Постанова
від 08.07.2010 по справі 2а-2339/10/2370
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

№ 2а-2339/10/2370

08.07.2010 р. м. Черкаси

09 год. 00 хв.

Черкаський окружний адміністративний суд у скла ді:

головуючого судді - Кульч ицького С.О.,

при секретарі судового зас ідання - Руденко Ю.В.,

за участю:

представника позивача - Пасічник А.А. (за довіреніст ю),

розглянувши у відкритому с удовому засіданні в приміщен ні суду адміністративну спра ву за позовом Черкаського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалід ів до сільськогосподарськог о товариства з обмеженою від повідальністю «Агрофірма «З аячківка»про стягнення адмі ністративно-господарських с анкцій та пені за незайняті р обочі місця інвалідами,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окру жного адміністративного суд у з позовною заявою звернуло ся Черкаське обласне відділе ння Фонду соціального захист у інвалідів, в якій просить ст ягнути з сільськогосподарсь кого товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофірм а «Заячківка»30798 грн. 30 коп. адмі ністративно-господарських с анкцій за незайняті робочі м ісця інвалідами у 2009 році та 323 г рн. 40 коп. пені за несвоєчасну с плату зазначених санкцій.

Представник позивача у суд овому засіданні позов підтри мав повністю, просив суд задо вольнити його в повному обся зі та стягнути з відповідача на користь позивача заявлен у суму адміністративно-госпо дарських санкцій та пені в ро змірі 31121 грн. 70 коп., з мотивів по рушення відповідачем вимог с т.ст. 19, 20 Закону України «Про ос нови соціальної захищеності інвалідів в Україні»зазначи вши при цьому, що підприємств а, установи і організації, які використовують найману прац ю самостійно здійснюють прац евлаштування інвалідів відп овідно до 4% нормативу робочих місць.

Відповідач до зали судовог о засідання не з' явився, явк у своїх представників на суд овий розгляд справи не забез печив, хоча про час та місце ро згляду справи був повідомлен ий належним чином.

Виходячи з положень ч.2 ст.128 К одексу адміністративного су дочинства України, суд вважа є, що неприбуття в судове зас ідання без поважних причин п редставника сторони або трет ьої особи, неповідомлення ни ми про причини неприбуття не є перешкодою для розгляду сп рави.

Розглянувши подані позива чем документи і матеріали ад міністративного позову, зас лухавши пояснення представн ика позивача, всебічно і повн о з'ясувавши всі фактичні обс тавини, на яких ґрунтується п озов, об'єктивно оцінивши док ази, які мають юридичне значе ння для розгляду справи і вир ішення спору по суті, суд вста новив.

Відповідач зареєстрований як юридична особа 14.03.2000 року, ід ентифікаційний код 03794590.

У 2009 році у відповідача повин ні були працювати 5 інвалідів , проте позивачем встановлен о, що в порушення вимог статей 19, 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інва лідів в Україні» 2 робочих міс ця інвалідами зайняті не бул и.

Вартість одного робочого м ісця за звітній період на під приємстві становить 15399 грн. 15 к оп. Так, загальна сума адмініс тративно-господарських санк цій за незайняті робочі місц я для інвалідів становить 30798 г рн. 30 коп. У встановлений закон одавством термін, до 15 квітня 2010 року, визначену суму адміні стративно-господарських сан кцій за невиконаний норматив у 2009 році відповідач Черкас ькому обласному відділенн ю Фонду соціального захисту інвалідів не сплатив.

Відповідно до частини вось мої статті 69 Господарського к одексу України підприємство з правом найму робочої сили з абезпечує визначену відпові дно до закону кількість робо чих місць для працевлаштуван ня неповнолітніх, інвалідів, інших категорій громадян, як і потребують соціального зах исту. Відповідальність підпр иємства за невиконання даної вимоги встановлюється закон ом.

Спеціальним законом, який в изначає основи соціальної за хищеності інвалідів в Україн і і гарантує їм рівні з усіма і ншими громадянами можливост і для участі в економічній, по літичній і соціальній сферах життя суспільства, створенн я необхідних умов, які дають м ожливість інвалідам вести по вноцінний спосіб життя згідн о з індивідуальними здібност ями і інтересами, є Закон Укра їни «Про основи соціальної з ахищеності інвалідів в Украї ні»від 21.03.91 № 875-XII (надалі за текст ом - «Закон України N 875-XII»).

Частиною другою статті 18 За кону України № 875-XII визначено, щ о підприємства, установи, орг анізації, фізичні особи, які в икористовують найману працю , зобов'язані виділяти та ство рювати робочі місця для прац евлаштування інвалідів, у то му числі спеціальні робочі м ісця, створювати для них умов и праці з урахуванням індиві дуальних програм реабілітац ії і забезпечувати інші соці ально-економічні гарантії, п ередбачені чинним законодав ством, надавати державній сл ужбі зайнятості інформацію, необхідну для організації пр ацевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайня тість та працевлаштування ін валідів у порядку, встановле ному Кабінетом Міністрів Укр аїни.

Забезпечення прав інвалід ів на працевлаштування та оп лачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання робот и вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього зверненн я до підприємств, установ, орг анізацій чи до державної слу жби зайнятості (частина перш а статті 18 Закону).

Відповідно до частини перш ої статті 2 Закону України «Пр о зайнятість населення»інва ліди, які не досягли пенсійно го віку, не працюють та зареєс тровані як такі, що шукають ро боту, визнаються безробітним и.

Згідно з частиною п'ятою пун кту 1 статті 7 зазначеного Зако ну працевлаштування інвалід ів здійснюється відповідно д о рекомендацій МСЕК, наявних у інваліда кваліфікації і зн ань, з урахуванням його побаж ань.

Абзацом четвертим пункту 2 с татті 19 Закону України «Про за йнятість населення»визначе но право державної служби за йнятості направляти для прац евлаштування на підприємств а, в установи і організації вс іх форм власності при наявно сті там вільних робочих місц ь (вакантних посад) інвалідів , які звертаються до служби за йнятості, відповідно до рівн я їх освіти і професійної під готовки та рекомендацій МСЕК , наявних у них кваліфікації і знань та з урахуванням їх поб ажань.

З огляду на викладене, обов' язок по працевлаштуванню інв алідів відповідно до встанов леного Законом нормативу пок ладається як на роботодавців , так і на державну службу зайн ятості.

Обов'язки роботодавців сто совно забезпечення прав інва лідів на працевлаштування ви значені частиною третьою ста тті 18 Закону, а саме:

а) виділення та створення ро бочих місць для працевлаштув ання інвалідів, у тому числі с пеціальних робочих місць.

Поняття робоче місце інвал іда, спеціальне робоче місце інваліда визначено статтею 1 Закону України "Про реабіліт ацію інвалідів в Україні" і ро зуміється як:

робоче місце інваліда - місц е або виробнича ділянка пост ійного або тимчасового знахо дження особи у процесі трудо вої діяльності на підприємст вах, в установах і організаці ях;

спеціальне робоче місце ін валіда - окреме робоче місце а бо ділянка виробничої площі, яка потребує додаткових зах одів з організації праці осо би з урахуванням її індивіду альних функціональних можли востей, обумовлених інвалідн істю, шляхом пристосування о сновного і додаткового устат кування, технічного обладнан ня тощо.

Підбір робочого місця здій снюється переважно на підпри ємстві, де настала інвалідні сть, з урахуванням побажань і нваліда, наявних у нього проф есійних навичок і знань, а так ож рекомендацій медико-соціа льної експертизи (частина др уга статті 18 Закону).

Виконанням нормативу робо чих місць вважається працевл аштування роботодавцями інв алідів, для яких це місце робо ти є основним (частина п'ята ст атті 19 Закону);

б) створення для інвалідів у мов праці з урахуванням інди відуальних програм реабіліт ації.

Відповідно до статті 1 Закон у України «Про реабілітацію інвалідів в Україні»індивід уальна програма реабілітаці ї - комплекс оптимальних виді в, форм, обсягів, термінів реаб ілітаційних заходів з визнач енням порядку і місця їх пров едення, спрямованих на відно влення та компенсацію поруше них або втрачених функцій ор ганізму і здібностей конкрет ної особи до виконання видів діяльності, визначених у рек омендаціях медико-соціально ї експертної комісії.

Частиною третьою статті 23 з азначеного Закону визначено , що індивідуальна програма р еабілітації інваліда є обов' язковою для виконання органа ми виконавчої влади, органам и місцевого самоврядування, реабілітаційними установам и, підприємствами, роботодав цями.

Відповідно до пунктів 5, 8 Пол оження про індивідуальну про граму реабілітації інваліда індивідуальна програма розр обляється протягом одного мі сяця з дня звернення інвалід а до МСЕК і розробляється за у частю інваліда.

З огляду на викладене, створ ення роботодавцями для інвал ідів умов праці з урахування м індивідуальних програм реа білітації неможливе без наяв ності інваліда;

в) забезпечення інших соціа льно-економічних гарантії, п ередбачених чинним законода вством.

Відповідно до частини трет ьої статті 17 Закону відмова в укладенні трудового договор у, звільнення за ініціативою адміністрації, з мотивів інв алідності не допускається, з а винятком випадків, коли за в исновком медико-соціальної е кспертизи стан його здоров'я перешкоджає виконанню профе сійних обов'язків, загрожує з доров'ю і безпеці праці інших осіб, або продовження трудов ої діяльності чи зміна її хар актеру та обсягу загрожує по гіршенню здоров'я інвалідів;

г) надання державній службі зайнятості інформації, необ хідної для організації праце влаштування інвалідів.

Відповідно до абзацу друго го пункту 2 статті 19 Закону Укр аїни «Про зайнятість населен ня»державна служба зайнятос ті має право одержувати від п ідприємств, установ і органі зацій, незалежно від форм вла сності, адміністративні дані про наявність вакантних роб очих місць, у тому числі призн ачених для працевлаштування інвалідів, характер і умови п раці на них, про всіх вивільню ваних, прийнятих і звільнени х працівників та інформацію про передбачувані зміни в ор ганізації виробництва і прац і, інші заходи, що можуть призв ести до вивільнення працівни ків;

Процедуру подання інформа ції про наявність вільних ро бочих місць (вакантних посад ) для працевлаштування інвал ідів центру зайнятості визна чено Порядком подання підпри ємствами, установами, органі заціями та фізичними особами , що використовують найману п рацю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної дл я організації їх працевлашту вання.

Інформацію про наявність в ільних робочих місць (вакант них посад) для працевлаштува ння інвалідів роботодавці по дають центру зайнятості за м ісцем їх реєстрації як платн иків страхових внесків на за гальнообов'язкове державне с оціальне страхування на випа док безробіття за формою, зат вердженою Мінпраці за погодж енням з Держкомстатом;

д) звітування Фонду соціаль ного захисту інвалідів про з айнятість та працевлаштуван ня інвалідів у порядку, встан овленому Кабінетом Міністрі в України.

Правила подання роботодав цями звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів відділенням Фонду та інформ ації про наявність вільних р обочих місць (вакантних поса д) передбачено Порядком пода ння підприємствами, установа ми, організаціями та фізични ми особами, що використовуют ь найману працю, звітів про за йнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, нео бхідної для організації їх п рацевлаштування.

Звіт про зайнятість і праце влаштування інвалідів робот одавці подають (надсилають р екомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонд у, в яких вони зареєстровані, з а формою N 10-ПІ (річна) "Звіт про з айнятість і працевлаштуванн я інвалідів". Порядок складан ня звіту встановлено Інструк цією щодо заповнення форми з вітності N 10-ПІ (річна) "Звіт про зайнятість і працевлаштуван ня інвалідів".

Таким чином, при розгляді да ної справи потрібно встановл ювати такі обставини:

- створення робочих місць ві дповідно до встановленого но рмативу;

- інформування центру зайня тості про наявність вільних робочих місць (вакантних пос ад);

- спрямування центрами зайн ятості інвалідів до роботода вців та випадки безпосереднь ого звернення інвалідів до р оботодавців з питань працевл аштування;

- причини непрацевлаштуван ня роботодавцями інвалідів.

Статтею 19 Закону України № 875 -XII встановлено, що для підприє мств (об' єднань), установ і ор ганізацій незалежно від форм и власності і господарювання встановлюється норматив роб очих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів в розмірі чотирьох відсоткі в від середньооблікової чисе льності працюючих, а якщо пра цює від 8 до 25 чоловік - у кільк ості одного робочого місця.

При цьому, згідно зі статті 20 Закону України № 875-XII, підприєм ства (об' єднання), установи і організації незалежно від ф орми власності і господарюва ння, де кількість працюючих і нвалідів менша, ніж установл ено нормативом, передбаченим ч.1 ст. 19 цього Закону, щороку сп лачують відповідним відділе нням Фонду соціального захис ту інвалідів штрафні санкції , сума, яких визначається у роз мірі середньої річної заробі тної плати на відповідному п ідприємстві (в об' єднанні), в установі, організації за кож не робоче місце, не зайняте ін валідом.

Відповідно до частини 4 стат ті 20 Закону України «Про зайня тість населення»від 01.03.1991р. № 803-Х ІІ підприємства, установи і о рганізації незалежно від фор ми власності реєструються у місцевих центрах зайнятості за їх місцезнаходженням як п латники збору до Фонду загал ьнообов'язкового державного соціального страхування Укр аїни на випадок безробіття, щ омісяця подають цим центрам адміністративні дані у повно му обсязі про наявність віль них робочих місць (вакансій), у тому числі призначених для п рацевлаштування інвалідів, т а про працівників, які працюю ть неповний робочий день (тиж день), якщо це не передбачено т рудовим договором, або не пра цюють у зв'язку з простоєм вир обництва з не залежних від ни х причин, і в десятиденний стр ок - про всіх прийнятих праців ників у порядку, встановлено му законодавством.

З огляду на наведені припис и чинного законодавства про порядок атестації та створен ня робочих місць інвалідів н а підприємстві працевлаштув ання інвалідів може здійснюв атись центральним органом ви конавчої влади з питань прац і та соціальної політики, орг анами місцевого самоврядува ння, громадськими організаці ями інвалідів лише за наявно сті отриманої від підприємст ва інформації про проведену у встановленому порядку атес тацію необхідної кількості р обочих місць інвалідів на ць ому підприємстві відповідно до вимог нормативу, а також пр о вільні робочі місця та вака нтні посади, на яких може вико ристовуватись праця інвалід ів.

Наказом Державного коміте ту статистики № 244 від 06.07.1998 затве рджена норма статистичної зв ітності № 3-ПН «Звіт про наявні сть вільних робочих місць (ва кантних посад)», яка подаєтьс я підприємствами, установами та організаціями щомісячно на адресу державної служби з айнятості.

Судом встановлено, що відп овідач на протязі 2009 року жодн ого разу не здійснив передба чені чинним законодавством з аходи щодо створення умов дл я працевлаштування інваліді в, заходи щодо створення умов для працевлаштування інвалі дів та заходи щодо інформува ння вищезазначених органів п ро наявну можливість на підп риємстві для працевлаштуван ня інвалідів, що підтверджує ться листом Христинівського районного центру зайнятості від 21.04.2010 року № 308 (а. с. 21). Згідно за значеного листа судом також встановлено, що в Христинівс ькому районному центрі зайня тості в 2009 році загалом перебу вало 45 інвалідів, з такими про фесіями: водії, трактористи, к ухарі, бухгалтера, економіст , програміст, зоотехнік, техно лог, механік, вчитель, токар, а гроном, електрик, бджоляр, опе ратор котельні, слюсар КВПІА .

Згідно Порядку подання під приємствами, установами, орг анізаціями та фізичними особ ами, що використовують найма ну працю, звітів про зайнятіс ть і працевлаштування інвалі дів та інформації, необхідно ї для організації їх працевл аштування, затвердженого Пос тановою Кабінету Міністрів У країни № 70 від 31.01.2007 р. «Про реалі зацію статей 19 і 20 Закону Украї ни «Про основи соціальної за хищеності інвалідів в Україн і», відповідач зобов' язани й щороку до 1 березня подавати відділенню Фонду інвалідів звіт про зайнятість і працев лаштування інвалідів.

Як вбачається з поданого ві дповідачем звіту (а. с. 7), протяг ом 2009 року останній використо вував працю 117 найманих праців ників.

Відповідач кількість робо чих місць для працевлаштуван ня інвалідів у 2009 році у звіті зазначив, а саме - п' ять.

Суд враховує, що відповідно до законодавства України об ов'язок з працевлаштування і нвалідів покладено на орган державної влади з питань пра ці та соціальної політики, ор гани місцевого самоврядуван ня, громадські організації і нвалідів, але цьому мають пер едувати певні дії підприємст в, установ і організацій зі ст ворення робочих місць для ін валідів та з відповідного ін формування зазначених орган ів з метою працевлаштування інвалідів.

Приймаючи до уваги, що відпо відач на протязі 2009 року жодно го разу не вчинив такі дії, не подав до місцевого центру за нятості звіт форми 3-ПН про вак ансії для працевлаштування о сіб з обмеженими фізичними д аними, згідно частини 1 статті 20 Закону України № 875-XII, відпові дач зобов' язаний сплатити в ідділенню Фонду соціального захисту інвалідів адміністр ативно-господарські санкції , сума яких визначається в роз мірі середньої річної заробі тної плати на відповідному п ідприємстві за 2009 рік.

Пунктом 2 Порядку сплати під приємствами, установами, орг анізаціями та фізичними особ ами, що використовують найма ну працю, суми адміністратив но-господарських санкцій та пені за невиконання норматив у робочих місць для працевла штування інвалідів, затвердж еного постановою Кабінету мі ністрів України № 70 від 31.01.2007 р. « Про реалізацію статей 19 і 20 Зак ону України «Про основи соці альної захищеності інваліді в в Україні», строк сплати адм іністративно-господарських санкцій визначений до 15 квітн я року, що настає за роком, в як ому відбулося порушення норм ативу робочих місць для прац евлаштування інвалідів.

За порушення термінів спла ти адміністративно-господар ських санкцій частиною 2 стат ті 20 Закону України № 875-XII передб ачено нарахування пені в роз мірі 120 відсотків річних облік ової ставки Національного ба нку України, що діяла на момен т сплати, нарахованої на повн у суму недоїмки за весь її стр ок.

Згідно даним зазначеного в ище звіту відповідача про за йнятість і працевлаштування інвалідів за 2009 рік середньор ічна заробітна плата штатног о працівника в 2009 році у відпов ідача складала 15399 грн. 15 коп.

Таким чином, з урахуванням в икладених вище норм Закону № 875-XII відповідач зобов' язаний був до 15 квітня 2009 року сплатит и до Фонду соціального захис ту інвалідів адміністративн о-господарські санкції за не виконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів за 2009 рік в сумі 30798 гр н. 30 коп., самостійно визначені відповідачем у звіті про зай нятість і працевлаштування і нвалідів за 2009 рік (а. с. 7).

Приймаючи до уваги, що відпо відач не сплатив зазначені а дміністративно-господарськ і санкції, розмір пені, нарах ованої на суму недоїмки, за пе ріод з 16 квітня 2010 року до 20 трав ня 2010 року розраховується, з ур ахуванням встановленого роз міру облікової ставки НБУ на рівні 120,00% та складає 323 грн. 40 коп .

Вирішуючи даний спір, суд ви ходить з того, що одним із аспе ктів соціальної захищеності інвалідів, відповідно до час тини першої статті 17 Закону № 875-XII, є право працювати на підпр иємствах, в установах, органі заціях, а також займатися під приємницькою та іншою трудов ою діяльністю, яка не заборон ена законом.

Це положення узгоджується зі статтею 43 Конституції Укра їни, відповідно до якої кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі н а життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно пого джується.

З огляду на викладене, суд к онстатує, що відповідач, ігно руючи вищезазначені вимоги ч инного законодавства щодо ст ворення робочих місць для за безпечення зайнятості людей з фізичними чи психічними ва дами, перешкоджає досягненню ними матеріальної незалежно сті, їх соціальної реабіліта ції та забезпеченню рівних м ожливостей з усіма іншими гр омадянами.

Разом з тим Закон не ставить в залежність сплату санкцій від наявності чи відсутност і прибутку, а лише визначає по рядок сплати штрафних санкці й.

Відповідно до ч.1 ст.71 КАС Укр аїни кожна сторона повинна д овести ті обставини, на яких ґ рунтуються її вимоги та запе речення, крім випадків, встан овлених статтею 72 цього Кодек су.

Інших доказів сторони суду не назвали та не надали.

Оскільки спір вирішено на к ористь суб' єкта владних пов новажень, звільненого від сп лати судового збору, а також з а відсутності витрат позивач а - суб'єкта владних повноваже нь, пов'язаних із залученням с відків та проведенням судови х експертиз, судові витрати (с удовий збір) згідно ч. 4 ст. 94 КАС України стягненню з відпові дача не підлягають.

З урахуванням наведеного т а керуючись ст. ст. 9, 69-71, ст. 94, ст. 128, ст.ст. 158-159, 161-163 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Стягнути з сільськогоспод арського товариства з обмеже ною відповідальністю «Агроф ірма «Заячківка» (20043, Черкаськ а область, Христинівський ра йон, с. Заячківка, вул. Свердло ва, 9, ідентифікаційний код 03794590) на користь Черкаського о бласного відділення Фонду со ціального захисту інвалідів (18000, м. Черкаси, пр. Хіміків, 50, код ЄДРПОУ 21368023) 30798 грн. 30 коп. адмініс тративно-господарських санк цій за незайняті робочі місц я інвалідами у 2009 році та 323 грн. 40 коп. пені за несвоєчасну спл ату зазначених санкцій, усьо го 31121 (тридцять одна тисяча сто двадцять одна) грн. 70 коп.

Постанова відповідно до ч . 1 ст. 254 КАС України набирає зак онної сили після закінчення строку подання заяви про апе ляційне оскарження, встановл еного цим Кодексом, якщо таку заяву не було подано.

Заява про апеляційне оскар ження постанови суду першої інстанції подається протяго м десяти днів з дня її проголо шення, а в разі складення пост анови у повному обсязі відпо відно до статті 160 цього Кодек су - з дня складення в повному обсязі. Якщо постанову було п роголошено у відсутності осо би, яка бере участь у справі, т о строк подання заяви про апе ляційне оскарження обчислює ться з дня отримання нею копі ї постанови. Апеляційна скар га на постанову суду першої і нстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарж ення.

Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться у строк, встановлений дл я подання заяви про апеляцій не оскарження.

Головуючий С.О. Кульчицький

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.07.2010
Оприлюднено23.07.2010
Номер документу10394752
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-2339/10/2370

Постанова від 08.07.2010

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.О.Кульчицький

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні