Рішення
від 14.04.2022 по справі 140/614/22
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 квітня 2022 року ЛуцькСправа № 140/614/22

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Лозовського О.А.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Спецкомунтех» до Волинської митниці Державної митної служби України про визнання протиправним та скасування рішення про визначення коду товару та картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Спецкомунтех» (далі - ТзОВ «Спецкомунтех», позивач) звернулося з позовом до Волинської митниці (далі відповідач), та з урахуванням нової редакції позовної заяви від 07.02.2022, просить визнати протиправними та скасувати рішень про визначення коду товару від 12.11.2021 №КТ-UA205000-0045-2021, від 28.08.2021 №КТUA205000-0027-2021, від 28.08.2021 №КТ- UA205000-0028-2021, картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205140/2021/002707, №UA205140/2021/01268, №UA205140/2021/01277.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач придбав колісні транспортні засоби спеціального призначення сміттєвози, марки Volvo, модель FЕ, Renault Premium та Mersedes Benz Axor 2529, призначені виключно для механічного завантаження, перевезення та розвантаження твердих побутових відходів, які було ввезено на митну територію України. Однак, під час здійснення контролю правильності класифікації товарів, відповідач самостійно класифікував задекларовані товари тa надіслав декларанту оскаржувані рішення про визначення коду товарів, які митний орган класифікував за кодом 8704229900, як моторні транспортні засоби для перевезення вантажів та видав картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення. Позивач дані рішення вважає протиправними і такими, що підлягають скасуванню, оскільки вони не відповідають положенням Митного кодексу України, Закону України «Про митний тариф України», Поясненням до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності щодо правил класифікації товарів. На думку позивача, придбані TзOB «Спецкомунтех» транспортні засоби із вмонтованим сміттєвим пресом є транспортними засобами спеціального призначення, які призначені виключно для механічного завантаження, перевезення та розвантаження твердих побутових відходів, що відповідає записам у їх реєстраційних документах. Спеціальні робочі функції даного транспортного засобу - механічне завантаження, перевезення та розвантаження твердих побутових відходів відповідають вимогам інших нормативно-правових актів, які регламентують правовідносини у сфері поводження з відходами і є спеціальними нормативно-правовими актами.

Позивач вказує, що здійснивши самостійну класифікацію задекларованого позивачем транспортного засобу спеціального призначення, відповідач відступив від положень Основних правил інтерпретації УКТЗЕД, Пояснень до Основних правил інтерпретації УКТЗЕД і вдався до маніпуляцій з технічною інформацією.

Звертає увагу, що згідно висновків автотоварознавчої експертизи від 28.04.2020 автомобіль VOLVO із встановленим обладнанням: сміттєвий прес NORBA RL200 (який є максимально подібним з автомобілем в даній справі) належить до колісних транспортних засобів спеціального призначення, а характеристики транспортного засобу відповідають товарному коду 8705908090 УКТЗЕД.

Позивач вважає рішення митного органу про визначення коду товару та картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення протиправними і такими, що підлягають скасуванню, оскільки вони не відповідають положенням Митного кодексу України, Закону України «Про Митний тариф України», Поясненням до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності щодо правил класифікації товарів.

З наведених підстав просить адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 14.02.2022 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, її розгляд визначено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі КАС України).

Волинська митниця у відзиві на позовну заяву від 12.04.2022 вказує, що жодним чином не порушувала та не порушує права та законні інтереси позивача, тому, просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог ТзОВ «Спецкомунтех» до Волинської митниці.

Свої заперечення обгрунтову тим, що підрозділом митного поста «Луцьк» Волинської митниці прийнято до оформлення митні декларації та заявлено до митного оформлення товар, ввезений ТзОВ «Спецкомунтех», а саме:

- 18.08.2021 UA205140/2021/03311 - колісний транспортний засіб спеціального призначення б/в марка: RENAULT PREMIUM, календарний рік виготовлення 2010, модельний рік виготовлення 2010, № кузова (шассі) НОМЕР_1 , тип двигуна - дизельний, робочий об`єм двигуна 7143 см3, потужність двигуна 195 кВт, категорія-колісна формула 4х2, маса в разі максимального завантаження 19000 кг, тип т/з: колісний транспортний засіб спеціального призначення, призначений виключно для механічного завантаження, перевезення та розвантаження побутових відходів. На автомобіль встановлено пресувальний пристрій Semat та підйомний механізм Semat. Виробник «RENAULT» FR, торговельна марка: RENAULT»;

- 19.08.2021 №UA205140/2021/03364 - колісний транспортний засіб спеціального призначення б/в марки MERCEDES-BENZ AXOR-R 2529, календарний рік виготовлення 2009, модельний рік виготовлення 2009, № кузова: НОМЕР_2 , тип двигуна дизельний, робочий об`єм двигуна 6374 см3, потужність двигуна - 210 кВт, категорія колісна формула 6х2, маса в разі максимального завантаження - 26000 кг, тип т/з колісний транспортний засіб спеціального призначення, призначений виключно для механічного завантаження, перевезення та розвантаження твердих побутових відходів. На автомобіль встановлено пресувальний пристрій Zoeller та підйомний механізм Zoeller. Виробник «Daimler AG», DE. Tорговельна марка «MERCEDES-BENZ».

- 10.11.2021 UA205140/2021/087946 - колісний транспортний засіб спеціального призначення б/в, марки VOLVO FE 4226A2, календарний рік виготовлення 2011, модельний рік виготовлення 2011, № кузов (шассі) НОМЕР_3 , тип двигуна дизельний, робочий об`єм 7146 см3, потужність 195 кВт, номер двигуна невизначений, колісна формула 6х2, загальна кількість місць, включаючи водія 2, категорія ТЗ за документами виробника N3, маса в разі максимального завантаження - 19000 кг, тип т/з колісний транспортний засіб спеціального призначення, призначений виключно для механічного завантаження, перевезення та розвантаження побутових відходів. На автомобіль встановлено пресувальний пристрій Semat та підйомний механізм Semat. Виробник: «VOLVO CAR CORPORATION», SE. Tорговельна марка «VOLVO».

До митного оформлення вказаний товар заявлено за кодом 8705908090 як колісний транспортний засіб спеціального призначення.

Виходячи з опису графи 31 митних декларацій, поданих до митного оформлення документів та інформацією про технічні характеристики транспортних засобів, наданих імпортером товару ТзОВ «Спецкомунтех», автомобілі марка RENAULT PREMIUM, № кузова (шасі) НОМЕР_1 ; марки MERCEDES-BENZ AXOR-R 2529, №кузова (шасі) НОМЕР_2 ; марки VOLVO FE260, № кузов (шассі) НОМЕР_3 призначені виключно для механічного завантаження, перевезення та розвантаження твердих побутових відходів, проте митницею встановлено, що вказані транспортні засоби не можуть бути класифіковані за вказаним кодом, оскільки їм притаманні характеристики моторного транспортного засобу для перевезення вантажів: сміттєвіз, про що винесено відповідні класифікаційні рішення про визначення коду товару від 28.08.2021 №КТUA205000-0027-2021, від 28.08.2021 №КТ- UA205000-0028-2021, від 12.11.2021 №КТ-UA205000-0045-2021, якими транспортні засоби класифіковано за кодом 8704 22 99 00 згідно з УКТЗЕД (ставка мита 10%, ставка акцизного податку 1,3 євро за 1 см 3); за кодом 8704 23 99 00 згідно з УКТЗЕД (ставка мита 10%, ставка акцизного податку 1,65 євро за 1 см 3); за кодом 8704 22 99 00 згідно з УКТЗЕД (ставка мита 10%, ставка акцизного податку 1,3 євро за 1 см 3).

Відповідач звертає увагу, що класифікація товарів для цілей митного оформлення здійснюється згідно вимог УКТЗЕД версії 2017 року, що є товарною номенклатурою митного тарифу України і затверджена Законом України «Про Митний тариф України» від 04.06.2020 №674-IX.

З метою забезпечення єдиного тлумачення і застосування УКТЗЕД в Україні запроваджено Пояснення до УКТЗЕД, побудовані на основі Пояснень до Гармонізованої системи опису та кодування товарів версії 2017 року і Пояснень до Комбінованої номенклатури Європейського Союзу, затверджені наказом Держмитслужби України від 14.07.2020 №256 «Про затвердження Пояснень до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності».

Відповідно до Правила 1 Основних правил інтерпретації УКТЗЕД, назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування УКТЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів в УКТЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого, відповідно до таких правил.

Правилом 6 Основних правил інтерпретації УКТЗЕД встановлено, що для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень (mutatis mutandis), положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.

Товарна позиція 8705 має назву «Моторні транспортні засоби спеціального призначення, крім призначених головним чином для перевезення людей або вантажів (наприклад, автомобілі вантажні для аварійного ремонту, автокрани, автомобілі пожежні, автобетономішалки, автомобілі прибиральні для доріг, автомобілі поливомийні, автомобілі-майстерні, радіологічні автомобілі)». Транспортні засоби спеціального призначення, які призначені головним чином для перевезення людей або вантажів, не включаються до товарної позиції 8705 УКТЗЕД.

Згідно Пояснень до товарної позиції 8705, до цієї товарної позиції включається ряд видів транспортних засобів, спеціально сконструйованих або пристосованих для розміщення різних пристроїв, які надають їм можливості виконувати визначені нетранспортні функції; тобто основною метою транспортного засобу цієї товарної позиції не є перевезення людей або вантажів.

В Поясненнях до товарної позиції 8705 УКТЗЕД наведено перелік транспортних засобів спеціального призначення, які виконують нетранспортні функції. Зокрема, до товарної позиції 8705 УКТЗЕД включаються вантажні автомобілі, застосовувані для очищення вулиць, стічних канав, аеродромних злітно-посадочних смуг і т. п. (наприклад, автомобілі для прибирання доріг (підмітальні машини), автомобілі- розкидувачі, комбіновані підмітально-мийні машини та асенізаційні машини).

Товарна позиція 8704 має назву «Моторні транспортні засоби для перевезення вантажів». Згідно Пояснень до товарної позиції 8704, до неї включаються, серед іншого, машини для вивезення сміття, незалежно від того, обладнані вони навантажувальними, трамбувальними, демпфірувальними та іншими пристроями чи ні.

Згідно опису графи 31 вищевказаних митних декларацій, колісні транспортні засоби спеціального призначення марки RENAULT, модель PREMIUM, №кузова (шасі) НОМЕР_1 ; марки MERCEDES-BENZ, модель AXOR-R 2529, №кузова (шасі) НОМЕР_2 ; марки VOLVO, модель FE260, № кузов (шассі) НОМЕР_3 , призначені виключно для механічного завантаження, перевезення та розвантаження твердих побутових відходів. На автомобілях встановлено пресувальні пристрої та підйомні механізми.

Виходячи з опису графи 31 митних декларацій, наданих до митного оформлення документів, вищезазначені транспортні засоби є вантажними сміттєвозами, які виконують лише транспортні функції, тобто завантажують, перевозять та розвантажують побутові відходи. Сміттєвий прес застосовується в якості трамбувального пристрою. При цьому, на вказаних транспортних засобах відсутні будь-які пристосування (наприклад, щітки, пристосування для миття тощо) для виконання інших функцій, що дало б змогу класифікувати його в товарній позиції 8705 УКТЗЕД.

Враховуючи технічні характеристики, вищевказані автомобілі, які є транспортними засобами спеціального призначення, класифікується в товарній позиції 8704 УКТЗЕД, оскільки не виконують нетранспортні функції з прибирання доріг та призначений виключно для перевезення вантажів-побутового сміття.

Також відповідач вважає безпідставним посилання ТзОВ «Спецкомунтех» на висновок судової авто товарознавчої експертизи від 28.04.2020 №344, складеної судовим експертом Стасюком О.В., оскільки за її результатами судовим експертом Стасюком О.В. встановлено технічні характеристики транспортного засобу, зокрема підтверджено той факт, що автомобіль призначений виключно для механічного завантаження, перевезення та розвантаження твердих побутових відходів, не має пристроїв, що надають йому можливості виконувати визначені нетранспортні функції, що в котрий раз підтверджує правомірність прийнятих митницею класифікаційних рішень. Крім того, судовим експертом не взято до уваги назви товарних позицій 8705 та 8704 УКТЗЕД, пояснення до товарної позиції 8704 УКТЗЕД, а також не застосовано Правило 1 Основних правил інтерпретації УКТЗЕД, відповідно до якого для юридичних цілей класифікація товарів в УКТЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого, відповідно до таких правил.

В зв`язку з неможливістю завершення митного оформлення протягом 4 годин, через прийняття вищевказаних рішень про визначення коду товару, Волинською митницею були винесені картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205140/2021/002707, №UA205140/2021/01268, №UA205140/2021/01277.

З врахуванням вищевикладеного представник відповідача просить відмовити в задоволенні позовних вимог повністю. Також заперечує проти стягнення витрат на правову допомогу у зв`язку її їх необгрунтованістю.

Інших заяв по суті справи, передбачених КАС України до суду не надходило.

Дослідивши письмові докази, письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення, з наступних мотивів та підстав.

Судом встановлено, що ТзОВ «Спецкомутех» 30.01.2018 зареєстроване як юридична особа в Єдиному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Основним видом діяльності товариства являється по КВЕД 45.11 - Торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами.

27.09.2021 між ТзОВ «Спецкомунтех» (Покупець) та фірмою Agora Store SAS (Франція) - (Продавець) було укладено договір купівлі-продажу №30/1-2021, згідно з яким Продавець продає, а Покупець купує товар 1 автомобіль вантажний сміттєвоз VOLVO FE, ідентифікаційний номер НОМЕР_3 , б/у, 2011 року виготовлення. Загальна вартість договору складає 13 860 євро.

На виконання умов вказаного зовнішньоекономічного договору, згідно рахунку- фактури від 24.09.2021 №2210933825 ТзОВ «Спецкомунтех» було отримано товар - колісний транспортний засіб спеціального призначення - сміттєвоз марки VOLVO FE, за ціною 13860 євро.

З метою проведення митного оформлення даного транспортного засобу уповноваженою особою товариства до Волинської митниці було подано митну декларацію типу ІМ40ДЕ №UA205140/2021/087946 від 10.11.2021, в якій заявлено товар №1 - «Колісний транспортний засіб спеціального призначення б/в: марка VOLVO, модель: FE 4226А2, календарний рік виготовлення: 2011, модельний рік виготовлення: 2011, № кузова (шасі) НОМЕР_3 , тип двигуна: дизельний, робочий об`єм: 7146 CM3, потужність: 195 кВт.

В графі 31 митної декларації вказано характеристики товару: колісна формула: 6x2, загальна кількість місць, включаючи водія: 2, категорія ТЗ та документи виробника: N3, маса в разі максимального завантаження 19000 кг, тип ТЗ: колісний транспортний засіб спеціального призначення, призначений виключно для механічного завантаження, перевезення та розвантаження побутових відходів. На автомобіль встановлено пресувальний пристрій Semat та підйомний механізм Semat. Виробник: VOLVO CAR CORPORATION. Торговельна марка: «VOLVO».

Зазначений транспортний засіб позивачем заявлено до митного оформлення згідно з УКТ ЗЕД за кодом 8705908090. що класифікується як «інші моторні транспортні засоби спеціального призначення» (ставка ввізного мита 5%) та нараховано митні платежі в сумі 108 855,75грн., в т. ч. мито за ставкою 5% - 20933,80грн., ПДВ 87 921,95 грн.

Разом із вказаною МД до митного оформлення митному органу надано наступні документи: зовнішньоекономічний договір купівлі-продажу від 27.09.2021 №30/1-2021; рахунок-фактура (інвойс) від 24.09.2021 №2210933825; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу від 18.04.2016 №2016BS41644; платіжний документ, що підтверджує сплату вартості товару покупцем від 29.09.2021 №Р2109298759007; митна декларація країни відправлення від 08.11.2021 №21PL301010E1263162; сертифікат відповідності колісного транспортного засобу від 09.11.2021 №UA.005.118844-21; лист ТзОВ «Спецкомунтех» щодо технічних характеристик задекларованого ТЗ від 10.11.2021 б/н.

Однак, Волинською митницею видано картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205140/2021/002707 та 12.11.2021 прийнято рішення № KT-UA205000-0045-2021 про визначення коду товару за поданою митною декларацією, відповідно до якого вказаний вище транспортних засіб класифіковано за кодом 8704239900 згідно з УКТ ЗЕД, та встановлено наступний опис: «Вантажний автомобіль для вивезення сміття, бувший у використанні: марка VOLVO, модель: FE260, календарний рік виготовлення: 2011, модельний рік виготовлення: 2011, № кузова (шасі) НОМЕР_3 , тип двигуна: дизельний, робочий об`єм: 7146 CM3, потужність: 195 кВт, колісна формула: 4x2, загальна кількість місць, включаючи водія: 2, категорія ТЗ та документи виробника: N3, маса в разі максимального завантаження - 19000кг. Призначений виключно для механічного завантаження, перевезення та розвантаження твердих побутових відходів. Автомобіль обладнаний пересувальним пристроєм Semat та підйомний механізм Semat. Виробник: VOLVO CAR CORPORATION. Торговельна марка: «VOLVO». Транспортний засіб повністю відповідає вимогам пояснень до товарної позиції 8704 УКТЗЕД в частині класифікації товару у митному відношенні, а саме «машини для вивезення сміття, незалежно від того, обладнані вони навантажувальними, трамбувальними, демифірувальними та іншими пристроями чи ні».

На вимогу митного органу, митне оформлення для випуску у вільний обіг товару: транспортний засіб спеціального призначення б/в: марка VOLVO, модель: FE260, календарний рік виготовлення: 2011, модельний рік виготовлення: 2011, № кузова (шасі) НОМЕР_3 , здійснено за кодом УКТ ЗЕД, що визначений оскаржуваним рішенням митного органу 8704229900, за митною декларацією типу ІМ40ДЕ №UA205140/2021/091273 від 15.11.2021.

Крім того, 21.07.2021 між ТзОВ «Спецкомунтех» (Покупець) та фірмою Agora Store SAS (Франція) - (Продавець) було укладено договір купівлі-продажу №22/1-2021, згідно з яким Продавець продає, а Покупець купує товар 1 автомобіль вантажний сміттєвоз Renault Premium, ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , б/у, 2010 року виготовлення. Загальна вартість договору складає 14 744 євро.

На виконання умов даного зовнішньоекономічного договору, згідно рахунку-фактури №2210732509 від 21.07.2021 ТзОВ «Спецкомунтех» було отримано товар - колісний транспортний засіб спеціального призначення - сміттєвоз марки Renault Premium, за ціною 14744 євро.

З метою проведення митного оформлення даного транспортного засобу уповноваженою особою товариства до Волинської митниці Державної митної служби України було подано митну декларацію типу ІМ40ДЕ №UA205140/2021/033011 від 18.08.2021, в якій заявлено товар №1 - «Колісний транспортний засіб спеціального призначення б/в: марка Renault, модель Premium, календарний та модельний рік виготовлення 2010; ідентифікаційний номер кузова НОМЕР_1 , тип двигуна: дизельний, робочий об`єм: 7143см3, потужність: 195 кВт.

В графі 31 митної декларації вказано характеристики товару: категорія N3; колісна формула: 4x2, маса в разі максимального завантаження 19000кг, тип ТЗ: колісний транспортний засіб спеціального призначення, призначений виключно для механічного завантаження, перевезення та розвантаження побутових відходів. На автомобіль встановлено пресувальний пристрій Semat та підйомний механізм Semat. Виробник: Renault. Торговельна марка: Renault.

Зазначений транспортний засіб позивачем заявлено до митного оформлення згідно з УКТ ЗЕД за кодом 8705908090. що класифікується як «інші моторні транспортні засоби спеціального призначення» (ставка ввізного мита 5%) та нараховано митні платежі в сумі 120301,01грн., в т.ч. мито за ставкою 5% - 23134,81грн., ПДВ - 97166,20грн,

Разом із вказаною МД до митного оформлення митному органу надано наступні документи: зовнішньоекономічний договір купівлі-продажу від 21.07.2021 №22/1-2021; рахунок-фактура (інвойс) №2210732509 від 21.07.2021; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу від №2010ВА47603 від 01.03.2021; платіжний документ, що підтверджує сплату вартості товару покупцем від 23.07.2021 №Р2107237855010; митна декларація країни відправлення від 17.08.2021 №21РЕ301010Е0933113; лист ТзОВ «Спецкомунтех» щодо технічних характеристик задекларованого ТЗ від 17.08.2021 б/н.

Однак, Волинською митницею видано картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205140/2021/01268 та 28.08.2021 прийнято рішення № KT-UA205000-0027-2021 про визначення коду товару за поданою митною декларацією, відповідно до якого вказаний вище транспортних засіб класифіковано за кодом 8704239900 згідно з УКТ ЗЕД, та встановлено наступний опис: «Вантажний автомобіль для вивезення сміття, бувший у використанні: марка Renault, модель «Premium», календарний рік виготовлення: календарний та модельний рік виготовлення 2010; ідентифікаційний номер кузова НОМЕР_1 , тип двигуна: дизельний, робочий об`єм: 7143см3, потужність: 195 кВт; категорія ТЗ за документами виробника N3; колісна формула: 4x2, маса в разі максимального завантаження 19000 кг, Призначений виключно для механічного завантаження, перевезення та розвантаження твердих побутових відходів. Автомобіль обладнаний трамбувальним пристроєм «Semat» та підйомним механізмом «Semat». Виробник: «Renault». Франція. Транспортний засіб повністю відповідає вимінам пояснень до товарної позиції 8704 УКТЗРД в частині класифікації товару у митому відношенні, а саме «машини для вивезення сміття, незалежно від того, обладнані вони навантажувальними. трамбувальними, демифірувальними та іншими пристроями чи ні».

На вимогу митного органу, митне оформлення для випуску у вільний обіг товару: транспортний засіб спеціального призначення б/в: марка ««Renault», модель: «Premium», календарний рік виготовлення: 2010. модельний рік виготовлення: 2010. № кузова (шасі) НОМЕР_4 , здійснено ТзОВ «Спецкомунтех» за кодом УКТ ЗЕД, що визначений оскаржуваним рішенням митного органу 8704220900. за митною декларацією типу ІМ40ДЕ №2UA205140/20214/039716 від 28.08.2021.

Також. 28.07.2021 ТзОВ «Спецкомунтех» згідно договору купівлі-продажу №23/1-2021 придбано у фірми WesTAuoTrade Sp.z.o.o автомобіль вантажний спеціального призначення, сміттєвоз; Mersedes Benz Axor 2529. ідентифікаційний номер НОМЕР_5 , б/у, 2009 року виготовлення, сума вартості товаре по договору складає 17200 євро.

На виконання умов вказаного зовнішньоекономічного договору згідно рахунку- фактури №FV0017/07/2021 від 28.07.2021 ТзОВ «Спецкомунтех» було отримано товар: колісний транспортний засіб спеціального призначення сміттєвоз марки Mersedes Веnz, Ахог за ціною 1 7200 євро.

З метою проведення митного оформлення даного транспортного засобу уповноваженою особою товариства до Волинської митниці було подано митну декларацію типу ІМ40ДВ №UA205140/2021/033564 від 19.08.2021. в якій заявлено товар №1 «Колісний транспортний засіб спеціальної, призначення б/в марка Mersedes Веnz марка Ахог 2529. календарний та модельний рік виготовлення 2009; ідентифікаційний номер кузова НОМЕР_2 , тип двигуна дизельний, робочий об`єм 6374 см3, потужність 210 кВт.

В графі 31 митної декларації вказано характеристики товару: колісна формула: 6x2 загальна кількість місць, включаючи водія: 2, категорія №3, маса в разі максимального завантаження 2600 кг, тип ТЗ: колісний транспортний засіб спеціального призначення, призначений виключно для механічного завантаження, перевезення та розвантаження, побутових відходів. На автомобіль встановлено пресувальний пристрій Zoeller та підйомний механізм Zoeller. Виробник: Mersedes Веnz DE. Торговельна марка - Mersedes Веnz.

Вказаний транспортний засіб позивачем заявлено до митного оформлення за кодом 8705908090, що класифікується як «інші моторні транспортні засоби спеціального призначення» (ставка ввізного мита 5%) та нараховано митні платежі в сумі 160495,88 грн, в т. ч. мито за ставкою 5% - 30864,59 грн, ПДВ 129631,29 грн.

Разом із вказаною МД до митного оформлення митному органу надано наступні документи: зовнішньоекономічний договір купівлі-продажу від 28.07.2021 №23/1-2021; рахунок-фактура №FV0017/07/2021 від 28.07.2021; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу від 07.10.2009 № НОМЕР_6 ; платіжний документ, що підтверджує сплату вартості товару покупцем від 30.07.2021 №Р2107307855009: митна декларація країни відправлення від 14.08.2021 №21PL301010У0923116; сертифікат відповідності колісного транспортного засобу від 19.08.2021 №UA.014.034660-21; лист ТзОВ «Спецкомунтех» щодо технічних характеристик задекларованого т/з від 17.08.2021 6/н.

Однак. Волинською митницею видано картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205140/2021/01277 та 28.08.2021 прийнято рішення №КТ-UA205000-0028-2021 про визначення коду товару за поданою митною декларацією, відповідно до якого вказаний вище транспортний засіб класифіковано за кодом 87042339900 згідно з УКТ ЗЕД та встановлено наступний опис «Вантажний автомобіль для вивезення сміття, бувший у використанні: марка «Mersedes Benz», модель: «Ахог 2529», календарний рік виготовлення 2009, модельний рік виготовлення: 2009, №кузова (шасі) НОМЕР_2 , тип двигуна: дизельний, робочий об`єм: 6374 см3, потужність: 210 кВт, категорія ТЗ та документи виробника: №3, колісна формула 6 x 2, маса в разі максимального завантаження 26000 кг. Призначений виключно для механічного завантаження, перевезення та розвантаження твердих побутових відходів. Автомобіль обладнаний пересувальним пристроєм Zoeller та підйомний механізм Zoeller. Виробник: «DaimLer AG», Німеччина. Транспортний засіб повністю відповідає вимогам пояснень до товарної позиції 8704 УКТЗЕД в частині класифікації товару у митному відношенні, а саме «машини для вивезення сміття, незалежно від того, обладнані вони навантажувальними, трамбувальними, демифірувальними та іншими пристроями чи ні».

На вимогу митного органу, митне оформлення для випуску у вільний обіг товару: транспортний засіб спеціального призначення, б/в: марка «Mersedes Benz», модель: «Ахог 2529», календарний рік виготовлення: 2009, модельний рік виготовлення: 2009, №кузова (шасі) НОМЕР_2 , здійснено товариством за кодом УКТ ЗЕД, що визначений оскаржуваним рішенням митного органу 8704229900, за митною декларацією типу ІМ40ДЕ №UA205140/2021/043714 від 03.09.2021.

TзOB «Спецкомунтех», не погоджуючись із такими рішеннями митного органу звернулося із даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується таким.

Частиною другою статті 19 Конституції України визначено обов`язок органів держаної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Засади державної митної справи, зокрема, процедури митного контролю та митного оформлення товарів, що переміщуються через митний кордон України, умови та порядок справляння митних платежів, визначаються Митним кодексом України (далі - МК України)та іншими законами України.

Відповідно до пунктів 23 та 24 частини першої статті 4 МК України митне оформлення це виконання митних формальностей, необхідних для випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення; митний контроль це сукупність заходів, що здійснюються з метою забезпечення додержання норм цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, міжнародних договорів України, укладених у встановленому законом порядку.

Відповідно до вимог частини першої статті 246 МК України метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.

Згідно з частиною першою статті 248 МК України митне оформлення розпочинається з моменту подання органу доходів і зборів декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання органом доходів і зборів від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію.

Частина перша статті 257 МК України передбачає, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.

Відповідно до частини шостої статті 257 МК України умови та порядок декларування, перелік відомостей, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення, визначаються цим Кодексом. Положення про митні декларації та форми цих декларацій затверджуються Кабінетом Міністрів України, а порядок заповнення таких декларацій та інших документів, що застосовуються під час митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, - центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Згідно з статтею 67 МК України Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України. В УКТ ЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів. Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду. Структура десятизнакового цифрового кодового позначення товарів в УКТ ЗЕД включає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири знаки), товарної підпозиції (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорії (десять знаків).

Статтею 68 МК України передбачено, що ведення УКТ ЗЕД здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно частин першої-п`ятої статті 69 МК України товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД. Митні органи здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД. На вимогу посадової особи митного органу декларант або уповноважена ним особа зобов`язані надати усі наявні відомості, необхідні для підтвердження заявлених ними кодів товарів, поданих до митного оформлення, а також зразки таких товарів та/або техніко-технологічну документацію на них. У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари. Під складним випадком класифікації товару розуміється випадок, коли у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару виникають суперечності щодо тлумачення положень УКТ ЗЕД, вирішення яких потребує додаткової інформації, спеціальних знань, проведення досліджень тощо.

Аналіз змісту вищенаведених норм свідчить про те, що класифікацію товарів за УКТ ЗЕД здійснює особа, яка подає митну декларацію. У свою чергу, митний орган здійснює контроль за такою класифікацією і може самостійно визначити код задекларованого товару лише в тому разі, коли виявить порушення правил класифікації з боку декларанта. Повноваження органу доходів і зборів щодо самостійного визначення коду товару не є дискреційними та обумовлені виключно наявністю порушення правил класифікації з боку декларанта.

Процедуру ведення УКТ ЗЕД визначено Порядком ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 №428 (далі - Постанова №428).

Пунктом 2, 3 Постанови №428 передбачено, що УКТ ЗЕД є товарною номенклатурою Митного тарифу України, затвердженого Законом України Про Митний тариф України, що використовується для цілей тарифного та інших видів регулювання зовнішньоекономічної діяльності, ведення статистики зовнішньої торгівлі та здійснення митного оформлення товарів. УКТ ЗЕД складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів Всесвітньої митної організації (далі - Гармонізована система) з урахуванням Комбінованої номенклатури Європейського Союзу (далі - Комбінована номенклатура).

Митний тариф України встановлюється Законом України Про Митний тариф України від 19.09.2013 №584-VII. Статтею 1 даного закону визначено, щомитний тариф України є невід`ємною частиною цього Закону та містить перелік ставок загальнодержавного податку - ввізного мита на товари, що ввозяться на митну територію України і систематизовані згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД), складеною на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів.

Основними правилами інтерпретації УКТ ЗЕД передбачено, що класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється за такими правилами: Назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування УКТ ЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого, відповідно до таких правил: (a) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який виріб стосується також некомплектного чи незавершеного виробу за умови, що він має основну властивість комплектного чи завершеного виробу. Це правило стосується також комплектного чи завершеного виробу (або такого, що класифікується як комплектний чи завершений згідно з цим правилом), незібраного чи розібраного; будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який матеріал чи речовину стосується також сумішей або сполук цього матеріалу чи речовини з іншими матеріалами чи речовинами. Будь-яке посилання на товар з певного матеріалу чи речовини розглядається як посилання на товар, що повністю або частково складається з цього матеріалу чи речовини. Класифікація товару, що складається більше ніж з одного матеріалу чи речовини, здійснюється відповідно до вимог правила 3.

Пунктом 6 Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД передбачено, що для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень (mutatis mutandis), положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.

Разом з тим, згідно з пунктом 3 Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД разі коли згідно з правилом 2 (b) або з будь-яких інших причин товар на перший погляд (prima facie) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, його класифікація здійснюється таким чином: (a) перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де дається більш загальний його опис. Проте в разі коли кожна з двох або більше товарних позицій стосується лише частини матеріалів чи речовин, що входять до складу суміші чи багатокомпонентного товару, або лише частини товарів, що надходять у продаж у наборі для роздрібної торгівлі, такі товарні позиції вважаються рівнозначними щодо цього товару, навіть якщо в одній з них подається повніший або точніший опис цього товару; (b) суміші, багатокомпонентні товари, які складаються з різних матеріалів або вироблені з різних компонентів, товари, що надходять у продаж у наборах для роздрібної торгівлі, класифікація яких не може здійснюватися згідно з правилом 3 (a), повинні класифікуватися за тим матеріалом чи компонентом, який визначає основні властивості цих товарів, за умови, що цей критерій можна застосувати; (c) товар, класифікацію якого не можна здійснити відповідно до правила 3 (a) або 3 (b), повинен класифікуватися в товарній позиції з найбільшим порядковим номером серед номерів товарних позицій, що розглядаються.

Товар, який не може бути класифікований згідно з вищезазначеними правилами, класифікується в товарній позиції, яка відповідає товарам, що найбільше подібні до тих, що розглядаються (пункт 4 Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД).

Отже, при віднесенні товару до тієї чи іншої позиції слід виходити з більш конкретного опису товару, його характеристик та призначення.

На виконання положень статті 68 Митного кодексу України, Порядку ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 №428 «Про затвердження Порядку ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» наказом Державної митної служби України від 14.07.2020 №256 затверджено Пояснення до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності.

Так, відповідно до Пояснень до товарної позиції 8704, остання має назву моторні транспортні засоби для перевезення вантажів, що використовувалися. До цієї товарної позиції включаються, зокрема: звичайні вантажні автомобілі та автофургони (відкриті, з брезентовим верхом, закриті і т. п.); автомобілі для доставляння товарів та автофургони усіх видів, автофургони для перевезення домашніх речей; вантажні автомобілі з автоматичними розвантажувальними пристроями (з перекидним кузовом і т. п.); автомобілі-цистерни (незалежно від того, обладнані вони насосами чи ні); авторефрижератори або автомобілі з ізотермічними кузовами; багатоярусні вантажні автомобілі для перевезення кислоти в суліях, балонів з бутаном і т. п.; важкі вантажні автомобілі з низькорозташованими рамами і навантажувальними похилими трапами для перевезення танків, підіймачів або екскаваторів, електричних трансформаторів і т. п.; вантажні автомобілі, спеціально призначені для перевезення свіжого бетону, крім бетономішалок товарної позиції 8705; машини для вивезення сміття, незалежно від того, обладнані вони навантажувальними, трамбувальними, демпфірувальними та іншими пристроями чи ні.

Натомість, щодо товарної позиції 8705 (моторні транспортні засоби спеціального призначення, крім призначених головним чином для перевезення людей або вантажів (наприклад, автомобілі вантажні для аварійного ремонту, автокрани, автомобілі пожежні, автобетономішалки, автомобілі прибиральні для доріг, автомобілі поливомийні, автомобілі-майстерні, радіологічні автомобілі), то до цієї товарної позиції включається ряд видів транспортних засобів, спеціально сконструйованих або пристосованих для розміщення різних пристроїв, які надають їм можливості виконувати визначені нетранспортні функції; тобто основною метою транспортного засобу цієї товарної позиції не є перевезення людей або вантажів.

Так, до цієї товарної позиції включаються: (1) Автомобілі вантажні аварійні, що являють собою автомобільні шасі з підлогою або без неї та обладнані підіймальними пристроями, такими як неповоротні крани, козли, блоки чи лебідки, і призначені для підіймання і буксирування транспортних засобів в аварійному стані. (2) Автомобілі-насоси, обладнані насосом, як правило, з приводом від двигуна автомобіля (наприклад, пожежні автомобілі). (3) Вантажні автомобілі, обладнані драбинами або підіймальними платформами для ремонту контактних підвісних мереж, вуличного освітлення і т. п.; вантажні автомобілі з регульованою стрілою і платформою для кінознімального чи телевізійного устаткування. (4) Вантажні автомобілі, застосовувані для очищення вулиць, стічних канав, аеродромних злітно-посадочних смуг і т. п. (наприклад, автомобілі для прибирання доріг (підмітальні машини), автомобілі-розкидувачі, комбіновані підмітально-мийні машини та асенізаційні машини). (5) Снігоочисні та снігоприбиральні машини з умонтованим устаткуванням; тобто автомобілі, створювані винятково для снігоприбирання і, як правило, з турбінами, обертальними лопатками і т. п., з приводом або від двигуна автомобіля, або від окремого двигуна. В усіх випадках змінне снігоочисне або снігоприбиральне обладнання всіх типів не включається до цієї товарної позиції (товарна позиція 8430), незалежно від того, подане воно змонтованим на автомобілі чи ні. (6) Вантажні автомобілі-розкидувачі всіх видів з нагрівальним устаткуванням або без нього, з устаткуванням для розподілу гудрону або гравію, для сільськогосподарських цілей і т. п. (7) Автокрани, не призначені для перевезення вантажів, які складаються з автомобільного шасі, на якому постійно встановлена кабіна і поворотний кран. Проте вантажні автомобілі з самонавантажувальними пристроями не включаються до цієї товарної позиції (товарна позиція 8704). (8) Автобурові (тобто вантажні автомобілі, обладнані вишкою в комплекті з краном, лебідками та іншими пристроями для буріння і т.п.). (9) Вантажні автомобілі, обладнані штабелеукладачами (тобто рухомою платформою, виконаною рухомою на вертикальній основі, і яка, як правило, має привід від двигуна автомобіля). Проте до цієї товарної позиції не включаються самозавантажні автомобілі, обладнані лебідками, підіймальними пристроями і т.п., але призначені переважно для перевезення вантажів (товарна позиція 8704). (10) Автобетономішалки, що складаються з кабіни та автомобільного шасі, на якому постійно змонтована бетономішалка, пристосована як для виготовлення, так і для перевезення бетону. (11) Пересувні електрогенераторні агрегати, що складаються з вантажного автомобіля, на якому змонтований електрогенераторний агрегат, з приводом або від двигуна автомобіля, або від окремого двигуна. (12) Автомобілі радіологічні (з рентгенівськими установками) (наприклад, обладнані медичним кабінетом, затемненим приміщенням і повним набором рентгенівського устаткування). (13) Пересувні клініки (медичні або стоматологічні) з операційною, устаткуванням для анестезування та іншою хірургічною апаратурою. (14) Автомобілі-прожектори, що мають прожектор, змонтований на автомобілі, причому живлення звичайне здійснюється від генератора, який має привід від двигуна автомобіля. (15) Радіоавтофургони. (16) Автофургони телеграфні, радіотелеграфні чи радіотелефонні, приймальні та передавальні; радіолокаційні автоустановки. (17) Іподромні автофургони, обладнані лічильними машинами для автоматичного підрахунку виграшів на перегонах. (18) Пересувні лабораторії (наприклад, для контролю експлуатаційних характеристик сільськогосподарських машин). (19) Випробувальні вантажні автомобілі з реєструвальними приладами для визначення тягових зусиль автомобілів, які буксирують їх. (20) Пересувні хлібопекарні з повним устаткуванням (тістозамішувач, піч і т.п.); польові кухні. (21) Автомобілі-майстерні, обладнані різними верстатами та інструментом, зварювальними пристроями тощо. (22) Пересувні банки, пересувні бібліотеки і пересувні автовиставки для демонстрації товарів.

При цьому, відповідно до частини першої статті 19 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 №2344-III транспортні засоби за своїм призначенням поділяються на: транспортні засоби загального призначення; транспортні засоби спеціалізованого призначення; транспортні засоби спеціального призначення.

У свою чергу, статтею 1 Закону України «Про автомобільний транспорт» визначено, що транспортний засіб спеціального призначення - транспортний засіб, призначений для виконання спеціальних робочих функцій (для аварійного ремонту, автокран, пожежний, автобетономішалка, вишка розвідувальна чи бурова на автомобілі, для транспортування сміття та інших відходів, технічна допомога, автомобіль прибиральний, автомобіль-майстерня, радіологічна майстерня, автомобіль для пересувних телевізійних і звукових станцій тощо).

Транспортний засіб загального призначення - транспортний засіб, не обладнаний спеціальним устаткуванням і призначений для перевезення пасажирів або вантажів (автобус, легковий автомобіль, вантажний автомобіль, причіп, напівпричіп з бортовою платформою відкритого або закритого типу).

Як уже було встановлено судом, при поданні митних декларацій декларантом позивача в графі 33 вищевказаних митних декларацій код товару зазначено 8705908090, що згідно з УКТЗЕД класифікується, як «інші моторні транспортні засоби спеціального призначення». У свою чергу, Волинська митниця прийняла оскаржувані рішення про визначення коду товару та картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення, відповідно до яких автомобілі класифіковано за кодом 8704229900 згідно з УКТЗЕД як моторні транспортні засоби для перевезення вантажів - сміттєвіз.

Проте, суд не погоджується із такою класифікацією спірного товару митницею з наступних підстав.

Відповідно до висновку судової автотоварознавчої експертизи від 28.04.2020 №344, складеного судовим експертом Стасюком О. В., який був попереджений про кримінальну відповідальність згідно з вимогами статті 384 КК України за завідомо неправдивий висновок, транспортний засіб марки VOLVO; модель - FL280, 2009 року випуску, VIN-код НОМЕР_7 належить до колісних транспортних засобів спеціального призначення. Характеристики колісного транспортного засобу з технічної точки зору, відповідають товарному коду 8705908090 УКТЗЕД.

Вказаний висновок експерта узгоджується також з іншими письмовими доказами у справі, в яких зазначено, що оцінювані транспортні засобами є: автомобілями спеціального призначення сміттєвозами.

Крім того, як вбачається із сертифікатів відповідності щодо індивідуального затвердження колісного транспортного засобу 19.08.2021, від 01.09.2021, від 09.11.2021, виданого ТзОВ «РІВНЕСТАНДАРТ», транспортні засоби марки марка VOLVO, модель: FE 4226А2, календарний рік виготовлення: 2011, модельний рік виготовлення: 2011, № кузова (шасі) НОМЕР_3 , тип двигуна: дизельний, робочий об`єм: 7146 CM3, потужність: 195 кВт; марки MERCEDES-BENZ AXOR-R 2529, календарний рік виготовлення 2009, модельний рік виготовлення 2009, № кузова: НОМЕР_2 , тип двигуна дизельний, робочий об`єм двигуна 6374 см3, потужність двигуна - 210 кВт, марки VOLVO FE 4226A2, календарний рік виготовлення 2011, модельний рік виготовлення 2011, № кузов (шассі) НОМЕР_3 , тип двигуна дизельний, робочий об`єм 7146 см3, потужність 195 кВт є КТЗ спеціального призначення.

Суд не погоджується з позицією відповідача, що згідно Пояснень до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затверджених наказом ДФС України від 09.06.2015 №401, вищевказані транспортні засоби слід класифікувати за кодом 8704 (моторний транспортний засіб для перевезення вантажів), оскільки згідно вказаних Пояснень до УКТЗЕД до товарної позиції 8705 відносяться моторні транспортні засоби спеціального призначення, крім призначених головним чином для перевезення людей або вантажів

Відтак, наявними в матеріалах справи доказами підтверджується правильність віднесення позивачем вказаних транспортних засобів згідно призначення і особливостей конструкції до колісного транспортного засобу спеціального призначення.

При цьому, суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану в пункті 58 рішення у справі Серявін та інші проти України (№4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29) .

Таким чином, враховуючи досліджені письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що Волинська митниця оскаржуваними рішеннями про визначення коду товару від 12.11.2021 №КТ-UA205000-0045-2021, від 28.08.2021 №КТUA205000-0027-2021, від 28.08.2021 №КТ- UA205000-0028-2021 безпідставно класифікувала такі товари у товарній позиції 8704 згідно з УКТЗЕД «моторні транспортні засоби для перевезення вантажів».

Відповідно до частини першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В адміністративних процедурах із митного контролю та митного оформлення орган доходів і зборів повинен обґрунтувати (довести) законність свого рішення; відповідно рішення органу доходів і зборів не може ґрунтуватися на припущеннях, на сумнівах про повноту і достовірність відомостей про заявлену митну вартість товару; висновки цього органу повинні ґрунтуватися на достовірних і вичерпних доказах.

Відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду достатніх та беззаперечних доказів правомірності прийнятих рішень, відтак, оскаржувані рішення про коригування митної вартості товарів та картки відмови слід визнати протиправними та скасувати, а позовні вимоги задовольнити.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що відповідач не довів належними та допустимими доказами правомірність рішень про визначення коду товару від 12.11.2021 №КТ-UA205000-0045-2021, від 28.08.2021 №КТUA205000-0027-2021, від 28.08.2021 №КТ- UA205000-0028-2021, та, як наслідок, видані на їх підставі картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205140/2021/002707, №UA205140/2021/01268, №UA205140/2021/01277є необґрунтованими та безпідставними, тому вони є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, за рахунок бюджетних асигнувань Волинської митниці на користь ТзОВ «Спецкомунтех» слід стягнути судовий збір в сумі 14886,00 грн, сплачений відповідно до платіжного доручення від 02.02.2022 №65.

При вирішенні клопотання позивача про стягнення на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача витрат на правничу допомогу в розмір 10 000,00 грн, суд зазначає, що воно підлягає до часткового задоволення, враховуючи наступне.

Відповідно до частин першої, другої статті 134 КАС України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Згідно із частинами третьою - п`ятою статті 134 КАС України для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат. Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги. Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

Як передбачено частинами шостою, сьомою статті 134 КАС України, у разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами. Обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.

Відповідно до частин сьомої, дев`ятої статті 139 КАС України розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. За відсутності відповідної заяви або неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду. При вирішенні питання про розподіл судових витрат суд враховує: 1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи; 2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, значення справи для сторін, в тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес; 3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, тощо; 4) дії сторони щодо досудового вирішення спору (у випадках, коли відповідно до закону досудове вирішення спору є обов`язковим) та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись.

Як вбачається із доданих письмових доказів (ордеру серії АС №1033351, договору про надання правової допомоги №01/01-12 від 01.12.2021, додаткової угоди до договору про надання правової допомоги від 13.01.2022, акту здачі-приймання виконаних робіт від 13.01.2022 №3/01/01-12, квитанції №3/01/01-12 від 13.01.2022 позивач сплатив на рахунок адвоката Хомич О.В. 10000,00 грн за надану правову допомогу, яка складається з: консультації клієнта з приводу спору, узгодження правової позиції 2000 грн, підготовка і подання позовної заяви 5000,00 грн, участь у судовому розгляду 3000,00 грн.

На думку суду, виходячи із критеріїв, визначених частинами третьою, п`ятою статті 134, частиною дев`ятою статті 139 КАС України, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача витрати на правову допомогу в сумі 5 000,00 грн за підготовку і подання позовної заяви.

При вирішенні питання щодо розподілу витрат, пов`язаних з правовою допомогою адвоката, суд виходить з того, що дана справа є справою незначної складності, при цьому, консультування, включається до витрат пов`язаних з підготовкою позовної заяви, а розгляд справи проводився в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін по справі.

Керуючись статтями 139, 243, 245, 246, 255, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Митного кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Спецкомунтех» (43005, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Карпенка-Карого, 10, ідентифікаційний код юридичної особи 41898871) до Волинської митниці (44350, Волинська область, село Римачі, вулиця Призалізнична, 13, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 43958385) про визнання протиправними та скасування рішень задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення Волинської митниці про визначення коду товару від 12.11.2021 №КТ-UA205000-0045-2021, від 28.08.2021 №КТUA205000-0027-2021, від 28.08.2021 №КТ- UA205000-0028-2021.

Визнати протиправними та скасувати картки відмови Волинської митниці в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205140/2021/002707, №UA205140/2021/01268, №UA205140/2021/01277.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Волинської митниці на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Спецкомунтех» судові витрати по справі в розмірі 19886 (дев`ятнадцять тисяч вісімсот вісімдесят шість) гривень 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.А. Лозовський

Дата ухвалення рішення14.04.2022
Оприлюднено22.06.2022

Судовий реєстр по справі —140/614/22

Ухвала від 10.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 22.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 06.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 31.05.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Рішення від 14.04.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

Ухвала від 14.02.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

Ухвала від 24.01.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні