Справа № 560/18873/21
РІШЕННЯ
іменем України
15 квітня 2022 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Божук Д.А. розглянувши адміністративну справу за позовом приватного підприємства "Укррентсервіс" до Придністровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про визнання постанови протиправною та зобов`язати вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся в суд з позовом, в якому просить визнати протиправною постанову №300326 від 16.09.2021 про застосування адміністративно-господарського штрафу в сумі 17000,00 грн., що складений Придністровським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що транспортний засіб, яким здійснювалось перевезення, та який належать на праві власності позивачу, 01.09.2021 було передано в оренду для ТОВ «Майстер-Трак» на підставі договору оренди транспортних засобів від 01.09.2020 №ОР-01-09/20. Строк дії договору - один рік з моменту підписання, тобто до 01.09.2021, з можливістю автоматичної пролонгації. Згідно товарно-транспортної накладної від 23.07.2021 №060553 перевізником було ТОВ «Майстер-Трак». Таким чином, вказує, що транспортний засіб позивача станом на момент проведення габаритно-вагового контролю перебував у фактичному користуванні ТОВ «Майстер-Трак» на підставі договору оренди транспортних засобів, тому відповідачем безпідставно застосовано до ПП «Укррентсервіс» санкції за порушення правил перевезення вантажів автомобільним транспортом.
Ухвалою від 16.12.2021 суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Також ухвалою від 16.12.2021 відмовлено у задоволенні заяви приватного підприємства "Укррентсервіс" про забезпечення позову.
Відповідач правом подання до суду відзиву на позовну заяву не скористався.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.
24.07.2021 посадовими особами Укртрансбезпеки було проведено перевірку транспортного засобу MAN, реєстраційний номер НОМЕР_1 , та напівпричепа Benalu, реєстраційний номер НОМЕР_2 .
За результатами перевірки складено акт №291213 від 24.07.2021, в якому зафіксовано порушення ст.60 Закону України "Про автомобільний транспорт" а саме, перевезення пшениці (згідно ТТН №060553) з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 10% до 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу.
В акті також вказано, зокрема, що транспортний засіб належить ПП «Укррентсервіс», серія і номер свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_3 / НОМЕР_4 .
На підставі акту перевірки, в.о начальника Придністровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки розглянуто справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт та винесено 16.09.2021 постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №300326, відповідно до якої до ПП «Укррентсервіс» застосовано адміністративно-господарський штраф у сумі 17000 грн. згідно абз.15 ст.60 Закону України "Про автомобільний транспорт".
Також суд звертає увагу на те, що між позивачем (орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю "Майстер-Трак" (орендар) 01.09.2020 укладено договір оренди транспортних засобів №ОР 01-09/20, відповідно до умов якого:
- в порядку та на умовах цього договору орендодавець передає, а орендар приймає у тимчасове платне користування автотранспортні засоби в кількості 28 шт., перелік та найменування яких визначено у Специфікації до договору;
- договір набирає чинності з дати його підписання та діє протягом 1 року з можливістю автоматичної пролонгації у разі відсутності письмових заперечень однієї із сторін за 10 календарних днів до дати закінчення строку дії договору.
Відповідно до Специфікації до договору оренди транспортних засобів від 01.09.2020 №ОР 01-09/20 позивач передав ТОВ «Майстер-Трак» транспортні засоби, зокрема, тягач сідловий MAN, реєстраційний номер НОМЕР_1 , та напівпричеп-самоскид Benalu, реєстраційний номер НОМЕР_2
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України "Про автомобільний транспорт" №2344-III (далі - Закон №2344-III).
Згідно з ч.1 та 4 ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
Абзацом 2 частини другої статті 49 Закону України "Про автомобільний транспорт" визначено, що водій транспортного засобу зобов`язаний мати при собі та передавати для перевірки уповноваженим на те посадовим особам документи, передбачені законодавством, для здійснення зазначених перевезень.
За порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5 % до 10 % включно при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (абзац 14 частини 1статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт").
Згідно пункту 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 № 30 (далі Правила № 30), рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів. Допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.
Транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху (пункт 3 Правил № 30).
Пунктом 22.5 Правил дорожнього руху України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306, визначено, що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.
Отже, участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові параметри яких перевищують хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, зокрема, навантаження на вісі транспортного засобу, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів, а при перевезенні вантажу без відповідного дозволу настає адміністративно-господарська відповідальність, яка залежить від відсоткового перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм.
Положенням статті 60 Закону №2344-ІІІ встановлено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема у разі перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10 відсотків, але не більше 20 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
При цьому, статтею 1 Закону №2344-III визначено поняття автомобільного перевізника та водія.
Так, автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами;
водій - особа, яка керує транспортним засобом і має відповідне посвідчення встановленого зразка.
Визначальним для відповідальності згідно Закону №2344-ІІІ є те, що автомобільним перевізником не дотримано зазначених вище вимог законодавства. Адміністративно-господарські штрафи застосовуються саме до автомобільних перевізників.
Суд встановив, що транспортні засоби, які перевірялись, перебували у користуванні іншої юридичної особи - товариства з обмеженою відповідальністю "Майстер-Трак" на підставі договору оренди транспортних засобів від 01.09.2020.
Крім того, у товарно-транспортній накладній №060553 (без дати) графа автоперевізник хоча й незаповнена, однак у графі "прийняв водій/експедитор" міститься печатка товариства з обмеженою відповідальністю "Майстер-Трак" - "для товарно-транспортних накладних".
Таким чином, позивач в спірних правовідносинах не є автомобільним перевізником у розумінні положень Закону №2344-III і не може нести відповідальність, передбачену законом України «Про автомобільний транспорт». Тобто, позивач довів, що ним не вчинено порушення законодавства про автомобільний транспорт, за яке його притягнуто до відповідальності. З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що постанова №300326 від 16.09.2021 є протиправною та підлягає скасуванню.
Тому позовні вимоги підлягають задоволенню.
Враховуючи вимоги ч.1 ст.139 КАС України, на користь позивача слід стягнути 2270 грн. сплаченого судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті, яка є юридичною особою (та структурним підрозділом якої є відповідач).
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов приватного підприємства «Укррентсервіс» задовольнити.
Визнати противною та скасувати постанову Придністровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу №300326 від 16.09.2021.
Стягнути на користь приватного підприємства «Укррентсервіс» судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн. за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 15 квітня 2022 року
Позивач:Приватне підприємство "Укррентсервіс" (вул. Шевченка, 64, пов.3, Хмельницький,Хмельницька область,29009 , код ЄДРПОУ - 41359648) Відповідач:Придністровське міжрегіональне управління Укртрансбезпеки (вул. Соборна, 75,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 39816845)
Головуючий суддя Д.А. Божук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.04.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 103975554 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Божук Д.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні