Постанова
від 18.04.2022 по справі 420/19830/21
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 квітня 2022 р. Категорія 111010000м.ОдесаСправа № 420/19830/21Головуючий в 1 інстанції: Потоцька Н.В.

час і місце ухвалення: не зазначено, м. Одеса

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача: Семенюка Г.В.

суддів: Домусчі С.Д. , Шляхтицького О.І.

розглянувши у письмовому провадженні у приміщенні П`ятого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2021 року по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» до ДПС України, Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, -

встановиВ:

Позивач, звернувся до суду з позовом до ДПС України, Головного управління ДПС в Одеській області в якому позивач просив: - визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних "Про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 22.06.2021р. № 2788531/42395336; - зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №11 від 07.04.2021р. подану для реєстрації Товариством з обмеженою відповідальністю «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН»; - визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних "Про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 22.06.2021р. № 2788532/42395336; - зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 12 від 09.04.2021р. подану для реєстрації Товариством з обмеженою відповідальністю «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН», мотивуючи його тим, що податковий орган не міг ігнорувати подані ТОВ «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» документи та керуватись лише припущеннями щодо фіктивності укладеного правочину - договору поставки № 20210406-01 від 06.04.2021р. та/або лише висновками щодо відповідності господарської операції п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків (про що йдеться у квитанції про реєстрацію податкової накладної від 29.04.2021р. № 9105156398 по податковій накладній № 11 від 07.04.2021р. та квитанції про реєстрацію податкової накладної від 29.04.2021р. № 9105156800 по податковій накладній № 12 від 09.04.2021р.), оскільки надані ТОВ «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» документи первинного бухгалтерського обліку свідчать про реальне настання правових наслідків, обумовлених зазначеним правочином (ч. 1,2 ст. 334, ст. 655, ч. 1, 2 ст. 712 ЦК України).

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2021 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних "Про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 22.06.2021 р. № 2788531/42395336. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 11 від 07.04.2021 р. подану для реєстрації Товариством з обмеженою відповідальністю «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН». Визнано протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних "Про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 22.06.2021 р. № 2788532/42395336. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 12 від 09.04.2021 р. подану для реєстрації Товариством з обмеженою відповідальністю «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН». Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» судові витрати за сплату судового збору у розмірі 9 080 (дев`ять тисяч вісімдесят гривень) грн. 00 коп. за платіжним дорученням № 143 від 20.10.2021 року.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду та прийняти нову постанову, якою у задоволенні вимог позивача відмовити.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт посилається на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення норм матеріального та процесуального права. Зазначає, що задовольняючи позов, суд першої інстанції не врахував, що комісія Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних діяла відповідно до норм чинного законодавства, а позивачем не надано усіх необхідних документів для реєстрації зазначених у позові податкових накладних, та рішення про відмову в реєстрації податкових накладних є обґрунтованими та законними.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу належить залишити без задоволення з наступних підстав:

Судом першої інстанції встановлено, що 08.02.2021р. між TOB «Technoil» (Азербайджан) (Продавець) та ТОВ «ТЕХНОЛ- ЮКРЕЙН» (Україна) (Покупець) було укладено договір купівлі-продажу №Е/С-0002/21 від 08.02.2021р., відповідно до п.п. 1.1. якого Предметом Договору є продаж Продавцем Покупцю Товару, найменування, асортимент, ціна за одиницю і загальна ціна яких визначаються в Додатках до даного Договору, Покупець зобов`язується оплатити Продавцю вартість, визначену у відповідному рахунку-фактурі.

При цьому, відповідно до п.п. 3.1. Договору поставка Товару здійснюється Продавцем на умовах DAP (Delivered at Place - «Постачання в місці призначення») Інкотермс - 2010.

Відповідно до Додатку № 1 до Договору - Специфікація, сторонами визначено найменування, асортимент, ціна за одиницю і загальна ціна Товару, а саме Масла моторного Technol І40а: кількість 120+/- 10% тон, ціна за тону становить 680 доларів США.

В якості вантажоотримувача зазначено: 65082, м. Одеса, вул. Військовий узвіз, 12, оф. 401, ТОВ «Ламан Шилінг», код одержувача 5625, Паромна, код станції 402508.

TOB «Technoil» (Азербайджан) до договору купівлі-продажу № Е/С-0002/21 від 08.02.2021р. було також надано паспорт якості Масла моторного Technol І40а № 21/115 від 08.02.2021р.

26.02.2021р. TOB «Technoil» (Азербайджан) виставлено ТОВ «ТЕХНОЛ- ЮКРЕЙН» (Україна) комерційний інвойс № 080221/002 від 26.02.2021р. до договору купівлі-продажу №Е/С-0002/21 від 08.02.2021р. на 60,156 т масла моторного Technol І40а на загальну суму 36 344,12 доларів США (з урахуванням транспортних витрат).

При цьому, вищезазначеним комерційним інвойсом визначені наступні умови поставки DAP (Delivered at Place - «Постачання в місці призначення») - залізнична станція Беюк-Кясік (Азербайджан) (st. Boyuk-Kesik), код станції 558701.

09.03.2021р. між TOB «Georgia Sea Ways» (Грузія) (Експедитор) та ТОВ «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» (Україна) (Клієнт) було укладено договір транспортного експедирування № 05/21 від 09.03.2021р., відповідно до п. 1.1. якого Клієнт поручає, а Експедитор приймає на себе зобов`язання за плату і за рахунок Клієнта організувати виконання послуг, пов`язаних із перевезенням вантажів Клієнта через залізничну поромну переправу Чорноморськ-Батумі/ Поті, Чорноморськ-Варна.

ТОВ «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» звернулось до ФОП ОСОБА_1 для замовлення послуг щодо оформлення ВМД на 60,156 т масла моторного Technol І40а.

08.04.2021р. платіжним дорученням № 10 від 08.04.2021р. ТОВ «ТЕХНОЛ- ЮКРЕЙН» сплачено грошові кошти у розмірі 230 000 грн. за послуги розмитнення товару.

Вантажна митна декларація UA500100/2021/006343 підтверджує факт перетину товаром митного кордону України, пропуском товару через митний кордон України та отримання ТОВ «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» товару згідно договору купівлі-продажу №Е/С- 0002/21 від 08.02.2021р. у кількості 60,156 т масла моторного Technol І40а.

Надання ТОВ «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» послуг щодо оформлення ВМД ФОП ОСОБА_1 підтверджується актом надання послуг №12-04/21 від 12.04.2021р. щодо оформлення ВМД.

06.04.2021р. між ТОВ «Азовмаст» (Покупець) та ТОВ «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» (Продавець) було укладено договір поставки № 20210406-01 від 06.04.2021р., відповідно до п.1.1. якого Продавець зобов`язується поставити Покупцеві нафтопродукти узгодженими партіями, а Покупець зобов`язується їх прийняти і сплатити в кількості згідно заявки, узгодженої з Продавцем.

Відповідно до п.п. 3.2 Договору поставка здійснюється згідно заявки на поставку Покупця на умовах правил Інкотермс-2010 - DDP (Delivered Duty Paid - «Поставка зі сплато мита») порт Чорноморськ.

Відповідно до Додатку № 1 «Специфікація № 1» до договору поставки № 20210406-01 від 06.04.2021р. відповідно до договору Продавець зобов`язується поставити, а Покупець прийняти та оплатити товар на умовах, в обсягах і кількості 60,156 т масла моторного Technol І40а на загальну суму 2 045 304 грн. (з ПДВ), у мовами постачання DDP (Delivered Duty Paid - «Поставка зі сплатою мита») станція Паромна.

06.04.2021р. ТОВ «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» виставлено ТОВ «Азовмаст» рахунок на оплату № 3 від 06.04.2021р. на 60,156 т масла моторного Technol І40а на загальну суму 2045304 грн. (з ПДВ).

07.04.2021p. TOB «Азовмаст» платіжним дорученням № 1236 від 07.04.2021р. сплачено ТОВ «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» грошові кошти у розмірі 200 000 грн., згідно рахунку на оплату № 3 від 06.04.2021 р. по договору поставки № 20210406-01 від 06.04.2021р.

08.04.2021р. ТОВ «Азовмаст» платіжним дорученням № 1238 від 08.04.2021р. сплачено ТОВ «ТЕХЕЮЛ-ЮКРЕЙН» грошові кошти у розмірі 400 000 грн., згідно рахунку на оплату № 3 від 06.04.2021р. по договору поставки № 20210406-01 від 06.04.2021р.

09.04.2021р. ТОВ «Азовмаст» платіжним дорученням № 1242 від 09.04.2021р. сплачено ТОВ «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» грошові кошти у розмірі 600 000 грн., згідно рахунку на оплату № 3 від 06.04.2021р. по договору поставки № 20210406-01 від 06.04.2021р.

12.04.2021 р. ТОВ «Азовмаст» платіжним дорученням № 1246 від 12.04.2021 р. сплачено ТОВ «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» грошові кошти у розмірі 845 304 грн., згідно рахунку на оплату № 3 від 06.04.2021 р. по договору поставки № 20210406-01 від 06.04.2021 р.

ТОВ «Азовмаст» платіжними дорученнями № 1236 від 07.04.2021 р., № 1238 від 08.04.2021 р., № 1242 від 09.04.2021р. та № 1246 від 12.04.2021 р. сплачено ТОВ «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» грошові кошти на загальну суму 2 045 304 грн. (з ПДВ), а відповідно сплачено в повному обсязі рахунок на оплату № 3 від 06.04.2021р. по договору поставки № 20210406-01 від 06.04.2021р. за 60,156 т масла моторного Technol І40а.

Видатковою накладною №2 від 12.04.2021р. підтверджується отримання ТОВ «Азовмаст» 60,156 т масла моторного Technol І40а згідно договору поставки № 20210406- 01 від 06.04.2021 р. та розрахункового документу рахунку на оплату № 3 від 06.04.2021 р.

Оформлення відправлення вантажу по договору поставки № 20210406-01 від 06.04.2021р. у кількості 60,156 т масла моторного Technol І40а на адресу ТОВ «Азовмаст» підтверджується оформлення залізничної накладної від 12.04.2021 р. (номер відправки №42525691), відправник ТОВ «Ламан Шилінг» (станція Паромная) та отримувач ТОВ «Азовмаст».

На виконання вимог абз. 1 п. 201.10 ст. 201 ПК України та у зв`язку із здійсненням господарських операцій з постачання на адресу ТОВ «АЗОВМАСТ» масла моторного Technol І40А (код УКТ ЗЕД 2710198100) ТОВ «ТЕХНОЛ- ЮКРЕЙН» отримавши грошові кошти у розмірі 200 000 грн., сплачені ТОВ «Азовмаст» платіжним дорученням № 1236 від 07.04.2021 р., було складено податкову накладну № 11 від 07.04.2021 р. та в електронному вигляді направлено її до автоматизованої системи "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України (версія 2.3.7.15) для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно отриманої квитанції від 29.04.2021 р. № 9105156398 податкову накладну ТОВ «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» № 11 від 07.04.2021 р. контролюючим органом прийнято, реєстрацію зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, оскільки «Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано подати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

18.06.2021 р. ТОВ «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» подано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 1 від 18.06.2021 р. по податковим накладним № 11 від 07.04.2021 р. та № 12 від 09.04.2021 р., до якого «для підтвердження коректного проведення господарської операції» було додано наступні документи (кількість додатків - 8):

- копія договору поставки № 20210406-01 від 06.04.2021р.;

- копія платіжного доручення № 10 від 08.04.2021р.;

- комерційного інвойсу № 080221/002 від 26.02.2021р. до договору купівлі - продажу №Е/С-0002/21 від 08.02.2021р.;

- копія договору транспортного експедирування № 05/21 від 09.03.2021р.;

- копія акту надання послуг № 12-04/21 від 12.04.2021р. щодо оформлення ВМД;

- копія видаткової накладної № 2 від 12.04.2021р.;

- копія вантажної митної декларації UA500100/2021/006343;

- копія залізничної накладної від 12.04.2021р.

Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних "Про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 22.06.2021 р. № 2788531/42395336 відмовлено у реєстрації податкової накладної № 11 від 07.04.2021р. у зв`язку із «ненаданням платником податку копій документів: «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням, наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».

01.07.2021 р. ТОВ «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» подано скаргу на рішення комісії регіонального рівня від 22.06.2021 № 2788531/42395336 про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка зареєстрована за № 9176653901 від 01.07.2021 р., що підтверджується квитанцією № 2 форми J1499202 від 01.07.2021 р.

За змістом вищезазначеної скарги ТОВ «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» зазначено, що «Направлені Вам первинні документи підтверджують господарську операцію за податковими накладними ТОВ "АЗОВМАСТ". Так само повідомляємо, що товар імпортується, та перевозиться ж/д транспортом через ст. Паромна прямо покупцеві Складу зберігання TOB «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» не має, інвентаризація залишків не проводиться».

До вищезазначеної скарги ТОВ «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» було додано 13 документів:

- копія договору купівлі-продажу № Е/С-0002/21 від 08.02.2021р. із специфікаціями;

- копія договору поставки № 20210406-01 від 06.04.2021р.;

- копія платіжного доручення № 1236 від 07.04.2021р.;

- копія платіжного доручення № 1238 від 08.04.2021р.;

- копія платіжного доручення № 10 від 08.04.2021р.;

- копія платіжного доручення № 2 1242 від 09.04.2021р.;

- копія платіжного доручення № 1246 від 12.04.2021р.;

- копія видаткової накладної № 2 від 12.04.2021р.;

- копія комерційного інвойсу № 080221/002 від 26.02.2021р. до договору купівлі - продажу № Е/С-0002/21 від 08.02.2021р.;

- копія договору транспортного експедирування № 05/21 від 09.03.2021 р.;

- копія акту надання послуг № 12-04/21 від 12.04.2021 р. щодо оформлення ВМД;

- копія вантажної митної декларації UA500100/2021/006343;

- копія залізничної накладної від 12.04.2021 р.;

- копія видаткової накладної № 2 від 12.04.2021 р.

За результатами розгляду скарги ТОВ «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН», рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.07.2021 р. № 30760/42395336/2 відповідно до пункту 56.23 статті 56 Податкового кодексу України залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

В якості підстав для залишення скарги без задоволення зазначено фрази загального характеру: «неподання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».

На виконання вимог абз. 1 п. 201.10 ст. 201 ПК України та у зв`язку із здійсненням господарських операцій з постачання на адресу товариства з обмеженою відповідальністю «АЗОВМАСТ» (код ЄДРПОУ 38168381) масла моторного Technol І40А (код УКТ ЗЕД 2710198100) ТОВ «ТЕХНОЛ - ЮКРЕЙН» отримавши грошові кошти у розмірі 600 000 грн., сплачені ТОВ «АЗОВМАСТ» платіжним дорученням № 1242 від 09.04.2021 р., було складено податкову накладну № 12 від 09.04.2021 р. та в електронному вигляді направлено її до автоматизованої системи "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України (версія 2.3.7.15) для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно отриманої квитанції від 29.04.2021 р. № 9105156800 податкову накладну ТОВ «ТЕХНОЛ - ЮКРЕЙН» № 12 від 09.04.2021 р. контролюючим органом прийнято, але реєстрацію її зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, оскільки «Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо подати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

При цьому, за змістом квитанції від 29.04.2021 р. № 9105156800 жодним чином не зазначено та не конкретизовано правомірність посилання на п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, не зазначено про яку саме інформацію йдеться мова, не зазначено переліку документів, які необхідно надати платнику податків.

18.06.2021 р. ТОВ «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» було подано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 1 від 18.06.2021 р. по податковим накладним № 11 від 07.04.2021 р. та № 12 від 09.04.2021 р., до якого «для підтвердження коректного проведення господарської операції» було додано наступні документи (кількість додатків - 8):

- копія договору поставки № 20210406-01 від 06.04.2021р.;

- копія платіжного доручення № 10 від 08.04.2021 р.;

- комерційного інвойсу № 080221/002 від 26.02.2021р. до договору купівлі - продажу №Е/С-0002/21 від 08.02.2021р.;

- копія договору транспортного експедирування № 05/21 від 09.03.2021р.;

- копія акту надання послуг № 12-04/21 від 12.04.2021р. щодо оформлення ВМД;

- копія видаткової накладної № 2 від 12.04.2021р.;

- копія вантажної митної декларації UA500100/2021/006343;

- копія залізничної накладної від 12.04.2021 р.

Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних "Про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 22.06.2021р. № 2788532/42395336 відмовлено у реєстрації податкової накладної № 12 від 09.04.2021р. у зв`язку із «ненаданням платником податку копій документів: «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».

В подальшому, 01.07.2021 р. ТОВ «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» було подано скаргу на рішення комісії регіонального рівня від 22.06.2021 № 2788532/42395336 про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка зареєстрована за № 9176654110 від 01.07.2021 р., що підтверджується квитанцією № 2 форми J1499202 від 01.07.2021 р.

До вищезазначеної скарги ТОВ «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» було додано 13 документів:

- копія договору купівлі-продажу № Е/С-0002/21 від 08.02.2021р. із специфікаціями;

- копія договору поставки № 20210406-01 від 06.04.2021р.;

- копія платіжного доручення № 1236 від 07.04.2021р.;

- копія платіжного доручення № 1238 від 08.04.2021р.;

- копія платіжного доручення № 10 від 08.04.2021р.;

- копія платіжного доручення № 1242 від 09.04.2021р.;

- копія платіжного доручення № 1246 від 12.04.2021р.;

- копія видаткової накладної № 2 від 12.04.2021р.;

- копія комерційного інвойсу № 080221/002 від 26.02.2021р. до договору купівлі- продажу № Е/С-0002/21 від 08.02.2021р.;

- копія договору транспортного експедирування № 05/21 від 09.03.2021р.;

- копія акту надання послуг № 12-04/21 від 12.04.2021р. щодо оформлення ВМД;

- копія вантажної митної декларації UA500100/2021/006343;

- копія залізничної накладної від 12.04.2021р.;

- копія видаткової накладної № 2 від 12.04.2021 р.

За результатами розгляду вищезазначеної скарги ТОВ «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН», рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.07.2021р. 30761/42395336/2 відповідно до пункту 56.23 статті 56 Податкового кодексу України залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

В якості підстав для залишення скарги без задоволення зазначено фрази загального характеру: «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».

Рішенням про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 23.04.2021 р. № 48809 комісією регіонального рівня відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, встановлено відповідність платника податку ТОВ «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» критеріям ризиковості платника податку.

В якості підстави зазначено «п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме - упередження формування, використання та розповсюдження сум ймовірно ризикового податку на додану вартість».

Рішенням про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 29.06.2021 р. № 7093 комісією регіонального рівня відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, встановлено не відповідність платника податку ТОВ «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» критеріям ризиковості платника податку.

Позивачем під час здійснення операцій з постачання 60,156 т масла моторного Technol І40а на адресу ТОВ «Азовмаст» по договору поставки № 20210406-01 від 06.04.2021 р. своєчасно та правомірно було оформлено податкову накладну № 11 від 07.04.2021 р. та № 12 від 09.04.2021 р.

На виконання вимог абз. 1 п. 201.10 ст. 201 ПК України та у зв`язку із здійсненням господарських операцій з постачання на адресу того ж самого контрагента - ТОВ «АЗОВМАСТ» (код ЄДРПОУ 38168381) масла моторного Technol І-40А (код УКТ ЗЕД 2710198100) ТОВ «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» отримавши грошові кошти у розмірі 845 304 грн., сплачені ТОВ «Азовмаст» платіжним дорученням № 1246 від 12.04.2021 р. по тому ж самому договору поставки № 20210406-01 від 06.04.2021 р. згідно того ж самого рахунку на оплату №3 від 06.04.2021р. по тій же самій партії товару - масла моторного Technol І40А, було складено податкову накладну № 13 від 12.04.2021 р. та в електронному вигляді направлено її до автоматизованої системи "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України (версія 2.3.7.15) для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно отриманої квитанції від 29.04.2021 р. № 9105133465 податкову накладну ТОВ «ТЕХНОЛ-ЮКРЕЙН» № 13 від 12.04.2021 р. контролюючим органом було також прийнято, але реєстрацію її зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, оскільки «Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо подати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Однак, рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних "Про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 22.06.2021 р. № 2849340/42395336 зареєстровано податку накладну № 13 від 12.04.2021 р. Однак, не погоджуючись із рішеннями про відмову в реєстрації податкових накладних № 11 та № 12, позивач звернувся до суду.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржувані рішення Головного управління ДПС в Одеській області про відмову у реєстрації податкових накладних позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних не містять чіткої підстави для відмови в реєстрації податкових накладних, із зазначенням, зокрема, які саме документи не надані платником податків, які були б достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної.

П`ятий апеляційний адміністративний суд погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне:

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно з п. 201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно з п.201.7 ст.201 ПК України, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Відповідно до пункту 201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 р. (далі - Порядок № 1246) визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України(далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

01 лютого 2020 року набрав чинності Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), затверджений постановою КМУ № 1165 від 11 грудня 2019 року «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Відповідно до п. 3 Порядку №1165 (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):

1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;

2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;

3) одночасно виконуються такі умови:

загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;

значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою:

D= S/T,

де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами;

T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування;

значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою:

P = Pм х 1,4,

де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування;

Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування.

Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку;

4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.

Відповідно до п.5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення. У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття. Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном. Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення. За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття. Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно до п.7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Пунктом 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Згідно п. 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 року затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), яким визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 3 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Згідно з п.4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до п.5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з п.6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Пунктом 7 Порядку №520 визначено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п.п. 9-13 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Суд зазначає, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючим органом не вказаний конкретний перелік документів, який платник податків має надати для прийняття обґрунтованого рішення щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

Разом з тим, матеріалами справи підтверджено, що разом з поясненнями позивачем на підтвердження операції надано необхідні первинні документи.

Суд зауважує, що сама по собі наявність або відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні не є підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податків у зв`язку з його господарською діяльністю мали місце.

Вказана позиція узгоджується з практикою Верховного суду викладеної в постанові від 17.09.2020 у справі № 810/2202/16.

В оскаржуваному рішенні контролюючим органом не обґрунтовано, які саме документи, надані платником, складені з порушенням законодавства, чому документи платника не є достатніми для прийняття комісією ДПС рішень про реєстрацію податкових накладних.

Оскільки рішення суб`єкта владних повноважень від 22.06.2021 р. № 2788531/42395336 та від 22.06.2021 р. № 2788532/42395336 про відмову в реєстрації ПН в Єдиному реєстрі податкових накладних не містить чіткої підстави його прийняття, це свідчить про необґрунтованість такого рішення.

При вирішенні справи суд також виходить із того, що спірне рішення Комісії є актом індивідуальної дії.

Правовий акт індивідуальної дії - це виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, який не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків лише чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому (яким) він адресований.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 02.04.2019 року у справі № 822/1878/18.

Натомість, оскаржуване рішення фіскального органу не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та породжують його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Суд вважає, що не наведення переліку документів, які необхідно надати призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Отже, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого у відповідача виникла можливість прояву нічим необмеженої дискреції. Вказане, на думку суду, призвело до прояву суб`єктом владних повноважень негативного розсуду, внаслідок чого платник податків не зміг належним чином виконати свої обов`язки, мета яких - реєстрація податкової накладної.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Така правова позиція неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі № 822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі № 0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року по справі № 819/330/18.

Окрім того, Верховний Суд у постанові від 10 квітня 2020 року по справі № 819/330/18 наголошував на тому, що прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає стороні можливість апелювати проти нього. Лише за умови прийняття обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та, зокрема, судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень.

Про дотримання податковим органом вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акта індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для реєстрації податкової накладної, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення.

І навпаки, не наведення мотивів прийнятих рішень "суб`єктивізує" акт державного органу і не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.

Зазначений висновок суду узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини (далі ЄСПЛ), рішення якого відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» від 23.02.2006 року є джерелом права.

У рішенні від 13 грудня 2001 року у справі «Церква Бессарабської Митрополії проти Молдови» ЄСПЛ зазначив, що закон має бути доступним та передбачуваним, тобто вираженим з достатньою точністю, щоб дати змогу особі в разі необхідності регулювати його положеннями свою поведінку (пункт 109).

Головним управлінням ДПС в Одеській області не доведено правомірності прийняття рішень від 22.06.2021 р. № 2788532/42395336 та від 22.06.2021р. № 2788531/42395336, а тому позовні вимоги в частині його визнання протиправним та скасування є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України здійснити реєстрацію податкових накладних.

Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 (в редакції чинній на момент прийняття рішення у справі) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Враховуючи встановлені під час розгляду справи обставини та наведені норми права, беручи до уваги те, що спірне рішення про відмову у реєстрації ПН визнане протиправним та скасоване, з метою повного та всебічного захисту прав позивача, виникає необхідність зобов`язати Державну податкову службу України здійснити реєстрацію податкових накладних № 11 від 07.04.2021р. та № 12 від 09.04.2021р.

Крім того, із набранням чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» від 16.01.2020 р. № 466-IX запроваджується нова концепція відповідальності. Вона стосується як відповідальності платників податків, так і контролюючих органів.

Відповідно до п. 109.1 ст. 109 Кодексу, податковим правопорушенням, є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (у т.ч. осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених Кодексом.

Основною відмінністю такого визначення від формулювання, яке застосовувалося до 1 січня 2021 року - у включенні до визначення податкового правопорушення критерію винного діяння (дії чи бездіяльності) платника податків.

Кодекс не містить визначення поняття «вина», однак умови за яких особа вважається винною наведені у ст. 112 Кодексу та полягають у тому, що особа вважається винною у вчиненні правопорушення, якщо буде встановлено, що вона мала можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжила достатніх заходів щодо їх дотримання.

Таким чином, умовами які визначають вину особи, у розумінні ст. 112 Кодексу є:

- встановлення можливості дотримання особою правил та норм, за порушення яких Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжиття цією особою достатніх заходів щодо їх дотримання;

- доведення контролюючим органом того, що вчиняючи певні дії або допускаючи бездіяльність, за які передбачена відповідальність, платник податків діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.

Саме можливість особою дотримуватися правил та норм, за порушення яких Кодексом передбачена відповідальність, однак не вжиття нею достатніх заходів щодо їх дотримання, через вчинення дій, які можуть бути кваліфіковані як нерозумні, недобросовісні та без належної обачності, за умови доведення цього контролюючим органом, є свідченням вини особи, у вчинені податкового правопорушення.

Кваліфікуючою ознакою податкового правопорушення є вчинення особою діяння умисно. Податкове законодавство не містить визначення «умислу, умисності діяння», однак так само як і поняття «вини», розкриває його зміст та суть.

Згідно з приписами п. 109.1 ст. 109 Кодексу діяння вважаються вчиненими умисно, якщо існують доведені контролюючим органом обставини, які свідчать, що платник податків удавано, цілеспрямовано створив умови, які не можуть мати іншої мети, крім як невиконання або неналежне виконання вимог, установлених Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Невиконання або неналежне виконання встановлених законодавством правил завжди є наслідком дій (бездіяльності) особи, які кваліфікуються як умисні, оскільки як невиконання так і неналежне виконання є порушенням обов`язків закріплених за платником податків у ст.ст. 16, 36 Кодексу.

Вина є характеризуючою обставиною дій (бездіяльності) особи, яка полягає у тому, що особа повинна та може дотримуватися встановлених Кодексом правил та норм.

Не дотримання цих правил та норм, є умисними діями особи, які визначають її вину у вчиненні податкового правопорушення, за умови доведення вказаного контролюючим органом.

Податковим органом не доведено вини позивача, оскільки позивачем подано пояснення та первинні документи, а відповідачем не спростовано невідповідність таких документів чи їх дефектність та не наведена конкретна інформація, що стала підставою віднесення платника податків до критеріїв ризикових.

У розумінні статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, статті 8 Конституції України та частини третьої статті 2 КАС України належна поза розумним сумнівом вмотивованість офіційного письмового документу владного суб`єкта є гарантією особи на доступ до суду. Незабезпечення владним суб`єктом цієї вимоги призводить до однозначної та очевидної протиправності управлінського діяння у зв`язку з дефектом у юридичній визначеності.

Такий правовий висновок сформовано ВС КАС у постанові від 25.03.2021 року по справі №520/4577/19, у постанові від 09.12.2020 року по справі №824/1276/18-а.

Інші доводи апеляційної скарги встановлених обставин справи та висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.

З огляду на вищевикладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається.

Згідно з ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області, - залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2021 року по справі № 420/19830/21, - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

суддя-доповідач Семенюк Г.В. судді Домусчі С.Д. Шляхтицький О.І.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.04.2022
Оприлюднено22.06.2022
Номер документу104007536
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/19830/21

Ухвала від 15.11.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 18.04.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 12.04.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 10.02.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 17.01.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 17.01.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Рішення від 23.12.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

Ухвала від 25.10.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні