана ВО "Укрдержліспроект" щодо розташування спірної земельної ділянки в межах державних земель лісогосподарського призначення, які перебувають в постійному користуванні ДП «Проскурівське лісове господарство» є допустимим доказом, оскільки надана уповноваженим суб`єктом, який безпосередньо володіє необхідними знаннями та технічними можливостями для обробки інформації з державних лісового та земельного кадастрів.
Також прокурор зазначає, що право постійного користування державного підприємства «Проскурівське лісове господарство» та приналежність земельної ділянки до лісогосподарського призначення підтверджується матеріалами лісовпорядкування.
Враховуючи вищевикладені обставини, прокурор вважає, що наказ ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області вiд 24.12.2020 року № 50-ОТГ, державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га та реєстрація права комунальної власності на неї підлягають скасуванню, а земельна ділянка поверненню у власність держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації.
Хмельницькою обласною прокуратурою надано суду відповідь на відзив від 31.01.2022р., у якій зазначено, зокрема, що аргумент відповідача 1 про відсутність у державного підприємства «Проскурівське лісове господарство» правовстановлюючих документів на землю є необґрунтованим, оскільки право постійного користування третьою особою та приналежність земельної ділянки до сільськогосподарського призначення підтверджується матеріалами лісовпорядкування. Планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натурних лісовпорядних робіт та камерального дешифрування аерознімків, містять детальну характеристику лісу.
Щодо визначення позивачем у даній справі Хмельницьку обласну державну адміністрацію, то прокурором відмічено, що ст.ст. 7, 8 Лісового кодексу України визначено, що ліси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування а межах, визначених Конституцією України. Ліси можуть перебувати в державній, комунальній та приватній власності. Суб`єктами права власності на ліси є держава, територіальні громади, громадяни та юридичні особи. У державній власності перебувають усі ліси України, крім лісів, що перебувають у комунальній або приватній власності. Таким чином, із зазначеного слідує, що розпорядником земель лісогосподарського призначення є Хмельницька обласна державна адміністрація, яка є позивачем у даній справі. При цьому, встановлено, що позивач на вилучення з постійного користування державного підприємства «Проскурівське лісове господарство» земельної ділянки лісового фонду площею 3,8304 га з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 для подальшої передачі її у комунальну власність не надавав.
Представником Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області подано до суду відзив на позов від 20.01.2022р., у якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування своїх заперечень представник відповідача 1 зазначає, зокрема, що до позовної заяви не додано державний акт на право постійного користування, який би посвідчував це право, або інший правовстановлюючий документ. При цьому, як стверджує відповідач 1 та відображається з листа від 17.01.2022р. № 129/421-22 управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, державний акт на право користування земельною ділянкою з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 державному підприємству «Проскурівське лісове господарство» не виготовлявся, у відділі не реєструвався, не видавався.
Крім того, до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області не надходило ніякої інформації від Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 до лісового фонду.
За твердженнями відповідача 1 віднесення спірної земельної ділянки до земель сільськогосподарського призначення підтверджується Схемою поділу земель колективної власності Стецьківської сільської ради Старокостянтинівського району, погодженою начальником районного відділу земельних ресурсів та головою Стецьківської сільської ради. Так, на планово-картографічному матеріалі на спірній земельній ділянці зазначається: «випасання для худоби», «колгосп, залуження», тобто землі сільськогосподарського призначення.
Також представник Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області у відзиві зазначає, що відповідачем 1 правомірно в порядку визначеному ч. 1 ст. 117 ЗК України на підставі акта приймання-передачі земельної ділянки було передано спірну земельну ділянку у комунальну власність.
Державним підприємством «Проскурівське лісове господарство» (третя особа) подано до суду пояснення від 10.03.2022р., відповідно до яких позов Хмельницької обласної прокуратури підтримує в повному обсязі. В обґрунтування своєї позиції представником третьої особи зазначено, що у зв`язку із закінченням термінів договорів оренди земельних ділянок лісогосподарського призначення у Старокостянтинівському районі та відповідно до розпорядження Хмельницької обласної державної адміністрації від 24.12.2008р. № 633/2008-р «Про передачу в постійне користування земельних ділянок лісогосподарських призначень державному підприємству Хмельницьке обласне спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство «Хмельницькоблагроліс» (правонаступником якого в подальшому стало державне підприємство «Проскурівське лісове господарство») було передано в постійне користування земельні ділянки лісогосподарського призначення у Старокостянтинівському районі площею 2373 га з подальшою розробкою проектної документації, в тому числі і на території Стецівської сільської ради площею 108,9 га (згідно з актом прийому-передачі земель лісогосподарського призначення від 03.02.2009р. № 8, які були в оренді СК «Мир», згідно з розпорядженням Старокостянтинівської районної державної адміністрації від 25.10.2002р. № 197). Також, як стверджує представник третьої особи, відповідно до ст. 19 Лісового кодексу України постійні лісокористувачі зобов`язані вести лісове господарство на основі матеріалів лісовпорядкування, тому ДП «Хмельницькоблагроліс» були замовлені роботи по проведенню базового лісовпорядкування ВО «Укрдержліспроект» і отримані планово-картографічні матеріали лісовпорядкування на землі лісогосподарського призначення, передані в постійне користування вищезазначеному державному підприємству, які погоджені листом Міністерства екології та природних ресурсів України № 02-823 від 11.06.2018р.
Крім того, згідно з п. 5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України до одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування.
Представники позивача, відповідача 2 в судове засідання не з`явилися, своїх письмових, усних позицій по суті спору не висловили. В заяві від 08.04.2022 р. відповідач 2 просить суд розглядати справу за відсутності представника, проти позову заперечує.
Прокурор в судовому засіданні підтримав доводи викладені в заявах по суті справи.
Перелік обставин, які є предметом доказування; та доказів, якими сторони підтверджують або спростовують наявність даних обставин.
Відповідно до розпорядження Хмельницької обласної державної адміністрації № 633/2008-р від 24.12.2008р. передано у постійне користування земельні ділянки лісогосподарського призначення Волочиського району площею 2045 га, у тому числі полезахисні смуги 222 га, Старокостянтинівського району площею 2373 га, у тому числі полезахисні 288 га, Хмельницького району площею 2937 га, у тому числі полезахисні смуги 89 га державному підприємству Хмельницьке обласне спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство «Хмельницькоблагроліс», з подальшою розробкою проектної документації.
Згідно акта прийому-передачі земель сільськогосподарського призначення Старокостянтинівського району від 03.02.2009р. № 8 комісією, виконуючи розпорядження голови Хмельницької обласної державної адміністрації від 24.12.2008р. № 633/2008-р «Про передачу в постійне користування земельних ділянок лісогосподарського призначення», проведено перевірку та здійснено приймання-передачу земель, які знаходяться на території Стецьківської сільської ради Старокостянтинівській філії ДП ХОСЛАП «Хмельницькоблагроліс». Перевіркою встановлено, що за сільською радою рахуються землі лісогосподарського призначення 108,9 га, з них лісів 106,8 га, полезахисних лісосмуг 2,1 га.
Відповідно до акта приймання-передачі земельних ділянок лісогосподарського призначення від 29.09.2009р. комісією (в присутності голови Стецьківської сільської ради Гуменюк М.І.), виконуючи розпорядження ХОДА від 24.12.2008р. № 633/2008-р, розпорядження голови районної державної адміністрації № 16/2009-р від 16.01.2009р. проведено передачу земельних ділянок лісового фонду, які знаходяться на території Стецьківської сільської ради (згідно акта № 8 від 03.02.2009р.), 116,3 га.
Наказом державного агентства лісових ресурсів України № 346 від 15.08.2017р. змінено найменування державного підприємства «Хмельницьке обласне спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство «Хмельницькоблагроліс» на державне підприємство «Проскурівське лісове господарство».
Відповідно до листа Міністерства екології та природних ресурсів України від 18.07.2018р. Мінприроди опрацювало матеріали лісовпорядкування та протоколи нарад з їх розгляду для державних підприємств (в тому числі ДП «ХОСЛАП «Хмельницькоблагроліс») та враховуючи вимоги ст. 48 Лісового кодексу України і керуючись Положенням про Міністерство екології та природних ресурсів України, затвердженим постановою № 32 від 21.01.2015р., погоджує згадані вище матеріали лісовпорядкування, і не заперечує їх використання для організації ведення лісового господарства, планування, прогнозування, використання лісових ресурсів.
Згідно наказу № 50-ОТГ від 24.12.2020р. Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області передано Старокостянтинівській міській раді Старокостянтинівської міської об`єднаної територіальної громади Хмельницької області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 3776,8193 га, які розташовані (за межами населених пунктів) на території Старокостянтинівської міської ради Хмельницького району (Старокостянтинівського району) Хмельницької області, згідно додатку.
Як слідує із додатку до наказу № 50-ОТГ від 24.12.2020р. Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, з державної власності у комунальну власність Старокостянтинівської міської ради Старокостянтинівської об`єднаної територіальної громади було передано спірну земельну ділянку - кадастровий номер 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га, землі запасу (порядковий номер 267).
Відповідно до акта приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної в комунальну власність від 24.12.2020р. Головним управління Держгеокадастру у Хмельницькій області відповідно до наказу від 24.12.2020р. № 50-ОТГ передано із державної власності, а Старокостянтинівською міською радою Старокостянтинівської міської об`єднаної територіальної громади Хмельницької області прийнято у комунальну власність Старокостянтинівської міської об`єднаної територіальної громади Хмельницької області земельні ділянки згідно з додатком. Цей акт разом із вказаним наказом є підставою для державної реєстрації права комунальної власності Старокостянтинівської міської ради Старокостянтинівської міської об`єднаної територіальної громади Хмельницької області на вказані у додатку земельні ділянки, в тому числі земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га.
Згідно рішення Старокостянтинівської міської ради Хмельницької області від 15.01.2021р. № 33/2/VIII вирішено: 1) прийняти в комунальну власність Старокостянтинівської міської територіальної громади в особі Старокостянтинівської міської ради Хмельницького району Хмельницької області земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 3776,8193 га згідно з додатком; 2) здійснити державну реєстрацію права власності на зазначені в пункті 1 цього рішення земельні ділянки загальною площею 3776,8193 га за Старокостянтинівською міською територіальною громадою в особі Старокостянтинівської міської ради.
Хмельницька обласна прокуратура звернулася із листом від 11.10.2021р. до Українського державного проектного лісовпорядного виробничого об`єднання ВО «Укрдержліспроект», у якому просила провести співставлення земельних ділянок з кадастровими номерами 6825085100:08:004:0003 площею 5 га, 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га, 6820981500:04:011:0345 площею 15,3866 га, 6825084500:02:022:2177 площею 1,95 га із земельними ділянками лісогосподарського призначення, які на праві постійного користування надані державному підприємству «Проскурівське лісове господарство», та відомостями державного лісового кадастру. Повідомити чи належать спірні земельні ділянки до земель лісогосподарського призначення, надавши підтверджуючі документи.
На вищевказаний лист Українським державним проектним лісовпорядним виробничим об`єднанням ВО «Укрдержліспроект» листом від 03.11.2021р. № 944 надано прокуратурі фрагменти з публічної кадастрової карти України з нанесеними межами кварталів і межами їх таксаційних виділів Волочиського, Лисогринівецького і Старокостянтинівського лісництв ДП «Проскурівський лісгосп» відповідно до матеріалів лісовпорядкування 2020 року та межами земельних ділянок згідно з поданими кадастровими номерами.
Хмельницька обласна прокуратура листом від 19.10.2021р. звернулася до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, у якому просила детально поінформувати щодо підстав внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га, внесення її до земель запасу та для ведення особистого селянського господарства, надавши належним чином засвідчені копії підтверджуючих документів.
На вищевказаний лист Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області листом від 29.10.2021р. повідомлено прокуратуру, що у відділі № 1 управління у Хмельницькому районі відсутні відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га.
Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області (відділ № 8) листом від 29.10.2021р. повідомлено Хмельницьку обласну прокуратуру, що земельна ділянка з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 була внесена до Державного земельного кадастру та відкрита Поземельна книга 02.11.2013р. управлінням Держземагенства у Старокостянтинівському районі Хмельницької області на підставі технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Стецьківської сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області та наказу Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області від 29.08.2013р. та розпорядження Старокостянтинівської РДА від 05.08.2013р.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 283981096 від 10.11.2021р. на підставі наказу № 50-ОТГ від 24.12.2020р. Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, акта від 24.12.2020р. приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної в комунальну власність 12.02.2021р. за Старокостянтинівською міською територіальною громадою в особі Старокостянтинівської міської ради зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку кадастровий номер 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га.
Хмельницька обласна прокуратура звернулася із листом від 11.11.2021р. до Старокостянтинівської міської ради, у якому просила детально поінформувати про підстави реєстрації міською радою права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га, надавши засвідчені копії підтверджуючих документів, а також повідомити чи передана на даний час зазначена земельна ділянка в оренду.
На вищевказаний лист виконавчим комітетом Старокостянтинівської міської ради повідомлено (лист від 19.11.2021р.), що земельна ділянка з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га перебуває в комунальній власності Старокостянтинівської міської ради та на даний час не була передана в оренду.
Матеріали справи містять копії: викопіювання планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування кадастровий номер 6824288900:06:010:0049 (3,8304 га), кв 12 виділи 1, 6, 7 Старокостянтинівського лісництва (ур. «Тростянець»); викопіювання планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування кадастрові номери: 6825084500:02:022:0001, 6825084500:02:022:0002, 6825084500:02:022:2177, кв. 66 в. 1, 2 (ур. «Чалакут»).
Із наданої Старокостянтинівським лісництвом інформації слідує, що квартал 12 виділ 1 площею 2,0 га має насадження - медоноси лісові культури - лісорозведення, якісь лісових культур - 3 клас, господарський захід - вибіркова санітарна рубка; квартал 12 виділ 6 площею 0,3 га має насадження лісові культури - лісорозведення, якість лісових культур - 3 клас, господарський захід - вибіркова санітарна рубка; квартал 12 виділ 7 площею 1, 7 га містить галявину, господарський захід - природне поновлення.
Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-6800073892022 від 13.01.2022р. земельна ділянка з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га розташована за адресою: Хмельницька область, Старокостянтинівський район, Стецьківська сільська рада, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, вид використання - землі запасу, форма власності - комунальна, дата реєстрації земельної ділянки - 02.11.2013р.
Відповідно до листа від 17.01.2022р. № 129/421-22 управлінням надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомлено, що Державний акт на право постійного користування на земельну ділянку з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га державному підприємству «Проскурівське лісове господарство» не виготовлявся, у відділі не реєструвався, не видавався, другий примірник до архіву не передавався.
Крім того, в матеріалах справи наявні копії: кадастрового плану земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049; схеми поділу земель колективної власності Стецьківської сільської ради Старокостянтинівського району; карта-схема поділу території за місцевими органами влади ДП «ХОСЛАП «Хмельницькоблагроліс»; проект організації та розвитку лісового господарства державного підприємства «Хмельницьке обласне спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство «Хмельницькобагроліс» (пояснювальна записка); карта-схема ДП «ХОСЛАП «Хмельницькоблагроліс» лісовпорядкування 2015 року.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів (визнання більш вірогідними), аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
З приводу права прокурора на звернення до суду із даним позовом, суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Згідно частин 3, 4, 5 статті 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини (частина 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру").
Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу (абзаци 1-3 частини 4 статті 23 цього ж Закону).
Якщо підставою для представництва інтересів держави прокурор зазначив відсутність органу, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах, то суд повинен перевірити вказані доводи прокурора незалежно від того, чи надав прокурор докази вчинення ним дій, спрямованих на встановлення відповідного органу (аналогічна позиція викладена в постановах Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2019р. у справі № 587/430/16-ц та від 15.01.2020р. у справі № 698/119/18). Тобто, суд самостійно перевіряє, чи справді відсутній орган, що мав би для захисту інтересів держави звернутися до суду з таким позовом як заявив прокурор. Процедура, передбачена абзацами 3, 4 частини 4 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" застосовується тільки до встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження з такого захисту. Іншими словами, прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це відповідного суб`єкта лише тоді, коли той має повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах, але не здійснює чи неналежно їх здійснює.
У даній справі перший заступник керівника Хмельницької обласної прокуратури звернувся до суду в інтересах держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області та Старокостянтинівської міської ради про визнання недійсним наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 24.12.2020р. № 50-ОТГ; скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049; скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права комунальної власності Старокостянтинівської міської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га, припинивши право комунальної власності Старокостянтинівської міської ради на всі обтяження, зареєстровані на вказану земельну ділянку; зобов`язання Старокостянтинівської міської ради повернути на користь держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації земельну ділянку лісового фонду з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га, оскільки Хмельницька обласна державна адміністрація не вживала заходів щодо усунення порушень чинного законодавства України.
Суд враховує, що положення статей 13, 14 Конституції України визначають, що земля є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави.
Ліси України є її національним багатством i за своїм призначенням та місцерозташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гiгiєнiчнi, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах (ч. 2 ст. 1
Лісового кодексу України у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
За основним цільовим призначенням передбачено виділення в окрему категорію земель лісогосподарського призначення (пункт «е» ч. 1 ст. 19 Земельного кодексу України).
Відповідно до статті 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, якi приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель i затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об`єктів природоохоронного та історико-культурного призначення. Зміна цільового призначення земель, якi перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України. Зміна цільового призначення земель, зайнятих лісами, провадиться з урахуванням висновків органів виконавчої впади з питань охорони навколишнього природного середовища та лісового господарства.
Згідно зі статтею 55 Земельного кодексу України до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, якi надані та використовуються для потреб лісового господарства. До земель лісогосподарського призначення не належать землі, зайняті зеленими насадженнями у межах населених пунктів, якi не віднесені до категорії лісів; окремими деревами i групами дерев, чагарниками на сільськогосподарських угіддях, присадибних, дачних i садових ділянках.
Земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним i комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства (ст. 57 Земельного кодексу України, ч. 1 ст. 17 Лісового кодексу України).
Відповідно до частини 2 статті 84 Земельного кодексу України право державної власності на землю набувається i реалізується державою в особi Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, державних органів приватизації відповідно до закону.
Крім того, відповідно до частини 4 статті 84 Земельного кодексу України до земель державної власності, якi не можуть передаватись у приватну власність, належать, зокрема, землі лісогосподарського призначення, крім випадків, визначених цим Кодексом.
Згідно зі статтею 7 Лісового кодексу України ліси, якi знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України. Ліси можуть перебувати в державній, комунальній та приватній власності. Суб`єктами права власності на ліси є держава, територіальні громади, громадяни та юридичні особи.
Статтею 8 Лісового кодексу України визначено, що у державній власності перебувають yci ліси України, крім лісів, що перебувають у комунальній або приватній власності.
Частиною 5 ст. 122 Земельного кодексу України визначено, що обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою i восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
Iз аналізу зазначених статей слідує, що розпорядником земель лісогосподарського призначення є Хмельницька обласна державна адміністрація, яка дозволу на вилучення з постійного користування державного підприємства «Проскурівське лісове господарство» земельної ділянки лісового фонду площею 3,8304 га з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 для подальшої передачі її у комунальну власність не надавала.
Окрім того, порушення інтересів держави прокурором обґрунтовується тим, що цільове призначення земельної ділянки лісогосподарського призначення на даний час змінено на землі сільськогосподарського призначення (землі запасу). Нова сформована ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області земельна ділянка знаходиться в межах земель, що перебувають у постійному користуванні державного підприємства «Проскурівське лісове господарство» (землі лісового фонду). На даний час спірна земельна ділянка, згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно знаходиться в комунальній власності Старокостянтинівської міської ради. Внаслідок вчинення вищевказаних дій ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області створено умови для вибуття із лісового фонду 3,8304 га земель, якi є об`єктами підвищеного захисту зі спеціальним режимом використання та спеціальною процедурою надання. Крім цього, вказаними діями порушуються права власника та постійного користувача земель лісового фонду, які не можуть на даний час вільно використовувати та розпоряджатися своєю власністю за цільовим призначенням, забезпечувати її охорону та належне обслуговування.
Зважаючи на вказане, Хмельницькою обласною прокуратурою спрямовано лист від 11.10.2021р. до Хмельницької обласної державної адміністрації, державного підприємства «Проскурівське лісове господарство», та Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства, у якому прокуратура просила детально поінформувати про вжиті (заплановані) заходи, як уповноважених державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах органами, для повернення земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га до земель лісового фонду, яка перебуває у постійному користуванні державного підприємства «Проскурівське лісове господарство», у тому числі в судовому порядку.
На вказаний лист Хмельницької обласної прокуратури Хмельницьким обласним управлінням лісового та мисливського господарства листом від 22.10.2021р. повідомлено, що вирішити питання в судовому порядку управління не в змозі, оскільки не наділено повноваженнями на пред`явлення позовів в інтересах господарюючих суб`єктів. При цьому, будучи бюджетною установою кошторисом управління не передбачено коштів на сплату судового збору. Тому управління не в змозі самостійно вжити заходів для повернення вищевказаної земельної ділянки до земель лісового фонду та підтримує застосування прокуратурою представницьких функцій з метою захисту інтересів держави.
Листом від 22.10.2021р. державним підприємством «Проскурівське лісове господарство» повідомлено Хмельницьку обласну прокуратуру, що дійсно земельна ділянка з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га (квартал 12 виділи 1, 6, 7 Старокостянтинівського лісництва) відноситься до земель лісового фонду, яка перебуває в користуванні державного підприємства «Проскурівське лісове господарство» згідно матеріалів лісовпорядкування. При цьому, фінансовим планом підприємства не передбачено коштів на сплату судового збору, що позбавляє підприємство самостійно вжити заходів для повернення вищевказаної земельної ділянки до земель лісового фонду та підтримує застосування прокуратурою представницьких функцій з метою захисту інтересів держави.
Хмельницька обласна прокуратура звернулася із листом від 05.11.2021р. до Хмельницької обласної державної адміністрації з проханням детально поінформувати чи приймались Хмельницькою ОДА рішення щодо вилучення із постійного користування земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га лісового фонду. Також просила повідомити про вжиті (заплановані) заходи, як уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах органом, для повернення зазначеної земельної ділянки до земель лісового фонду, яка перебуває у постійному користуванні державного підприємства «Проскурівське лісове господарство», у тому числі в судовому порядку.
На вказаний лист Хмельницькою обласною державною адміністрацією листом від 15.11.2021р. повідомлено, що облдержадміністрацією не вживались заходи, в тому числі судового характеру, щодо повернення земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства до земель лісового фонду. Крім того, враховуючи відсутність в облдержадміністрації коштів на заявлення позову, не заперечує щодо представництва Хмельницькою обласною прокуратурою захисту інтересів держави шляхом подачі позовної заяви до суду для повернення до земель лісового фонду зазначеної у листі земельної ділянки.
Також Хмельницькою обласною державною адміністрацією листом від 23.11.2021р. повідомлено, що рішення щодо вилучення із постійного користування земельної ділянки лісового фонду з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га облдержадміністрацією не приймалось.
Хмельницькою обласною прокуратурою листом від 13.12.2021р. повідомлено Хмельницьку обласну державну адміністрацію та державне підприємство «Проскурівське лісове господарство» про намір здійснювати представництво інтересів держави в суді шляхом звернення до господарського суду Хмельницької області із позовною заявою в інтересах держави в особі Хмельницької ОДА, ДП «Проскурівське лісове господарство» до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області та Старокостянтинівської міської ради про визнання недійсним наказу від 24.12.2020р. № 50-ОТГ, скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га, реєстрації права комунальної власності, та її повернення у власність держави.
Зважаючи на викладене та з огляду на те, що прокурор у позовній заяві навів підставу для представництва інтересів держави, обґрунтував, у чому полягає порушення цих інтересів, та визначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, суд дійшов висновку, що прокурор підтвердив підстави для представництва інтересів держави у цій справі та обґрунтовано звернувся до суду в інтересах держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації.
Щодо суті позовних вимог.
Щодо віднесення земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га до земель лісогосподарського призначення.
У справі, яка розглядається судом, прокурор у позовній заяві зазначає, що земельна ділянка з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га знаходиться в межах земель державного лісового фонду, які перебувають в постійному користуванні державного підприємства «Проскурівське лісове господарство» (бувші землі ДП «ХОСЛАП «Хмельницькоблагроліс»).
Надаючи оцінку вказаним аргументам, суд виходить з наступного.
Згідно з частиною 1 статті 55 Земельного кодексу України до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства.
Частини 1 та 2 статті 84 Земельного кодексу України передбачають, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
Частинами 1 та 2 статті 56 Земельного кодексу України встановлено, що землі лісогосподарського призначення можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Громадянам та юридичним особам за рішенням органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади можуть безоплатно або за плату передаватись у власність замкнені земельні ділянки лісогосподарського призначення загальною площею до 5 гектарів у складі угідь селянських, фермерських та інших господарств.
Згідно зі статтею 57 Земельного кодексу України земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства.
Статтею 7 Лісового кодексу України встановлено, що ліси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Відповідно до статті 45 Лісового кодексу України лісовпорядкування включає комплекс заходів, спрямованих на забезпечення ефективної організації та науково обґрунтованого ведення лісового господарства, охорони, захисту, раціонального використання, підвищення екологічного та ресурсного потенціалу лісів, культури ведення лісового господарства, отримання достовірної і всебічної інформації про лісовий фонд України.
Статтею 47 Лісового кодексу України встановлено, що лісовпорядкування є обов`язковим на всій території України та ведеться державними лісовпорядними організаціями за єдиною системою в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері лісового господарства.
Згідно зі статтею 48 Лісового кодексу України у матеріалах лісовпорядкування дається якісна і кількісна характеристика кожної лісової ділянки, комплексна оцінка ведення лісового господарства, що є основою для розроблення на засадах сталого розвитку проекту організації та розвитку лісового господарства відповідного об`єкта лісовпорядкування.
Проект організації та розвитку лісового господарства передбачає екологічно обґрунтоване ведення лісового господарства і розробляється відповідно до нормативно-правових актів, що регулюють організацію лісовпорядкування.
Матеріали лісовпорядкування затверджуються в установленому порядку органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства, за погодженням відповідно з органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Затверджені матеріали лісовпорядкування є обов`язковими для ведення лісового господарства, планування і прогнозування використання лісових ресурсів.
Згідно з пунктом 5 розділу VIII "Прикінцеві положення" Лісового кодексу України (в редакції станом на дату реєстрації права комунальної власності на спірну земельну ділянку) до здійснення державної реєстрації права постійного користування державних лісогосподарських підприємств земельними ділянками лісогосподарського призначення, що до набрання чинності цим Кодексом передані їм на такому праві, це право підтверджується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування.
Планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натурних лісовпорядних робіт та камерального дешифрування аерознімків, містять детальну характеристику лісу.
Перелік планово-картографічних лісовпорядкувальних матеріалів, методи їх створення, масштаби, вимоги до змісту та оформлення, якості виготовлення тощо регламентується галузевими нормативними документами.
Зокрема, за змістом пункту 1.1 Інструкції про порядок створення і розмноження лісових карт, затвердженої Державним комітетом СРСР по лісовому господарству від 11 грудня 1986 року, планшети лісовпорядкувальні належать до планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування, а частина друга зазначеної Інструкції присвячена процедурі їх виготовлення.
Отже, системний аналіз наведених норм законодавства дозволяє дійти висновку про те, що при вирішенні питання щодо перебування земельної лісової ділянки в користуванні державного лісогосподарського підприємства необхідно враховувати положення пункту 5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 30.01.2018р. у справі № 707/2192/15-ц, від 13.06.2018р. у справі № 278/1735/15-ц.
Факт належності на праві постійного користування земель лісогосподарського призначення державному підприємству "Проскурівське лісове господарство", а саме земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га, яка неправомірно була передана у комунальну власність Старокостянтинівській міській раді, підтверджується: викопіюванням планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування (земельна ділянка з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га, квартал 12 виділи 1, 6, 7 Старокостянтинівського лісництва), з якого вбачається, що квартал 12 виділ 1 площею 2,0 га має насадження - медоноси лісові культури - лісорозведення, якість лісових культур - 3 клас, господарський захід - вибіркова санітарна рубка, квартал 12 виділ 6 площею 0,3 га має насадження лісові культури - лісорозведення, якість лісових культур - 3 клас, господарський захід - вибіркова санітарна рубка, квартал 12 виділ 7 площею 1,7 га містить галявину, господарський захід - природне поновлення (а.с. 37-38); витягом з публічної кадастрової карти України станом на 28.10.2021р. з нанесеними межами кварталу 12 Старокостянтинівського лісництва державного підприємства «Проскурівський лісгосп» за даними базового лісовпорядкування 2020р. (земельна ділянка з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049) (а.с. 45); проектом організації та розвитку лісового господарства Старокостянтинівського району Хмельницької області (а.с. 117-124); картою-схемою лісовпорядкування державного підприємства «ХОСЛАП «Хмельницькоблагроліс» (а.с. 128).
Також судом взято до уваги, що надані ВО «Укрдержліспроект» планово-картографічні матеріали лісовпорядкування на землі лісогосподарського призначення (на замовлення державного підприємства «ХОСЛАП «Хмельницькоблагроліс»), в тому числі щодо розташування спірної земельної ділянки, яка перебуває в постійному користуванні державного підприємства «Проскурівське лісове господарство» (правонаступник державного підприємства «ХОСЛАП «Хмельницькоблагроліс»), є допустимим доказом у розумінні ст. 77 ГПК України, оскільки надані уповноваженим суб`єктом, який безпосередньо володіє необхідними знаннями та технічними можливостями для обробки інформації з державних лісового та земельного кадастрів.
Таким чином, заперечення представника відповідача 1 про відсутність в матеріалах справи належних доказів, які б підтверджували право постійного користування державним підприємством «Проскурівське лісове господарство» спірною земельною ділянкою, зокрема Державного акту на право постійного користування, є безпідставними та з огляду на пункт 5 розділу VIII "Прикінцеві положення" Лісового кодексу України (в редакції станом на дату реєстрації права комунальної власності на спірну земельну ділянку) спростовуються наявними у справі матеріалами лісовпорядкування.
Щодо визнання недійсним наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.
Відповідно до частини 5 статті 116 Земельного кодексу України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Відповідно до змісту статті 149 Земельного кодексу України (в редакції станом на час прийняття оскаржуваного наказу) земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування на підставі та в порядку, передбачених цим Кодексом.
Вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень.
Згідно ч. 5 ст. 149 Земельного кодексу України (в редакції станом на час прийняття оскаржуваного наказу) районні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності (крім випадків, визначених частиною дев`ятою цієї статті), які перебувають у постійному користуванні, в межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) сільськогосподарського використання; б) ведення водного господарства; в) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, лікарень, підприємств торгівлі, інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції тощо) з урахуванням вимог частини восьмої цієї статті.
Частиною 6 ст. 149 Земельного кодексу України (в редакції станом на час прийняття оскаржуваного наказу) визначено, що обласні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, в межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами п`ятою, дев`ятою цієї статті.
Таким чином, відповідно до наведених положень земельного законодавства вилучення для не лісогосподарських потреб спірної земельної ділянки державної власності, що віднесена земель лісогосподарського призначення та перебуває у постійному користуванні державного підприємства «Проскурівське лісове господарство» належить виключно до повноважень Хмельницької обласної державної адміністрації.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Великої Палати Верховного Суду у постановах від 14.11.2018р. у справі № 183/1617/16, від 07.11.2018р. у справі № 488/6211/14-ц, від 07.11.2018р. у справі № 488/5027/14-ц.
Поряд з цим, з матеріалів справи вбачається, що відповідно до листа № 68/34-12-7377/2021 від 23.11.2021р. Хмельницькою обласною державною адміністрацією повідомлено, що рішення щодо вилучення із постійного користування земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га не приймалось.
Крім того, відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про землеустрій» цільове використання земельної ділянки - це використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.
Ст. 57 Лісового кодексу України визначає, що зміна цільового призначення земельних лісових ділянок з метою їх використання в цілях, не пов`язаних з веденням лісового господарства, провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земельних ділянок у власність або надання у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України.
Відповідно до частини 7 статті 20 Земельного кодексу України зміна цільового призначення земельних ділянок природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного, лісогосподарського призначення, що перебувають у державній чи комунальній власності, здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України.
Одночасно, як слідує із наявних матеріалів справи, відсутня будь-яка інформація щодо погодження вилучення та зміни цільового призначення спірної земельної ділянки державної власності лісогосподарського призначення державним підприємством «Проскурівське лісове господарство».
Отже, вказані обставини, з урахуванням наведених норм, вказують на те, що оскаржуваний наказ ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області, яким передано у власність земельну ділянку лісового фонду та змінено її цільове призначення без згоди землекористувача, прийнятий з порушенням норм Земельного кодексу України.
Відповідно до пункту 10 частини 2 статті 16 Цивільного кодексу України способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади АРК або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.
Отже, з`ясувавши, що спірна земельна ділянка відноситься до земель лісогосподарського призначення, а не сільськогосподарського призначення, за відсутності при цьому жодних дій щодо надання згоди на зміну цільового призначення та отримання згоди землекористувача про передання у власність такої земельної ділянки, суд дійшов висновку про необхідність визнання недійсним наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 24.12.2020р. № 50-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність територіальним громадам» в частині передання в комунальну власність Старокостянтинівської міської ради земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га.
Щодо правового механізму скасування державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку.
Статтею 125 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно з частиною 2 статті 373 ЦК України право власності на землю (земельну ділянку) набувається і здійснюється відповідно до закону.
Відповідно до пункту 1 ч. 1 статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" до повноважень суб`єктів державної реєстрації прав належить здійснення інших повноважень, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Зокрема, частиною 3 статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено, що відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню.
У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.
Оскільки право комунальної власності у Старокостянтинівської міської ради на спірну земельну ділянку виникло на підставі протиправного наказу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області № 50-ОТГ від 24.12.2020р., і земельна ділянка лісогосподарського призначення вибула з власності держави з порушенням норм Земельного кодексу України, то відповідне право у Старокостянтинівської міської ради на законних підставах не виникало.
Отже, так як відповідно до статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації, усунення порушень закону у даному випадку можливе шляхом скасування державної реєстрації права комунальної власності на спірну земельну ділянку.
Зважаючи на те, що у Старокостянтинівської міської ради право комунальної власності на спірну земельну ділянку зареєстроване у встановленому законом порядку, відновити становище, яке існувало до порушення, можливо лише відповідно до статті 16 Цивільного кодексу України, шляхом визнання недійсним оскаржуваного наказу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області, скасування державної реєстрації права комунальної власності та повернення земельної ділянки на користь держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації.
Щодо правового механізму скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки.
Відповідно до частини 10 статті 24 Закону України "Про державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).
Згідно зі статтею 21 Земельного кодексу України порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для: відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною.
Отже, враховуючи встановлені обставини, суд дійшов висновку про наявність підстав для скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації спірної земельної ділянки.
Щодо вимоги про зобов`язання повернути земельну ділянку лісового фонду на користь держави.
Слід зазначити, що відповідно до вимог ст. 373 ЦК України, право власності на землю (земельну ділянку) набувається та здійснюється відповідно до закону.
Серед способів захисту речових прав цивільне законодавство виокремлює, зокрема, витребування майна з чужого незаконного володіння (стаття 387 ЦК України) й усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження майном (стаття 391 ЦК України, частина друга статті 152 ЗК України). Вказані способи захисту можна реалізувати шляхом подання віндикаційного та негаторного позовів відповідно.
Предметом віндикаційного позову є вимога власника, який не є фактичним володільцем індивідуально-визначеного майна, до особи, яка незаконно фактично володіє цим майном, про повернення його з чужого незаконного володіння.
Разом з цим, негаторний позов - це позов власника, який є фактичним володільцем майна, до будь-якої особи про усунення перешкод, які ця особа створює у користуванні чи розпорядженні відповідним майном. Позивач за негаторним позовом вправі вимагати усунути існуючі перешкоди чи зобов`язати відповідача утриматися від вчинення дій, що можуть призвести до виникнення таких перешкод.
Відповідно до ст. 391 ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.
У пункті 74 постанови Великої Палати Верховного Суду від 15.09.2020р. у справі № 469/1044/17 зроблено висновок, що зайняття земельної ділянки, яка належить до категорії обмежених в обороті з порушенням Земельного кодексу України, Лісового кодексу України та Водного кодексу України треба розглядати як не пов`язане з позбавленням володіння порушення права власності держави чи відповідної територіальної громади. У такому разі позовну вимогу зобов`язати повернути земельну ділянку слід розглядати як негаторний позов, який можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідної земельної ділянки лісового фонду.
Власник земельної ділянки з обмеженим оборотом може вимагати усунення порушення його права власності на цю ділянку, зокрема, оспорюючи відповідні рішення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, договори або інші правочини, та вимагаючи повернути таку ділянку (абзац 5 пункту 143 постанови Великої Палати Верховного Суду від 12.06.2019 р. у справі № 487/10128/14-ц, пункт 99 постанови Великої Палати Верховного суду від 11.09.2019 р. у справі № 487/10132/14, пункт 46 постанови Великої Палати Верховного Суду від 07.04.2020 р. у справі 372/1684/15).
Приписами ч. 4 ст. 236 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
За змістом норм Земельного та Лісового кодексів України землі лісогосподарського призначення мають особливий статус, а тому є обмеженими в обороті, тобто можуть надаватися у власність або користування лише у виняткових випадках.
Зайняття спірної земельної ділянки з порушенням положень Земельного кодексу України та Лісового кодексу України треба розглядати як не пов`язане з позбавленням володіння порушення права власності держави чи відповідної територіальної громади. У такому разі позовну вимогу про зобов`язання повернути земельну ділянку лісового фонду слід розглядати як негаторний позов, який можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідної земельної ділянки (постанови Верховного Суду від 04.02.2020р. у справі № 911/3897/17, від 10.06.2020р. у справі № 366/3242/17).
Враховуючи, що відповідачем 2 незаконно зайнято земельну ділянку лісогосподарського призначення з порушенням Земельного кодексу України та Лісового кодексу України, то вказані правовідносини необхідно розглядати як не пов`язані з позбавленням володіння порушення права власності держави та титульного володільця.
Поряд з цим, відповідно до ч.ч. 2, 3 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його права на землю.
Враховуючи, що Хмельницькою обласною державною адміністрацією рішення про вилучення спірної земельної ділянки з державного лісового фонду, зміну її цільового призначення та передачу її у комунальну власність Старокостянтинівській міській раді не приймалось, відтак право постійного користувача та дійсного володільця спірної землі - Народу України та державного підприємства «Проскурівське лісове господарство», до цього часу у законний спосіб не припинене, що вказує на те, що право власності спірною земельною ділянкою у відповідача 2, в силу законодавчо встановлених обмежень на оборот земель лісогосподарського призначення, не виникло, тому ефективним способом захисту, спрямованим на повернення земельних ділянок, є негаторний позов (ст. 391 Цивільного кодексу України), який можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного власника відповідних земельних ділянок.
Суд констатує, що доказів на заперечення чи спростування обставин незаконності вибуття спірної земельної ділянки з власності держави до матеріалів справи не надано.
За таких обставин, заявлена прокурором вимога про зобов`язання Старокостянтинівської міської ради повернути на користь держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації земельну ділянку лісового фонду з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га є доведеною та обґрунтованою.
Судом враховується, що з огляду на положення частини 1 статті 9 Конституції України, ратифікацію Законом України №475/97-ВР від 17.07.1997 року Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7, 11 до Конвенції, прийняття Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та рішення Європейського суду з прав людини (далі - Суд) як джерело права. Зокрема, у рішенні Суду у справі Трофимчук проти України №4241/03 від 28.10.2010 року Європейським судом з прав людини зазначено, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід сторін.
Таким чином, беручи до уваги вищенаведене, позов першого заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Хмельницької обласної державної адміністрації, суд задовольняє в повному обсязі.
Розподіл судових витрат між сторонами.
Відповідно до ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідачів в рівних частинах в зв`язку із задоволенням позову.
Керуючись статтями 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
позов першого заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Хмельницької обласної державної адміністрації, м. Хмельницький до 1. Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, м. Хмельницький 2. Старокостянтинівської міської ради, м. Старокостянтинів Хмельницької області за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - державне підприємство «Проскурівське лісове господарство», с. Гвардійське Хмельницького району Хмельницької області про визнання недійсним наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 24.12.2020р. № 50-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність територіальним громадам» в частині передання в комунальну власність Старокостянтинівської міської ради земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га, про скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049, про скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права комунальної власності Старокостянтинівської міської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га, припинивши право комунальної власності Старокостянтинівської міської ради на всі обтяження, зареєстровані на вказану земельну ділянку, про зобов`язання Старокостянтинівської міської ради повернути на користь держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації земельну ділянку лісового фонду з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га, задовольнити.
Визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 24.12.2020р. № 50-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність територіальним громадам» в частині передання в комунальну власність Старокостянтинівської міської ради земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га.
Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049.
Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права комунальної власності Старокостянтинівської міської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га, припинивши право комунальної власності Старокостянтинівської міської ради на всі обтяження, зареєстровані на вказану земельну ділянку.
Зобов`язати Старокостянтинівську міську раду (Хмельницька область, Хмельницький район, м. Старокостянтинів, вул. Острозького, 41, ідентифікаційний код 36027760) повернути на користь держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації (Хмельницька область, м. Хмельницький, майдан Незалежності, Будинок Рад) земельну ділянку лісового фонду з кадастровим номером 6824288900:06:010:0049 площею 3,8304 га.
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (Хмельницька область, м. Хмельницький, вул. Інститутська, 4/1, ідентифікаційний код 39767479) на користь Хмельницької обласної прокуратури (Хмельницька обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, р/р 188201720343120002000002814) 4540,00 грн (чотири тисячі п`ятсот сорок гривень 00 коп.) судового збору.
Видати накази.
Стягнути з Старокостянтинівської міської ради (Хмельницька область, Хмельницький район, м. Старокостянтинів, вул. Острозького, 41, ідентифікаційний код 36027760) на користь Хмельницької обласної прокуратури (Хмельницька обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, р/р 188201720343120002000002814) 4540,00 грн (чотири тисячі п`ятсот сорок гривень 00 коп.) судового збору.
Видати накази.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 11.04.2022 року.
Суддя С.В. Заверуха
Віддрук. 1 прим.:
1 - до справи;
Електронні адреси:
прокуратури - secretariat@khmel.gp.gov.ua
позивача - regadm@adm-km.gov.ua
третьої особи - proskurivlis@gmail.com
відповідача 1 - khmelnytskyi@land.gov.ua
відповідача 2 - stkrada@starkon.gov.ua
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 10.04.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 103906184 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Заверуха С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні