Рішення
від 14.04.2022 по справі 580/9609/21
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 квітня 2022 року справа № 580/9609/21

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Паламаря П.Г., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю Сернік і Ко про анулювання дозволу,

ВСТАНОВИВ:

У Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов Державної служби геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16) про припинення товариству з обмеженою відповідальністю Сернік і Ко (20300, Уманський район, с. Собківка, вул. Садова, 17) права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2006 №4175.

Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами від 28.12.2006 №4175 та укладено угоду про умови користування надрами. Державне науково-виробниче підприємство «Державний інформаційний геологічний фонд України» листом №10173/02/02-21 від 16.06.2021 надало інформацію щодо спеціальних дозволів на користування надрами, власники яких не подали щорічну звітність за формами 5-гр,6-гр,7-гр за 2020 рік. Державна служба геології та надр України направила лист про надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами Державної служби геології та надр України від 18.08.2021 №14653/01-1/02-21, який отримано уповноваженим представником 27.08.2021 року, однак жодної відповіді не надійшло. Таким чином, оскільки порушення відповідачем не усунуто, що на думку позивача є підставою для анулювання спеціального дозволу на користування надрами відповідно до статті 26 Кодексу України про надра.

Ухвалою суду від 22.11.2021 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

24.01.2022 ухвалою суду здійснено перехід із спрощеного провадження до загального.

14.03.2022 ухвалою суду судді Паламаря П.Г. прийнято до свого провадження справу №580/9609/21.

24.03.2022 протокольною ухвалою суду закрито підготовче провадження.

07.04.2022 протокольною ухвалою суду в наслідок неявки сторін перейдено в письмове провадження.

У встановлений судом строк відповідачем відзив на позов не надано.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає про таке.

Судом встановлено, що Товариству з обмеженою відповідальністю Сернік і Ко надано спеціальний дозвіл на користування надрами від 28.12.2006 № 4175 та як невід`ємну частиною дозволу, укладено Угоду про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 12.12.2007 та затверджено програму робіт.

Державне науково-виробниче підприємство «Державний інформаційний геологічний фонд України» листом №5681/02/11-21 від 15.03.2021 надав інформацію про суб`єктів господарювання, власників спеціальних дозволів на користування надрами, які не направили до ДНВП «Геоінформ України» щорічну статистичну звітність за формою 5-гр, 6-гр, 7-гр, за 2020 рік, серед яких є ТОВ Сернік і Ко.

18.06.2021 Державна служба геології та надр України видала наказ №468 «Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та внесення змін до наказів» яким прийнято рішення надати надрокористувачу 30 календарних днів для усунення порушень (порушення надрокористувачем особливих умов спеціального дозволу ненадання звітних балансів запасів корисних копалин за формою 5-гр, 6-гр, 7-гр, за 2020 рік), про що було повідомлено відповідача листом №10598/01/02-21 від 30.06.2021(отримано 22.07.2021 року).

Державне науково-виробниче підприємство «Державний інформаційний геологічний фонд України» листом №10173/02/02-21 від 16.06.2021 надало інформацію щодо спеціальних дозволів на користування надрами, власники яких не подали щорічну звітність за формами 5-гр,6-гр,7-гр за 2020 рік, серед яких є ТОВ Сернік і Ко.

У зв`язку з не усуненням порушень та не повідомленням Держгеонадр стосовно стадій усунення правопорушень Державна служба геології та надр України направила лист «Про надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами» Державної служби геології та надр України від 18.08.2021 №14653/01-1/02-21(отримано 27.08.2021 року).

Державне науково-виробниче підприємство «Державний інформаційний геологічний фонд України» листом №14098/02/02-21 від 13.09.2021 надали інформацію щодо стану щорічної звітності за формами 5-гр, 7-гр за 2020 рік станом на 01.09.2021 року.

У зв`язку з тим, що відповідачем не надано відповідь, Державна служба геології та надр України, на підставі статті 26 Кодексу України про надра, звернулася до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає про таке.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1 статті 4 Кодексу України про надра, надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування.

Згідно з частиною 1 статті 13 Кодексу України про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Абзацом 3 статті 14 Кодексу України про надра передбачено, що надра надаються у користування, зокрема, для видобування корисних копалин.

Частиною 1 статті 19 Кодексу України про надра визначено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 24 Кодексу України про надра, користувачі надр мають право здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції.

Згідно з частиною 2 статті 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов`язані: використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Частинами 3-4 статті 24 Кодексу України про надра передбачено, що права та обов`язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою. Користувач надр (інвестор), який отримав спеціальний дозвіл на користування надрами та гірничий відвід або уклав угоду про розподіл продукції, має виключне право здійснювати в його межах користування надрами відповідно до цього спеціального дозволу та угоди про розподіл продукції.

Відповідно до пунктів 9, 10, 12 пункту 4 Положення про Державну службу геології та надр України, що затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174, Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення; здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедура продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі Порядок № 615).

Пунктом 21 Порядку № 615, передбачено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Міндовкілля, Держпраці, МОЗ, Держекоінспекції, органів місцевого самоврядування, ДПС у разі:

1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр;

2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення;

3) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища;

4) наявності підстав, передбачених Законом України Про санкції;

5) невиконання умов висновків з оцінки впливу на довкілля та/або висновків державної екологічної експертизи;

6) відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля та/або висновку державної екологічної експертизи діяльності з видобування корисних копалин.

Згідно з пунктом 22 вказаного Порядку, право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбачених Кодексом України про надра, Законами України Про нафту і газ та Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності.

За змістом частини 1 статті 25 Кодексу України про надра, права користувачів надр охороняються законом і можуть бути обмежені лише у випадках, передбачених законодавством України.

Статтею 26 Кодексу України про надра визначено, що право користування надрами припиняється в разі:

1)якщо відпала потреба в користуванні надрами;

2)закінчення встановленого строку користування надрами;

3)припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано в користування;

4)користування надрами із застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;

5)використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

6)якщо користувач без поважних причин протягом 2 років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу 180 календарних днів не приступив до користування надрами;

7)вилучення у встановленому законодавством порядку наданої в користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, в разі незгоди користувачів - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Отже, право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.

Судом встановлено, що відповідачем не подано щорічної звітності за формами 5-гр, 7-гр за 2020 рік станом на 01.09.2021, відповідачу надано строк на усунення порушення вимог Угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 12.12.2007 (ст. 13 УГОДИ), яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами.

Отже, в Угоді про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин визначено обов`язок надрокористувача щорічно подавати інформацію щодо стану використання програми робіт та надавати відповідні пояснення. В установленому порядку подавати до ДНАП «Геоінформ України» звіти (5-гр.) (п. 13.1 13.2 Угоди).

Таким чином, суд висновує про наявність обґрунтованих доказів на підтвердження факту порушення відповідачем вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами, що відповідно до статті 26 Кодексу України про надра є підставою для припинення права користування надрами.

Відтак, позовна вимога про анулювання спеціального дозволу на користування надрами є такою, що підлягає до задоволення.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з частиною 2 статті 77 КАС України в справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За таких обставин, суд, за правилами встановленими статтею 90 КАС України, перевіривши наявні у справі докази, вважає заявлені позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають до задоволення.

У відповідності до вимог ст. 139 КАС України, судові витрати, зі сплати судового збору не підлягають відшкодуванню.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 72, 76, 90, 241-246, 255, 295 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов Державної служби геології та надр України (ідентифікаційний код 37536031) до Товариства з обмеженою відповідальністю Сернік і Ко (ідентифікаційний код 25208960) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами - задовольнити повністю.

Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2006 №4175, виданого Товариству з обмеженою відповідальністю Сернік і Ко.

Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання рішення.

Суддя Петро ПАЛАМАР

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.04.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу103975644
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —580/9609/21

Рішення від 14.04.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

Ухвала від 13.03.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

Ухвала від 17.02.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Олексій РІДЗЕЛЬ

Ухвала від 24.01.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Олексій РІДЗЕЛЬ

Ухвала від 22.11.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Олексій РІДЗЕЛЬ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні