Постанова
від 01.03.2022 по справі 340/5557/21
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

02 березня 2022 року м. Дніпросправа № 340/5557/21

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Білак С.В. (доповідач), суддів: Олефіренко Н.А., Шальєвої В.А., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за апеляційною скаргою Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 08.11.2021 року в адміністративній справі №340/5557/21 (суддя у 1 інстанції Жук Р.В.) за позовом ОСОБА_1 до Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язати вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, в якому просив:

- визнати протиправними та скасувати винесене Кетрисанівською сільською радою) рішення №1824 від 03 серпня 2021 року Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (шляхом безоплатної передачі) для ведення особистого селянського господарства позивача;

- зобов`язати Кетрисанівську сільську раду прийняти рішення, яким затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 3520883600:02:000:0089) у власність (шляхом безоплатної передачі) для ведення особистого селянського господарства позивача загальною площею 1,0585 га.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 08.11.2021 року позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення восьмої сесії восьмого скликання Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області №1824 від 03 серпня 2021 року Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (шляхом безоплатної передачі) для ведення особистого селянського господарства позивача. Зобов`язано Кетрисанівську сільську раду Кропивницького району Кіровоградської області, не пізніше 14 днів з дня набрання законної сили рішення суду, повторно розглянути заяву позивача про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 1,0585 га, за рахунок земель комунальної власності сільськогосподарського призначення що перебувають у запасі Апрелівської сільської ради, за адресою: Кіровоградська область, Бобринецький район, Апрелівська сільська рада, за кадастровим номером: 3520883600:02:000:0089, з урахуванням висновків, викладених у судовому рішенні. У задоволенні решти вимог відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на те, що бажана позивачем земельна ділянка за кадастровим номером: 3520883600:02:000:0089 має цільове призначення 18.00 землі загального користування (землі будь-якої категорії, які використовуються яка майдани, вулиці, проїзди, шляхи, громадські пасовища, сіножаті, набережні, пляжі, парки, зелені зони, сквери, бульвари, водні об`єкти загального користування, а також інші землі, якщо рішенням відповідного органу державної влади чи місцевого самоврядування їх віднесено до земель загального користування. Наведене вище унеможливлює надання позивачу вказаної земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства. Також на момент прийняття спірного рішення, відповідач не набув право власності на вказану земельну ділянку, оскільки остання належала до комунальної власності.

Справа судом розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено судом апеляційної інстанції, що на підставі заяви позивача від 24.09.2020 року Апрелівською сільською радою прийнято 09.10.2020 року рішення №445, яким надано ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки в межах норм безоплатної передачі орієнтовною площею 2,000 га, (пасовища) за рахунок земель комунальної власності сільськогосподарського призначення що перебувають у запасі Апрелівської сільської ради, за адресою: Кіровоградська область, Бобринецький район, Апрелівська сільська рада.

На підставі вказаного рішення позивачем замовлено, а ТОВ «Тектоареал» виготовлено проект землеустрою.

Згідно з розпорядження КМУ від 12.06.2020р. №716-р "Про добровільне об`єднання територіальних громад" повноваження щодо розпорядження земельною ділянкою стосовно якої розроблено проект землеустрою, перейшли до Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області.

Позивачем з метою затвердження проекту землеустрою та передачі земельної ділянки у власність звернувся до відповідача, проте рішенням восьмої сесії восьмого скликання від 03 серпня 2021 року №1824 "Про відмову у затверджені проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (шляхом безоплатної передачі) для ведення особистого селянського господарства позивачу відмовлено у затвердженні проекту землеустрою, оскільки Кетрисанівська сільська рада Кропивницького району не набула права власності на цю земельну ділянку.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів виходить з наступного.

Пунктом б частини 1 статті 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

За правилами ч.6 ст.118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

Відповідно до ч.7 ст.118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Згідно ч.9 ст.118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Отже, для отримання у власність бажаної земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку громадянам необхідно насамперед звернутись з заявою до відповідних органів для отримання дозволу цих органів на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

При цьому отримання такого дозволу не означає обов`язкове позитивне вирішення питання про надання певної земельної ділянки у власність, оскільки право на земельну ділянку у громадян виникає на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання її у власність, а не на підставі рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

За своєю суттю рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не є рішенням уповноваженого органу про надання права власності на відповідну земельну ділянку, а лише надає можливість розробки технічної документації на цю земельну ділянку як необхідної умови для вирішення питання щодо передачі земельної ділянки у власність зацікавленій особі.

У наданні такого дозволу громадянину може бути відмовлено виключно з підстав, зазначених у ч.7 ст.118 ЗК України, а саме: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

У спірному випадку, відмовляючи у наданні позивачеві дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, відповідач послався на те, що бажана земельна ділянка відноситься до земель комунальної власності, а тому відповідно до ст. 122 ЗК України, відповідач не є розпорядником вказаної земельної ділянки.

Суд апеляційної інстанції вважає, що наведені відповідачем обставини не підпадають під визначені ч.7 ст.118 ЗК України підстави для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.

Разом з цим, відповідно до ч.4 ст.122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою вказаної статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Водночас, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (частина 1 статті 122 ЗК України).

Згідно з частиною 1 статті 83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.

Пунктом а частини 5 статті 83 ЗК України передбачено, що територіальні громади набувають землю у комунальну власність у разі передачі їм земель державної власності.

27.05.2021 року набув чинності Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин, яким розділом Х Перехідні положення Земельного кодексу України доповнено п. 24, відповідно до якого визначено, що з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад.

Тобто, з дня набуття чинності вищезазначеним Законом змінилась форма власності з державної на комунальну щодо земель, які розташовані за межами населених пунктів. Також, п. 24 визначено, що такі землі є комунальною власністю саме територіальних громад.

При цьому, відповідно до частини 1 статті 117 ЗК України передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.

На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.

Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.

Таким чином, право комунальної власності виникає після державної реєстрації такого права відповідно до рішення органу виконавчої влади в сукупності з актом приймання-передачі земельної ділянки.

З матеріалів справи вбачається, що на виконання розпорядження КМУ від 12.06.2020р. №716-р відповідачем прийнято рішення №4 від 10.11.2020 року Про реорганізацію сільських рад Бобринецького району шляхом приєднання до Кетрисанівської сільської ради .

Пунктом 1 розділу 1 вказаного рішення визначено, що Апрелівську сільську раду (ЄДРПОУ 04365454), місцезнаходження: с.Апрелівка, Бобринецький район, Кіровоградська область, шляхом приєднання до Кетрисанівської сільської ради (ЄДРПОУ 04365508), місцезнаходження: с.Кетрисанівська, Бобринецький район, Кіровоградська область, 27247.

Разом з тим, розділом 2 рішення встановлено, що Кетрисанівська сільська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків крім інших, Апрелівської сільської ради.

Отже, в результаті реорганізації Апрелівської сільської ради, як юридичної особи суб`єктивні права та обов`язки, котрі належали їй, стали правами та обов`язками Кетрисанівської сільської ради, котра продовжила свою діяльність.

З огляду на наведене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що підстави відмови затвердження проекту зазначені у оскаржуваному рішенні є надуманими та незаконними.

Посилання скаржника на те, що бажана позивачем земельна ділянка за кадастровим номером: 3520883600:02:000:0089 має цільове призначення 18.00 землі загального користування (землі будь-якої категорії, які використовуються яка майдани, вулиці, проїзди, шляхи, громадські пасовища, сіножаті, набережні, пляжі, парки, зелені зони, сквери, бульвари, водні об`єкти загального користування, а також інші землі, якщо рішенням відповідного органу державної влади чи місцевого самоврядування їх віднесено до земель загального користування, колегією суддів не приймаються, оскільки такі підстави не були зазначені в спірному рішенні, а тому відповідач як суб`єкт владних повноважень не може обґрунтовувати правомірність свого рішення з тих підстав, які не зазначені в останньому.

З урахуванням викладеного суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції повно з`ясовані обставин, що мають значення для справи, висновки, викладені у рішенні суду першої інстанції, відповідають обставинам справи, судом першої інстанції правильно застосовано норми матеріального права та норми процесуального права, а тому відсутні підстави для скасування рішення суду першої інстанції.

Відповідно до ч.4 ст.243 КАС України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 08.11.2021 року в адміністративній справі №340/5557/21- залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 08.11.2021 року в адміністративній справі №340/5557/21 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий - суддяС.В. Білак

суддяН.А. Олефіренко

суддяВ.А. Шальєва

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.03.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу103975904
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —340/5557/21

Постанова від 01.03.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 25.01.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 25.01.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Рішення від 08.11.2021

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

Ухвала від 07.09.2021

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні