Рішення
від 12.04.2022 по справі 440/399/22
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 квітня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/399/22

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 /далі - позивач, ОСОБА_1 / звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою (з урахуванням доповненої позовної заяви від 09 лютого 2022 року) до Терешківської сільської ради /далі - відповідач/ про:

- визнання рішення Терешківської сільської ради від 11 листопада 2021 року про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою ОСОБА_1 таким, що суперечить Земельному кодексу України та Конституції України, і відповідно скасування його повністю;

- зобов`язання Терешківської сільської ради надати ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 5324081000:00:016:0027 /а.с. 24-28, 40/.

Позов обґрунтований тим, що позивач звернувся до Терешківської сільської ради із клопотанням від 18 жовтня 2021 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовним розміром 2,0 га, яка розташована на території Заворсклянської сільської ради Полтавського району на території Терешківської сільської ради. До вказаного клопотання позивач додав викопіювання місця розташування земельної ділянки, орієнтовною площею 1,4638 га на території Заворсклянської сільської ради Полтавського району, із земельної ділянки з кадастровим номером 5324081000:00:016:0027. За результатами розгляду такого клопотання відповідачем на одинадцятій сесії восьмого скликання прийнято рішення від 11 листопада 2021 року, яким відмовлено позивачу у наданні такого дозволу у зв`язку з тим, що земельна ділянка з кадастровим номером 5324081000:00:016:0017 включена до переліку земельних ділянок, право оренди на які підлягають продажу на земельних торгах у формі електронного аукціону. З таким рішенням позивач не погоджується та вважає його таким, що винесено з порушенням вимог статті 118 Земельного кодексу України.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 14 лютого 2022 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), витребувано докази.

Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 51-54/ зазначив, що 18 жовтня 2021 року до відповідача надійшло клопотання позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовним розміром 2,0 га, яка розташована на території Заворсклянської сільської ради Полтавського району на території Терешківської сільської ради. Рішенням одинадцятої сесії Терешківської сільської ради восьмого скликання від 11 листопада 2021 року відмовлено позивачу у наданні такого дозволу. Земельна ділянка з кадастровим номером 5324081000:00:016:0027 перебуває в оренді у Фермерського господарства "Кольваха С.Л." згідно договору оренди землі від 18 лютого 2020 року. Надання письмової згоди від голови Фермерського господарства "Кольваха С.Л." на добровільну відмову від права користування такою земельною ділянкою знаходиться поза межами прав, встановлених умовами договору оренди землі від 18 лютого 2020 року, а тому така згода Фермерського господарства " Кольваха С.Л. " суперечать умовам такого договору. Таким чином, оскаржуване рішення є правомірним та прийнятим в межах повноважень та компетенції ради.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи відповідно до пункту 10 частини шостої статті 12, статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі приписів частини четвертої статті 229 КАС України.

Дослідивши письмові докази, суд установив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

ОСОБА_1 звернувся до Терешківської сільської ради із клопотанням від 18 жовтня 2021 року /а.с. 33, 54-зворот/, в якому просив на підставі статей 118, 121, 122 Земельного кодексу України надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовним розміром 2,0 га, яка розташована на території Заворсклянської сільської ради Полтавського району на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області; кадастровий номер земельних ділянок, за рахунок яких зацікавлений одержати безоплатно у власність земельну ділянку у межах норм безоплатної приватизації, 5324081000:00:016:0027 та 5324081000:00:016:0017.

Відповідно до опису вхідного пакету документів на отримання адміністративної послуги Виконавчого комітету Терешківської сільської ради від 18 жовтня 2021 року №374/15-09 /а.с. 32/ до вказаного клопотання ОСОБА_1 додано графічний матеріал, копії паспорту та ідентифікаційного номера, посвідчення учасника бойових дій та довіреність. У викопіюванні ОСОБА_1 визначено місце розташування земельної ділянки орієнтовною площею 1,4638 га на території Заворсклянської сільської ради Полтавського району, яку він бажає отримати у власність, із земельної ділянки з кадастровим номером 5324081000:00:016:0027 /а.с.34/.

Рішенням одинадцятої сесії Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області восьмого скликання від 11 листопада 2021 року "Про розгляд клопотання «Про надання дозволу на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства як учасника АТО гр. ОСОБА_1 » ", розглянувши клопотання гр. ОСОБА_1 на підставі статей 12, 80, 81, 116, 121, 122 Земельного кодексу України, статей 25, 26, 27 Закону України «Про землеустрій», статті 15 Закону України «Про звернення громадян», відмовлено гр. ОСОБА_1 у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства (код згідно КВЦПЗ 01.03) на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області у зв`язку з тим, що земельна ділянка з кадастровим номером 5324081000:00:016:0017 включена до переліку земельних ділянок, право оренди на які підлягають продажу на земельних торгах у формі електронного аукціону.

Не погодившись з рішенням одинадцятої сесії Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області восьмого скликання від 11 листопада 2021 року "Про розгляд клопотання «Про надання дозволу на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства як учасника АТО гр. ОСОБА_1 » ", позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам, суд виходить з такого.

Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Правовідносини у сфері забезпечення права громадян на землю врегульовані Земельним кодексом України №2768-ІІІ від 25 жовтня 2001 року /далі - ЗК України/.

Відповідно до статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

У відповідності до пункту 34 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.

Згідно з частинами першою та другою статті 59 цього Закону рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Відповідно до положень статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

За змістом пункту "б" частини першої статті 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у розмірі не більше 2,0 гектара.

Відповідно до частини шостої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Частиною сьомою цієї статті встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Аналіз вищенаведених норм свідчить про те, що будь-який громадянин України має право звернутися до уповноваженого органу із клопотанням та визначеними законодавством документами про надання йому дозволу на розроблення документації із землеустрою на земельну ділянку. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Тобто Земельним кодексом України встановлено два альтернативні варіанти правомірної поведінки органу у разі звернення до нього особи з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, а саме: надати дозвіл або мотивовану відмову в наданні дозволу. При цьому підстави для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою визначені частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України та їх перелік є вичерпним, а відмова у наданні дозволу має бути вмотивованою.

Дослідивши зміст рішення одинадцятої сесії Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області восьмого скликання від 11 листопада 2021 року "Про розгляд клопотання «Про надання дозволу на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства як учасника АТО гр. ОСОБА_1 » ", суд встановив, що підставою для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою стало те, що земельна ділянка з кадастровим номером 5324081000:00:016:0017 включена до переліку земельних ділянок, право оренди на які підлягають продажу на земельних торгах у формі електронного аукціону.

Водночас з доданого до клопотання позивача від 18 жовтня 2021 року викопіювання /а.с. 34/ слідує, що позивач бажав отриматиу власність земельну ділянку орієнтовною площею 1,4638 га на території Заворсклянської сільської ради Полтавського району за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 5324081000:00:016:0027, а не земельної ділянки з кадастровим номером 5324081000:00:016:0017, якій відповідач дав оцінку в оскаржуваному рішенні.

Суд зауважує, що під час судового розгляду справи відповідач не заявляв довід про те, в рішенні одинадцятої сесії Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області восьмого скликання від 11 листопада 2021 року "Про розгляд клопотання «Про надання дозволу на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства як учасника АТО гр. ОСОБА_1 » "допущено описку та замість належного кадастрового номеру земельної ділянки "5324081000:00:016:0027" зазначено кадастровий номер земельної ділянки "5324081000:00:016:0017", а також не надав доказів на підтвердження того, що земельна ділянка з кадастровим номером 5324081000:00:016:0027 включена до переліку земельних ділянок, право оренди на які підлягають продажу на земельних торгах у формі електронного аукціону.

Аргументи відповідача, які наведені у відзиві на позовну заяву, щодо знаходження земельної ділянки з кадастровим номером 5324081000:00:016:0027 у користуванні на праві оренди у Фермерського господарства "Кольваха С.Л." згідно договору оренди землі від 18 лютого 2020 року та відсутності згідно умов такого договору у Фермерського господарства " Кольваха С.Л. " права на добровільну відмову від права користування та вилучення частини земельної ділянки, суд відхиляє як безпідставні, оскільки такі мотиви в основу оскаржуваного рішення відповідачем не покладалися та відповідно до змісту цього рішення такі підстави для відмови не зазначалися.

Враховуючи викладене, суд доходить висновку, що рішення одинадцятої сесії Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області восьмого скликання від 11 листопада 2021 року "Про розгляд клопотання «Про надання дозволу на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства як учасника АТО гр. ОСОБА_1 » " є протиправним та підлягає скасуванню, а відповідна вимога позивача - задоволенню.

Вирішуючи іншу вимогу позивача, а саме: про зобов`язання відповідача надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою, суд виходить з наступного.

Згідно з частиною другою статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3 ) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Отже, завданням адміністративного суду є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень та їх відповідності правовим актам, а не забезпечення ефективності державного управління.

Оскільки матеріали справи не містять доказів, які б свідчили про відсутність можливості та наміру у суб`єкта владних повноважень прийняти обґрунтоване та законне рішення з урахуванням висновків суду, суд вважає, що належним способом захисту, необхідним для поновлення прав позивача, є саме: зобов`язання відповідача повторно розглянути клопотання позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства. Натомість, вимога позивача про зобов`язання відповідача надати дозвіл на розробку землевпорядної документації задоволенню не підлягає, адже оскаржуване рішення перевірялося судом на предмет правомірності, виходячи лише із тих мотивів, які покладалися відповідачем в основу його прийняття, та тих обставин, які відносяться до предмету доказування у цій справі. Враховуючи завдання суду, суд не вправі виходити за межі предмету доказування у справі та досліджувати чи дотримано позивачем усіх умов для отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою та чи відсутні інші підстави для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою.

Наведені висновки суду узгоджуються з висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 14 серпня 2019 року у справі №480/4298/18, від 05 грудня 2019 року у справі № 806/2540/17 та у постанові Великої Палати від 06 листопада 2019 року у справі № 509/1350/17.

Таким чином, адміністративний позов підлягає задоволенню частково.

Оскільки позивач витрат по сплаті судового збору за подання цього позову не поніс та доказів понесення інших судових витрат матеріали справи не містять, то відсутні підстави для розподілу судових витрат на підставі статті 139 КАС України.

Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) до Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області (вул. Шевченка, буд. 1а, с. Терешки, Полтавський район, Полтавська область, 38762, ідентифікаційний код 21044349) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення одинадцятої сесії Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області восьмого скликання від 11 листопада 2021 року "Про розгляд клопотання «Про надання дозволу на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства як учасника АТО гр. ОСОБА_1 » ".

Зобов`язати Терешківську сільську раду повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 18 жовтня 2021 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовним розміром 2,0 га, яка розташована на території Заворсклянської сільської ради Полтавського району на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області з урахуванням висновків суду.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Н.І. Слободянюк

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.04.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу103941118
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —440/399/22

Рішення від 12.04.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 20.03.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 14.02.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 11.01.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні