Рішення
від 14.04.2022 по справі 140/4470/21
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 квітня 2022 року ЛуцькСправа № 140/4470/21

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Димарчук Т.М.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг до Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробничий центр "Євродім" про стягнення штрафу та пені,

ВСТАНОВИВ:

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі позивач) звернулася в суд з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробничий центр "Євродім" (далі ТОВ НВЦ "Євродім", відповідач) про стягнення штрафу та пені в сумі 170 000,00 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач має заборгованість перед Державним бюджетом України у зв`язку з несплатою у добровільному порядку штрафу у розмірі 85 000,00 грн, накладеного постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 23.12.2020 №2652 Про накладення штрафу на ТОВ НВЦ "Євродім" за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та здійснення заходів державного регулювання та пені у розмірі 85000,00 грн. Вказану постанову відповідач отримав 04.01.2021. У визначений статтею 22 Закону України Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг строк відповідач штраф не сплатив, внаслідок чого останньому нараховано пеню у розмірі 85000,00 грн. Позивач просить стягнути з ТОВ НВЦ "Євродім" суму штрафу та пені в загальному розмірі 170 000,00 грн в примусовому порядку.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 21.05.2021 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, її розгляд визначено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі КАС України).

Копія ухвали від 21.05.2021 про відкриття провадження в адміністративній справі вручена відповідачу рекомендованою кореспонденцією за адресою місця реєстрації відповідача, що зазначена у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань та отримана ним 22.06.2021, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення.

Відповідач відзив на позовну заяву не подав, як і будь-які докази у спростування позовних вимог.

Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 24.06.2021 задоволено клопотання представника ТОВ НВЦ "Євродім" про зупинення провадження у справі. Зупинено провадження в даній справі до набрання законної сили судовим рішенням Волинського окружного адміністративного суду у справі №140/5804/21 за позовом ТОВ НВЦ "Євродім" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправною та скасування постанови.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 23.03.2022 поновлено провадження у даній справі.

Дослідивши письмові докази та перевіривши доводи, викладені у позові, суд дійшов висновку, що позовні вимоги слід задовольнити повністю з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 23.12.2020 №2652 Про накладення штрафу на ТОВ НВЦ "Євродім" за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та здійснення заходів державного регулювання до позивача застосовано санкцію у вигляді штрафу у розмірі 85000,00 грн за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, зокрема:

Інструкції щодо заповнення форми звітності №4-НКРЕКП - виробництво електричної та теплової енергії (квартальна) Звіт про фінансові результати та виконання структури тарифів (цін) за видами діяльності, затвердженої постановою НКРЕКП від 20.12.2019 №2897 (далі Інструкція №4-НКРЕКП), а саме:

пункту 2.2 глави 2 у частині подання форми звітності № 4-НКРЕКП до НКРЕКП та її територіального органу у відповідному регіоні за місцезнаходженням ліцензіата не пізніше 30 числа місяця, наступного за звітним періодом;

пункту 2.3 глави 2 щодо направлення форми звітності №4-НКРЕКП ліцензіатом до НКРЕКП на паперових носіях за адресою: 03057, м. Київ, вул. Смоленська, 19 та в електронному вигляді (файл Excel згідно з формою, розробленою НКРЕКП) електронною поштою на адреси: zvit4v@nerc.gov.ua та nerc6eev@nerc.gov.ua, а також на паперових носіях до територіального органу НКРЕКП у відповідному регіоні за місцезнаходженням ліцензіата або через онлайн-сервіс подання звітності НКРЕКП на Єдиному державному порталі адміністративних послуг.

Інструкції щодо заповнення форми звітності №4а-НКРЕКП - виробництво електричної та теплової енергії (місячна) Звіт про використання палива/енергії та стан розрахунків, затвердженої постановою НКРЕКП від 20.12.2019 №2897 (далі Інструкція №4а-НКРЕКП), а саме:

пункту 2.2 глави 2 у частині подання форми звітності № 4а-НКРЕКП до НКРЕКП та її територіального органу у відповідному регіоні за місцезнаходженням ліцензіата щомісячно до 25 числа місяця, наступного за звітним періодом;

пункту 2.3 глави 2 щодо направлення форми звітності №4а-НКРЕКП ліцензіатом до НКРЕКП на паперових носіях за адресою: 03057, м. Київ, вул. Смоленська, 19 та в електронному вигляді (файл Excel згідно з формою, розробленою НКРЕКП) електронною поштою на адресу: zvit4m@nerc.gov.ua, а також на паперових носіях до територіального органу НКРЕКП у відповідному регіоні за місцезнаходженням ліцензіата або через онлайн-сервіс подання звітності НКРЕКП на Єдиному державному порталі адміністративних послуг.

Зазначеною постановою також роз`яснено відповідачу про необхідність сплати суми штрафу у 30-ти денний строк з дня одержання копії рішення про накладення штрафу (а.с.8-11).

Постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 23.12.2020 №2652 ТОВ НВЦ "Євродім" отримало 04.01.2021, про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення, однак штраф у 30-ти денний строк з дня її одержання у добровільному порядку не сплатило (а.с.12).

Надаючи оцінку правовідносинам, які склалися між сторонами, суд керується такими нормативно-правовими актами.

Закон України Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг визначає правовий статус Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення.

Відповідно до частини першої статті 3 Закону України Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.

Регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю (частина перша статті 19 Закону України Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг).

Відповідно до положень частини п`ятої статті 19 Закону України Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг за результатами перевірки складається акт у двох примірниках, який підписується членами комісії з перевірки.

Один примірник акта про результати перевірки передається суб`єкту господарювання, діяльність якого перевірялася, або уповноваженій ним особі.

У разі відмови суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи прийняти акт про результати перевірки такий акт надсилається суб`єкту господарювання рекомендованим листом протягом п`яти робочих днів з дня підписання акта членами комісії з перевірки.

Суб`єкт господарювання, діяльність якого перевірялася, має право надати письмові пояснення та обґрунтування щодо проведеної перевірки та/або виявлених порушень у строк до п`яти робочих днів з дня отримання акта про результати перевірки.

У разі виявлення порушень акт про результати перевірки вноситься на засідання Регулятора, за результатами якого Регулятор приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, санкції, передбаченої цим Законом.

Акт про результати перевірки разом із поясненнями та обґрунтуванням суб`єкта господарювання, діяльність якого перевірялася, підлягає оприлюдненню на офіційному веб-сайті Регулятора до розгляду акта на засіданні Регулятора.

Статтею 22 Закону України Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг передбачено, що за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, Регулятор може застосовувати санкції у вигляді:

1) застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень;

2) накладення штрафу;

3) зупинення дії ліцензії;

4) анулювання ліцензії.

Суб`єкти господарювання, на яких накладено штраф, зобов`язані сплатити його у 30-денний строк з дня одержання копії рішення про накладення штрафу, крім випадків, встановлених частиною п`ятою статті 13 цього Закону.

За кожний день прострочення сплати штрафу стягується пеня у розмірі 1,5 відсотка суми штрафу. Розмір пені не може перевищувати розміру штрафу, накладеного відповідним рішенням Регулятора.

Суми стягнутих штрафів та пені зараховуються до Державного бюджету України.

Протягом п`яти робочих днів з дня сплати штрафу суб`єкт господарювання зобов`язаний надіслати Регулятору документи, що підтверджують сплату штрафу.

У разі відмови від сплати штрафу та пені їх примусове стягнення здійснюється на підставі відповідного рішення суду за позовом Регулятора, крім випадків, встановлених частиною п`ятою статті 13 цього Закону.

Таким чином, подання позову про стягнення суми штрафу та пені, які ліцензіат відмовляється сплатити, є способом реалізації виключної компетенції Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

З матеріалів справи слідує, що визначена постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 23.12.2020 №2652 Про накладення штрафу на ТОВ НВЦ "Євродім" сума штрафу відповідачем сплачена не була, доказів на підтвердження вказаної обставини ТОВ НВЦ "Євродім" суду не подано.

Відповідно до частини 3 статті 5 Закону України Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг рішення Регулятора можуть бути оскаржені в судовому порядку. Оскарження рішень Регулятора не зупиняє їх виконання.

ТОВ НВЦ "Євродім" оскаржило вказану постанову від 23.12.2020 №2652 до суду.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 22.09.2021 у справі № 140/5804/21, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.02.2022, у задоволенні позову ТОВ НВЦ "Євродім" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправною та скасування постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг від 23.12.2020 №2652 Про накладення штрафу на ТОВ НВЦ "Євродім" відмовлено повністю.

Отже, на даний час постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 23.12.2020 №2652 є чинною.

Оскільки штраф не було сплачено у встановлений Законом України Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг у строк до 03.02.2021, пеня станом на 20.04.2021 складає 96 900,00 грн, яка розрахована наступним чином:

1,5 відсотка суми штрафу = (1,5% * 85000,00 грн)/100% = 1275,00 грн.

76 днів прострочення сплати штрафу, враховуючи, що Постанова №2652 отримана ТОВ НВЦ "Євродім" 04.01.2021 (з 04.02.2021 по 20.04.2021).

Таким чином, станом на 20.04.2021 пеня = 1275 грн * 76 днів = 96900,00 грн.

Водночас, враховуючи норму статті 22 вищезгаданого Закону, що розмір пені не може перевищувати розміру штрафу, накладеного відповідним рішенням регулятора, сума пені становить 85 000,00 грн.

Беручи до уваги те, що відповідачем штраф у добровільному порядку не сплачено, постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 23.12.2020 №2652 є чинною та узгоджена в судовому порядку, обов`язок сплати відповідачем суми штрафних санкцій разом із пенею підтверджено наявними у матеріалах справи доказами, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Згідно із частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Відтак, судові витрати у вигляді сплаченого позивачем (який у спірних правовідносинах виступає суб`єктом владних повноважень) судового збору в сумі 2550,00 грн згідно із платіжним дорученням від 07.05.2021 №540 з відповідача стягненню не підлягають.

Керуючись статтями 243-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробничий центр "Євродім" (43023, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Єршова, буд. 1, код ЄДРПОУ 30220130) 170 000,00 (сто сімдесят тисяч гривень 00 копійок) фінансових санкцій в дохід Державного бюджету України (код бюджетної класифікації 21081100 Адміністративні штрафи та інші санкції).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (03057, місто Київ, вулиця Смоленська, буд. 19, код ЄДРПОУ 39369133).

Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю Науково-виробничий центр "Євродім" (43023, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Єршова, буд. 1, код ЄДРПОУ 30220130).

Суддя Т.М. Димарчук

Дата ухвалення рішення14.04.2022
Оприлюднено22.06.2022
Номер документу103988432
СудочинствоАдміністративне
Сутьстягнення штрафу та пені

Судовий реєстр по справі —140/4470/21

Рішення від 14.04.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 22.03.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 24.06.2021

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 21.05.2021

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 05.05.2021

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні