Рішення
від 10.04.2022 по справі 380/723/22
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №380/723/22

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 квітня 2022 року

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Хоми О.П. розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Керівника Самбірської окружної прокуратури Львівської області до Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

в с т а н о в и в :

Керівник Самбірської окружної прокуратури Львівської області (далі позивач) звернувся до суду в інтересах держави з позовом до Рудківської міської ради Львівського району Львівської області (далі відповідач, Рудківська міська рада), в якому просить суд визнати протиправною бездіяльність Рудківської міської ради та зобов`язати Рудківську міську раду вжити вичерпних заходів до забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку кадастровий номер 4624285600:04:000:0387, площею 25,6045 га, відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Рішенням Рудківської міської ради від 16.02.2021 № 200 у комунальну власність Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області прийнято земельні ділянки державної власності загальною площею 900,4162 га (в тому числі вказану вище земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 25,6045 га) згідно з додатками. Відповідно до пункту другого вказаного рішення зобов`язано голову Рудківської міської ради здійснити державну реєстрацію права власності на дані земельні ділянки. Водночас, на запит Самбірської окружної прокуратури від 12.11.2021 № 14.56/05-22-2717 вих-21 надано відповідь Рудківською міською радою, зі змісту якої встановлено, що право комунальної власності на вищевказану земельну ділянку площею 25,6045 га. не зареєстровано. Вважає таку бездіяльність Рудківської міської ради незаконною та просить зобов`язати Рудківську міську раду вжити вичерпних заходів до забезпечення реєстрації права комунальної власності на вказану земельну ділянку.

Ухвалою від 17.01.2022 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без виклику сторін.

Копію даної ухвали та позовну заяву з копіями доданими до позовної заяви документів надіслано 24.03.2022 на офіційну електронну пошту відповідача.

Відповідачу роз`яснено право подання відзиву на позов з посиланням на докази, якими такий обґрунтовується.

Відповідач не скористався правом на подання відзиву на позовну заяву.

У відповідності до частини четвертої статті 159 Кодексу адміністративного суду України (далі КАС України) неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Відповідно до положень частини п`ятої статті 262 КАС України судом вирішено справу на підставі наявних у ній доказів.

Суд, з`ясувавши обставини, на які позивач посилається як на підставу своїх вимог, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.

Самбірською окружною прокуратурою вивчено стан дотримання законності при передачі в комунальну власність об`єднаних територіальних громад земель сільськогосподарського призначення державної форми власності.

Згідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 №60-р «Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад» Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру, починаючи з 1 лютого 2018 року, зобов`язано забезпечити формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах, визначених перспективним планом формування територій громад, шляхом проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності з подальшою передачею зазначених земельних ділянок у комунальну власність відповідних об`єднаних територіальних громад згідно із статтею 117 Земельного кодексу України (далі - ЗК України).

На виконання вказаного розпорядження, відповідно до статей 15-1, 117, 122 ЗК України, Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області 18.01.2021 видано наказ № 3-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність», відповідно до пункту першого якого Рудкіській міській раді (Рудківській територіальній громаді) передано у комунальну власність земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 25,6045 га, яка розташовані на території Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області, згідно з актом приймання-передачі.

На підставі зазначеного наказу 18.01.2021 начальником ГУ Держгеокадастру у Львівській області та міським головою Рудківської міської ради підписано акт приймання-передачі вказаних земельних ділянок.

У додатку до акту визначено перелік земельних ділянок, що передаються з державної і комунальну власність із зазначенням їх площі, кадастрових номерів, цільового призначення , а саме: земельна ділянка площею 25,6045 га, кадастровий номер 4624285600:04:000:0387, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Пунктом другим вказаного акту визначено, що це є підставою для державної реєстрації права комунальної власності Рудківської міської ради на зазначені у додатку земельні ділянки.

Рішенням Рудківської міської ради від 16.02.2021 № 200 у комунальну власність Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області прийнято земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 900,4162 га згідно з актами приймання-передачі, пунктом другим якого зобов`язано голову Рудківської міської ради здійснити державну реєстрацію права власності на дані земельні ділянки. Контроль за виконанням рішення покладено на постійну депутатську комісію з розгляду земельних питань.

Таким чином, вказаний вище наказ та акт приймання-передачі, рішення органу місцевого самоврядування є достатньою підставою для реєстрації права комунальної власності на визначені в акті приймання-передачі земельні ділянки сільськогосподарського призначення.

Водночас, на запит Самбірської окружної прокуратури від 12.11.2021 № 14.56/05-22-2717 вих-21 Рудківською міською радою надано відповідь за № 2051/02-13 від 19.11.2021, зі змісту якої вбачається, що право комунальної власності на вищевказану ділянку площею 25,6045 га не зареєстровано.

Вважаючи таку бездіяльність відповідача протиправною позивач звернувся до суду із даним позовом.

При вирішенні спору суд керувався таким.

Згідно зі статтею 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 10, частин першої та третьої статті 16, пункту тридцять четвертого частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 №280/97 ВР (далі Закон №280/97-ВР), сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.

Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

Згідно з пунктом дванадцятим частини четвертої статті 42 Закону №280/97-ВР, сільський, селищний, міський голова забезпечує виконання рішень відповідної ради та її виконавчого комітету.

Відповідно до вимог статей 13, 14 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України є об`єктами права власності Українського народу, а земля перебуває під особливою охороною держави.

Згідно зі статтею 206 Земельного кодексу України (далі ЗК України) використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

З наданої Рудківською міською радою Самбірського району від 19.11.2021 №2051/02-13 інформації встановлено, що на даний час державна реєстрація права комунальної власності земельної ділянки площею 25,6045 га не проведена.

Суд звертає увагу, що з дня набрання чинності пункту 24 розділу X «Перехідні положення» ЗК України (з 27 травня 2021 року) до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.

Відповідно до статей 125, 126 ЗК України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 25.12.2015 № 1127 (далі Закон №1127).

Відповідно до частини другої статті 3 Закону №1127, речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Згідно з пунктом першим частини першої статті 4, частини першої статті 5, частини п`ятої статті 12 Закону №1127, державній реєстрації прав підлягає, зокрема, право власності на земельні ділянки. Відомості Державного реєстру прав вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, щодо земельної ділянки за кадастровим номером 4624285600:04:000:0387, будь - які відомості щодо реєстрації права комунальної власності за Рудківською міською радою Самбірського району у вказаних реєстрах відсутні.

Встановлені судом фактичні обставини свідчать про бездіяльність відповідача у забезпеченні реєстрації права комунальної власності земельної ділянки площею 25,6045 га.

Щодо звернення Самбірської окружної прокуратури до суду з позовом в інтересах держави, суд зазначає таке.

Відповідно до статті 131-1 Конституції України на прокуратуру покладено функцію, зокрема представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з частинами першою та третьою статті 23 Закону України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 №1697-VII представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

Згідно з частинами четвертою та п`ятою статті 53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

За даною позовною заявою прокурор набув статусу позивача, оскільки орган, уповноважений здійснювати функції щодо зобов`язання оформлення права постійного користування відповідними земельними ділянками - відсутній.

Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, суд дійшов висновку, що позивачем доведено бездіяльність відповідача щодо невжиття вичерпних заходів до забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку.

Відповідно до вимог частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідач вказаного обов`язку не виконав, у матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази вжиття відповідачем вичерпних заходів до забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку.

Суд звертає увагу на те, що матеріали справи не містять доказів вчинення відповідачем дій, спрямованих на виконання рішення Рудківської міської ради Самбірського району від 16.02.2021 № 200 щодо здійснення державної реєстрації права власності на вказану земельну ділянку, що дає підстави стверджувати про бездіяльність відповідача.

За своєю правовою природою бездіяльність суб`єкта владних повноважень це пасивна поведінка суб`єкта владних повноважень, тобто не вчинення ним дій (невиконання обов`язків, завдань), які він зобов`язаний вчинити (виконати) відповідно до норм чинних законодавчих актів.

Таким чином, відповідач, не здійснивши державну реєстрацію права власності на земельну ділянку, допустив бездіяльність.

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Даючи оцінку поведінці відповідача, яка зумовила звернення позивача до суду з даним позовом, суд дійшов висновку, що відповідач, не здійснивши державну реєстрацію вказаної земельної ділянки, допустив бездіяльність, яка не відповідає визначеним частиною другою статті 2 КАС України критеріям поведінки відповідача у спірних правовідносинах, тому таку бездіяльність слід визнати протиправною, задовольнивши першу позовну вимогу.

Друга позовна вимога є похідною від першої позовної вимоги і також підлягає задоволенню шляхом зобов`язання відповідача вжити вичерпних заходів до забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку загальною площею 25,6045 га за наступним кадастровим номером 4624285600:04:000:0387.

Оцінюючи зібрані у справі докази в сукупності та мотиви суду щодо кожної з позовних вимог, суд дійшов висновку, що позов слід задовольнити повністю.

Відповідно до положень статті 139 КАС України судові витрати з відповідача не стягуються.

Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 132, 159, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в :

Позов Керівника Самбірської окружної прокуратури Львівської області (вул. І. Филипчака, 4а, м. Самбір, Львівська область, 81400, код ЄДРПОУ Львівської обласної прокуратури 02910031) до Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області (пл. Відродження, 1, м. Рудки, Самбірський район, Львівська область, 81440, код ЄДРПОУ 04056291) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області (пл. Відродження, 1, м. Рудки, Самбірський район, Львівська область, 81440, код ЄДРПОУ 04056291) щодо невжиття вичерпних заходів до забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку загальною площею 25,6045 га за кадастровим номером 4624285600:04:000:0387 відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Зобов`язати Рудківську міську раду Самбірського району Львівської області (пл. Відродження, 1, м. Рудки, Самбірський район, Львівська область, 81440, код ЄДРПОУ 04056291) вжити вичерпних заходів до забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку загальною площею 25,6045 га за кадастровим номером 4624285600:04:000:0387 відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.П. Хома

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.04.2022
Оприлюднено22.06.2022
Номер документу103927759
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —380/723/22

Рішення від 10.04.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

Ухвала від 17.01.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні