УХВАЛА
20 квітня 2022 року
м. Київ
справа № 380/11676/20
адміністративне провадження № К/990/7651/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Васильєвої І.А.,
суддів: Хохуляка В.В., Юрченко В.П.,
перевіривши касаційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області (ГУ ДПС) на ухвалу Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16.02.2022 у справі за позовом Фермерського господарства (ФГ) "ЛІСОВА ПОЛЯНА" до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби (ДПС) України про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
У С Т А Н О В И В:
Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 15.03.2021 адміністративний позов ФГ "ЛІСОВА ПОЛЯНА" задовольнив: визнав протиправним та скасував рішення комісії ГУ ДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 01.09.2020 №1885870/32841498 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 06.08.2020 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язав ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 06.08.2020 №3, що складена ФГ "ЛІСОВА ПОЛЯНА".
16.12.2021 ГУ ДПС звернулося з апеляційною скаргою на зазначене рішення суду першої інстанції.
Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16.02.2022 відмовлено у відкритті апеляційного провадження на підставі пункту 4 частини першої статті 299 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС). Cуд дійшов висновку, що скаржник не усунув недоліки апеляційної скарги в установлений строк, не надав належних доказів поважності підстав пропуску строку на апеляційне оскарження.
На цю ухвалу ГУ ДПС через підсистему "Електронний Суд" подало до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу.
Обґрунтовуючи касаційну скаргу, відповідач посилається на те, що суд апеляційної інстанції допустив порушення норм процесуального права і, як наслідок, дійшов помилкового висновку про наявність підстав для відмови у відкритті апеляційного провадження.
Перевіряючи доводи касаційної скарги, колегія суддів виходить з такого.
Восьмий апеляційний адміністративний суд ухвалою від 19.01.2022 апеляційну скаргу ГУ ДПС залишив без руху, як таку, що була подана після закінчення строку на апеляційне оскарження, встановленого статтею 295 КАС, а підстави для поновлення зазначеного строку, вказані відповідачем у клопотанні, визнанні судом неповажними (відповідач обґрунтовував підставу поновлення строку на подання апеляційної скарги недостанім фінансуванням витрат на сплату судового збору та просив врахувати, що при поданні апеляційної скарги повторно судовий збір було сплачено згідно з платіжним дорученням від 09.12.2021 №3924).
Вперше подана 19.04.2021 апеляційна скарга була повернута згідно з ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24.05.2021 у зв`язку з тим, що скаржник не усунув вказані в ухвалі від 06.05.2021 недоліки апеляційної скарги та не надав документ про сплату судового збору за подання апеляційної скарги (3153,00 грн). При цьому суд відмовив у задоволенні клопотання ГУ ДПС про продовження процесуальних строків.
На виконання вимог ухвали про залишення апеляційної скарги без руху від 19.01.2022 ГУ ДПС подало заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження, обґрунтовану відсутністю коштів на сплату судового збору за подання апеляційної скарги під час першого звернення до суду з апеляційною скаргою. При цьому відповідач звертав увагу, що вперше апеляційна скарга була подана в межах строку, встановленого статтею 295 КАС, однак, була повернута судом, не зважаючи на клопотання про продовження строку для усунення недоліків апеляційної скарги для сплати судового збору. Також відповідач посилався на право повторного звернення з апеляційною скаргою після її повернення в межах присічного річного строку, сплату судового збору за подання апеляційної скарги згідно з платіжним дорученням від 09.12.2021 №3924 і просив поновити строк на апеляційне оскарження рішення суду першої інстанції у цій справі.
Цим підставам апеляційний суд надав оцінку, як неповажним, в ухвалі від 16.02.2022.
Висновок суду апеляційної інстанції щодо підстав для відмови у відкритті апеляційного провадження відповідає правильному застосуванню норми пункту 4 частини першої статті 299 КАС, оскільки зазначені ГУ ДПС підстави для поновлення строку на апеляційне оскарження не можуть бути визнані поважними, так як стосуються адміністративно-організаційної діяльності суб`єкта владних повноважень. Будь-які обставини, які пов`язані з цією діяльністю, в тому числі, й ті, які негативно впливають на її ефективність, не можуть розцінюватися як такі, що надають підстави для застосування до суб`єкта владних повноважень режиму "послаблення" у відносинах, які прямо чи опосередковано стосуються особи без такого статусу. До таких обставин відносяться, зокрема обставини, що створюють труднощі у сплаті судового збору. Ці обставини не надають права суб`єкту владних повноважень у будь-який час після спливу встановленого законом строку на апеляційне оскарження реалізовувати право на апеляційне оскарження судового рішення.
Недотримання особою вимог процесуальних норм щодо форми та змісту апеляційної скарги, що стало підставою для її повернення, не є об`єктивною та непереборною обставиною, з якою стаття 121 КАС пов`язує можливість поновлення процесуального строку. Це правило ще в більшій мірі стосується суб`єкта владних повноважень, щодо якого презюмується, що в його розпорядженні є достатньо засобів, зокрема організаційного характеру, для виконання покладених на нього завдань.
Встановлення законом граничних строків для оскарження судових рішень, зокрема для апеляційного оскарження, обумовлено необхідністю забезпечити правову визначеність у правовідносинах. Поновлення пропущеного строку на оскарження судового рішення одному з учасників справи безпосередньо вливає на правове становище іншого учасника.
Право особи повторно звернутися з апеляційною скаргою після її повернення відповідно до положень частини восьмої статті 169, частини другої статті 298 КАС не є абсолютним, таке звернення повинно бути в порядку, встановленому законом.
Статтею 44 КАС передбачено обов`язок учасників справи добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами і неухильно виконувати процесуальні обов`язки, зокрема, виконувати процесуальні дії у встановлені законом або судом строки, а також виконувати інші процесуальні обов`язки, визначені законом або судом (частина перша, пункти 6, 7 частини п`ятої цієї статті).
Наведеними нормативними положеннями чітко окреслено процесуальну поведінку, зміст якої зобов`язує учасників справи діяти сумлінно, тобто проявляти добросовісне ставлення до процесуальних прав, реалізуючи їх таким чином, щоб забезпечити неухильне та своєчасне (без суттєвих затримок та зайвих зволікань) виконання процесуальних обов`язків, встановлених законом, зокрема, щодо дотримання строку на апеляційне оскарження судового рішення.
У цій справі вдруге апеляційну скаргу подано до суду апеляційної інстанції майже через 7 місяців після повернення апеляційної скарги, що була подана вперше, та через 8 календарних днів після сплати судового збору, що апеляційним судом правильно визнано як необґрунтоване зволікання з боку скаржника щодо наступного звернення до суду.
Підстави пропуску особою строку на оскарження судового рішення можуть бути визнані поважними, а строк поновлено лише у разі, якщо вони пов`язані з дійсно непереборними та об`єктивними перешкодами, істотними труднощами, які не залежали від волі особи та унеможливили звернення із скаргою у встановлений процесуальним законом строк.
Як вже було зазначено, обставини, що створюють труднощі у сплаті судового збору не надають права суб`єкту владних повноважень у будь-який час після спливу встановленого законом строку на апеляційне оскарження реалізовувати право на апеляційне оскарження судового рішення.
Посилання скаржника у касаційній скарзі на епідеміологічну ситуацію в країні у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби та запровадженого з 12.03.2020 на усій території України карантину, на Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID -19)" від 30.03.2020 №540-IX (далі - Закон №540-IX) та Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID -19)" від 18.06.2020 №731-IX (далі - Закон №731-IX) є безпідставними.
Згідно з пунктом 3 розділу VI КАС в редакції Закону №731-IX процесуальні строки, які були продовжені, зокрема відповідно до пункту 3 розділу VI ''Прикінцеві положення'' КАС в редакції Закону №540-IX, закінчуються через 20 днів після набрання чинності цим Законом. Протягом цього 20-денного строку учасники справи та особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цими кодексами), мають право на продовження процесуальних строків з підстав, встановлених цим Законом.
З урахуванням набрання чинності Закону №731-IX (17.07.2020) продовження процесуальних строків у зв`язку із запровадженням карантинних заходів закінчилося 06.08.2020.
З апеляційною скаргою вперше ГУ ДПС звернулося у квітні 2021 року, повторно - 16.12.2021. Обґрунтованих доводів стосовно відсутньої можливості своєчасно сплатити судовий збір за подання апеляційної скарги через поширення коронавірусної інфекції та доказів на їх підтвердження касаційна скарга не містить.
Посилання скаржника на ухвали Верховного Суду щодо застосування норми процесуального права у подібних правовідносинах також є безпідставним, оскільки питання про поважність причин пропуску процесуального строку оцінюється судом на власний розсуд в кожному конкретному випадку.
Згідно з пунктом 5 частини першої статті 333 КАС суд касаційної інстанції відмовляє у відкритті касаційного провадження у справі, якщо суд у порядку, передбаченому частинами другою, третьою цієї статті, дійшов висновку, що касаційна скарга є необґрунтованою.
Відповідно до частини другої статті 333 КАС України у разі оскарження ухвали (крім ухвали, якою закінчено розгляд справи) суд може визнати касаційну скаргу необґрунтованою та відмовити у відкритті касаційного провадження, якщо правильне застосування норми права є очевидним і не викликає розумних сумнівів щодо її застосування чи тлумачення.
Керуючись пунктом 5 частини першої, частиною другою статті 333 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд
У Х В А Л И В :
Відмовити у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Львівській області на ухвалу Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16.02.2022.
Копію ухвали про відмову у відкритті касаційного провадження разом з касаційною скаргою та доданими до скарги матеріалами направити особі, яка подала касаційну скаргу, а копію касаційної скарги залишити в суді касаційної інстанції.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддями, є остаточною та не може бути оскаржена.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддями, є остаточною та не може бути оскаржена.
СуддіІ.А. Васильєва В.В. Хохуляк В.П. Юрченко
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 19.04.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 104025979 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Васильєва І.А.
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Мричко Наталія Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні