ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
02 березня 2022 року м. Дніпросправа № 396/620/21 (2-а/396/16/21)
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Білак С.В. (доповідач), суддів: Олефіренко Н.А., Шальєвої В.А., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області на рішення Новоукраїнського районного суду Кіровоградської області від 16.09.2021 року у справі №396/620/21 (суддя у 1 інстанції Русіна А.А.) за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: старший державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, начальник відділу контролю за використанням та охороною земель у Новомиргородському, Маловисківському, Новоукраїнському районах Константінова Анна Василівна про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: старший державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, начальник відділу контролю за використанням та охороною земель у Новомиргородському, Маловисківському, Новоукраїнському районах Константінова Анна Василівна, в якому просила скасувати постанову за №160-ДК/0064По/08/01-21 від 07.05.2021 року.
Рішенням Новоукраїнського районного суду Кіровоградської області від 16.09.2021 року адміністративний позов. Скасовано постанову №160-ДК/0064По/08/01/-21 від 07.05.2021 року, винесену старшим державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, начальником відділу контролю за використанням та охороною земель у Новомиргородському, Маловисківському, Новоукраїнському районах Константіновою Анною Василівною, якою керівника ТОВ «Воронівськ» ОСОБА_1 визнано виною у вчинені адміністративного правопорушення за ст. 53-1 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 340 грн. та закрито справу про адміністративне правопорушення за ст. 53-1 КУпАП відносно ОСОБА_1 .
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на те, що під час перевірки на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 26.02.2021 року №160-ДК було здійснено виїзд, обстежено земельну ділянку площею 1,40 га та встановлено, що ця земельна ділянка відноситься до земель сільськогосподарського призначення, комунальної власності (проектно-польова дорога) розташована біля земельних ділянок з кадастровим номером 3524086400:02:001:0157 та 35240864400:02:000:0418 за межами населеного пункту с. Воронівка на території Новоукраїнської міської ради (ОТГ) Новоукраїснького району Кіровоградської області та самовільно занята «Воронівське» в особі керівника Довбиш І.В. Вказані порушення були зафіксовані в акті перевірки, та в подальшому складено протокол про адміністративне правопорушення та на підставі останнього спірну постанову.
Справа судом розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено судом апеляційної інстанції, що відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 26.02.2021 року №160-ДК старшому державному інспектору у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель начальнику відділу контролю за використанням та охороною земель у Новомиргородському, Маловисківському, Новоукраїнському районах Константіновій Анні Василівні доручено здійснити державний нагляд за дотриманням вимог земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки земельних ділянок площею 1,40 га (розташована біля земельних ділянок з кадастровими номерами 35240866400:02:001:0157, 3524086400:02:000:0418), на території Новоукраїнської міської ради (ОТГ) Новоукраїнського району Кіровоградської області.
Державним інспектором за участю начальника відділу земельних відносин виконавчого комітету Новоукраїнської міської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області Гросул Ольги Валентинівни здійснено обстеження земельної ділянки, визначено загальну площу ділянки (1,40 га) та складено акт обстеження даної земельної ділянки №160-ДК/155АО/10/01/-21 від 10.03.2021р. та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки №160-ДК/133/АП/09/01/-21 від 10.03.2021р., відповідно до яких земельна ділянка площею 1,40 га знаходиться біля земельних ділянок з кадастровим номером 35240866400:02:001:0157, 3524086400:02:000:0418), на території Новоукраїнської міської ради (ОТГ) Новоукраїнського району Кіровоградської області. Форма власності комунальна. Категорія земель - землі сільськогосподарського призначення. Земельна ділянка знаходиться в обробленому стані та засіяна озимою сільськогосподарською культурою одним масивом із суміжними земельними ділянками по всьому полю та використовується самовільно без правовстановлюючих документів ТОВ Воронівське в особі керівника Довбиш І.В.
15.04.2021 року керівнику ТОВ «Воронівське» ОСОБА_1 було направлено повідомлення про виклик для надання пояснень з питань, пов`язаних з використанням вищевказаної земельної ділянки без правовстановлюючих документів.
07.05.2021 Державним інспектором було складено протокол про адміністративне правопорушення №160-/ДК/0065П/07/01/-21 на керівника ТОВ «Воронівське» Довбиш Інну Володимирівну, відповідно до якого 10.03.2021 року встановлено факт сомовільного зайняття ТОВ «Воронівськ» в особі керівника ОСОБА_1 земельної ділянки площею 1,4 га із земель сільськогосподарського призначення, комунальної власності, розташованої біля земельних ділянок з кадастровим номерами 35240866400:02:001:0157, 3524086400:02:000:0418), яка розташована за межами населеного пункту с.Воронівка на території Новоукраїнської міської ради (ОТГ) Новоукраїнського району Кіровоградської області, на момент перевірки, земельна ділянка знаходиться в обробленому стані та засіяна озимою сільськогосподарською культурою одним масивом із суміжними земельними ділянками, що підтверджується довідкою виконавчого комітету Новоукраїнської міської ради Новоукраїнського району Кіровоградсбкої області №546/02/28, чим позивач порушив вимоги ст.ст. 125, 126 Земельного Кодексу України, ст.1 ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель та вчинив правопорушення, передбачене ст. 53-1 КУпАП та п.б ч.1 ст.211 Земельного кодексу України.
За наслідками складеного протоколу, 07.05.2021 року старшим державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, начальником відділу контролю за використанням та охороною земель у Новомиргородському, Маловисківському, Новоукраїському районах Константіновою А.В. винесено постанову про накладення адміністративного стягнення № 160-ДК/0064По/08/01/-21, якою позивача визнано винною у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 53-1 КУпАП та накладено на неї адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 340 гривень.
При винесені постанови, на підставі Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття грунтового покриву без спеціального дозволу, інспектором було визначено розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, яка склала 5003,60 грн.
Постанова вручена особисто 07.05.2021 року позивачу.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів виходить з наступного.
Згідно ч. 2 ст. 188 Земельного кодексу України порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом, яким є Закон України "Про державний контроль за використанням та охороною земель".
Відповідно до ст. 2 Закону України №963-IV "Про державний контроль за використанням та охороною земель" одним з основних завдань державного контролю за використанням та охороною земель є забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України.
Положеннями ст. 9 зазначеного Закону визначено, що Державний контроль за використанням та охороною земель, дотримання вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюється, зокрема, шляхом проведення перевірок.
Відповідно до ст.244 КУпАП центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, розглядає справи про адміністративні правопорушення, пов`язані з порушенням законодавства у сфері використання та охорони земель і порядку та умов ведення насінництва та розсадництва, правил технічної експлуатації самохідних сільськогосподарських машин і правил техніки безпеки під час їх експлуатації (статті 52 - 53-4, 54-56, 104-1, 108 та 188-5).
Від імені зазначеного органу розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право, у тому числі, старші державні інспектори сільського господарства, державні інспектори сільського господарства - штраф на громадян до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Згідно ст.10 Закону України Про державний контроль за використанням і охороною земель державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, у тому числі, складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.
Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого Постановою КМУ №15 від 14.01.2015 (далі-Положення) передбачено, що Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Згідно з п.5-1 Положення головні та провідні спеціалісти, які безпосередньо здійснюють державний нагляд (контроль), є одночасно державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель.
Посадові особи Держгеокадастру та його територіальних органів, які є державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, в межах своїх повноважень мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; у разі неможливості встановлення особи порушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення; отримувати в установленому законодавством порядку від центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності документи, матеріали та іншу інформацію, необхідну для виконання покладених на Держгеокадастр завдань; проводити лабораторний аналіз стану забруднення земель, у тому числі радіоактивного, в зонах безпосереднього впливу викидів і скидів підприємствами забруднюючих речовин, а також у разі виникнення аварій та надзвичайних ситуацій; звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно зайнятих чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився; викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для отримання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства; передавати до органів прокуратури, органів дізнання та досудового слідства акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки злочину; проводити у випадках, установлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства.
Згідно з вимог статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
На підставі п. "б" частини 1 ст. 211 Земельного кодексу України за самовільне зайняття земельних ділянок громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства.
Статтею 53-1 Кодексу України про адміністративне правопорушення встановлена відповідальність за самовільне зайняття земельної ділянки у вигляді накладення штрафу на громадян від десяти до п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двадцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідно до абзацу 16 статті 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Так, необхідною умовою для притягнення особи до адміністративної відповідальності є встановлення самовільного зайняття земельної ділянки шляхом встановлення відповідної особи та дій, вчинених нею на земельній ділянці.
Відповідно до ст. 278 КУпАП орган (посадова особа) при підготовці до розгляду справи про адміністративне правопорушення вирішує, зокрема, чи правильно складено протокол та інші матеріали справи про адміністративне правопорушення; чи сповіщено осіб, які беруть участь у розгляді справи, про час і місце її розгляду; чи витребувано необхідні додаткові матеріали.
Згідно із ст. 280 КУпАП орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Так, єдиним доказом, що саме ТОВ «Воронівське» самовільно використовує земельні ділянки загальною площею приблизно 1,40 га, що біля земельних ділянок з кадастровими номерами 35240866400:02:001:0157, 3524086400:02:000:0418 є лист виконавчого комітету Новоукраїнської міської ради від 15.03.2021 року за №546/02-28, відповідно до якого вказано, що земельна ділянка орієнтованою площею 1,40 га, розташована між земельними ділянками приватної власності - площею 7,0318 га, 3524086400:02:000:0418, гр. ОСОБА_1 , що передана в оренду ТОВ «Воронівське» та площею 6,9991 га з кадастровим номером 35240866400:02:001:0157, гр. ОСОБА_1 , що передана в оренду ФГ Землероб , за поясненнями свідків поле обробляється одним підприємством - ТОВ «Воронівське» та має озими посіви сільськогосподарської культури спільним масивом по всьому полі.
Водночас, суд першої інстанції вірно зазначив, що ані під час складання 10.03.2021 року акту обстеження земельної ділянки: №160-ДК/155/АО/10/01/-21, ані під час винесення 07.05.2021 року протоколу про адміністративне правопорушення №160-ДК/0065П/07/01/-21, ані під час винесення оскаржуваної постанови державним інспектором Константіновою А.В. не було встановлено наявність у ОСОБА_1 спеціальної техніки для здійснення сільськогосподарських робіт, та/або документів, які підтверджують здійснення таких робіт третіми особами на замовлення ОСОБА_1 . Також в матеріалах справи відсутнє визнання правопорушення самою ОСОБА_1 та не зафіксовано присутність її на земельній ділянці, жодні свідки вказане не підтвердили. Також відсутні документи, що саме позивач є керівником ТОВ «Воронівське». Крім того, згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 35240866400:02:001:0157, належить позивачу, та передана в оренду ФГ «Землероб», тобто матеріали справи не містять доказів, що дана земельна ділянка якимось чином стосується позивача чи передана їй в оренду.
Також з акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом земельної ділянки на план схемі земельної ділянки схематично зображено її місцезнаходження без окреслення конкретних меж та сусідніх ділянок, для точного встановлення її місцезнаходження. Долучене до матеріалів справи викопіювання з публічної кадастрової карти не дає можливості встановити точне місцезнаходження ділянки з приводу, визначення її площі, а також встановити приналежність спірної земельної ділянки до будь-якого виду земель (лісові насадження, сільськогосподарське призначення, тощо), оскільки не зазначено точних координат, меж та сусідніх ділянок, що унеможливлює точне визначення предмету адміністративного правопорушення з приводу якого позивача притягнуто до адміністративної відповідальності. Жодних відомостей щодо наявності суміжної ділянки із землями комунальної власності матеріали справи не містять.
На підставі ч.1 ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
З огляду на вищенаведене, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що відповідачем не підтверджено належними доказами вини позивача, а тому спірна постанова підлягає скасуванню, а справа про адміністративне правопорушення за ст. 53-1 КУпАП відносно ОСОБА_1 закриттю.
З урахуванням викладеного суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції повно з`ясовані обставин, що мають значення для справи, висновки, викладені у рішенні суду першої інстанції, відповідають обставинам справи, судом першої інстанції правильно застосовано норми матеріального права та норми процесуального права, а тому відсутні підстави для скасування рішення суду першої інстанції.
Відповідно до ч.4 ст.243 КАС України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області на рішення Новоукраїнського районного суду Кіровоградської області від 16.09.2021 року у справі №396/620/21 - залишити без задоволення.
Рішення Новоукраїнського районного суду Кіровоградської області від 16.09.2021 року у справі №396/620/21 - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та відповідно до ст.328 КАС України касаційному оскарженню не підлягає.
Головуючий - суддяС.В. Білак
суддяН.А. Олефіренко
суддяВ.А. Шальєва
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.03.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 103975885 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Білак С.В.
Адміністративне
Новоукраїнський районний суд Кіровоградської області
Русіна А. А.
Адміністративне
Новоукраїнський районний суд Кіровоградської області
Русіна А. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні