Справа № 560/17676/21
РІШЕННЯ
іменем України
15 квітня 2022 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Божук Д.А. розглянувши адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Подільська будівельна індустрія" до Придністровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся в суд з позовом, в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову Придністровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Державної служби України з безпеки на транспорті №300579 від 2.11.2021 про застосування адміністративно-господарського штрафу.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що 02.11.2021 відповідачем було винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №300579 в розмірі 34000 грн. Вважає вказану постанову протиправною, оскільки при здійсненні габаритно-вагового контролю транспортного засобу було встановлено, що загальна вага вантажу, який перевозився, становила 37160 кг, при гранично допустимій 40000 кг, тобто не перевищувала дозволену масу. Також при зважуванні жоден показник не перевищував гранично допустиму вагу на вісь. Крім того, всупереч вимогам законодавства, відповідач розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт здійснив без участі позивача.
Ухвалою суду від 10.12.2021 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Відповідач правом подання відзиву на позовну заяву не скористався, жодних клопотань чи заяв до суду не надходило, у зв`язку із чим на підставі п. 6 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.
22.09.2021 посадовими особами Укртрансбезпеки проведено габаритно-ваговий контроль автомобіля КАМАZ 6520, реєстраційний номер НОМЕР_1 , що належить позивачу, на автодорозі Н-03 Житомир-Чернівці.
За результатами перевірки складений Акт проведення перевірки №293918 від 22.09.2021, яким зафіксовано порушення: водій здійснював перевезення вантажу накладна №2630 від 22.09.2021 м. Борщів Кам`янець-Подільський. Під час ГВК виявлено навантаження на здвоєну вісь 28510 кг при допустимій масі 16000 кг, чим порушено вимогу постанови КМУ від 27.06.07р. №879. В акті зазначено, що відповідальність за вказане порушення передбачена абз. 14 ч. 1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" перевищення встановлених норм законодавством габаритно-вагових норм понад 20 % при перевезенні вантажу без відповідного дозволу.
Результати габаритно-вагового контролю оформлені актом №0051729 від 22.09.2021 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, у яких зафіксовано осьові навантаження 8650; 28510 при нормативно допустимих 11000; 16000.
Згідно чеку зважування, вказано наступну вагу: вісь 1 - 8650 кг, вісь 2 - 13950 кг, вісь 3 - 14560 кг.
Також, за результатами проведеного вагового контролю, посадовими особами Укртрансбезпеки складено Розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування №729 від 22.09.2021 на суму 672,75 євро.
Постановою Придністровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу №300579 від 02.11.2021 до позивача застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 34000 грн.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає та враховує наступне.
Статтею 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" №2344-III передбачено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
Положенням статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" встановлено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема, за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
За змістом ст. 33 Закону України "Про автомобільні дороги", рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 30 березня 1994 року №198 затверджені Єдині правила ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правила користування ними та охорони, відповідно до п. 16 яких перевезення небезпечних, великогабаритних і великовагових вантажів автомобільним транспортом по дорожніх об`єктах допускається за окремим дозволом в порядку і за плату, що визначається окремими актами законодавства.
Згідно з п. 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року №30 (далі - Правила №30), транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.
Відповідно до п. 22.5 Правил дорожнього руху, які затверджені постановою Кабінету Міністрів України №1306 від 10 жовтня 2001 року, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, - 3,75 м), за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.
Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.
Пунктом 4 Правил №30 передбачено, що рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 року №879 затверджений Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - Порядок №879).
Підпунктом 4 п. 2 Порядку №879 встановлено, що габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.
Пунктами 16 та 18 Порядку №879 передбачено, що габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль. За результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.
Згідно з пунктом 4 Правил №30 допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.
В ході проведення габаритно-вагового контролю посадові особи Придністровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки встановили, що загальна маса транспортного засобу марки КАМАZ, модель 6520, реєстраційний номер НОМЕР_1 , становила 37160 кг, навантаження на здвоєну вісь 28510 кг при допустимій масі 16000 кг
При цьому, законодавством передбачено критичну похибку в розмірі 2%, що дозволяє враховувати специфіку вантажу, в тому числі й сипучого, який під час транспортування здатний зсуватися. Проте у спірній ситуації перевищення навантаження на здвоєну вісь становить більше 2%.
За правилами до п. 9 Вимог до облаштування та технічного оснащення пунктів габаритно-вагового контролю на автомобільних дорогах загального користування, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 28.07.2016 №255, вагове обладнання повинно забезпечувати поосьове зважування у русі і визначати повну масу вантажного транспортного засобу з похибкою не більше ніж 2% та дискретністю вимірювання в межах технічних характеристик вагового обладнання, визначених виробником.
Таким чином, всупереч доводів позивача, зазначеним нормативним положенням чітко визначено, що вагове обладнання повинно забезпечувати саме поосьове зважування у русі транспортного засобу.
Відтак, посадовими особами відповідача було правомірно взято до уваги загальну вагу навантаження на здвоєну (другу та третю) вісь, що склала 28510 кг та на 12510 кг перевищила визначену п. 22.5 Правил дорожнього руху встановлену норму законодавства (16 000 кг).
Відповідно до п.п.26-27 Порядку проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 листопада 2006 р. № 1567, справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб`єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням. У разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі.
Отже, помилковими є доводи позивача про протиправність розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт без участі позивача. Порядком №1567 передбачено, що у разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі.
Позивачем не спростовано факту вчинення порушення Закону України "Про автомобільний транспорт", на підставі чого суд дійшов висновку, що відповідач правомірно застосував до позивача адміністративно-господарський штраф в розмірі 34000 грн., передбачений абз. 14 ч. 1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".
Таким чином, оскаржувана постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу №300579 від 02 листопада 2021 року прийнята відповідачем обґрунтовано, на підставі, у межах повноважень, у спосіб, що передбачені законодавством України. Тому позовні вимоги задоволенню не підлягають.
За положеннями ст. 139 КАС України, у зв`язку з відмовою в задоволенні позову, судові витрати на користь позивача не стягуються.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
у задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю «Подільська будівельна індустрія» відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 15 квітня 2022 року
Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Подільська будівельна індустрія" (Гуменці,Кам`янець-Подільський район, Хмельницька область,32325 , код ЄДРПОУ - 36236742) Відповідач:Придністровське міжрегіональне управління Укртрансбезпеки Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Соборна, 75,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 39816845)
Головуючий суддя Д.А. Божук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.04.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 103975401 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Божук Д.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні