Рішення
від 10.04.2022 по справі 140/101/22
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 квітня 2022 року ЛуцькСправа № 140/101/22

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Димарчук Т.М.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціальної політики виконавчого комітету Володимир-Волинської міської ради, Комунальної установи "Центр по здійсненню соціальних виплат", Управління соціального захисту населення Володимир-Волинської районної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся з позовом до Управління соціальної політики виконавчого комітету Володимир-Волинської міської ради, Комунальної установи "Центр по здійсненню соціальних виплат" про визнання протиправною бездіяльності щодо виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік як учаснику бойових дій у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком - 8845,00 грн; зобов`язання виплатити разову грошову допомогу до 5 травня за 2021 рік відповідно до частини п`ятої статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Закон №3551-ХІІ) у розмірі 8845,00 грн (з урахуванням виплачених сум).

В обґрунтування позову ОСОБА_1 зазначив, що є учасником бойових дій та відповідно до статті 12 Закону №3551-ХІІ має право на отримання щорічної грошової допомоги до 5 травня в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком. Однак допомогу до 5 травня за 2021 рік йому було виплачено у розмірі 1491,00 грн, що не відповідає розміру, визначеному статтею 12 Закону №3551-ХІІ.

Позивач вважає, що у зв`язку із визнанням рішенням Конституційного Суду України від 27.02.2020 №3-р/2020 неконституційним окремого положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України (далі - БК України), зокрема, в частині застосування статті 12 Закону №3551-XII у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, йому належить до виплати разова грошова допомога до 5 травня саме в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, як це визначено частиною п`ятою статті 12 Закону №3551-ХІІ.

Як стверджує позивач, на його звернення відповідачі виплату допомоги у належному розмірі не здійснили. Позивач вважає таку бездіяльність відповідачів протиправною, тому просив позов задовольнити.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 10.01.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, її судовий розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Відповідач Управління соціальної політики виконавчого комітету Володимир-Волинської міської ради у відзиві на позов позовні вимоги вважає безпідставними та у їх задоволенні просив відмовити. В обґрунтування цієї позиції відповідач вказав, що Управління соціальної політики виконавчого комітету Володимир-Волинської міської ради не виплачувало позивачу щорічну допомогу до 5 травня, яка передбачена Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту". Натомість таку виплату позивачу здійснювало Управління соціального захисту населення Володимир-Волинської райдержадміністрації (а.с.26).

Відповідач Комунальна установа "Центр по здійсненню соціальних виплат" у відзиві на позовну заяву позовні вимоги заперечив та наголосив, що в Центрі по здійсненню соціальних виплат всі нарахування та підготовка документів для виплати проводяться лише за призначенням органів соціального захисту населення та не здійснюється виплата грошової допомоги до 05 травня, оскільки це не входить до покладених на нього завдань. При цьому зазначає, що не є належним відповідачем у даній справі та не здійснює призначення і виплату разової грошової допомоги до 05 травня (а.с.18).

У відповіді на відзив позивач підтримав позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві, та просив їх задовольнити (а.с.30).

Ухвалою суду від 11.03.2022 залучено до участі у справі належного відповідача - Управління соціального захисту населення Володимир-Волинської районної державної адміністрації (44701, Волинська область, місто Володимир-Волинський, вулиця Ковельська, будинок 173, код ЄДРПОУ 03191992).

У відзиві за позов представник Управління соціального захисту населення Володимир-Волинської районної державної адміністрації позовні вимоги заперечив. В обгрунтування відзиву зазначив, що на момент виплати позивачу щорічної разової грошової допомоги до 5 травня відповідач правомірно керувався чинною постановою Кабінету Міністрів України від 08.04.2021 №325 "Деякі питання виплати разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту і "Про жертви нацистських переслідувань"" (далі - Постанова №325), якою передбачено виплату такої допомоги у 2021 році учасникам бойових дій здійснювати в розмірі 1491,00 грн.

Інші заяви по суті справи від сторін не надходили.

Перевіривши доводи сторін, викладені у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини.

Позивач ОСОБА_1 відповідно до посвідчення серії НОМЕР_1 , виданого 28.09.2015, є учасником бойових дій та має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій (а.с.10).

Не є спірною та обставина, що Управління соціального захисту населення Володимир-Волинської районної державної адміністрації ОСОБА_1 у 2021 році виплачена разова грошова допомога до 5 травня у розмірі 1491,00 грн.

Позивач звернувся до Управління соціальної політики виконавчого комітету Володимир-Волинської міської ради із заявою про здійснення перерахунку та виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня як учаснику бойових дій у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком (а.с.7).

Крім того, позивач звернувся із аналогічною заявою до Комунальної установи "Центр по здійсненню соціальних виплат" (а.с.7). Однак, жодного перерахунку допомоги до 5 травня як учаснику бойових дій у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком позивачу здійснено не було.

Незгода позивача із розміром виплаченої допомоги та непроведення перерахунку цієї допомоги у розмірі, визначеному статтею 12 Закону №3551-XII, стали підставою для звернення до суду із цим позовом.

При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

Згідно із преамбулою Закону №3551-ХІІ цей Закон визначає правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них.

01.01. 1999 набрав чинності Закон України від 25.12.1998 №367-ХІV "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Закон №367-ХІV), яким статтю 12 Закону №3551-ХІІ доповнено частиною такого змісту: "Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком".

Законом України від 28.12.2007 №107-VI "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (далі - Закон №107-VI) текст вказаної вище частини статті 12 Закону №3551-XII викладено в новій редакції, відповідно до якої щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України. Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 №10-рп/2008 вказані зміни визнані неконституційними.

Протягом 2012-2014 років на підставі законів України про Державний бюджет України на відповідні роки норми і положення статті 12 Закону №3551-ХІІ застосовувалися у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Відповідно до частини першої статті 17 Закону №3551-ХІІ фінансування витрат, пов`язаних з введенням в дію цього Закону, здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів.

Правові засади функціонування бюджетної системи України, її принципи, основи бюджетного процесу і міжбюджетних відносин та відповідальність за порушення бюджетного законодавства визначаються БК України.

Згідно із підпунктом 5 пункту 63 розділу І Закону України від 28.12.2014 №79-VIII "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин" розділ VI "Прикінцеві та перехідні положення" БК України доповнено пунктом 26, відповідно до якого норми і положення, зокрема, статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону №3551-ХІІ застосовуються у порядку та розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Конституційний Суд України рішенням від 27.02.2020 №3-р/2-2020 визнав таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), окреме положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" БК України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 45, ст. 425) застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування. При цьому Конституційний Суд України у пункті 2.2 мотивувальної частини вказаного рішення, посилаючись на положення свого рішення від 22.05. 2008 №10-рп/2008, дійшов висновку про те, що БК України не можна вносити зміни до інших законів України, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, а також встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин, відмінне від того, що є предметом спеціального регулювання іншими законами України.

Таким чином, рішенням Конституційного Суду України від 27.02.2020 №3-р/2020 відновлено дію частини п`ятої статті 12 Закону №3551-ХІІ в редакції Закону №367-ХІV, згідно з якою щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

Водночас Кабінет Міністрів України у Постанові №325 установив, що у 2021 році виплата разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законом №3551-ХІІ, учасникам бойових дій здійснюється у розмірі 1491 гривень (додаток до Порядку використання коштів державного бюджету, передбачених для виплати щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань), тобто у розмірі меншому, ніж це передбачено частиною п`ятою статті 12 цього Закону.

Отже, на час виплати позивачу у 2021 році щорічної разової грошової допомоги до 5 травня одночасно діяли Закон №3551-ХІІ та Постанова №325.

Виходячи із визначених у частині третій статті 7 КАС України загальних засад пріоритетності законів над підзаконними актами, для визначення розміру разової грошової допомоги учасникам бойових дій необхідно застосовувати не Постанову №325, а Закон №3551-ХІІ, який має вищу юридичну силу.

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку про те, що разова грошова допомога до 5 травня у 2021 році повинна виплачуватися учасникам бойових дій у розмірі, встановленому частиною п`ятою статті 12 Закону №3551-ХІІ у редакції Закону №367-ХІV. Вихідним критерієм обрахунку щорічної разової грошової допомоги до 5 травня є мінімальний розмір пенсії за віком.

Відповідно до частини першої статті 28 Закону України від 09.07.2003 №1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" мінімальний розмір пенсії за віком встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.

Статтею 7 Закону України від 15.12.2020 №1082-IX "Про Державний бюджет України на 2021 рік" установлено у 2021 році прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, з 1 січня 2021 року - 1769 гривень.

Тобто, з 27.02.2020 учасники бойових дій мають право на отримання одноразової грошової допомоги до 5 травня у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, що у 2021 році становить 8845,00 грн.

Такі висновки щодо застосування норм права стосовно виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня відповідають висновкам, викладеним у рішенні Верховного Суду у складі колегії Касаційного адміністративного суду від 29.09.2020 та постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.01.2021 у зразковій справі №440/2722/20.

Крім того, у судових рішеннях Верховного Суду у зразковій справі №440/2722/20 висловлена правова позиція про те, що Мінсоцполітики перераховує кошти регіональним органам соціального захисту населення, які розподіляють їх між районними органами соціального захисту населення, центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, які здійснюють безпосередню виплату щорічної разової грошової допомоги до 5 травня особам з інвалідністю внаслідок війни, а тому управління соціального захисту населення за місцем проживання особи та центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат є органами, уповноваженими здійснювати виплату вказаної допомоги; відмова відповідача в перерахунку та виплаті щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік у розмірі, визначеному Законом №3551-ХІІ, порушує гарантоване статтею 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод право мирно володіти своїм майном; доки відповідне положення цього Закону є чинним, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти в такій виплаті. Тобто, органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань (рішення Європейського суду з прав людини від 08 листопада 2005 року у справі "Кечко проти України", заява №63134/00).

При вирішенні спору суд бере до уваги, що відповідач - Комунальна установа "Центр по здійсненню соціальних виплат" - у 2021 році здійснював лише нарахування допомог та друк відомостей, а призначення та виплату позивачу допомоги до 5 травня за 2021 рік проводило Управління соціального захисту населення Володимир-Волинської районної державної адміністрації, у якому позивач перебуває на обліку та яке підтвердило факт виплати цієї допомоги у розмірі 1491,00 грн у відзиві на позов.

Суд також звертає увагу, що за обставинами зразкової справи №440/2722/20 безпосередню виплату щорічної разової грошової допомоги позивачу здійснив Центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, тоді як у цій справі таку виплату проведено не Комунальною установою "Центр по здійсненню соціальних виплат", а Управлінням соціального захисту населення Володимир-Волинської районної державної адміністрації.

Отже, належним відповідачем за позовними вимогами щодо виплати спірної допомоги є саме Управління соціального захисту населення Володимир-Волинської районної державної адміністрації у зв`язку із чим позовні вимоги до Комунальної установи "Центр по здійсненню соціальних виплат" та до Управління соціальної політики виконавчого комітету Володимир-Волинської міської ради як до неналежних відповідачів задоволенню не підлягають.

З урахуванням встановлених обставин справи, наведених норм чинного законодавства України, висновків Верховного Суду у зразковій справі №440/2722/20, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення взаємопов`язаних позовних вимог частково шляхом визнання протиправною бездіяльності Управління соціального захисту населення Володимир-Волинської районної державної адміністрації щодо виплати позивачу щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком та зобов`язання цього відповідача здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 як учаснику бойових дій щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком (з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги) і про відмову у задоволенні позовних вимог до Комунальної установи "Центр по здійсненню соціальних виплат" та до Управління соціальної політики виконавчого комітету Володимир-Волинської міської ради.

Зважаючи на відсутність документально підтверджених судових витрат пов`язаних із розглядом справи, питання про їх розподіл судом не вирішується.

Керуючись статтями 2, 72-77, 243 - 246, 262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ) до Управління соціальної політики виконавчого комітету Володимир-Волинської міської ради (44700, Волинська область, місто Володимир-Волинський, вулиця Івана Франка, будинок 8, код ЄДРПОУ 03190768), Комунальної установи "Центр по здійсненню соціальних виплат" (43027, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 9, код ЄДРПОУ 37610701), Управління соціального захисту населення Володимир-Волинської районної державної адміністрації (44701, Волинська область, місто Володимир-Волинський, вулиця Ковельська, 173, код ЄДРПОУ 03191992) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Володимир-Волинської районної державної адміністрації щодо виплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Володимир-Волинської районної державної адміністрації здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 як учаснику бойових дій щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком (з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги).

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Т.М. Димарчук

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.04.2022
Оприлюднено25.06.2022
Номер документу103924636
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —140/101/22

Рішення від 10.04.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 10.03.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 10.01.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні