Рішення
від 20.04.2022 по справі 160/27699/21
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 квітня 2022 року Справа № 160/27699/21

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кучугурної Н.В., розглянувши за правилами спрощеного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 , в інтересах якого діє адвокат Верховська Ольга Вікторівна, до Божедарівської селищної ради про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, -

Обставини справи: до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 , в інтересах якого діє адвокат Верховська Ольга Вікторівна, до Божедарівської селищної ради, в якій позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення №44-12/VIII від 31.08.2021 дванадцятої сесії восьмого скликання Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області в частині відмови члену ФГ « ОСОБА_2 » ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у розмірі середньої частки (паю), яка розташована на території Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області (середній розмір складає 5,83 умовних кадастрових гектарів) безоплатно у власність для ведення фермерського господарства, із земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності Божедарівської селищної ради, та яка знаходиться в оренді ОСОБА_2 згідно з договором оренди №1127 від 11 серпня 2011 року загальною площею 46,4201 га, кадастровий номер 1222081700:01:001:0335 та договору оренди земельної ділянки №1128 від 12 серпня 2011 року, загальною площею 3,5799 га кадастровий номер 1222081700:01:002:0287;

- зобов`язати Божедарівську селищну раду Криничанського району Дніпропетровської області надати члену ФГ «ОСОБА_2» ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у розмірі середньої часки (паю), яка розташована на території Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області (середній розмір складає 5,83 умовних кадастрових гектарів) безоплатно у власність для ведення фермерського господарства із земельної ділянки, що перебуває у комунальній вчасності Божедарівської селищної ради, та яка знаходиться в оренді ОСОБА_2 згідно з договором оренди №1127 від 11 серпня 2011 року загальною площею 46,4201 га кадастровий номер 1222081700:01:001:0335 та договору оренди земельної ділянки №1128 від 12 серпня 2011 року, загальною площею 3,5799 га кадастровий номер 1222081700:01:002:0287.

В обґрунтування позову зазначено, що 05.07.2021 позивачем як членом Фермерського господарства «ОСОБА_2» подано до Божедарівської селищної ради клопотання про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтованою площею 5,83 умовних кадастрових гектарів для ведення фермерського господарства із земельної ділянки кадастровий номер 1222081700:01:001:0335. До клопотання позивачем було подано всі необхідні документи, в тому числі нотаріально засвідчену копію згоди голови фермерського господарства на розпаювання ділянки, а також протокол загальних зборів цього господарства про розпаювання земель. Однак, згідно з висновком від 27.08.2021 комісії з питань містобудування, архітектури, будівництва, земельних відносин та охорони навколишнього середовища Божедарівської селищної ради заява позивача не відповідає законодавству, а також земельна ділянка надавалася в оренду фізичній особі, про що не зазначено в Законі України «Про фермерське господарство». На підставі зазначеного висновку рішенням №44-12/VIII від 31.08.2021 Божедарівською селищною радою Криничанського району Дніпропетровської області було відмовлено позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у розмірі середньої частки (паю) безоплатно у власність для ведення фермерського господарства, із земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності Божедарівської селищної ради та яка знаходиться в оренді ОСОБА_2 згідно з договором оренди земельної ділянки №1127 від 11.08.2011 кадастровий номер 1222081700:01:001:0335 та договором оренди земельної ділянки №1128 від 12.08.2011 загальною площею 3,5799 га кадастровий номер 1222081700:01:002:0287. Позивач не погоджується з таким рішенням відповідача, вважає його незаконним, прийнятим з порушенням вимог ст. 116, 118 Земельного кодексу України, оскільки у ньому не зазначено підстави прийнятого рішення. Щодо доводів відповідача у висновку про те, що земельна ділянка надавалась в оренду фізичній особі, позивачем зазначено, що з часу реєстрації фермерського господарства та набуття ним статусу юридичної особи обов`язки землекористувача земельної ділянки здійснює фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась. Після укладання договору оренди земельної ділянки для ведення фермерського господарства та проведення державної реєстрації такого господарства користувачем орендованої земельної ділянки є саме фермерське господарство. При цьому такими, що надані фермерському господарству вважаються і земельні ділянки, надані голові фермерського господарства для його створення. Член фермерського господарства має право отримати безоплатно у власність частину земельної ділянки, що перебуває у користуванні фермерського господарства. Іншими словами, не лише особа, якій раніше була надана у користування земельна ділянка для ведення фермерського господарства має право на отримання її у власність, оскільки така земельна ділянка була відведена цій особі саме з метою створення фермерського господарства. За таких обставин, позивач уважає, що оспорювана відмова прийнята з порушенням вимог законодавства, без урахування принципу пропорційності та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. З огляду на викладене, просить задовольнити позов у повному обсязі.

Ухвалою суду від 05.01.2022 прийнято до розгляду позовну заяву, відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін; встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву (у разі заперечення проти позовної заяви) протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення копії цієї ухвали, разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача.

02.02.2022 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, згідно з яким, відповідач позовні вимоги не визнає, просить в задоволенні позову відмовити. В обґрунтування своєї позиції зазначає, що позовні вимоги є безпідставними та такими, що не ґрунтуються на нормах чинного законодавства. Спірним у цьому випадку є наявність у члена ФГ «ОСОБА_2» ОСОБА_1 права на отримання безоплатно у власність земельної ділянки із земельної ділянки, яка надавалася засновнику фермерського господарства ОСОБА_2 у користування для створення фермерського господарства. Це питання було предметом розгляду Верховного Суду у складі судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у справі №817/1911/17. Так, у вказаній постанові від 03.11.2021 судова палата дійшла висновку, що, оскільки ЗК України встановлює загальний порядок набуття права на землю громадянами та юридичними особами шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування із земель державної і комунальної власності, у тому числі і для ведення фермерського господарства, то в такому ж загальному порядку, передбаченому ЗК України, члени фермерського господарства можуть отримати безоплатно у власність із земель державної або комунальної власності земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю). При цьому, має враховуватися норма, згідно з якою земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом. У члена фермерського господарства не виникає право користування земельною ділянкою, яка була надана власником (органом місцевого самоврядування) громадянину (засновнику) у користування для створення такого господарства. Єдиним суб`єктом, який володіє правомочністю користуватись земельною ділянкою, виділеною власником (органом місцевого самоврядування) для створення фермерського господарства, є саме таке фермерське господарство як суб`єкт господарювання. Право на безоплатну передачу у власність земельних ділянок із земель, що надавались у користування засновнику для створення фермерського господарства, не виникає у жодного члена фермерського господарства, в тому числі засновника. За таких обставин, затвердження проекту землеустрою щодо надання земельної ділянки у власність іншій особі з подальшим наданням цієї ділянки у власність суперечить положенням ч.5 ст. 116 Земельного кодексу України, якою передбачено, що земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом. З огляду на викладене, у відповідача не було правових підстав для надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення зазначеної земельної ділянки, оскаржуване рішення відповідача є правомірним і підстави для його скасування відсутні.

17.02.2022 до суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив, в якій зазначено, що позивачем до Божедарівської селищної ради було подано клопотання про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність. У зв`язку з цим, є помилковими доводи відповідача щодо позицій Верховного Суду у справі №817/1911/17, предметом спору у якій є, визнання протиправної відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Крім цього, представник позивача вказує, що відповідачем у справі вже надавались дозволи на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення фермерського господарства в розмірі середньої земельної частки (паю) членам інших фермерських господарств із земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності відповідно до договорів оренди земельних ділянок, укладених з фізичними особами, що свідчить про несталу та необґрунтовану позицію відповідача з наведено питання.

У період з 01.03.2022 по 04.03.2022 та з 09.03.2022 по 12.03.2022 суддя Кучугурна Н.В. перебувала у щорічній відпустці, що підтверджується відповідною довідкою начальника відділу управління персоналом Дніпропетровського окружного адміністративного суду.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -

УСТАНОВИВ:

11.08.2011 між Криничанською районною державною адміністрацією (орендодавець) та ОСОБА_2 (орендар) укладено Договір оренди земельної ділянки №1127 (далі - Договір №1127).

Згідно з п.1. Договору №1127, орендодавець - Криничанська районна державна адміністрація надає, а орендар ОСОБА_2 приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (ведення фермерського господарства) із земель державної власності, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Биківської сільської ради Криничанського району Дніпропетровської області.

Відповідно до п. п. 2, 4, 8 Договору №1127, в оренду передається земельна ділянка, яка розташована за межами населеного пункту загальною площею 46,4201 гектарів, в тому числі ріллі 46,4201 гектарів. Земельна ділянка передається в оренду без об`єктів нерухомого майна та інші об`єкти інфраструктури відсутні. Договір укладено на 49 (сорок дев`ять) років. Після закінчення строку договору оренди Орендар має переважне право поновлення на новий строк.

Згідно з п.15, п.16 Договору №1127, земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (ведення фермерського господарства). Цільове призначення земельної ділянки: сільськогосподарського використання.

Пунктами 18, 20 Договору №1127 визначено, що передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням проекту її відведення. Передача земельної ділянки орендарю здійснюється після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі.

Згідно з Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, індексний номер 47712409 від 16.11.2015, рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (індексний номер: 26182203 від 16.11.2015), державним реєстратором Криничанського районного управління юстиції Дніпропетровської області зареєстроване речове право оренди земельної ділянки загальною площею 46,4201 га, Дніпропетровська область, Криничанський район, с/рада Биківська, кадастровий номер 1222081700:01:001:0335 за договором №1127 від 11.08.2011, укладеним Криничанською районною державною адміністрацією (орендодавець) з ОСОБА_2 (орендар).

Згідно з актом прийому-передачі земельної ділянки, наданої в оренду ОСОБА_2 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (ведення фермерського господарства), укладеним між сторонами Договору №1127, при прийомці-передачі земельної ділянки загальною площею 46,4201 га спірних питань не заявлено.

Також, 12.08.2011 між Криничанською районною державною адміністрацією (орендодавець) та ОСОБА_2 (орендар) укладено Договір оренди земельної ділянки №1128 (далі - Договір №1128).

Згідно з п.1. Договору №1128, орендодавець - Криничанська районна державна адміністрація надає, а орендар ОСОБА_2 приймає в строкове платне користування земельну ділянку з кадастровим номером 1222081700:01:002:0287 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (ведення фермерського господарства) із земель державної власності, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Биківської сільської ради Криничанського району Дніпропетровської області.

Відповідно до п. п. 2, 8 Договору №1128, в оренду передається земельна ділянка, яка розташована за межами населеного пункту з кадастровим номером 1222081700:01:002:0287 загальною площею 3,5799 гектарів, в тому числі ріллі 3,5799 гектарів.

Договір укладено на 49 (сорок дев`ять) років. Після закінчення строку договору оренди Орендар має переважне право поновлення на новий строк.

Згідно з п.15, п.16 Договору №1128, земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (ведення фермерського господарства). Цільове призначення земельної ділянки: сільськогосподарського використання.

Пунктами 18, 20 Договору №1128 передбачено, що передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням проекту її відведення. Передача земельної ділянки орендарю здійснюється після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі.

Згідно з Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 21819077 від 19.05.2014, рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (індексний номер: 13142369 від 19.05.2014), зареєстроване право оренди земельної ділянки загальною площею 3,5799 га, Дніпропетровська область, Криничанський район, с/рада Биківська, кадастровий номер 1222081700:01:002:0287 за договором №1128 від 12.08.2011, укладеним Криничанською районною державною адміністрацією (орендодавець) з ОСОБА_2 (орендар).

Згідно з актом прийому-передачі земельної ділянки, наданої в оренду ОСОБА_2 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (ведення фермерського господарства), укладеним між сторонами Договору №1128, при прийомці-передачі земельної ділянки загальною площею 3,5799 га спірних питань не заявлено.

Згідно з Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії ААБ №969649, Фермерське господарство «ОСОБА_2» зареєстровано юридичною особою 04.09.2012, про що вчинено запис 1 205 102 0000 000776 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про проведення державної реєстрації юридичної особи за ідентифікаційним кодом 38378498.

Рішенням засновника ФГ «ОСОБА_2.» від 18.06.2021 №1/2021 «Про зміни» до членів фермерського господарства включені: 1) ОСОБА_3 , донька, 2) ОСОБА_1 , зять, 3) ОСОБА_4 , донька, 4) ОСОБА_5 , зять, 5) ОСОБА_6 , донька, 6) ОСОБА_7 , зять, 7) ОСОБА_8 , теща, 8) ОСОБА_9 , донька, 9) ОСОБА_10 , племінниця.

Відповідно до нової редакції Статуту Фермерського господарства «ОСОБА_2», затвердженого рішенням засновника ФГ «ОСОБА_2.» від 18.06.2021 №1/2021, членами фермерського господарства є: 1) ОСОБА_3, донька, 2) ОСОБА_1 , зять, 3) ОСОБА_4 , донька, 4) ОСОБА_5 , зять, 5) ОСОБА_6 , донька, 6) ОСОБА_7 , зять, 7) ОСОБА_8 , теща, 8) ОСОБА_9 , донька, 9) ОСОБА_10 , племінниця (п.4.2.).

18.06.2021 голова Фермерського господарства «ОСОБА_2» надав згоду на розподіл та передачу земель у власність земельної ділянки з кадастровим номером 1222081700:01:001:0335 площею 46,4201 га та земельної ділянки з кадастровим номером 1222081700:01:002:0287 площею 3,5799 га членам Фермерського господарства «ОСОБА_2» та згоду на затвердження розміру земельних ділянок, які передаються у власність членам Фермерського господарства «ОСОБА_2» в рівних частках: 1) ОСОБА_3 (доньці) - 5,83 умовних кадастрових га; 2) ОСОБА_1 (зятю) - 5,83 умовних кадастрових га; 3) ОСОБА_4 (доньці) - 5,83 умовних кадастрових га; 4) ОСОБА_5 (зятю) - 5,83 умовних кадастрових га; 5) ОСОБА_6 (доньці) - 5,83 умовних кадастрових га; 6) ОСОБА_7 (зятю) - 5,83 умовних кадастрових га; 7) ОСОБА_8 (тещі) - 5,83 умовних кадастрових га; 8) ОСОБА_9 (доньці) - 5,83 умовних кадастрових га; 9) ОСОБА_10 (племінниці) - 5,83 умовних кадастрових га, яку нотаріально засвідчено приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Бунякіною О.В. 18.06.2021, зареєстровано в реєстрі за №926.

12.07.2021 представником Фермерського господарства «ОСОБА_2» Верховською О.В. подано до Божедарівської селищної ради клопотання про надання згоди на розподіл та безоплатну передачу у власність земельних ділянок, які розташовані на території Дніпропетровської області Криничанського району Биківської сільської ради (Божедарівської селищної ради) для ведення фермерського господарства землі сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 1222081700:01:001:0335 площею 46,4201 га та 1222081700:01:002:0287 площею 3,5799 га членам фермерського господарства « ОСОБА_2 »: ОСОБА_3 (доньці) - 5,83 умовних кадастрових га; ОСОБА_1 (зятю) - 5,83 умовних кадастрових га; ОСОБА_4 (доньці) - 5,83 умовних кадастрових га; ОСОБА_5 (зятю) - 5,83 умовних кадастрових га; ОСОБА_6 (доньці) - 5,83 умовних кадастрових га; ОСОБА_7 (зятю) - 5,83 умовних кадастрових га; ОСОБА_8 (тещі) - 5,83 умовних кадастрових га; ОСОБА_9 (доньці) - 5,83 умовних кадастрових га; ОСОБА_10 (племінниці) - 5,83 умовних кадастрових га.

До клопотання були надані наступні документи: копія Статуту, копія рішення від 18.06.2021 №2021; копія Виписки з ЄДР; нотаріально посвідчена згода засновника на передачу земель у власність; витяг ДПС; інформація Відділу у Криничанському районі ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області №29-4-0.29-317/106-21 від 29.06.2021; графічні матеріали; копія Договору №1127 оренди земельної ділянки від 11.08.2011; копія проекту землеустрою; витяг ДЗК №НВ-9900635952021; інформація з ДЗК; витяг з ДРРП; копія Договору №1128 оренди земельної ділянки від 11.08.2011; витяг з ДРРП; копія проекту землеустрою; витяг ДЗК №НВ-9900635972021, інформація з ДЗК; довіреність на представлення інтересів.

Крім цього, ОСОБА_1 було подано відповідачу клопотання від 05.07.2021 (вхідний номер 1911 від 12.07.2021) про надання йому дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтованою площею 5,83 умовних кадастрових гектарів, яка розташована на території Дніпропетровської області Криничанського району Покровської сільської ради для ведення фермерського господарства, землі сільськогосподарського призначення комунальної власності, із земельної ділянки, кадастровий номер 1222081700:01:001:0335 площею 46,4201 га, яка перебуває у користуванні ФГ « ОСОБА_2 », засновник ОСОБА_2 на підставі договору оренди земельної ділянки та передати йому земельну ділянку у власність як члену цього фермерського господарства.

До клопотання позивачем було надано наступні документи: копія паспорта, ІПН; інформація з ДРРП; інформація Відділу у Криничанському районі ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області №29-4-0.29-283/106-21 від 22.06.2021; копія диплома; графічний матеріал бажаного місця розташування земельної ділянки; довіреність на представлення інтересів.

Рішенням XII сесії VIII скликання Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області від 31.08.2021 №44-12/VIII було вирішено відмовити членам ФГ « ОСОБА_2 » у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у розмірі середньої частки (паю), яка розташована на території Божедарівської селищної ради, Криничанського району, Дніпропетровської області (середній розмір складає 5,83 умовних кадастрових гектарів) безоплатно у власність для ведення фермерського господарства, із земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності Божедарівської селищної ради та які знаходяться в оренді гр. ОСОБА_2 згідно договору оренди земельної ділянки №1127 від 11 серпня 2011 року, загальною площею 46,4201 га кадастровий номер 1222081700:01:001:0335 та договору оренди земельної ділянки №1128 від 12 серпня 2011 року, загальною площею 3,5799 га, кадастровий номер 1222081700:01:002:0287, в тому числі: ОСОБА_1 .

Вважаючи протиправним рішення Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області від 31.08.2021 №44-12/VIII в частині щодо відмови йому у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 14 Конституції України визначено, що право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно з частиною 1 статті 3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель (частина 2 статті 4 Земельного кодексу України).

Частиною 2 статті 31 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент спірних відносин) визначено, що громадяни - члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).

Статтею 32 Земельного кодексу України передбачено, що громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради. Дія частини першої цієї статті не поширюється на громадян, які раніше набули права на земельну частку (пай).

Надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому Земельним кодексом України (стаття 7 Закону України «Про фермерське господарство»).

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено підстави набуття права на землю із земель державної та комунальної власності.

Так, відповідно до частини 1 статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (частина 2 статті 116 Земельного кодексу України).

Згідно з частиною 3 статті 116 Земельного кодексу України, безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

При цьому, відповідно до пункту «а» частини 1 статті 121 Земельного кодексу України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. У разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району.

Відповідно до частини 1 статті 12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить, зокрема, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (частина 1 статті 122 Земельного кодексу України).

Статтею 118 Земельного кодексу України визначено порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами.

Відповідно до частини 6 статті 118 Земельного кодексу України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.

До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку (абзац 1 частини 7 статті 118 Земельного кодексу України).

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що Земельним кодексом України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зокрема: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 Земельного кодексу України.

Обов`язковим є прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування за наслідками розгляду поданого клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою рішення про надання дозволу або вмотивовану відмову у його наданні із наведенням усіх підстав такої відмови.

Визначена законом процедура є способом дій відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування у відповідь на звернення громадян щодо того чи іншого земельного питання.

Під час судового розгляду встановлено, що позивач 05.07.2021 звернувся до Божедарівської селищної ради з клопотанням про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 5,83 умовних кадастрових гектарів, яка розташована на території Дніпропетровської області Криничанського району Покровської сільської ради для ведення фермерського господарства, землі сільськогосподарського призначення комунальної власності, із земельної ділянки, кадастровий номер 1222081700:01:001:0335 площею 46,4201 га, яка перебуває у користуванні ФГ « ОСОБА_2 » на підставі договору оренди земельної ділянки та передати йому земельну ділянку у власність як члену цього фермерського господарства.

Клопотання прийнято та зареєстровано 12.07.2021, вхідний номер 1911.

Матеріалами справи підтверджено надання до клопотання копій наступних документів: паспорта, ІПН; інформації з ДРРП; інформації Відділу у Криничанському районі ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області №29-4-0.29-283/106-21 від 22.06.2021; копії диплому; графічний матеріал бажаного місця розташування земельної ділянки; довіреності на представлення інтересів.

Рішенням Божедарівської селищної ради від 31.08.2021 №44-12/VIII було відмовлено позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, тобто, рішення прийнято не на користь позивача.

Водночас, всупереч вимогам частини 7 статті 118 Земельного кодексу України, зазначене рішення відповідача від 31.08.2021 №44-12/VIII не містить мотивів, з яких відповідачем відмовлено позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою.

Посилання у рішенні Божедарівської селищної ради від 31.08.2021 №44-12/VIII на інформацію голови постійної комісії з питань містобудування, архітектури, будівництва, земельних відносин та охорони навколишнього середовища Божедарівської селищної ради, не є обґрунтуванням відмови, оскільки оспорюване рішення не містить зміст такої інформації.

Крім того, з урахуванням дати прийняття оспорюваного рішення, клопотання позивача від 05.07.2021 розглянуто відповідачем поза межами місячного строку, встановленого законом.

Разом з тим, судом установлено, що земельна ділянка, за рахунок якої позивач бажає отримати у власність земельну ділянку, є сформованою (кадастровий номер 1222081700:01:001:0335), на час розгляду справи перебуває у користуванні ФГ « ОСОБА_2 » (засновник ОСОБА_2 ) на підставі договору оренди земельної ділянки №1127 від 11.08.2011.

Також, згідно з рішенням засновника ФГ « ОСОБА_2 » від 18.06.2021 №1/2021 «Про зміни», Статуту ФГ «ОСОБА_2» членами фермерського господарства є, в тому числі, ОСОБА_1 .

Землекористувачем зазначеної земельної ділянки (кадастровий номер земельної ділянки 1222081700:01:001:0335) є Фермерське господарство «ОСОБА_2» (код ЄДРПОУ 38378498).

Частиною 1 статті 2 Закону України від 19 червня 2003 року №973-IV «Про фермерське господарство» (далі - Закон № 973-IV) передбачено, що відносини, пов`язані із створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, цим Законом та іншими нормативно-правовими актами України.

Відповідно до частини 1 статті 1 Закону №973-IV, фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, здійснювати її переробку та реалізацію з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм у власність та/або користування, у тому числі в оренду, для ведення фермерського господарства, товарного сільськогосподарського виробництва, особистого селянського господарства, відповідно до закону.

Відповідно до частин 1-3 статті 3 Закону №973-IV, членами фермерського господарства можуть бути подружжя, їх батьки, діти, які досягли 14-річного віку, інші члени сім`ї, родичі, які об`єдналися для спільного ведення фермерського господарства, визнають і дотримуються положень установчого документа фермерського господарства. Членами фермерського господарства не можуть бути особи, які працюють у ньому за трудовим договором (контрактом).

При створенні фермерського господарства одним із членів сім`ї інші члени сім`ї, а також родичі можуть стати членами цього фермерського господарства після внесення змін до його установчого документа.

Для цілей цього Закону до членів сім`ї та родичів голови фермерського господарства відносяться дружина (чоловік), батьки, діти, баба, дід, прабаба, прадід, внуки, правнуки, мачуха, вітчим, падчерка, пасинок, рідні та двоюрідні брати та сестри, дядько, тітка, племінники як голови фермерського господарства, так і його дружини (її чоловіка), а також особи, які перебувають у родинних стосунках першого ступеня споріднення з усіма вищезазначеними членами сім`ї та родичами (батьки такої особи та батьки чоловіка або дружини, її чоловік або дружина, діти як такої особи, так і її чоловіка або дружини, у тому числі усиновлені ними діти).

Відповідно до вимог частини 1 статті 5 Закону №973-IV, право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку та виявив бажання створити фермерське господарство.

Таким чином, створенню фермерського господарства передує, по-перше, бажання й ініціатива громадянина здійснювати підприємницьку діяльність на власний ризик саме у такій формі з метою отримання прибутку та, по-друге, вирішення питання про отримання земельної ділянки для ведення фермерського господарства у власність та/або користування, що є необхідною умовою реалізації ним права на створення такого фермерського господарства, а також його державної реєстрації як юридичної особи.

Створення фермерського господарства громадянином України передбачає визначену законом послідовність дій, а земельні ділянки надаються саме для створення фермерського господарства, а не для іншої цілі.

Так, згідно зі статтею 8 Закону №973-IV, фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою.

Статтею 7 Закону № 973-IV передбачено, що надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.

За змістом абзацу 1 частин 1 та частини 2 статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно з частиною 3 статті 116 Земельного кодексу України, безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема, приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян, та одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду цільового призначення (частина 4 статті 116 Земельного кодексу України).

Положення щодо можливості передачі земельних ділянок у власність чи користування, закріплене частиною 5 статті 116 Земельного кодексу України, згідно з яким, земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Відповідно до частини 1 статті 12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить, серед іншого, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Системний аналіз наведених правових норм Земельного кодексу України та Закону України «Про фермерське господарство» дає підстави для висновку про те, що з метою ведення фермерського господарства виключно громадяни можуть отримати земельну ділянку із земель державної та комунальної власності у власність шляхом безоплатної передачі в межах норм безоплатної приватизації. Для юридичних осіб такої можливості чинне законодавство не передбачає. Водночас у користування, зокрема, оренду, можуть отримати земельну ділянку із земель державної та комунальної власності як громадяни, так і юридичні особи. У цьому контексті, фермерське господарство є однією із форм саме підприємницької діяльності громадян.

Як зазначено у постанові Верховного Суду від 23.06.2020 у справі №922/989/18, практика застосування норм права щодо фактичної заміни у правовідносинах користування земельними ділянками орендаря й переходу обов`язків землекористувача земельних ділянок до фермерського господарства з дня його державної реєстрації є сталою та підтримана Великою Палатою Верховного Суду.

Так, Великою Палатою Верховного Суду зроблено висновок, що з моменту державної реєстрації селянського (фермерського) господарства (фермерського господарства) та набуття ним прав юридичної особи таке господарство на основі норм права набуває як правомочності володіння і користування, так і юридичні обов`язки щодо використання земельної ділянки. Велика Палата Верховного Суду вже звертала увагу, що у відносинах, а також спорах з іншими суб`єктами, голова фермерського господарства, якому була передана у власність, постійне користування чи оренду земельна ділянка, виступає не як самостійна фізична особа, власник, користувач чи орендар земельної ділянки, а як представник (голова, керівник) фермерського господарства. У таких правовідносинах їх суб`єктом є не фізична особа - голова чи керівник фермерського господарства, а фермерське господарство як юридична особа.

В постанові від 13.03.2018 у справі №348/992/16-ц Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що після укладення договору тимчасового користування землею, у тому числі на умовах оренди, фермерське господарство реєструється в установленому законом порядку і з дати реєстрації набуває статусу юридичної особи. Із цього часу обов`язки землекористувача земельної ділянки здійснює фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась.

У постанові від 01.04.2020 у справі №320/5724/17 Велика Палата Верховного Суду зазначила, що надана громадянину у встановленому порядку для ведення фермерського господарства земельна ділянка в силу свого правового режиму є такою, що використовується виключно для здійснення підприємницької діяльності, а не для задоволення особистих потреб. Суб`єктом такого використання може бути особа - суб`єкт господарювання за статтею 55 ГК України. …Після укладення договору оренди земельної ділянки для ведення фермерського господарства та проведення державної реєстрації такого господарства користувачем орендованої земельної ділянки є саме фермерське господарство … (п.6.24 - 6.25).

Отже, з моменту реєстрації фермерського господарства та набуття статусу юридичної особи обов`язки землекористувача здійснює фермерське господарство, а не громадянин, якому надавалася відповідна земельна ділянка для ведення фермерського господарства.

Вказані висновки узгоджуються з правовою позицією Верховного суду, викладеній у постанові від 03 листопада 2021 року у справі № 817/1911/17.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 27 Закону №973-IV, трудові відносини у фермерському господарстві базуються на основі праці його членів. У разі виробничої потреби фермерське господарство має право залучати до роботи в ньому інших громадян за трудовим договором (контрактом). Трудові відносини членів фермерського господарства регулюються Статутом, а осіб, залучених до роботи за трудовим договором (контрактом), - законодавством України про працю.

Таким чином, правовий статус члена фермерського господарства нерозривно пов`язаний із забезпеченням діяльності цього фермерського господарства, а не власних потреб та інтересів.

Статтею 12 Закону №973-IV, в редакції чинній на час спірних відносин, визначено, що землі фермерського господарства можуть складатися із: а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди.

Права володіння та користування земельними ділянками, які знаходяться у власності членів фермерського господарства, здійснює фермерське господарство.

Відповідно до статті 13 Закону №973-IV, члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).

Членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність із раніше наданих їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради. Земельні ділянки, на яких розташовані житлові будинки, господарські будівлі та споруди фермерського господарства, передаються безоплатно у приватну власність у рахунок земельної частки (паю).

Земельний кодекс України у порівнянні із зазначеними положеннями Закону №973-IV встановлює аналогічні норми.

Так, стаття 31 Земельного кодексу України передбачає, що землі фермерського господарства можуть складатися із: а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди.

Громадяни - члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).

Щодо приватизації земельних ділянок членами фермерських господарств, статтею 32 Земельного кодексу України визначено, що громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.

Отже, однією з форм набуття громадянином (членом фермерського господарства) права на землю є приватизація, яка здійснюється на добровільній основі і полягає у безоплатній передачі земельних ділянок, що перебувають у користуванні громадян.

При цьому стаття 13 Закону України «Про фермерське господарство» та стаття 32 Земельного кодексу України мають ідентичні назви «Приватизація земельних ділянок членами фермерських господарств».

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що оскільки Земельний кодекс України встановлює загальний порядок набуття права на землю громадянами та юридичними особами шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування із земель державної і комунальної власності, у тому числі і для ведення фермерського господарства, то в такому ж загальному порядку, передбаченому Земельним кодексом України, члени фермерського господарства можуть отримати безоплатно у власність із земель державної або комунальної власності земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю).

Суд зазначає, що предметом спору є наявність/відсутність підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а відтак правомірності/неправомірності прийнятого рішення, що оскаржується.

Враховуючи викладене, суд відхиляє доводи відповідача, наведені у відзиві, з посиланням на справу №817/1911/17, яка розглядалась Верховним Судом, і стосувалась питання затвердження проекту землеустрою.

Надання ж дозволу на розробку проекту землеустрою не є вирішенням питання про передачу земельної ділянки у власність, дозвіл лише засвідчує намір. Отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність не створює права на її отримання у власність поза встановленою законодавством процедурою. Позивач має вжити певні заходи, які передбачено законом для остаточного оформлення права власності.

Водночас, з огляду на встановлену судом необґрунтованість прийнятого рішення відповідача щодо відмови позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки через відсутність його належного мотивування, суд уважає, що відповідач вийшов за межі наданих йому повноважень та всупереч вимогам Земельного кодексу України безпідставно відмовив позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що не узгоджується з приписами чинного законодавства.

За таких обставин, рішення Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області №44-12/VIII від 31.08.2021 в частині відмови позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не відповідає вимогам ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки винесено відповідачем не на підставі та не у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України, та не обґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, тому є протиправним та підлягає скасуванню.

Щодо позовних вимог про зобов`язання відповідача надати позивачу дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, суд зазначає таке.

Відповідно до частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення, зокрема, про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини, та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Згідно з частинами 3, 4 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

У випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

При вирішенні питання про те, чи виконані всі визначені законом умови для прийняття відповідачем певного рішення (рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою) та чи не передбачено законом в даному випадку права відповідача діяти на власний розсуд (дискреційні повноваження), суд виходить з такого.

На законодавчому рівні поняття дискреційні повноваження суб`єкта владних повноважень відсутнє. У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими необхідно розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення. Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень.

Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.

З огляду на наведене, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.

У цій справі повноваження щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою чи надання мотивованої відмови у його наданні регламентовано положеннями Земельного кодексу України.

Умови, за яких орган відмовляє у наданні дозволу, визначені законом. Якщо такі умови відсутні, орган повинен надати дозвіл. Ці повноваження та порядок їх реалізації передбачають лише один вид правомірної поведінки відповідного органу: надати дозвіл або не надати (відмовити). Згідно з законом, у цього органу немає вибору між декількома можливими правомірними рішеннями, тому зазначені повноваження не є дискреційними.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам та виключати подальше звернення особи до суду за захистом порушених прав.

Така правова позиція узгоджується з позицією, висловленою Верховним Судом у постановах від 22.12.2018 у справі № 804/1469/17, від 14.08.2019 у справі № 0640/4434/18, від 12.09.2019 у справі №0640/4248/18 та від 28.11.2019 у справі №803/1067/17.

Щодо ефективності вибраного способу захисту, суд зазначає, що суд має право визнати бездіяльність суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язати вчинити певні дії. При цьому суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Зобов`язання судом відповідача надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може мати місце лише у випадку, якщо судом встановлено відсутність підстав для відмови у видачі дозволу, які передбачені законом.

При цьому, суд не уповноважений здійснювати перевірку наявності чи відсутності усіх підстав визначених законодавцем у випадку, якщо відповідач цього не здійснив, оскільки у такому разі це не входить до предмету цієї судової справи.

А прийняття судом рішення про зобов`язання відповідача видати дозвіл на розробку проекту землеустрою, без перевірки наявності чи відсутності усіх названих підстав для відмови у видачі дозволу, може бути необґрунтованим та призвести до видачі такого дозволу з порушенням закону.

В контексті обставин спору застосування такого способу захисту вимагає з`ясування судом, чи виконано позивачем усі визначені законом умови, необхідні для одержання дозволу на розробку проекту землеустрою. Проте, наведених обставин судом не встановлено.

Отже, суд не може перебирати на себе повноваження компетентного органу та приймати замість нього рішення з мотивів, що не були враховані відповідачем.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що належним та ефективним способом захисту прав, свобод та інтересів позивача у цьому випадку є зобов`язання Божедарівської селищної ради повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 05.07.2021 з урахуванням висновків суду, наведених у цьому рішенні.

Згідно з частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до положень частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (частина 1 статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України).

Згідно з частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Суд зазначає, що відповідачем як суб`єктом владних повноважень не доведено правомірності рішення, що оскаржується.

Враховуючи викладене, на підставі наданих доказів у їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд уважає, що позовна заява підлягає частковому задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Частиною 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

З огляду на викладене, судові витрати зі сплати судового збору, понесені позивачем при зверненні до суду з цією позовною заявою, підлягають стягненню з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача у розмірі 908,00 грн.

Керуючись ст.ст. 2, 9, 72-77, 242-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) до Божедарівської селищної ради (вул. Чкалова, буд.17а, с. Божедарівка, Криничанський район, Дніпропетровська область, 52323, код ЄДРПОУ 04338397) про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення №44-12/VIII від 31.08.2021 дванадцятої сесії восьмого скликання Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області в частині відмови члену Фермерського господарства «ОСОБА_2» ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у розмірі середньої частки (паю), яка розташована на території Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області (середній розмір складає 5,83 умовних кадастрових гектарів) безоплатно у власність для ведення фермерського господарства, із земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності Божедарівської селищної ради, та яка знаходиться в оренді ОСОБА_2 згідно з договором оренди №1127 від 11 серпня 2011 року загальною площею 46,4201 га, кадастровий номер 1222081700:01:001:0335 та договору оренди земельної ділянки №1128 від 12 серпня 2011 року, загальною площею 3,5799 га кадастровий номер 1222081700:01:002:0287.

Зобов`язати Божедарівську селищну раду (вул. Чкалова, буд.17а, с. Божедарівка, Криничанський район, Дніпропетровська область, 52323, код ЄДРПОУ 04338397) повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) від 05.07.2021, з урахуванням висновків суду, наведених у цьому рішенні.

У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Божедарівської селищної ради (вул. Чкалова, буд.17а, с. Божедарівка, Криничанський район, Дніпропетровська область, код ЄДРПОУ 04338397) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 908 (дев`ятсот вісім) грн. 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ).

Відповідач: Божедарівська селищна рада (вул. Чкалова, буд.17а, с. Божедарівка, Криничанський район, Дніпропетровська область, код ЄДРПОУ 04338397).

Суддя Н.В. Кучугурна

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.04.2022
Оприлюднено21.06.2022
Номер документу104039684
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —160/27699/21

Рішення від 20.04.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучугурна Наталія Вікторівна

Ухвала від 05.01.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучугурна Наталія Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні