Справа № 216/2193/21
провадження №2/216/669/22
ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 квітня 2022 року
Центрально-Міський районний суд міста Кривого Рогу Дніпропетровської області в складі: головуючого - судді Бутенко М.В.
за участю:
секретаря судового засідання Клименко О.В.
розглянувши заочно у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Кривому Розі цивільну справу за позовом Управління праці та соціального захисту населення виконкому Металургійної районної у місті ради до ОСОБА_1 , про стягнення надміру виплаченої державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям у розмірі 1212,79 грн.,-
В С Т А Н О В И В :
Позивач Управління праціта соціальногозахисту населеннявиконкому Металургійноїрайонної умісті ради (Позивач) звернулисядо судуз позовноюзаявою до ОСОБА_1 (Відповідачка), про стягнення надміру виплаченої державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям у розмірі 1212,79 грн.
Просять суд винести рішення, яким стягнути з відповідачки ОСОБА_1 на користь управління праці та соціального захисту населення виконкому Металургійної районної у місті ради надміру виплачену державну соціальну допомогу на дітей одиноким матерям у розмірі 1212 грн. 79 коп., а також стягнути сплачений судовий збір у розмірі 2270 грн.
Представник позивача Управління праці та соціального захисту населення виконкому Металургійної районної у місті ради в судове засідання не з`явився, про день та час розгляду справи повідомлявся належним чином, надав на адресу суду заяву про розгляд справи за відсутності представника позивача, позов підтримує та просить задовольнити, не проти заочного рішення суду.
Відповідачка ОСОБА_1 в судове засідання не з`явилася, судові повістки направлені їй за останньою відомою адресою реєстраційного обліку, зазначеною в позовній заяві не отримує, інформації щодо іншої адреси для листування в порушення вимог ст. 131 ЦПК України суду не надано. За правилами ст.128-130 ЦПК України, відповідач про причини своєї неявки суд не повідомила, не надала суду жодної заяви або клопотання. На думку суду, така поведінка відповідача свідчить про недобросовісне користування правами сторони у цивільному процесі, у зв`язку з чим суд визнає неповажною неявку відповідачки ОСОБА_1 та вважає за можливе ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів, та зі згоди представника позивача, що відповідає положенням ст. ст. 280-282 ЦПК України.
Відповідно до ч.2 ст.247 ЦПК України, у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
За приписами ст. 263 ЦПК України рішення суду повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, яким суд, виконавши всі вимоги цивільного судочинства, вирішив справу згідно із законом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
При цьому, згідно роз`яснень, наданих Пленумом Верховного Суду України у п. 2 постанови від 18.12.2009 №14 «Про судове рішення у цивільній справі» рішення є законним тоді, коли суд, виконавши всі вимоги цивільного судочинства відповідно до статті 3 ЦПК, вирішив справу згідно з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин відповідно до статті 10 ЦПК, а також правильно витлумачив ці норми. Обґрунтованим визнається рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених доказами, які були досліджені в судовому засіданні і які відповідають вимогам закону про їх належність та допустимість, або обставин, що не підлягають доказуванню, а також якщо рішення містить вичерпні висновки суду, що відповідають встановленим на підставі достовірних доказів обставинам, які мають значення для вирішення справи.
Судом встановлені такі факти і відповідні їм правовідносини.
Управління праці та соціального захисту населення є структурним підрозділом виконкому Металургійної районної у місті Кривому Розі ради діє на підставі Положення про управління праці та соціального захисту населення, затвердженого рішенням районної у місті ради від 12.05.2017 №159. Відповідно до Положення, одним з напрямків роботи Управління є призначення і виплата соціальних допомоги, компенсацій та інших соціальних виплат, встановлених законодавством України, надання субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.
29.04.2020 року ОСОБА_1 , яка як уповноважений представник сім`ї, звернулась до Управління із заявою про призначення усіх видів соціальних допомоги, компенсацій, субсидій, пільг та надала власноруч заповнену декларацію про доходи та майновий стан.
Відповідно до статей 18-2, 18-3 Закону України від «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» та пунктів 33, 34, 35, 36 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 №1751 в редакції на час виникнення спірних правовідносин, та на підставі наданих документів 01.06.2020 Управлінням було прийнято рішення про призначення з 01.04.2020 по 30.09.2020 включно сім`ї Відповідачки допомоги на дітей одиноким матерям.
Середньомісячний сукупний дохід сім`ї визначається згідно з Методикою обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги, затвердженою спільним наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства економіки та з питань євроінтеграції України, Міністерства фінансів України, Державного комітету статистики України, Державного комітету молодіжної політики, спорту і туризму України від 15.01.2001 №486/202/524/455/3370.
Відповідно до ст.5 Закону та п. 15 Порядку до стабілізації економічного становища в Україні розмір державної соціальної допомоги визначається з урахуванням рівня забезпечення прожиткового мінімуму.
Рівень забезпечення прожиткового мінімуму встановлюється виходячи з реальних можливостей видаткової частини Державного бюджету України і затверджується одночасно з прийняттям закону про Державний бюджет України на відповідний рік.
Згідно з п.14 Порядку розмір соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом, але не може бути більшим ніж 75 відсотків прожиткового мінімуму для сім`ї.
При заповненні заяви та декларації Відповідачка також власноруч ставила підпис про те, що: вона усвідомлює, що наведені нею відомості про доходи та майно, що вплинули або могли би вплинути на прийняття рішення щодо надання соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг, будуть перевірені згідно з чинним законодавством України; її попереджено про відмову в призначенні або припиненні виплати призначеної соціальної допомоги та/або поверненні надміру нарахованих коштів у разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї.
Відповідно до ст.22 Закону 2, пунктів 46, 49 Порядку одержувачі допомоги на дітей одиноким матерям повинні повідомляти органи, що призначають і виплачують зазначену допомогу, про зміну всіх обставин, які впливають на виплату державної допомоги (зміни у складі сім`ї, перевищення середньомісячного сукупного доходу сім`ї тощо).
Форми заяви, декларації про доходи та майно затверджуються наказами Міністерства соціальної політики України.
В 2020 році Управлінням була ініційована перевірка достовірності наданих Відповідачкою у заяві та декларації від 29.04.2020 відомостей та документів для отримання Допомоги.
За результатами перевірки було виявлено, що 29.04.2020 Відповідачка при заповненні розділу ІІ декларації про доходи та майновий стан не зазначила дохід отриманий її чоловіком ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який він отримав у жовтні 2019 року від товариства з обмеженою відповідальністю «Керамет - Україна» (49107, Україна, м. Дніпро, Запорізьке шосе, будинок 28М, ЄДРПОУ 41332118) (далі ТОВ «Керамет - Україна») у сумі 7127 грн.
Факт перебування Відповідачки у шлюбі з ОСОБА_2 підтверджується актовим записом №154 від 13.07.2019 року та підтверджується копією свідоцтва про шлюб. Факт отримання чоловіком Відповідачки вищевказаного доходу підтверджується довідкою про доходи від 18.07.2020 наданою ТОВ «Керамет - Україна» та довідкою від 02.07.2020 про завантажені доходи ОСОБА_2 за IV квартал 2019 року, отриманою від Державної фіскальної служби України в рамках Порядку надання Державною фіскальною службою України інформації з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків про доходи (відсутність доходів), отримані фізичними особами, які звернулись за призначенням державної допомоги, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України, Міністерства фінансів України від 04.11.2016 №1287/926, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 грудня 2016 року №1558/29688 (підтверджується роздруківкою довідки у вигляді електронного файлу програмно-технологічного комплексу «АСОПД/КОМТЕХ-СОЦ») .
Також, на запити Управління від 17.07.2020 року №01-11/3965, від 11.09.2020 №01-11/5058, від 15.09.2020 №01-11/5121 на адресу останнього надійшли листи від акціонерного товариства «УКРСИББАНК» від 04.09.2020 №16-2-03/113816, від 01.10.2020 №16-2-03/122270 згідно з якими у четвертому кварталі 2019 року фізичній особі ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ) було виплачено (і Відповідачкою отримано) дохід від АТ «УКРСИББАНК» як додаткове благо за ознакою «126» у вигляді суми бонусних коштів, що надані банком у рамках рекламної акції, та яка була відображена банком, як податковим агентом в податковій звітності з утриманням щомісячно податку на доходи фізичних осіб (18%) і військового збору (1,5 %), та направлена до фіскальних органів у повній відповідності до вимог Податкового кодексу України.
Згідно з підпунктом 164.2.17. пункту 164.2 статті 164 Податкового кодексу України до загального місячного оподатковуваного доходу платника податку включається дохід, отриманий платником податку як додаткове благо (крім випадків, передбаченихстаттею 165цього Кодексу у вигляді: е) вартості безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг), визначеної за правилами звичайної ціни, а також суми знижки звичайної ціни (вартості) товарів (робіт, послуг), індивідуально призначеної для такого платника податку, крім сум, зазначених упідпункті 165.1.53 пункту 165.1 статті 165цього Кодексу.
АТ «УКРСИББАНК» додатково також надав інформацію про розмір сум доходу виплаченого на користь Відповідачки з розбивкою по місяцям: у жовтні 2019 року 24,84 грн., у листопаді 2019 року 37,27 грн., січні 2020 року 62,11 грн.
Допомога на дітей одиноким матерям надається в розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.
Попередні шість місяців становлять два квартали, що передують місяцю, який передує місяцю звернення за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям (період, за який враховується дохід).
Враховуючи вищевказане, період отримання Відповідачкою доходу від АТ «УКРСИББАНК» (з жовтня 2019 року по січень 2020 року) входить до періоду, за який враховується дохід отримувача Допомоги (з 01.10.2019 по 01.03.2020), і у даному випадку підлягав обов`язковому декларуванню при складанні Відповідачкою декларації від 29.04.2020.
Довідник ознак доходів фізичних осіб, як додаток 2 до Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску було затверджено наказом Міністерства фінансів України 13.01.2015 № 4.
Проте, Відповідачка 29.04.2020 в порушення вищевказаних вимог Порядку, наказу Міністерства соціальної політики від 21.04.2015№ 441 «Про затвердження форми Заяви про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг», Інструкції щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги», затвердженої наказом Міністерствапраці тасоціальної політикиУкраїни від19.06.2006№345 (із змінами, внесеними згідно з наказами Міністерства соціальної політики №898 від 07.09.2015, № 1106 від 17.07.2019) в своїх заяві та декларації про доходи вказала недостовірні дані про свої доходи (на 29.04.2020 вона вже отримала дохід від АТ «УКРСИББАНК») та приховала обставини, що вплинули на встановлення права на призначення державної соціальної допомоги та визначення її розміру, тобто свідомо, маючи на меті незаконне отримання сум державної соціальної допомоги у грошовій формі не вказала про наявність факту отримання доходу свого чоловіка та своїх доходів з ознакою «126» (Відповідачкою було порушено порядок заповнення розділу ІІ «Доходи членів сім`ї», розділу VI декларації про доходи та майновий стан).
Відповідно до п.9.1 Методики загальна сума сукупного доходу одержувачів допомоги включає в себе суму всіх доходів кожної особи, яка враховується при наданні допомоги, визначених на підставі наданих документів за останні шість календарних місяців або два квартали, що передують місяцю звернення за призначенням соціальної допомоги.
Факт отримання Відповідачкою вищевказаного не задекларованого доходу підтверджується наступними документами та даними: листами АТ «УКРСИББАНК» від 04.09.2020 №16-2-03/113816, від 01.10.2020 №16-2-03/122270, довідкою від 02.07.2020 про завантажені доходи ОСОБА_2 за IV квартал 2019 року, отриманою від Державної фіскальної служби України в рамках Порядку надання Державною фіскальною службою України інформації з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків про доходи (відсутність доходів), отримані фізичними особами, які звернулись за призначенням державної допомоги, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України, Міністерства фінансів України від 04.11.2016 №1287/926, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 грудня 2016 року №1558/29688 (підтверджується довідкою у вигляді електронного файлу програмно-технологічного комплексу «АСОПД/КОМТЕХ-СОЦ» ).
Відповідно до вимог Порядку, якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштівта встановлюютьстроки їхповернення залежновід матеріальногостану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення;
- у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.
Таким чином, сума надміру виплаченої Допомоги в період з квітня 2020 року по вересень 2020 року внаслідок недобросовісності Відповідачки включно склала 1812 грн. 79 коп.
23.11.2020 Відповідачка особисто в приміщенні Управління отримала повідомлення про припинення виплати Допомоги та необхідність повернення надміру отриманої Допомоги.
Станом на дату подання даної позовної заяви до суду Відповідачкою у добровільному порядку було повернуто лише частину Допомоги, а саме 600 грн.
Сума не повернутої надміру отриманої Допомоги наразі складає 1212 грн. 79 коп., що підтверджується доданим обґрунтованим розрахунком сум надмірно виплаченої Допомоги.
Відповідно до ст.1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Відповідно до ч. 1ст. 1166 Цивільного кодексу України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Відповідно до статті 2 ЦПК України передбачено, що справи з метою захисту порушених прав та інтересів юридичних осіб та інтересів держави розглядають в порядку цивільного судочинства.
Відповідно до ч. 1ст. 89 Цивільного процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Таким чином, позовні вимоги Управління праці та соціального захисту населення виконкому Металургійної районної у місті ради до ОСОБА_1 є обґрунтованими та підлягають повному задоволенню, а тому суд вважає, що позивач обґрунтовано, у відповідності до ст.ст.15,16 ЦК Українизвернувся за захистом своїх прав до суду.
Згідно ч. 1 ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
За приписами частини 1 статті 133 ЦПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
За приписами ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» ставка судового збору за подання до суду позовної заяви майнового характеру, яка подана юридичною особою складає 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру мінімальної заробітної плати.
Отже, з урахуванням задоволення позову в повному обсязі, з відповідача на користь позивача підлягає відшкодуванню судовий збір в розмірі 2270,00 грн.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 257, 1212, 1166 ЦК України, Порядком призначення та виплати тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.02.2006 року № 189, п. 2 постанови Пленуму Верховного Суду України у від 18.12.2009 №14 «Про судове рішення у цивільній справі»,ст.ст.2,4,12,13,77,78,80,133,141,206,223,228,258-260,263-265,274,280-284,287,354,355 ЦПК України, суд -
УХВАЛИВ:
Позовні вимоги Управління праціта соціальногозахисту населеннявиконкому Металургійноїрайонної умісті радидо ОСОБА_1 ,про стягненнянадміру виплаченоїдержавної соціальноїдопомоги надітей одинокимматерям урозмірі 1212,79грн. - задовольнити.
Стягнути з відповідачки ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , паспорт НОМЕР_2 , орган видачі 1231, РНОКПП: НОМЕР_3 , останнє відоме місце реєстраційного обліку: АДРЕСА_1 ) на користь управління праці та соціального захисту населення виконкому Металургійної районної у місті ради надміру виплачену державну соціальну допомогу на дітей одиноким матерям у розмірі 1212 грн. 79 коп. та судовий збір у розмірі 2270 грн. Заочне рішення може бути переглянуто судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.
Позивач має право оскаржити заочне рішення в загальному порядку, встановленомуЦивільним процесуальним кодексом України. Повторне заочне рішення позивач та відповідач можуть оскаржити в загальному порядку, встановленому цим Кодексом.
У разі залишення заяви про перегляд заочного рішення без задоволення заочне рішення може бути оскаржено з загальному порядку, встановленому цим Кодексом. У цьому разі строк на апеляційне оскарження рішення починає відраховуватися з дати постановлення ухвали про залишення заяви про перегляд заочного рішення без задоволення.
Рішення прийнято, складено і підписано в нарадчій кімнаті складом суду, який розглянув справу.
Суддя: М. В. БУТЕНКО
Суд | Центрально-Міський районний суд м.Кривого Рогу |
Дата ухвалення рішення | 07.04.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 103953644 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них |
Цивільне
Центрально-Міський районний суд м.Кривого Рогу
БУТЕНКО М. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні