Рішення
від 11.04.2022 по справі 560/16262/21
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/16262/21

РІШЕННЯ

іменем України

12 квітня 2022 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Фелонюк Д.Л. розглянув адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області до товариства з обмеженою відповідальністю "Старокостянтинівська меблева фабрика" про застосування заходів реагування.

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області звернулася в суд з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Старокостянтинівська меблева фабрика" (далі - відповідач, ТОВ "Старокостянтинівська меблева фабрика"), в якому просить прийняти рішення про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) шляхом зупинення господарської діяльності ТОВ "Старокостянтинівська меблева фабрика" до отримання у встановленому порядку відповідних дозвільних документів.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що за результатами проведеного планового заходу державного нагляду (контролю) дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ "Старокостянтинівська меблева фабрика" був складений акт, в якому зафіксовані порушення суб`єктом господарювання вимог природоохоронного законодавства, а саме: встановлено, що підприємство здійснює господарську діяльність за відсутності спеціального дозволу на користування ділянкою надр. На підставі виявленого правопорушення, Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області винесла ТОВ "Старокостянтинівська меблева фабрика" припис, в якому зобов`язано останнього організувати отримання спеціального дозволу на користування надрами до 27.09.2021. Оскільки станом на 01.10.2021 відповідач не виконав вимоги припису, позивач звернувся до суду з цим позовом.

До суду надійшов відзив, в якому відповідач просить відмовити в задоволенні позовних вимог. Зазначає, що в діях ТОВ "Старокостянтинівська меблева фабрика" відсутні порушення норм чинного законодавства в сфері охорони навколишнього природного середовища, які могли б бути законною підставою для застосування до останнього обмежень у вигляді повного або часткового зупинення господарської діяльності. При цьому, в силу норм статей 18, 19, 23 Кодексу України про надра, ТОВ "Старокостянтинівська меблева фабрика" має право видобувати підземні води без спеціального дозволу, оскільки: не здійснює діяльність з виробництва фасованої питної води; видобування підземних вод не перевищує 300 кубічних метрів на добу; є землекористувачем ділянки під артезіанською свердловиною.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 23.11.2021 відкрито провадження в цій справі та вирішено її розглянути за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

На підставі наказу Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області від 26.07.2021 №704, направлення на проведення планової перевірки дотримання вимог правоохоронного законодавства ТОВ "Старокостянтинівська меблева фабрика" від 27.07.2021 №583/01, 25.08.2021 посадовою особою позивача було здійснено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства суб`єктом господарювання ТОВ "Старокостянтинівська меблева фабрика", розташованої за адресою: Хмельницька область, Старокостянтинівський район, с. Пашківці, вул. Ясенова, 1, (ЄДРПОУ 37083763).

За результатами перевірки складено акт №608/01 від 25.08.2021, в якому зафіксовані такі порушення відповідачем вимог законодавства:

- пункту 6 частини 1 статті 44 Водного кодексу України; пунктів 4, 6, 7, 8 Правового режиму зон санітарної охорони водних об`єктів, затвердженого постановою КМУ №2024 - зона санітарної охорони джерела питного та господарсько-побутового водопостачання не утримується в належному стані (свердловина яка не використовується);

- частини 1 статті 19 Кодексу України про надра - користування ділянкою надр (підземних вод із свердловини) здійснюється за відсутності спеціального дозволу на користування ділянкою надр (свердловина розташована на території с. Пашківці, вул. Ясенева, 1, Хмельницького району), речові права на земельну ділянку на якій розташована свердловина не наявні, тому ТОВ "Старокостянтинівська меблева фабрика" не набуло у відповідності до статті 23 Кодексу України про надра права землевласників і землекористувачів на видобування підземних вод без спеціального дозволу видобувати підземну воду із свердловини);

- частини 2 статті 17 ЗУ "Про відходи", пункту 3 Порядку подання декларації про відходи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.2016 №118 - суб`єктом господарської діяльності у сфері поводження з відходами, діяльність якого призводить виключно до утворення відходів, для яких Пзув від 50 до 1000, щороку подано декларацію про відходи за формою та в порядку, затвердженими ПКМУ №118, про те у декларації не враховані утворені та передані Старокостянтинівському ККП відходи ТПВ, Пзув розраховано не вірно.

На підставі встановлених правопорушень підприємству винесено припис від 27.08.2021 №608/01, в якому приписано до 27.09.2021 усунути виявлені порушення, а саме: організувати утримання в належному стані зони санітарної охорони джерела питного та господарсько-побутового водопостачання; організувати отримання спеціального дозволу на користування ділянкою надр; організувати подання декларації про відходи за формою та в порядку, затвердженими постановою КМУ №118 (врахувати при розрахунку Пзув утворені та передані Старокостянтинівському ККП відходи ТПВ).

Разом з тим, відповідно до постанови від 26.08.2021 №227/01, директора ТОВ "Старокостянтинівська меблева фабрика" Спеціального Сергія Васильовича визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 47 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 510,00 грн.

На виконання припису від 27.08.2021 №608/1 ТОВ "Старокостянтинівська меблева фабрика" згідно з листом від 30.09.2021 №1006 надала позивачу:

- відповідь на виконання припису від 28.09.2021 №961 на 1 арк. в 1 прим.;

- довідку щодо джерел з дозволу на викиди забруднення ресурсів №682428601-1/1 від 10.04.2015 від 28.09.2021 №960 на 1 арк. в 1 прим.;

- довідку до планового заходу зі здійснення державного нагляду щодо додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів про використання води за період з 24.08.2018 по 24.08.2021 від 28.09.2021 №962 на 1 арк. в 1 прим.;

- копію додаткової угоди №1 до Договору оренди цілісного майнового комплексу №01/СМФ/20 від 01.03.2020 від 02.03.2020 на 1 арк. в 1 прим.;

- протокол узгодження розбіжностей до Договору оренди цілісного майнового комплексу №01/СМФ/15 від 01.11.2015 на 1 арк. в 1 прим.;

- копію декларації про відходи від 31.12.2020 на 4 арк. в 1 прим.

У зв`язку з тим, що станом на 01.10.2021 не виконаний припис від 27.08.2021 №608/01 в частині отримання спеціального дозволу на користування ділянкою надр, позивач звернувся до суду з позовом про застосування заходів реагування.

IV. ЗАКОНОДАВСТВО ТА ОЦІНКА СУДУ

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України від 05.04.2007 №877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон №877-V).

Відповідно достатті 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з частиною 4 статті 4 Закону №877-V виключно законами встановлюються, зокрема, повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності.

Приписамичастини 4 статті 4 Закону №877-V встановлено, що орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).

Відповідно до частини 1 статті20-2Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, в тому числі про поводження з відходами; щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов.

Центральним органом виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів є Державна екологічна інспекція України, правовий статус якої визначено у Положенні, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 №275.

Відповідно до пункту 2 розділу 2 Положення про Державну екологічну інспекцію в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 11.08.2017 №312, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04.09.2017 за №1080/30948, Держекоінспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог, зокрема, природоохоронного законодавства.

Як визначено положеннямистатті 7 Закону №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.

Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).

У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.

Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи. її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).

Згідно з частиною 1 статті 8 Закону №877-V орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право: вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства; вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю); відбирати зразки продукції, призначати експертизу, одержувати пояснення, довідки, документи, матеріали, відомості з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), у випадках та порядку, визначених законом; надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків; застосовувати санкції до суб`єктів господарювання, їх посадових осіб та вживати інших заходів у межах та порядку, визначених законом.

Відповідно дочастини 1 статті 6 Закону №877-V підставами для здійснення позапланових заходів є: перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).

Згідно з статтею 50 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища"екологічна безпека є такий стан навколишнього природного середовища, при якому забезпечується попередження погіршення екологічної обстановки та виникнення небезпеки для здоров`я людей.

Екологічна безпека гарантується громадянам України здійсненням широкого комплексу взаємопов`язаних політичних, економічних, технічних, організаційних, державно-правових та інших заходів.

Діяльність фізичних та юридичних осіб, що завдає шкоди навколишньому природному середовищу, може бути припинена за рішенням суду.

Як встановив суд, підставою для застосування до ТОВ "Старокостянтинівська меблева фабрика" заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення господарської діяльності ТОВ "Старокостянтинівська меблева фабрика" до отримання у встановленому порядку відповідних дозвільних документів, позивач вважає обставини, встановлені у акті, складеному за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) від 25.08.2021 №608/01, яким було зафіксовано ряд порушень та невиконання припису від 27.08.2021 №608/01 в частині отримання спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

Положеннями статей 16,19,21 Кодексу України про надравизначено, що користування надрами, у тому числі видобування підземних прісних вод, здійснюється на підставі спеціального дозволу на користування надрами.

Отже, законодавством передбачено обов`язок отримання господарюючими суб`єктами як дозволу на спеціальне водокористування, так і спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

Разом з тим,Кодексом України про надравстановлено винятки, за яких господарюючі суб`єкти мають право видобувати підземні води (крім мінеральних) без спеціального дозволу. Так, відповідно дочастин 1, 2 статті 23 Кодексу України про надраземлевласники і землекористувачі в межах наданих їм земельних ділянок мають право без спеціальних дозволів та гірничого відводу видобувати корисні копалини місцевого значення і торф загальною глибиною розробки до двох метрів, а також підземні води (крім мінеральних) для всіх потреб, крім виробництва фасованої питної води, за умови, що обсяг видобування підземних вод із кожного з водозаборів не перевищує 300 кубічних метрів на добу. Землевласники і землекористувачі, які є сільськогосподарськими товаровиробниками, частка сільськогосподарського товаровиробництва яких за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків, крім випадків, передбачених частиною першою цієї статті, в межах наданих їм земельних ділянок мають право без спеціальних дозволів та гірничого відводу видобувати підземні води (крім мінеральних) для сільськогосподарських, виробничих, а також власних господарсько-побутових потреб.

Зі змісту вказаних норм слідує, що право на видобування води для власних господарсько-побутових потреб без отримання спеціального дозволу та гірничого відводу мають право землевласники і землекористувачі в межах наданих їм земельних ділянок за умов, якщо вони не здійснюють виробництво фасованої питної води та якщо видобуток не перевищує 300 кубічних метрів на добу.

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань видами діяльності ТОВ "Старокостянтинівська меблева фабрика" є: виробництво інших меблів (основний) (31.09); виробництво меблів для офісів і підприємств торгівлі (31.01); виробництво кухонних меблів (31.02); виробництво матраців (31.03); оптова торгівля меблями, килимами й освітлювальним приладдям (46.47). Тобто відповідач не здійснює діяльність з виробництва фасованої питної води.

Згідно з довідкою ТОВ "Старокостянтинівська меблева фабрика" №962 від 28.09.2021 за період з 24.08.2018 по 24.08.2021 відповідач використав для власних потреб 6934 м3 води видобутої з свердловини №619. З наведеного слідує, що видобування підземних вод ТОВ "Старокостянтинівська меблева фабрика" не перевищує 300 кубічних метрів на добу, а складає не більше 6,5 кубічних метрів на добу.

Між ТОВ "ДІАДЕМА Д" (орендодавець) та ТОВ "Старокостянтинівська меблева фабрика" (орендар) укладено договір оренди цілісного майнового комплексу №01/СМФ/20 від 01.03.2020, відповідно до умов якого:

- орендодавець передає, а орендар приймає в тимчасове платне користування на умовах оренди Майновий комплекс "Меблева фабрика" (перша та друга черги), в подальшому "Майновий комлекс", що належить Орендодавцю на праві власності юридичної особи та розташований за адресою: Хмельницька обл., Старокостянтинівський р-н., с. Пашківці, вул. Ясенова, 3; орендарю передано майновий комплекс та інші об`єкти, перелік яких міститься в договорі оренди, в тому числі артезіанську свердловину (пункт 1.1);

- орендарю надається право безперешкодного користування: територію майнового комплексу, яка необхідна для обслуговування орендованих об`єктів; земельними ділянками, на яких розташовані будівлі та споруди в складі майнового комплексу, зовнішні та внутрішні інженерні мережі та їх обладнання, інші об`єкти згідно пункту 1.1. Договору (пункт 1.6).

Водночас відповідно до статті 796 Цивільного кодексу України одночасно з правом найму будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини) наймачеві надається право користування земельною ділянкою, на якій вони знаходяться, а також право користування земельною ділянкою, яка прилягає до будівлі або споруди, у розмірі, необхідному для досягнення мети найму.

У договорі найму сторони можуть визначити розмір земельної ділянки, яка передається наймачеві. Якщо розмір земельної ділянки у договорі не визначений, наймачеві надається право користування усією земельною ділянкою, якою володів наймодавець.

Якщо наймодавець не є власником земельної ділянки, вважається, що власник земельної ділянки погоджується на надання наймачеві права користування земельною ділянкою, якщо інше не встановлено договором наймодавця з власником земельної ділянки.

Вказані документи були надані ТОВ "Старокостянтинівська меблева фабрика" до Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області на виконання припису від 27.08.2021 №608/1 згідно з листом від 30.09.2021 №1006.

Проте, Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області не взяла до уваги подані документи та зробила висновок про невиконання припису від 27.08.2021 №608/01 в частині отримання спеціального дозволу на користування ділянкою надр що стало підставою для звернення до суду з позовом про застосування заходів реагування.

Разом з тим, згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №289576427 від 10.12.2021 за ТОВ "Старокостянтинівська меблева фабрика" зареєстроване право оренди на земельну ділянку площею 2 га, яке виникло на підставі договору оренди землі, укладеного 02.12.2021 між ОСОБА_1 та ТОВ "Старокостянтинівська меблева фабрика" строком на 10 років.

Тобто відповідач є землекористувачем, якому відповідно до вимог цивільного законодавства орендодавець надав право безперешкодного користування земельними ділянками, на яких знаходяться відповідні будівлі, споруди та інші об`єкти, в тому числі артезіанська свердловина.

Таким чином, відповідач відповідає вимогам, встановленим статтею 23 Кодексу України про надра, та, відповідно, має право здійснювати господарську діяльність за відсутності спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Це свідчить про відсутність будь-якої необхідності застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення господарської діяльності ТОВ "Старокостянтинівська меблева фабрика" до отримання у встановленому порядку відповідних дозвільних документів.

Інші доводи та заперечення сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують.

За нормами частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Наведене свідчить про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог.

Враховуючи норми статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати не розподіляються.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

у задоволенні позову Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області до товариства з обмеженою відповідальністю "Старокостянтинівська меблева фабрика" про застосування заходів реагування відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області (вул. Івана Франка буд. 2/2, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29001 , код ЄДРПОУ - 38045514) Відповідач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Старокостянтинівська меблева фабрика" (вул. Ясенова буд. 1, с. Пашківці, Старокостянтинівський район, Хмельницька область, 31124 , код ЄДРПОУ - 37083763) Головуючий суддя Д.Л. Фелонюк

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.04.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу103928981
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —560/16262/21

Рішення від 11.04.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

Ухвала від 23.11.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні