Постанова
від 09.10.2007 по справі а4/357-07
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

А4/357-07

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"09" жовтня 2007 р.                                                                   Справа № А4/357-07

Суддя господарського суду Київської області Попікова О.В, розглянувши справу        

За позовомІванківської міжрайонної державної податкової інспекції, смт. Іванків

до Товариства з обмеженою відповідальністю “Таль”, смт. Іванків

про визнання недійсними установчих документів, скасування запису про державну реєстрацію, та припинення юридичної особи

секретар судового засідання: Холоденко Н.О.

за участю представників:

від позивачаКоваленко О.В., за дов .від 09.01.07р.

від відповідачаБойчук Д.Л., за дов. від 16.05.07р.

На підставі ч. 3 ст. 160 КАС України в судовому засіданні 09.10.2007р. о 12 год. 55 хв. проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Виготовлення постанови у повному обсязі відкладено на 12.10.2007р., про що повідомлено сторін після проголошення вступної та резолютивної частини постанови.

О б с т а в и н и    с п р а в и:

Ухвалою господарського суду Київської області від 29.01.07р. у справі 02-03/235/6 (суддя Маляренко А.В.) було відмовлено Іванківській МДПІ у відкритті провадження за позовом до ТОВ “Таль”.

За результатами розгляду Київським міжобласним апеляційним господарським судом апеляційної скарги Іванківської МДПІ на ухвалу господарського суду Київської області від 29.01.07р. у справі 02-03/235/6 винесено ухвалу від 11.06.07р., згідно якої апеляційну скаргу задоволено, ухвалу господарського суду Київської області від 29.01.07р. у справі 02-03/235/6 скасовано, справу направлено до господарського суду Київської області для продовження розгляду справи. Підставою для скерування даної справи для продовження її розгляду зазначено неправильне застосування судом норм процесуального права, а саме: питання про наявність у позивача достатнього обсягу повноважень для задоволення вимоги з якою він звернувся, відповідно до статті 159 КАС України, вирішується судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

На підставі резолюції голови господарського суду Київської області Грєхова А.С. справа № 02-03/235/6 була прийнята до провадження суддею Попіковою О.В., про що постановлена відповідна ухвала.

Справа розглядається після перерви.

Іванківська міжрайонна державна податкова інспекції (далі –позивач) звернулась до господарського суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю “Таль” (далі –відповідач) про визнання недійсним з 31.07.01р. статуту ТОВ “Таль”, який зареєстрований Іванківською райдержадміністрацією від 31.07.01р. за № 433; про визнання недійсним з 31.07.01р. установчого договору про створення та діяльність ТОВ “Таль”, який зареєстрований Іванківською райдержадміністрацією від 31.07.01р. за № 433; визнання недійсним запису про державну реєстрацію ТОВ “Таль” (код 30869580, 07200, Київська область, смт. Іванків, вул. Фрунзе, 49); припинення юридичної особи - ТОВ “Таль” (код 30869580, 07200, Київська область, смт. Іванків, вул. Фрунзе, 49); визнання недійсними всіх первинних документів фінансово-господарської діяльності ТОВ “Таль” (договорів, контрактів, податкових накладних, актів виконаних робіт, актів прийому –передачі, тощо) та інших документів, які складені та підписані від імені Шкурат В.М., як керівника ТОВ “Таль”. Позовні вимоги обґрунтовані приписами статті 247 Господарського кодексу України та приписами п. 17 статті 11 Закону України “Про державну податкову службу”, з огляду на те, що державна реєстрація Товариства з обмеженою відповідальністю “Таль” була проведена з порушенням чинного законодавства.

          14.09.07р. в судовому засіданні представником позивача було подано клопотання про витребування з матеріалів кримінальної справи №49-1269/2 слідчого відділу ПМ ДПА в Одеській області протоколу допиту засновників та керівника ТОВ “Таль” та інших документів, які свідчать про діяльність та реєстрацію відповідача. Вказане клопотання відхилено господарським судом, як не обґрунтоване.

28.09.07р. на адресу господарського суду Київської області від Іванківської РДА надійшов лист датований 26.09.07р. №11-03-380, в якому РДА повідомляє суд, що ТОВ “Таль” перебуває в стадії припинення за рішенням засновників з 14.09.05р. №13371100001000282.

Відповідач надав відзив на позовну заяву, в якому повністю заперечує проти позовних вимог позивача з огляду на наступне:

- в Законі України “Про державну податкову службу в Україні, який визначає статус державної податкової служби в Україні, її функції та правові основи діяльності, передбачена вичерпна можливість органів державної податкової служби звертатись до судових органів з позовами до суб'єктів господарювання, зокрема: пунктом 11 статті 10 встановлено, що державні податкові інспекції в районах, містах без районного поділу, районах у містах, міжрайонні та об'єднані державні податкові інспекції подають до судів позови до підприємств, установ, організацій та громадян про визнання угод недійсними і стягнення в доход держави коштів, одержаних ними за такими угодами, а в інших випадках - коштів, одержаних без установлених законом підстав, а також про стягнення заборгованості перед бюджетом і державними цільовими фондами за рахунок їх майн; пунктом 17 статті 11 передбачена можливість органів державної податкової служби звертатись у передбачених законом випадках до судових органів із заявою (позовною заявою) про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності. І відповідно зазначає, що чинне законодавство чітко встановлює повноваження органів державної податкової служби щодо можливості звернення до суду, серед яких не передбачено право на звернення з позовом про визнання установчих документів недійсними,

          - з огляду на зміст позовних вимог та викладених обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, жодного підтвердження того, що державна реєстрація та господарська діяльність відповідача здійснювалась в супереч діючого на той момент так і на момент звернення з позовом, позивачем не наведено, а посилання на ту чи іншу норму права є лише її формальним цитуванням, і відповідно не може бути застосована, як така, що була порушена чи не дотримана ТОВ “Таль”,

          - окрім цього зазначає, що позивач у справі всупереч вимогам Кодексу адміністративного судочинства України в позовній заяві не зазначив в чому саме відповідач порушив та/чи може порушити в майбутньому його права, свободи та інтереси у сфері публічно – правових відносин.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, суд,

в с т а н о в и в:

Відповідно до розпорядження Іванківської РДА від 31.07.01р. №433 була здійснена державна реєстрація Товариства з обмеженою відповідальністю “Таль” (код 30869580, 07200, Київська область, смт. Іванків, вул. Фрунзе, 49).

Згідно статуту та установчого договору про створення та діяльність ТОВ “Таль”, який зареєстрованих Іванківською райдержадміністрацією від 31.07.01р. за № 433, засновниками ТОВ “Таль” є Шкумат Віктор Миколайович та Шкурат Олена Семенівна, керівником підприємства є Шкумат Віктор Миколайович.

Позивач зазначає, що в рамках досудового слідства у кримінальній справі № 49-1269/2 слідчого відділу ПМ ДПА в Одеській області встановлено, що ТОВ “Таль” має ознаки фіктивності, від його імені діють невстановлені особи, засновники ТОВ “Таль” не обізнані про свою участь у ньому, місцезнаходження його посадових осіб не встановлено, а вся бухгалтерська документація фінансово-господарської діяльності ТОВ “Таль” відсутня. Окрім цього, зазначає, що допитаний в ході досудового слідства у кримінальній справі № 49-1269/2 в якості свідка Шкумат В.М., який згідно установчих документів ТОВ “Таль” являється одним із його засновників та керівником підприємства, показав, що ним спільно із своєю дружиною Шкумат О.С., дійсно було зареєстровано на своє ім'я ТОВ “Таль” та призначив себе керівником. Зазначені дії по реєстрації ТОВ “Таль” він здійснив без наміру займатися фінансово-господарською діяльністю за обіцяну винагороду на прохання малознайомого на ім'я Олександр, якому після реєстрації передав статутні документи та печатку підприємства. Первинних документів фінансово-господарської діяльності підприємства, в тому числі будь-яких договорів, контрактів, податкових накладних, актів виконаних робіт ТОВ “Таль” він не підписував взагалі.

Вказані обставини підтверджуються наявною в матеріалах справи копією листа слідчого відділу ПМ ДПА в Одеській області від 18.01.2007 року № 54/09-0010.

          Частиною 1, 2 статті 4 Закону України “ Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб –підприємців” визначено, що державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру. Порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців включає, зокрема: перевірку комплектності документів, які подаються державному реєстратору, та повноти відомостей, що вказані в реєстраційній картці; перевірку документів, які подаються державному реєстратору, на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації; внесення відомостей про юридичну особу або фізичну особу - підприємця до Єдиного державного реєстру; оформлення і видачу свідоцтва про державну реєстрацію та виписки з Єдиного державного реєстру.

          Приписами частини 1 статті 24 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб –підприємців” передбачено, що для проведення державної реєстрації юридичної особи засновник (засновники) або уповноважена ними особа повинні особисто подати державному реєстратору (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації юридичної особи; примірник оригіналу або нотаріально посвідчену копію рішення засновників або уповноваженого ними органу про створення юридичної особи у випадках, передбачених законом; два примірники установчих документів; документ, що засвідчує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації юридичної особи.

          Відповідно до п. 4.7 Інструкції про порядок обліку платників податків, затвердженої наказом ДПА України № 80 від 19.02.1998, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16 березня 1998 року за № 172/2612, у редакції, чинній на момент взяття ТОВ “Таль” на податковий облік, для взяття на облік платники податків - юридичні особи подають в органи державної податкової служби за своїм місцезнаходженням такі документи:

          заяву за формою N 1-ОПП (додаток 1);

          завірені в нотаріальному порядку копії статуту (якщо це потрібно для створюваної організаційної форми підприємства), установчих договорів з відміткою органу, що здійснив державну реєстрацію;

          копію положення (для бюджетних установ, благодійних організацій);

          копію свідоцтва про державну реєстрацію;

          копію довідки про включення до ЄДРПОУ з присвоєним їй ідентифікаційним кодом.

          Пунктом 4.13 вказаної Інструкції встановлено, що усі документи, перелічені в пункті 4.7, подає особисто власник, засновник (власники, засновники) або уповноважена ним (ними) особа (заявник), або призначений керівник, або головний бухгалтер. Документи приймаються лише за наявності паспорта особи, яка подає документи, довідок про присвоєння ідентифікаційного номера з ДРФО власників, засновників (фізичних осіб), директора та головного бухгалтера.

          Заяви приймають відділи обліку та реєструють у загальному відділі (канцелярії). Приймання заяви фіксується в журналі реєстрації заяв та повідомлень про взяття на облік (перереєстрацію, реорганізацію, унесення змін) платників податків за ф. N 2-ОПП. Перевірку паспортних даних та встановлення місцезнаходження платника податків виконують підрозділи податкової міліції. Заява заповнюється друкарським способом або від руки чорнилом темного кольору друкованими літерами та підписується власником, засновником або призначеним керівником, чи головним бухгалтером підприємства.

          Реєстрація ТОВ “Таль” проводилась на підставі визначених законодавством документах, і їх відповідність законодавству перевірялась під час реєстрації.

          Зокрема, позивачем не надано і доказів притягнення до кримінальної відповідальності за фіктивне підприємництво, підроблення документів тощо осіб, які діяли від імені ТОВ “Таль”.

Згідно зі статтею 1 Господарського процесуального кодексу України підприємства, установи, організації мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. Частина друга цієї ж норми надає право державним та іншим органам звертатися до господарського суду у випадках передбачених законодавчими актами.

Відповідно до п. 6 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України до початку діяльності окружного адміністративного суду адміністративні справи, підвідомчі господарським судам відповідно до Господарського процесуального кодексу України 1991 року, вирішуються відповідним господарським судом за правилами Кодексу адміністративного судочинства України. При цьому підсудність таких справ визначається Господарським процесуальним кодексом України.

Відповідно до п. 4 частини 1 статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України, компетенція адміністративних судів поширюється на спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених законом.

Приписами статті 3 КАС України визначено, що суб'єктом владних повноважень є - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень

Відповідно до вимог частини 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Статтею 110 Цивільного кодексу України передбачено, що юридична особа ліквідується: 1) за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами; 2) за рішенням суду про визнання судом недійсною державної реєстрації юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути, а також в інших випадках, встановлених законом. Вимога про ліквідацію юридичної особи на підставах, зазначених у пункті 2 частини першої цієї статті, може бути пред'явлена до суду органом, що здійснює державну реєстрацію, а також учасником юридичної особи.

Спеціальним Законом, який регулює відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб –підприємців, є Закон України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб –підприємців”, зокрема, частиною 2 статті 38 якого передбачено, що підставами для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема є: визнання недійсним запису про проведення державної реєстрації через порушення закону, допущені при створенні юридичної особи, які не можна усунути; провадження нею діяльності, що суперечить установчим документам, або такої, що заборонена законом; невідповідність мінімального розміру статутного фонду юридичної особи вимогам закону; неподання протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону; наявність в Єдиному державному реєстрі запису про відсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням.

Наведені приписи чинного законодавства кореспондуються між собою і встановлюють виключний перелік підстав визнання недійсною державної реєстрації юридичної особи.

Законом України “Про державну податкову службу в Україні” від 4 грудня 1990 року № 509-XII чітко визначено функції, які покладені на державні податкові інспекції в районах, містах без районного поділу, районах у містах, міжрайонні та об'єднані державні податкові інспекції, а саме пунктом 11 статті 10 вказаного Закону визначено, що останні подають до судів позови до підприємств, установ, організацій та громадян про визнання угод недійсними і стягнення в доход держави коштів, одержаних ними за такими угодами, а в інших випадках - коштів, одержаних без установлених законом підстав, а також про стягнення заборгованості перед бюджетом і державними цільовими фондами за рахунок їх майна. Також пунктом 17 статті 11 Закону України “Про державну податкову службу в Україні” органам державної податкової служби у випадках, в межах компетенції та у порядку, встановлених законами України визначено право звертатися у передбачених законом випадках до судових органів із заявою (позовною заявою) про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності. При цьому позивач - Іванківська МДПІ звернувшись з даним позовом ніяким чином не обґрунтувала повноважень щодо звернення із згаданим позовом, а посилається лише на факт порушення чинного законодавства при проведенні державної  реєстрації відповідача.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Приписами статей 10-11 Закону України “Про державну податкову службу в Україні” не передбачені такі способи реалізації повноважень ДПС, як звернення до суду із позовом про визнання недійсними статуту, установчого договору, запису про державну реєстрацію товариства, всіх первинних документів фінансово-господарської діяльності, і як наслідок припинення юридичної особи.

З огляду на викладене, у господарського суду відсутні правові підстави для задоволення позову Іванківської МДПІ про визнання недійсним з 31.07.01р. статуту ТОВ “Таль”, який зареєстрований Іванківською райдержадміністрацією від 31.07.01р. за № 433; про визнання недійсним з 31.07.01р. установчого договору про створення та діяльність ТОВ “Таль”, який зареєстрований Іванківською райдержадміністрацією від 31.07.01р. за № 433; визнання недійсним запису про державну реєстрацію ТОВ “Таль” (код 30869580, 07200, Київська область, смт. Іванків, вул. Фрунзе, 49); припинення юридичної особи - ТОВ “Таль” (код 30869580, 07200, Київська область, смт. Іванків, вул. Фрунзе, 49); визнання недійсними всіх первинних документів фінансово-господарської діяльності ТОВ “Таль” (договорів, контрактів, податкових накладних, актів виконаних робіт, актів прийому –передачі, тощо) та інших документів, які складені та підписані від імені Шкурат В.М., як керівника ТОВ “Таль”.

Судові витрати розподіляються відповідно до ч. 4 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України.

Враховуючи наведене, керуючись статтею 124 Конституції України, статтями 71, 94, 158 –163, Кодексу адміністративного судочинства України, господарський суд

п о с т а н о в и в:

В задоволенні позову відмовити повністю.

          

Постанова відповідно до ч. 1 ст. 254 КАС України набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, встановленого цим Кодексом, якщо таку заяву не було подано.

          Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів з дня її складення в повному обсязі за правилами, встановленими ст.  ст.  185-187 КАС України.

              Суддя                                                                                                 Попікова О. В.

Дата складення та підписання постанови в повному обсязі –12 жовтня 2007 року.

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення09.10.2007
Оприлюднено23.10.2007
Номер документу1039303
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —а4/357-07

Постанова від 09.10.2007

Господарське

Господарський суд Київської області

Попікова О.В.

Ухвала від 31.07.2007

Господарське

Господарський суд Київської області

Попікова О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні