ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 квітня 2022 року
справа №380/19325/21
провадження № П/380/19547/21
Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Кузана Р.І. розглянувши у письмовому провадженні в м.Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Держпраці у Житомирській області до Кооператив «ГОРИЗОНТ» про зобов`язання вчинити дії, -
в с т а н о в и в :
Управління Держпраці у Житомирській області (місцезнаходження: 10008, м. Житомир, вул. Шевченка, 18а, ЄДРПОУ 39790560) (далі позивач) звернулось до суду з позовом до Кооперативу «ГОРИЗОНТ» (місцезнаходження: 79060, м. Львів, вул. Наукова, 26/94, код ЄДРПОУ 13579705) (далі відповідач), в якому просить:
- застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до КООПЕРАТИВУ «ГОРИЗОНТ», а саме:
- заборонити експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, робіт підвищеної небезпеки, в частині монтажу, демонтажу, налагодження, ремонту, технічного обслуговування, реконструкції машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки: резервуар 15 м3 б/н; заправна колонка б/н; дробарка METSO модель Nordberg С-106 сер.№ 38273; сортувальний комплекс польського виробництва б/н; навантажувач Libherr L564 зав.№ 4620550; об`єкта: Романівськеродовище граніту 1,5 км на південний захід від с. Нова Романівка;
- відсторонити від роботи працівників, які задіяні на роботах з ГСМ;
- відсторонити від роботи з паливно-мастильними матеріалами та спеціальними рідинами ОСОБА_1 ;
- відсторонити від роботи маркшейдера, який не пройшов навчання з Правил виконання маркшейдерських робіт під час розробки родовищ рудних та нерудних корисних копалин;
до усунення порушень, зазначених в акті перевірки № 1752/11-706 від 01.10.2021.
Позивач, обґрунтовуючи позовні вимоги, посилається на те, що уповноваженими особами Управління Держпраці у Житомирській області проведено планову перевірку Кооперативу «ГОРИЗОНТ» на предмет дотримання законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, безпечного поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, гігієни праці, в результаті якої були виявлені факти порушень відповідачем вимог чинних нормативно-правових актів з охорони праці. У зв`язку з виявленням порушень які створюють ризик настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності та загрозу життю працівників Кооперативу «ГОРИЗОНТ», позивач звернувся до суду із позовом.
Ухвалою судді від 15.11.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Сторони належним чином повідомлялися про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження, підтвердженням чого є наявні в матеріалах справи повідомлення про вручення поштового відправлення.
Станом на момент розгляду цієї справи, жодних заяв по суті справи на адресу суду від відповідача не надходило. При цьому, суд враховує, що згідно з ч.4 ст.159 Кодексу адміністративного судочинства України, подання заяв по суті справи є правом учасників справи.
Дослідивши подані позивачем документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Уповноваженими посадовими особами Управління Держпраці у Житомирській області відповідно до направлення на проведення перевірки від 17.09.2021 № 1752/11 та на підставі наказу від 17.09.2021 № 1981 проведено планову перевірку Кооперативу «ГОРИЗОНТ» щодо додержання вимог законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, безпечного поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення гігієни праці.
За результатами проведеної перевірки уповноваженими особами складено акт №1752/11-706 від 01.10.2021, в якому, серед іншого, встановлені такі порушення:
1) відсутній дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки: - монтаж, демонтаж, налагодження, ремонт, технічне обслуговування, реконструкція машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (технологічні транспорті засоби: екскаватор VOLVO 290 BLC зав. № НОМЕР_1 ; навантажувач Libherr L564 зав.№ 4620550); (устаткування для дроблення та сортування: дробарка METSO модель Nordberg С-106 сер.№ 38273; сортувальний комплекс польського виробництва б/н); утворення і експлуатація відвалів гірничих порід, обкладання та скріплення укосів, бортів, уступів кар`єрів, газонебезпечні роботи та роботи у вибухопожежонебезпечних та/або пожежонебезпечних зонах (склад ГСМ);
2) відсутній дозвіл на машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки: обладнання та захисні системи, призначені для використання в потенційно вибухонебезпечних середовищах (резервуар 15 м3 б/н, заправна колонка б/н); устаткування для видобутку, транспортування, дроблення, сортування та збагачення корисних копалин (дробарка METSO модель Nordberg C-106 сер. №38273; сортувальний комплекс польського виробництва б/н);
3) відсутня декларація відповідності матеріально-технічної бази на машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки: технологічний транспортний засіб;
4) відсутній план ліквідації аварій;
5) не розробленні інструкції для виконання робіт з гідромолотом для дроблення негабариту, працівникам задіяним з ГСМ;
6) особа відповідальна за ГСМ ОСОБА_1 не пройшов навчання з Правил безпеки праці під час роботи з паливо-мастильними матеріалами та спец рідинами;
7) маркшейдер не пройшов навчання з Правила виконання маркшейдерських робіт під час розробки родовищ рудних та нерудних корисних копалин НПАОН 74.2-1.07-21.
Із згаданим актом відповідач ознайомлений, про що свідчить підпис головного інженера Кооперативу «ГОРИЗОНТ» на ньому. Крім цього, один примірник акта 01.10.2021 вручено головному інженеру Кооперативу «ГОРИЗОНТ» і підписано останнім без жодних зауважень та заперечень.
Вказуючи на наявність підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду до усунення зазначених у акті перевірки порушень, позивач звернувся з позовом до суду.
При вирішенні спору суд керувався таким.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 №877-V, з наступними змінами та доповненнями (далі - Закон №877-V).
Відповідно до ст.1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з ч. 1 та 4 ст. 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до ч.7 ст.7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №96, з наступними змінами та доповненнями (далі - Положення №96), Державна служба України з питань праці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Згідно з п. 7 Положення №96 Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Приписами п.3 Положення про Головне управління (Управління) Державної служби України з питань праці в області, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України №340 від 27.03.2015, з наступними змінами та доповненнями (далі - Положення №340), передбачено, що Управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки та організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.
Статтею 4 Закону №2694-XII передбачено, що державна політика в галузі охорони праці спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням та базується на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Частиною 5 ст. 4 Закону №877-V передбачено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Аналізуючи наведені норми законодавства та фактичні обставини справи, суд зазначає таке.
Позивачем 01.10.2021 складено припис про усунення Кооперативу «ГОРИЗОНТ» виявлених порушень законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, експлуатацію машин, механізмів устаткування підвищеної небезпеки, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, держаного гірничого нагляду №1752/11-706, який цього ж дня вручений головному інженеру відповідача.
Відповідачем вимоги вказаного припису не виконано, виявлені порушення в повній мірі не усунуті. Доказів протилежного відповідачем суду не подано.
Згідно з матеріалами справи, в ході позапланової перевірки встановлено та зафіксовано в акті перевірки №1752/11-706 від 01.10.2021 порушення вимог чинних нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю працівників Кооперативу «ГОРИЗОНТ».
Зокрема, відсутній дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки: монтаж, демонтаж, налагодження, ремонт, технічне обслуговування, реконструкцію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; відсутній дозвіл на машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки: обладнання та захисні системи, призначені для використання в потенційно вибухонебезпечних середовищах (резервуар 15 м3 б/н, заправна колонка б/н); устаткування для видобутку, транспортування, дроблення, сортування та збагачення корисних копалин.
У розумінні частини 1 статті 1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 06 вересня 2005 року №2806-IV документ дозвільного характеру - дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді (запис про наявність дозволу, висновку, рішення, погодження, свідоцтва, іншого документа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), який дозвільний орган зобов`язаний видати суб`єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб`єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.
Так, відповідно до ст.21 Закону України «Про охорону праці» виробничі будівлі, споруди, машини, механізми, устаткування, транспортні засоби, що вводяться в дію після будівництва (виготовлення) або реконструкції, капітального ремонту тощо, та технологічні процеси повинні відповідати вимогам нормативно-правових актів з охорони праці.
Проектування виробничих об`єктів, розроблення нових технологій, засобів виробництва, засобів колективного та індивідуального захисту працюючих повинні провадитися з урахуванням вимог щодо охорони праці. Експертиза проектів будівництва на їх відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці проводиться відповідно до статті 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов`язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Порядок видачі дозволів або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, проведення або експлуатація (застосування) яких потребує отримання дозволу, та граничні розміри тарифів на проведення експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, висновок якої є підставою для видачі дозволів, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Згідно з ст.10 Закону України «Про об`єкти підвищеної небезпеки» суб`єкт господарської діяльності готує і подає до місцевих органів виконавчої влади декларацію безпеки об`єкта підвищеної небезпеки.
Суб`єкт господарської діяльності несе відповідальність за достовірність даних, наведених у декларації безпеки.
Порядок розроблення декларації безпеки, її зміст, методика визначення ризиків та їх прийнятні рівні встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Подання декларації безпеки або іншої звітної документації не звільняє суб`єктів господарської діяльності від державного нагляду і контролю за їх діяльністю.
Вимоги частини першої цієї статті поширюються на підприємства, установи, організації, які планують експлуатувати хоча б один об`єкт підвищеної небезпеки.
Згідно з пунктом 3 Порядку декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки. Затвердженого постановою КМУ № 956 від 11.07.2002, суб`єкт господарювання, у власності або користуванні якого є хоча б один об`єкт підвищеної небезпеки, організовує розроблення складання декларації безпеки об`єкта підвищеної небезпеки вiдповiдно до вимог цього Порядку. Декларація безпеки складається за формою згідно з додатком 1 на основі дослідження суб`єктом господарювання ступеня небезпеки та оцінки рівня ризику виникнення аварій (далі рівня ризику). що пов`язані з експлуатацією цих об`єктів.
Відповідач жодним чином не спростував виявлених порушень, які викладені в акті перевірки №1752/11-706 від 01.10.2021.
Суд звертає увагу, що матеріалами справи підтверджується порушення відповідачем вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю і здоров`ю його працівників.
Таким чином, у ході судового розгляду справи судом встановлено, що недотримання відповідачем вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки й високий ступінь небезпечності зазначених в акті перевірки порушень, свідчить, що наявність вказаних порушень є реальним ризиком виникнення надзвичайних ситуацій та створює загрозу життю та здоров`ю працівників відповідача.
При цьому суд наголошує, що наведені обставини не було жодним чином спростовано відповідачем, доказів усунення вказаних порушень відповідачем до суду не надано.
Окрім того, акт перевірки підписано головним інженером Кооперативу «ГОРИЗОНТ» без зауважень.
Відтак, оскільки виявлені під час проведення перевірки порушення законодавства у сфері забезпечення охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці та оформлення трудових відносин не усунуті відповідачем, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є підставними.
При цьому, слід звернути увагу, що застосування заходів реагування у вигляді заборони ведення гірничих робіт, є тимчасовим заходом, який застосовується до усунення порушень законодавства та направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері охорони праці та промислової безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Таким чином, виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позов Управління Держпраці у Житомирській області необхідно задовольнити повністю.
Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 205, 241-246, 250, 255, 293, 295Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в :
позов задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Коперативу «ГОРИЗОНТ» (місцезнаходження: 79060, м. Львів, вул. Наукова, 26/94, код ЄДРПОУ 13579705), а саме: до усунення порушень, зазначених в акті перевірки № 1752/11-706 від 01.10.2021,
- заборонити експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, робіт підвищеної небезпеки, в частині монтажу, демонтажу, налагодження, ремонту, технічного обслуговування, реконструкції машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки: резервуар 15 м3 б/н; заправна колонка б/н; дробарка METSO модель Nordberg С-106 сер.№ 38273; сортувальний комплекс польського виробництва б/н; навантажувач Libherr L564 зав.№ 4620550; об`єкта: Романівськеродовище граніту 1,5 км на південний захід від с. Нова Романівка;
- відсторонити від роботи працівників, які задіяні на роботах з ГСМ;
- відсторонити від роботи з паливно-мастильними матеріалами та спеціальними рідинами ОСОБА_1 ;
- відсторонити від роботи маркшейдера, який не пройшов навчання з Правил виконання маркшейдерських робіт під час розробки родовищ рудних та нерудних корисних копалин.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
СуддяР.І. Кузан
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.04.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 103940645 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони праці |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні