Рішення
від 18.04.2022 по справі 580/6131/21
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 квітня 2022 року справа № 580/6131/21

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Руденко А., розглянувши у письмовому провадженні в спрощеному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Михайлівської сільської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з позовною заявою до Михайлівської сільської ради, в якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо неприйняття рішення за наслідками розгляду клопотання позивача від 08.04.2021 про затвердження проекту землеустрою та безоплатну передачу йому у власність земельної ділянки площею 1,3419 га з кадастровим номером 7121883000:04:000:2238 в адміністративних межах Михайлівської сільської ради в межах населеного пункту с. Куликівка;

- зобов`язати відповідача у порядку, межах, спосіб у строки, визначені законом, розглянути клопотання позивача від 08.04.2021 про затвердження проекту землеустрою та безоплатну передачу йому у власність земельної ділянки площею 1,3419 га з кадастровим номером 7121883000:04:000:2238 в адміністративних межах Михайлівської сільської ради в межах населеного пункту с. Куликівка та прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою і передачу земельної ділянки у приватну власність, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.

Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що 09.04.2021 звернувся до відповідача із клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі, розташованих в адміністративних межах Лубенської сільської ради, в межах села Куликівка Кам`янського району Черкаської області. Відповідач після звернення позивача із клопотанням від 08.04.2021 не прийняв у встановлений законом строк рішення на своїй сесії за результатами його розгляду та не надав відповіді позивачу щодо причин нерозгляду клопотання. Позивач вважає, що відповідач не розглянувши клопотання від 08.04.2021 допустив протиправну бездіяльність, чим порушив права позивача на отримання у власність земельної ділянки.

Ухвалою суду від 25.08.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без виклику учасників справи.

Відповідач 02.09.2021 отримав копію ухвали від 25.08.2021 про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття спрощеного позовного провадження в адміністративній справі, проте відзив на позовну заяву не надав.

Дослідивши доводи позивачів, викладені у позовній заяві, подані письмові докази, суд встановив такі наступні фактичні обставини.

Рішенням Лубенської сільської ради Кам`янського району від 23.10.2020 №40-8/VІІ «Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в приватну власність» ОСОБА_1 (позивач у справі) та вісьмом іншим громадянам були надано дозволи на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність (рілля) із зміною цільового призначення К.16.00 землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) на 01.03 для ведення особистого селянського господарства шляхом виділення із земельної ділянки комунальної власності площею 12,2473 га з кадастровим номером 7121883000:04:000:2228, розміщеної в адміністративних межах Лубенської сільської ради в межах населеного пункту с. Куликівка Кам`янського району Черкаської області.

За замовленням позивача та вісьмох інших осіб фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 був виготовлений проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_1 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі, розташованих в адміністративних межах Лубенської сільської ради, в межах села Куликівка Кам`янського району Черкаської області.

Згідно проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок земельні ділянки відводяться за рахунок вже сформованої (проінвентаризованої) земельної ділянки з кадастровим номером 7121883000:04:000:2228 зі зміною цільового призначення із земель запасу, які не надані у власність чи користування громадянам чи юридичним особам, на для ведення особистого селянського господарства.

Згідно з планом поділу земельної ділянки з кадастровим номером 7121883000:04:000:2228 та актом прийому-передачі межових знаків на зберігання земельна ділянка з кадастровим номером 7121883000:04:000:2238 площею 1,3419 га надається власнику земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства.

Згідно інформації з Державного земельного кадастру від 11.07.2021. на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 29.10.2019, ФОП ОСОБА_2 , зареєстрована земельна ділянка, кадастровий номер 7121883000:04:000:2238, місце розташування Черкаська область, Кам`янський район, адміністративні межі Лубенської сільської ради в межах с. Куликівка, цільове призначення для ведення особистого селянського господарства, площа 1,3419.

09.04.2021 позивач та громадяни ОСОБА_3 , ОСОБА_5 (представник ОСОБА_11 ), ОСОБА_6 , ОСОБА_1 , ОСОБА_9 та ОСОБА_10 звернулись із заявою на ім`я голови Михайлівської ОТГ ОСОБА_12 від 08.04.2021 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, до якої додали: оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, висновок державної експертизи про погодження проекту, клопотання вказаних осіб та завірені копії паспортів і ідентифікаційних кодів, витягів з державного земельного кадастру із зазначенням кадастрового номеру у відповідності до проекту.

Відповідач за результатами розгляду заяви, поданої 09.04.2021, розпорядчого акту у формі рішення не прийняв. Вказану обставину відповідач визнає.

Вважаючи, що відповідач, не прийнявши рішення при розгляді клопотання від 09.04.2021 допустив протиправну бездіяльність, позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.

Стаття 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Законом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний кодекс України від 25.10.2001 № 2768-III, а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.

Згідно ч. 1 ст. 32 Земельного кодексу України громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.

За змістом частин першої та другої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно з частиною третьою статті 116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема, приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян, та одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду цільового призначення (частина четверта статті 116 ЗК України).

Згідно ч. 3 ст. 118 Земельного кодексу України громадяни - працівники державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонери з їх числа, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельних ділянок, які перебувають у постійному користуванні цих підприємств, установ та організацій, звертаються з клопотанням про розроблення проекту землеустрою щодо приватизації цих земель до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Ч. 4 вказаної статті передбачає, що відповідний орган місцевого самоврядування або орган виконавчої влади в місячний термін розглядає клопотання і надає дозвіл підприємствам, установам та організаціям на розробку проекту землеустрою щодо приватизації земель.

Згідно з ч. 5 вказаної статті передача земельних ділянок у власність громадянам - працівникам державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонерам з їх числа провадиться після затвердження проекту землеустрою щодо приватизації земель у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з ч. 9 вказаної статті відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Частиною 1 статті 122 Земельного кодексу України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти висновку про те, що розроблений проект землеустрою підлягає затвердженню відповідним органом виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. У разі прийняття рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність одночасно вирішується питання про надання земельної ділянки у власність.

Процедура прийняття рішень сільськими, селищними, міськими радами визначена Законом України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 року № 280/97-ВР (далі Закон № 280/97-ВР)

Відповідно до частини 1 статті 10 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону № 280/97-ВР передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Ч. 1 ст. 46 Закону №280/97-ВР передбачає, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Відповідно до частин 1, 2 статті 59 Закону № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

За змістом вказаних приписів рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою чи відмову у наданні дозволу приймає сесія ради.

Судом встановлено, що відповідач за результатами розгляду клопотання позивача від 09.04.2021 розпорядчого акту у формі рішення не приймав, на час розгляду справи копію рішення Михайлівської сільської ради про розгляд клопотання не надав.

Враховуючи встановлені фактичні обставини та зазначені правові приписи суд дійшов висновку, що бездіяльність відповідача щодо прийняття рішення за клопотанням позивача є протиправною, тому позовні вимоги в частині зобов`язання відповідача розглянути клопотання від 09.04.2021 про затвердження проекту землеустрою є обгрунтованими і підлягають задоволенню.

Позовні вимоги в частині зобов`язання відповідача прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою і передачу земельної ділянки у приватну власність задоволенню не підлягають з огляду на наступне.

Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності суб`єкта владних повноважень є визнання її протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Тобто дії, які він повинен вчинити за законом.

Відповідно до статті 118 Земельного кодексу України питання щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки віднесено до дискреційних повноважень відповідача.

Суд бере до уваги, що відповідач не розглянув проект землеустрою на сесії ради, тому належним способом захисту порушених прав позивача є зобов`язання відповідача розглянути клопотання від 09.04.2021 на сесії ради та прийняти відповідне рішення.

Згідно частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи зазначене позовні вимоги є частково обгрунтованими та підлягають частковому задоволенню.

Відповідно до вимог частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до задоволених позовних вимог.

Позивач сплатив судовий збір у сумі 908 грн., тому підлягають стягненню на його користь судові витрати у розмірі 50%, що складає 454 грн.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Михайлівської сільської ради (вул. Героїв Майдану, 27, с. Михайлівка, Кам`янський район, Черкаська область, 20825, код ЄДРПОУ 34176446) щодо розгляду клопотання ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) від 9 квітня 2021 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі, розташованих в адміністративних межах Лубенської сільської ради, в межах села Куликівка Кам`янського району Черкаської області.

Зобов`язати Михайлівську сільську раду (вул. Героїв Майдану, 27, с. Михайлівка, Кам`янський район, Черкаська область, 20825, код ЄДРПОУ 34176446) розглянути клопотання ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) від 9 квітня 2021 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки кадастровий номер 7121883000:04:000:2238 для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі, розташованих в адміністративних межах Лубенської сільської ради, в межах села Куликівка Кам`янського району Черкаської області та прийняти рішення про надання чи відмову у наданні земельної ділянки у власність.

В решті позовних вимог відмовити.

Стягнути з місцевого бюджету Михайлівської сільської ради (вул. Героїв Майдану, 27, с. Михайлівка, Кам`янський район, Черкаська область, 20825, код ЄДРПОУ 34176446) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) витрати зі сплати судового збору у сумі 454 (чотириста п`ятдесят чотири) гривні 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо її не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційного суду за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання судового рішення.

Головуючий Алла РУДЕНКО

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.04.2022
Оприлюднено25.06.2022
Номер документу104055895
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —580/6131/21

Рішення від 18.04.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

Ухвала від 25.08.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні