Рішення
від 30.01.2022 по справі 911/2362/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"31" січня 2022 р. м. Київ Справа № 911/2362/21

Господарський суд Київської області в складі:

головуючого судді Христенко О.О.

за участю секретаря Марценюк О.М.

розглянувши справу № 911/2362/21

за позовом Березанської міської ради Київської області, м. Березань Київської області

до Фізичної особи-підприємця Животка Олександра Олександровича,

м. Березань Київської області

про розірвання договору оренди землі, зобов`язання повернути земельну

ділянку, скасування державної реєстрації та стягнення 87 701,20 грн.

Представники:

від позивача: Мосінзова І.О., довіреність від 15.09.2021, витяг з ЄДР;

від відповідача: Животок О.О., паспорт;

Сергієнко В.К., адвокат, ордер серії КС № 816128 від 20.10.2021.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Березанська міська рада Київської області (надалі-позивач) звернулась до господарського суду Київської області з позовом до Фізичної особи-підприємця Животка Олександра Олександровича (надалі-відповідач) з вимогами розірвати договір оренди землі, зобов`язати повернути земельну ділянку, скасувати державну реєстрацію та стягнути 87 701,20 грн.

В обґрунтування позовних вимог, відповідач вказує на те, що на підставі рішення Березанської міської ради Київської області від 18.12.2012 № 252-23-VI, між позивачем та відповідачем був укладений Договір оренди земельної ділянки від 19.08.2013. Власником земельної ділянки з кадастровим номером № 3210400000:08:008:0013 є територіальна громада міста Березань в особі Березанської міської ради Київської області.

За умовами договору розмір орендної плати за земельну ділянку становить 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що на момент укладення договору становила 22 573,04 грн. в рік.

Разом з цим, як зазначає позивач, з 2018 року відповідач систематично порушує вимоги Земельного кодексу України, Закону України «Про оренду землі» та Податкового кодексу України, в частині своєчасного внесення орендної плати, що завдає значних втрат по наповненню місцевого бюджету, тому позивач просить стягнути з відповідача 87 701,20 грн. заборгованості по орендній платі.

В той же час, позивач зазначає про те, що за результатами обстеження земельної ділянки з кадастровим номером № 3210400000:08:008:0013 по вул. Гагаріна, 5 в м. Березані, площею 0,15 га, встановлено, що земельна ділянка не використовується за цільовим призначенням та створює умови для локальних сміттєзвалищ, будь-які споруди на відповідній земельній ділянці відсутні.

Позивач зазначає, що порушення орендарем умов договору, як своєчасне внесення орендної плати та використання спірної земельної ділянки не за її цільовим призначенням є достатньою правовою підставою для розірвання вказаного договору оренди в судовому порядку.

Ухвалою господарського суду від 06.09.2021 відкрито провадження у справі № 911/2362/21, розгляд справи в порядку загального позовного провадження призначений у підготовчому засіданні на 06.10.2021.

23.09.2021 через канцелярію суду від відповідача надійшов відзив б/н від 23.09.2021 (вх. № 22305/21) в якому останній заперечує проти позову та просить суд відмовити в його задоволенні. Так, заперечуючи проти позову відповідач вказує про відсутність за останнім заборгованості з орендної плати, більш того,відповідачем зазначено про значну переплату і, що приватним підприємцем щорічно подається декларація з орендної плати за землю з розрахунком податкового зобов`язання до ГУ ДПС у Київській області Баришівсько-Березанська ДПІ із зазначенням суми орендної плати 12 % від нормативної грошової оцінки землі з кадастровим номером № 3210400000:08:008:0013.

Відповідач вказує на недостовірну інформацію щодо використання спірної земельної ділянки не за цільовим призначенням, оскільки така є огородженою, територія прибраною, як і прилегла до неї територія, а на відповідній земельній ділянці погоджено встановлення МАФ (торгівельний павільйон) та отримано Декларацію Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції щодо початку виконання будівельних робіт «Проект «Будівництво офісно-торгового центру».

Разом з цим, надаючи відзив на позовну заяву, відповідач просив суд залучити до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Головне управління ДПС у Київській області.

Ухвалою суду від 06.10.2021 відмовлено відповідачу у задоволенні клопотання про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Головне управління ДПС у Київській області; підготовче засідання у справі № 911/2362/21 відкладено на 01.11.2021.

Ухвалою суду від 01.11.2021 відкладено підготовче засідання на 22.11.2021; витребувано у Головного управління ДПС у Київській області інформацію щодо сплати орендної плати за земельну ділянку за кадастровим номером 3210400000:08:0008:0013 площею 0,15 га по вул. Гагаріна, 5 в м. Березань Київської області з листопада місяця 2020 року по даний час, за Договором оренди земельної ділянки від 19.08.2013 (додаткова угода до Договору від 03.08.2018), укладеним між Березанською міською радою Київської області та ФОП Животком Олександром Олександровичем.

19.11.2021 на електронну адресу суду від позивача надійшла відповідь б/н від 17.11.2021 (вх. № 26750/21) на відзив, в якій позивач зазначає про те, що орендна плата за землю становить 12 % від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, яка у 2020 та 2021 роках становила 1 148 209,28 грн., відповідно річна сплата за оренду землі має становити 137 785,08 грн. В наданій відповідачем декларації нормативно грошова оцінка земельної ділянки і річна сума орендної плати не відповідає умовам договору.

В підготовчому засіданні 22.11.2021 судом було оголошено перерву до 01.12.2021.

01.12.2021 через канцелярію суду від позивача надійшли додаткові пояснення № 9-20-1701 від 30.11.2021 (вх. № 27632/21).

Ухвалою суду від 01.12.2021 закрито підготовче провадження у справі № 911/2362/21, справу призначено до розгляду по суті на 17.12.2021.

В судовому засіданні 17.12.2021 судом оголошено перерву до 17.01.2022.

11.01.2022 через канцелярію суду від позивача надійшли додаткові письмові пояснення № 26/04-32 від 10.01.2022 (вх. № 465/22).

17.01.2022 через канцелярію суду від відповідача надійшли письмові пояснення № 1/12 від 28.12.2021 (вх. № 920/22).

Ухвалою суду від 17.01.2022 розгляд справи по суті відкладений на 31.01.2022.

В судовому засіданні 31.01.2022 представник позивача підтримав позовні вимоги вважаючи їх обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню з підстав, викладених у позові; відповідач та його представник заперечували проти позовних вимог та просили суд відмовити в задоволені вимог, вважаючи, що заявлені вимоги є необґрунтованими та не підтвердженими належним чином.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, заслухавши присутніх в судовому засіданні представників сторін, об`єктивно оцінивши докази, що мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд Київської області -

ВСТАНОВИВ:

Ні підставі рішення Березанської міської ради Київської області від 18.12.2012 № 252-23-IV «Про розгляд питання по врегулюванню земельних відносин» приватному підприємцю Животку Олександру Олександровичу продовжено термін користування на 5 років земельною ділянкою з кадастровим номером № 3210400000:08:008:0013 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код КВЦПЗ-03.07), площею 0,15 га по вул. Гагаріна, 5 в м. Березань Київської області.

Встановлено річний розмір орендної плати 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з 18.12.2012 року.

Надано дозвіл на виготовлення технічної документації щодо складання документів по оформленню договору оренди на земельну ділянку, площею 0,15 га по вул. Гагаріна, 5.

19.08.2013 між Березанською міською радою Київської області (позивач, орендодавець) та Приватним підприємцем Животком Олександром Олександровичем (відповідач, орендар) укладений Договір оренди земельної ділянки за яким орендодавець на підставі рішення Березанської міської ради Київської області від 18.12.2012 № 252-23-IV надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення з кадастровим номером 3210400000:08:008:0013, площею 0,15 га по вул. Гагаріна, 5, в м. Березань Київської області (п.п. 1, 2 договору).

На земельній ділянці розміщена тимчасова споруда (п. 3 договору).

Відповідно до п. 4 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 188 108,65 грн., відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки виданої Управлінням Держземагенства у Київській області від 19.08.2013 за № 3427.

Умовами п. 8 договору визначено, що договір укладено на 5 років. Після закінчення строку дії договору орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 3 місяці до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Пунктом 9 договору визначено, що річний розмір орендної плати за земельну ділянку становить 12 % від грошової оцінки земельної ділянки, що становить 22 573,04 грн. в рік. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням індексів інфляції (п. 10 договору). Орендна плата вноситься щомісяця в грошовій формі на поточний рахунок власника земельної ділянки, рівними частинами по 1 881,09 грн. в місяць протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця.

Розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення ціни, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках передбачених законом (п. 13 договору).

Пунктами 15, 16 договору визначено, що цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код КВЦПЗ). Категорія земель - землі громадської забудови.

Умовами п.п. 36, 37 договору визначено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою. Дія договору припиняється у разі закінчення строку, на який його було укладено; викупу земельної ділянки орендарем; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; в інших випадках.

У 2013 році між позивачем та відповідачем підписаний Акт прийому-передачі земельної ділянки, що надається в користування на умовах оренди, за яким орендодавець передає орендарю земельну ділянку площею 0,15 га в користування на умовах оренди по вул. Гагаріна, 5 в м. Березань, на підставі Договору оренди від 19.08.2013.

Рішенням Березанської міської ради Київської області від 31.05.2018 № 509-48-VІІ «Про розгляд питання по врегулюванню земельних відносин» приватному підприємцю Животку Олександру Олександровичу було продовжено строк дії договору оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (кадастровий номер земельної ділянки 3210400000:08:008:0013), загальною площею 0,15 га, яка знаходиться за адресою: м. Березань, вул. Гагаріна, 5.

03.08.2018 між Березанською міською радою Київської області та Приватним підприємцем Животок Олександром Олександровичем укладена Додаткова угода до Договору оренди земельної ділянки, якою сторони на підставі рішення ради від 31.05.2018 № 509-48-VІІ погодили продовжити договір оренди земельної ділянки від 19.08.2013 на термін 5 років.

Інші умови Договору від 19.08.2013 залишаються чинними у редакції, викладеній раніше.

Так, звертаючись до суду із відповідним позовом, позивач стверджує про систематичне порушення відповідачем умов договору оренди землі, зокрема, несвоєчасну сплату орендних платежів та вказує на наявну за відповідачем заборгованість, яка утворилась за період з листопада 2018 по червень 2021, а також на те, що відповідачем здійснюється використання спірної земельної ділянки не за її цільовим призначенням, що є підставами для розірвання договору.

Таким чином, позивач вважає, що орендна плата за землю становить 12 % від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, яка у 2020 та 2021 роках становила 1 148 209,28 грн.

Відповідач заперечує проти позову та вказує про відсутність за останнім заборгованості з орендної плати, зазначивши про значну переплату орендних платежів.

Частиною першою ст. 3 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до ч. 9 ст. 93 Земельного кодексу України відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Згідно зі ст. 2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

За змістом ст. 15 Закону України «Про оренду землі» істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (частини 1-3 ст. 21 цього Закону).

За змістом ст. 1 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

За змістом ст. 13, ч. 1 ст. 15 та ст. 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Згідно з ч. 1 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

У ст. 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Рішенням Березанської міської ради Київської області від 18.12.2012 № 252-23-IV «Про розгляд питання по врегулюванню земельних відносин» встановлено річний розмір орендної плати 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з 18.12.2012 року; надано дозвіл на виготовлення технічної документації щодо складання документів по оформленню договору оренди на земельну ділянку, площею 0,15 га по вул. Гагаріна, 5.

Рішенням Березанської міської ради Київської області від 31.05.2018 № 509-48-VІІ «Про розгляд питання по врегулюванню земельних відносин» приватному підприємцю Животку Олександру Олександровичу було продовжено строк дії договору оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (кадастровий номер земельної ділянки 3210400000:08:008:0013), загальною площею 0,15 га, яка знаходиться за адресою: м. Березань, вул. Гагаріна, 5.

03.08.2018 між Березанською міською радою Київської області та Приватним підприємцем Животок Олександром Олександровичем укладена Додаткова угода до Договору оренди земельної ділянки, якою сторони на підставі рішення ради від 31.05.2018 № 509-48-VІІ погодили продовжити договір оренди земельної ділянки від 19.08.2013 на термін 5 років.

Інші умови Договору від 19.08.2013 залишаються чинними у редакції, викладеній раніше.

У ч. 2 ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 3 ст. 23 зазначеного Закону).

Згідно з п.п. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж за користування земельною ділянкою.

Відповідно до п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності

Отже, орендна плата за користування землею комунальної власності за своїм правовим статусом є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцю, а також це і загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку.

Подвійний статус орендної плати зумовлює ту обставину, що при визначенні її розміру, окрім норм цивільного, земельного законодавства та Закону України «Про оренду землі» необхідно враховувати і вимоги Податкового кодексу України.

За змістом статті 1 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно з п. 14.1.125 ст. 14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

За правилами ч. 5 ст. 5 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до ч. 3 ст. 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій».

Частинами 1, 2 ст. 20 цього Закону визначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація; дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Плата за землю справляється на підставі положень розділу XII Податкового кодексу України.

Відповідно п. 269.1 ст. 269 Податкового кодексу України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Згідно з п.п. 270.1.1 п. 270.1 ст. 270 Податкового кодексу України об`єктами оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Пунктом 271.1 ст.271 Податкового кодексу України визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XII Податкового кодексу України, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.

У п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Звертаючись до суду, позивачем до позовної заяви надані витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку, за якими нормативно-грошова оцінка за 2019 рік становить 615 962,19 грн., за 2020, 2021 роки - 1 148 209,28 грн. Про те, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки у 2020-2021 роках становить 1 148 209,28 грн., відповідно річна плата 137 785,08 грн. також стверджував й позивач у відповіді на відзив (вх. № 26906/21 від 22.11.2021).

За змістом частини 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі" Податковим кодексом України регулюються виключно строки внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, тоді як всі інші питання, зокрема, розмір, умови нарахування та внесення орендної плати за землю, порядок та підстави зміни такого розміру, встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, про що також зазначено в пункті 288.4 статті 288 цього Кодексу (наведену правову позицію викладено у постанові Верховного Суду від 27.03.2018 у справі № 925/258/17).

Аналіз наведених положень ПК України, Закону України "Про оцінку земель" та Закону України "Про оренду землі" свідчить, що жодним нормативним актом не встановлюється конкретний розмір орендної плати за земельну ділянку чи автоматичний порядок її встановлення. Чинне законодавство України встановлює лише загальний порядок розрахунку орендної плати. Проте остаточний її розмір визначається за згодою сторін (в межах дозволених Законом) і встановлюється у відповідному договорі. Аналогічну правову позицію викладено у постановах Верховного Суду від 01.10.2018 у справі № 916/3233/16, від 07.10.2019 у справі № 922/3321/18 та в постанові палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду в складі Верховного Суду від 16.03.2020 у справі № 922/1658/19.

Само по собі затвердження нової нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки не змінює автоматично розмір орендної плати, що встановлений договором. Воно є лише передумовою для подальшого внесення відповідних змін до договору в добровільному або судовому порядку. До моменту внесення змін до договору оренди, в тому числі за рішенням суду, орендар зобов`язаний сплачувати оренду плату в розмірі, передбаченому чинним договором оренди (правова позиція згідно постанови Верховного Суду від 15.02.2018 у справі № 916/1578/15-г).

Відповідно, з урахуванням висновку суду про відсутність змін до договору, випливає наступний висновок - про відсутність зміни розміру орендної плати за земельну ділянку, що встановлений спірним договором.

Так, позивач сам надає суперечливу інформацію щодо річного та місячного розміру орендної плати, яку відповідач повинен сплачувати з врахуванням зміни нормативно-грошової оцінки землі.

До позовної заяви позивачем надано доповідну записку вих. № 328 від 14.04.2021 фінансового управління Виконавчого комітету Березанської міської ради Київської область про наявну заборгованість відповідача по орендній платі.

Додатком № 1 до наданої доповідної записки є інформація про нарахування та сплату орендної плати відповідачем за період 2018-2021 роки за підписом начальника фінансово управління В.М. Матвієнко. Так, у даному додатку зазначено, що відповідачу по договору оренди землі за 2019 нараховано 61 520,93 грн. (в місяць 5 126,74 грн.). Сплачено відповідачем 61 551,24 грн. Заборгованість 0,00 грн.

За 2020 рік позивачем нараховано орендну плату в сумі 131 551,80 грн. (в місяць 10 962,65 грн.). Сплачено відповідачем 114 753,20 грн. Заборгованість 21 925,30 грн.

11 січня 2022 року від позивача надійшли додаткові пояснення вих. № 26/04-32 від 10.01.2022, до яких додано додаток-розрахунок нарахування та сплати орендної плати за землю ФОП Животок О.О., підписаний начальником фінансового управління Матвієнко В.

Так, у даній довідці зазначено, що відповідачу по договору оренди землі за 2019 рік нараховано 73 915,46 грн. (в місяць 6 159,62 грн.), за 2020 рік нараховано 137 785,11 грн. (в місяць 11 482,09 грн.).

Тобто, у двох довідках наданих позивачем до матеріалів справи, зазначені різні суми орендної плати, які відповідач повинен сплатити за оренду земельної ділянки, в т.ч. із розбивкою по місяцях.

Доказів того, що відповідачу доведено позивачем, який саме розмір орендної плати підлягає сплаті з врахуванням зміни нормативної грошової оцінки до суду не надано.

Зміна нормативної грошової оцінки є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договору оренди землі його учасниками. Зазначене не тягне автоматичної зміни умов договору щодо розміру орендної плати.

Як зазначили сторони додаткових угод до договору оренди земельної ділянки не укладалось.

Згідно з частиною другою статті 14 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов`язковим для неї.

17.11.2021 через канцелярію суду від Головного управління ДПС у Київській області надійшов лист від 12.11.2021 № 27328/5/10-36-24-05, в якому управлінням зазначено про те, що між Березанською міською радою та ФОП Животок О.О. 19.08.2013 укладений Договір оренди земельної ділянки, за яким орендна плата становить 12 % від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки - 188 108,65 грн., річна орендна плата становить 22 573,04 грн.

Інформація про зміни умов договору та нормативно-грошової оцінки даної ділянки до контролюючого органу не надавалась.

Управлінням також зазначено про те, що за даними інформаційно-телекомунікаційної системи «Податковий блок» Животка О.О. «Орендна плата з фізичних осіб» за 2020 рік платником перераховано орендної плати в сумі 130 843,65 грн., в тому числі з листопада 2020 до бюджету сплачено 12 500,17 грн.; за 2021 рік сплата відсутня; станом на 01.11.2021 в ІКП платника по орендній платі з фізичних осіб рахується переплата в сумі 111 075,04 грн.

У відповідності до пункту 286.2. статті 286 ПКУ передбачено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 даного Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а надалі такий витяг подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Як слідує із матеріалів справи ФОП Животок Олександр Олександрович виконав вказаний обов`язок та задекларував орендну плату за землю у розмірі 12 % від грошової оцінки земельної ділянки за кадастровим номером 321040000:08:008:0013, загальною площею 0,15 по вул. Гагаріна, 5. Станом на час звернення із позовом податкова заборгованість з орендної плати за землю по ФОП Животок Олександру Олександровичу відсутня.

Таким чином, як свідчать матеріали справи за спірний період у відповідача наявна не заборгованість, як вважає позивач, а переплата.

Разом з цим, спростовуються твердження позивача також в частині відсутності на спірній земельній ділянці споруд та використання ділянки не за цільовим призначенням.

Так, підписуючи Договір оренди земельної ділянки від 19.08.2013, між позивачем та відповідачем у п. 3 договору було погоджено, що на земельній ділянці несільськогосподарського призначення, з кадастровим номером № 3210400000:08:008:0013, площею 0,15 га по вул. Гагаріна, 5, розміщена тимчасова споруда.

В матеріалах справи наявна Декларація Департаменту Державної архітектурно-будівельної Інспекції у Київській області про початок виконання будівельних робіт проект «Будівництво офісно-торгового центру» по вул. Гагаріна, 5 у м. Березань Баришівського району Київської області», в якій зазначено, що земельна ділянка використовується під будівництво на підставі Договору оренди земельної ділянки б/н від 19.08.2013.

Окрім того, в матеріалах справи наявні Технічні умови № К-01-16-0098 від 10.06.2016 про приєднання електроустановок тимчасових споруд ФОП Животок Олександра Олександровича, як Додаток № 1 до Договору про приєднання електричних мереж № К01-16-0098 від 10.06.2016, відповідно до яких ПАТ «Київобленерго» здійснило приєднання об`єкта (МАФ) замовника - Животка О.О., розташованого по вул. Гагаріна, 5 в м. Березань.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч.1 та 3 ст. 74 ГПК України).

Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування (ч.1 ст. 76 ГПК України).

Згідно з ч.1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідно до ст. 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Таким чином, з урахуванням вищевикладених обставин, суд вважає позовні вимоги Березанської міської ради щодо розірвання договору оренди та стягнення боргу з орендної плати є недоведеними, необґрунтованими, такими, що не відповідають фактичним обставинам справи, а відтак, задоволенню не підлягають.

Разом з цим, у зв`язку із відмовою в задоволені вимог позивача щодо розірвання договору оренди та стягнення боргу з орендної плати, у суду також відсутні підстави для задоволення вимог щодо зобов`язання повернути земельну ділянку та скасування державної реєстрації іншого речового права - права оренди земельної ділянки за ФОП Животком Олександром Олександровичем, оскільки така вимога є похідною.

Решта доводів учасників процесу, їх письмових пояснень, поданих до матеріалів справи документів та наданих усних пояснень представників сторін були ретельно досліджені судом, і наведених вище висновків суду не спростовують.

Відповідно до статті 29 Господарського процесуального кодексу України, враховуючи висновки суду щодо відсутності підстав для задоволення позову, судовий збір залишається за прокуратурою.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 123, 129, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовних вимог Березанської міської ради Київської області до Фізичної особи-підприємця Животка Олександра Олександровича про розірвання договору оренди землі, зобов`язання повернути земельну ділянку, скасування державної реєстрації та стягнення 87 701,20 грн. відмовити повністю.

Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення відповідно до ст. ст. 240-241 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст підписано - 20.04.2022.

Суддя О.О. Христенко

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення30.01.2022
Оприлюднено22.06.2022
Номер документу104044392
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —911/2362/21

Рішення від 30.01.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

Ухвала від 17.01.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

Ухвала від 01.12.2021

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

Ухвала від 01.11.2021

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

Ухвала від 06.10.2021

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

Ухвала від 06.09.2021

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

Ухвала від 16.08.2021

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні