Рішення
від 14.04.2022 по справі 140/16230/21
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 квітня 2022 року ЛуцькСправа № 140/16230/21

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Смокович В.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства «Спека» до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень,

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство «Спека» (далі - ПП «Спека», позивач, підприємство) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі - ГУ ДПС у Волинській області, відповідач, податковий орган, контролюючий орган) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень ГУ ДПС України у Волинській області від 09 червня 2021 року №0031390902 та №0031400902.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ГУ ДПС України у Волинській області 11 травня 2021 року на підставі наказу від 06 травня 2021 року №1324 проведено фактичну перевірку позивача з питань дотримання вимог Податкового кодексу України (далі - ПК України), законів України, постанови Кабінету Міністрів України від 21 квітня 2019 року №408 та інших законодавчих актів, які регулюють ліцензування, виробництво, обіг, зберігання спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального, за результатами якої складено акт, який 11 травня 2021 року вручено позивачу.

В акті перевірки зазначено, що позивач здійснює господарську діяльність за адресою місто Луцьк, вулиця Вахтангова, 16, де використовує два резервуари, ємністю 50 м. куб. кожен, які обладнані рівнемірами, зареєстрованими в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників, а також використовує три витратоміри-лічильники: Adast, серійний номер 37351/87, Tankalagen Salzkotten, серійний номер 26477/87 та Adast серійний номер 76097, однак останній не зареєстрований в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників і рівнемірів - лічильників, чим порушено підпункт 230.1.2. пункту 230.1 статті 230 ПК України.

Із викладеним в акті висновком щодо допущених порушень податкового законодавства позивач не погодився і подав заперечення в порядку визначеному пунктом 86.7 статті 86 ПК України, однак вказане заперечення відповідач залишив без задоволення.

На підставі акту фактичної перевірки податковим органом винесено податкові повідомлення-рішення від 09 червня 2021 року №0031390902, яким застосовано штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 20000,00 грн та від 09 червня 2021 року №0031400902, яким застосовано штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 7000,00 грн.

Стосовно виявлених порушень позивач зазначає, що є розпорядником акцизного складу (уніфікований номер 1005999), що знаходиться за адресою: місто Луцьк, вулиця Вахтангова, 16.

Обладнання для зберігання та видачі палива, яке необхідне для ведення господарської діяльності, позивач орендує в ПП «ПМБ». Станом на час проведення перевірки (11 травня 2021 року) між позивачем та ПП «ПМБ» діяв договір оренди обладнання (технічних засобів) від 01 квітня 2021 року №01/04/21. Актом прийому-передачі від 01 квітня 2021 року, який є додатком до вказаного договору оренди, позивач отримав в оренду два резервуари по 50 м. куб., а також два витратоміри-лічильники Adast, серійний номер 37351/87 та Tankalagen Salzkotten, серійний номер 26477/87.

На виконання статті 230.1.2 ПК України, позивач обладнав кожне місце відпуску пального витратоміром-лічильником, а кожен резервуар рівнеміром-лічильником пального. Резервуари технологічно з`єднані з витратомірами-лічильниками. Позивач зареєстрував введені в експлуатацію та розташовані на акцизному складі резервуари, витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі.

Вказує,що в матеріалах перевірки відсутні докази на підтвердження експлуатації позивачем інших витратомірів-лічильників, ніж передбачено в договорі оренди. Позивач не укладав договір оренди на витратомір-лічильник Adast, серійний номер 76097 та не підписував акт приймання-передачі даного витратоміра-лічильника. Також не мав законних підстав на експлуатацію витратоміра-лічильника, який не вказаний у діючому договорі оренди.

На складі паливно-мастильних матеріалів, за адресою: місто Луцьк, вулиця Вахтангова, 16, власником якого є ПП «ПМБ», крім наданих в оренду позивачу наявні інші резервуари та витратоміри-лічильники, до яких останній не має ніякого відношення. Задіяні в господарській діяльності позивача витратоміри-лічильники пройшли метрологічну повірку та мають позитивний результат.

Повідомляє, що за погодженням з ПП «ПМБ» провів метрологічну повірку третього витратоміра-лічильника - Adast, серійний номер 32045/89, який не використовувався в господарській діяльності позивача, як до перевірки так і під час перевірки. Дана метрологічна повірка проведена з тією метою, що в разі виходу з ладу одного з орендованих витратомірів-лічильників, після укладення додаткової угоди до договору оренди обладнання від 01 квітня 2021 року витратомір-лічильник - Adast, серійний номер 32045/89 може бути введений в експлуатацію.

Крім того, наказ ГУ ДПС України у Волинській області від 06 травня 2021 року №1324 є протиправним, оскільки в порушення статті 81 ПК України в ньому не зазначено конкретної підстави для проведення перевірки, не конкретизовано зміст інформації про порушення вимог законодавства, а посилання на підпункт 80.2.5 статті 80 ПК України є формальним. Відтак, відповідач провів перевірку без наявності для того підстав, які вказані у підпункті 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України, наслідком чого має бути незаконність проведення перевірки і визнання акта перевірки недопустимим доказом.

З наведених підстав позивач уважає винесені податкові повідомлення-рішення протиправними та такими, що підлягають скасуванню, з огляду на що просить адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.

У відзиві на позовну заяву від 18 січня 2022 року №177/03-20-20 представник ГУ ДПС у Волинській області позовних вимог не визнав та повідомив, що на підставі наказу ГУ ДПС у Волинській області від 06 травня 2021 року №1324 та направлень на фактичну перевірку від 07 травня 2021 року №1300/03-20-09-02 і №1303/03-20-09-02 працівниками ГУ ДПС у Волинській області з 12 год 00 хв 11 травня 2021 року до 15 год 50 хв 11 травня 2021 року проведено фактичну перевірку місця здійснення господарської діяльності ПП «Спека», за адресою: місто Луцьк, вулиця Вахтангова, 16.

Перед початком перевірки представнику ПП «Спека» пред`явлено направлення на проведення фактичної перевірки, копію наказу про проведення перевірки та службові посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки. В направленнях та наказі зазначено дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється), мета, вид (фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. В направленнях на перевірку також зазначено реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Наказ та направлення підписані керівником (його заступника) контролюючого органу та скріплені печаткою контролюючого органу, про що останній власноруч розписався.

За результатами фактичної перевірки складено акт від 11 травня 2021 року №03/3851/09-01/20134464 (бланк №008994), яким встановлено порушення вимог підпунктів 230.1.2, 230.1.3 пункту 230.1 статті 230 ПК У країни, а саме:

1) відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі 1 витратоміра-лічильника (ПРК Adast, серійний номер 76098, рік випуску - 1989) на місці відпуску пального наливом з акцизного складу - місця оптової торгівлі пальним (акцизний склад уніфікований №1005999) ПП «Спека» за адресою: місто Луцьк, вулиця Вахтангова, 16;

2) незабезпечення з вини розпорядника акцизного складу своєчасного подання до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового в кількості 7 звітів: звіт за добу 19 червня 2020 року фактично подано 22 череваня 2020 року; звіт за добу 18 грудня 2020 року фактично подано 21 грудня 2020 року, звіт за добу 31 грудня 2020 року фактично подано 05 січня 2021 року, звіт за добу 01 січня 2021 року фактично подано 05 січня 2021 року; звіт за добу 02 січня 2021 року фактично подано 05 січня 2021 року, звіт за добу 09 лютого 2021 року фактично подано 11 лютого 2021 року, звіт за добу 24 березня 2021 року фактично, подано 26 березня 2021 року.

Повідомляє, що при в`їзді на територію за адресою Волинська область, місто Луцьк, вулиця Вахтангова, 16, де розташовані виробничі потужності ПП «Спека» знаходяться 3 паливно-роздавальні колонки та 2 резервуари ємністю 50 м . кожен, в яких на момент проведення перевірки знаходилось дизпаливо в об`ємі 22 481,85 л. та 11 116,76 л відповідно.

ПП «Спека» за адресою Волинська область, місто Луцьк, вулиця Вахтангова, 16 отримало наступні ліцензії: ліцензію на право зберігання пального від 01 липня 2019 року (дата реєстрації) терміном дії з 01 липня 2019 року по 01 липня 2024 року та ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі від 01 липня 2019 року (дата реєстрації) терміном дії з 01 липня 2019 року по 01 липня 2024 року.

Згідно пояснення головного бухгалтера ПП «Спека» ОСОБА_1 щодо незареєстрованого витратоміра витратомір був введений в експлуатацію з 05 травня 2021 року, тому станом на 11 травня 2021 року не внесений в довідку розпорядника акцизного складу та помилка буде виправлена протягом доби.

Однак ПП «Спека» на наступний день після проведення фактичної перевірки - 12 травня 2021 року було подано коригуючу довідку про розпорядника акцизного складу пального, акцизні склади пального, розташовані на них резервуари пального, витратоміри та рівнеміри №9119624449 (до відома через допущені платником технічні помилки при заповненні) згідно якої на акцизному складі №1005999 проводиться реєстрація витратоміра Adast, серійний номер 76098, який під`єднано до резервуара №2, дата введення в експлуатацію витратоміра - 05 травня 2021 року.

Представник відповідача повідомляє, що підставою для проведення перевірки слугувала доповідна записка від 06 травня 2021 року №513/03-20-09-02- 03, в якій відображено зміст листа ДПС від 17 березня 2021 року №6623/7/99-09-02-07 щодо необхідності організації та проведення фактичних перевірок ряду суб`єктів господарювання.

За змістом наказу від 06 травня 2021 року №1324 підставою проведення перевірки є підпункт 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України. Норма цього підпункту дозволяє проведення фактичної перевірки, у тому числі на виконання функцій контролюючого органу, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, які в силу приписів статті 16 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» покладені на відповідача.

Звертає увагу, що з акту фактичної перевірки від 11 травня 2021 року №03/3851/09-01/20134464 (бланк №008994) зауваження та заперечення до акту перевірки чи до перевіряючих у представника ПП «Спека» на момент закінчення перевірки відсутні.

З огляду на вказане представник відповідача просить у задоволенні позову просить відмовити повністю (арк. спр. 32-35).

На адресу суду 26 січня 2022 року надійшла відповідь на відзив, в якій представник позивача звертає увагу, що в ході перевірки встановлено, що витратомір-лічильник Adast, серійний номер 76098, не зареєстрований в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників і рівнемірів - лічильників та до відзиву додано фотографію з біркою саме з таким серійним номером. Проте в акті перевірки зазначено, що позивач у господарській діяльності використовує три витратоміри-лічильники: Adast, серійний номер 37351/87, Tankalagen Salzkotten, серійний номер 26477/87 та Adast, серійний номер 76097.

Зазначає, що для ведення господарської діяльності підприємством 01 квітня 2021 року укладено з ПП «ПМБ» договір оренди обладнання (технічних засобів) №01/04/21, згідно якого позивач орендує два резервуари по 50 м.куб., які мають на складі порядкові номери 6 та 7, а також два витратоміри-лічильники з порядковими номерами 5 та 6. Також позивач вказав, що не має у власності та не орендує іншого обладнання (технічних засобів) для зберігання та видачі палива.

Під час перевірки контролерами не було зафіксовано фактів видачі палива позивачем через інші витратоміри-лічильники ніж передбачено в договорі оренди, які зареєстровані в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників.

На рахунок пояснень головного бухгалтера підприємства повідомляє, що витратоміри-лічильники Adast, серійний номер 76098 та Adast, серійний номер 32045/89, які успішно пройшли метрологічна повірку 10 квітня 2021 року були введені в експлуатацію 05 травня 2021 року його власником - ПП «ПМБ», а не позивачем.

Позивач за погодженням з ПП «ПМБ» провів метрологічну повірку цих витратомірів-лічильників з тією метою, що в разі виходу з ладу одного з орендованих витратомірів-лічильників, після укладення додаткової угоди до договору оренди обладнання від 01 квітня 2021 року №01/04/21, вони можуть бути використані у господарській діяльності позивача.

В подальшому, а саме 27 травня 2021 року, витратомір-лічильник - Adast, серійний номер 32045/89, був зареєстрований в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників та використовується у господарській діяльності позивача. Витратомір-лічильник Adast, серійний номер 76098, у господарській діяльності позивача не використовується і ніколи не використовувався (арк. спр. 85-88).

Представником ГУ ДПС у Волинській області 18 березня 2022 року подано до суду додаткові пояснення в яких вказує, що станом на момент проведення фактичної перевірки 11 травня 2021 року витратомір був введений в експлуатацію, що окрім пояснень головного бухгалтера підтверджується довідкою поданою позивачем. Як вбачається зі змісту підпункту 128 1.1 пункту 128.1 статті 128 ПК України, реалізація чи відсутність реалізації через введений в експлуатацію, проте не зареєстрований витратомір-лічильник, не є обов`язковою ознакою для складу вказаного правопорушення, а тому відсутність реалізації пального у період з 05 травня 2021 року по 11 травня 2021 року не має враховуватись судом при розгляді законності та обґрунтованості податкового повідомлення - рішення ПП «Спека» не забезпечено своєчасного подання до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового в кількості 7 звітів.

Наголошує, що позивачем у позовній заяві та у відповіді на відзив жодним чином не спростовується вказане правопорушення, та будь-які документи, що підтверджують відсутність вини останнього у незабезпеченні своєчасного подання такої звітності суду не надано (арк. спр. 120-121).

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 29 грудня 2021 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі за даним адміністративним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (арк. спр. 29).

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 24 січня 2022 року судовий розгляд справи за позовом ПП «Спека» до ГУ ДПС у Волинській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень рішень ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження у судовому засіданні з повідомленням сторін та призначено у даній справі судове засідання на 11:00 год. 21 лютого 2022 року (арк. спр. 80).

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 21 лютого 2022 року відмовлено у задоволенні клопотання представника ГУ ДПС у Волинській області про залишення позовної заяви ПП «Спека» до ГУ ДПС у Волинській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень рішень без розгляду (арк. спр. 111-112).

В ході судового засідання 21 лютого 2022 року було оголошено перерву у розгляді справи до 10:00 год. 01 березня 2022 року (арк. спр. 108-109).

Судовий розгляд справи, призначений на 01 березня 2022 року було відкладено на 10:00 год 15 березня 2022 року та в подальшому на 11:20 год 15 квітня 2022 року (арк. спр. 114, 119).

У судове засідання 15 квітня 2022 року учасники справи не прибули, про дату, час і місце розгляду справи були належним чином повідомлені (арк. спр. 139-143).

Представник позивача 15 квітня 2022 року подав до суду заяву, в якій у зв`язку із запровадженням воєнного стану в Україні просить подальший розгляд справи проводити в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів (арк. спр. 112).

Представник ГУ ДПС у Волинській області у заяві від 15 квітня 2021 року просить здійснити розгляд справи у прядку письмового провадження (арк. спр. 144).

Відповідно до частини першої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Частиною четвертою статті 229 КАС України, передбачено, що у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

З огляду на вказане, судовий розгляд справи проведено в порядку письмового провадження на підставі, наявних в матеріалах справи доказів та усних пояснень представників сторін наданих у судовому засіданні 21 лютого 2022 року.

Суд, перевіривши доводи сторін у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.

ПП «Спека» зареєстроване як юридична особа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 23 серпня 1994 року, номер запису: 11981200000000168 (арк. спр. 25).

Відповідно до підпунктів 20.1.10, 20.1.11 пункту 20.1 статті 20, пункту 75.1 статті 75, підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80, підпункту 52.2 пункту 52 Підрозділу 10 «Інші перехідні положення» ПК України, на підставі наказу від 06 травня 2021 року №1324 «Про проведення фактичної перевірки» (арк. спр. 9, 38) та згідно із направленнями від 07 травня 2021 року (арк. спр. 12, 36) ГУ ДПС у Волинській області проведена фактична перевірка в місця оптової торгівлі, за адресою: місто Луцьк, вулиця Вахтангова, 16 з питань дотримання вимог ПК України, Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального», Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», постанови Кабінету Міністрів України від 24 квітня 2019 року №408 «Деякі питання електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового» та інших нормативно-правових актів, які регулюють ліцензування, виробництво, обіг, зберігання спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального.

За наслідками проведення зазначеної перевірки був складений акт від 11 травня 2021 року №03/3851/09-01/20134464 (бланк №008994), яким встановлено порушення вимог підпунктів 230.1.2, 230.1.3 пункту 230.1 статті 230 ПК України, а саме:

1) відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі 1 витратоміра-лічильника (ПРК Adast, серійний номер 76098, рік випуску - 1989) на місці відпуску пального наливом з акцизного складу - місця оптової торгівлі пальним (акцизний склад уніфікований №1005999) ПП «Спека» за адресою: місто Луцьк, вулиця Вахтангова, 16;

2) незабезпечення з вини розпорядника акцизного складу своєчасного подання до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового в кількості 7 звітів: звіт за добу 19 червня 2020 року фактично подано 22 череваня 2020 року; звіт за добу 18 грудня 2020 року фактично подано 21 грудня 2020 року, звіт за добу 31 грудня 2020 року фактично подано 05 січня 2021 року, звіт за добу 01 січня 2021 року фактично подано 05 січня 2021 року; звіт за добу 02 січня 2021 року фактично подано 05 січня 2021 року, звіт за добу 09 лютого 2021 року фактично подано 11 лютого 2021 року, звіт за добу 24 березня 2021 року фактично, подано 26 березня 2021 року (арк. спр. 61-62).

На підставі вказаного акту перевірки ГУ ДПС у Волинській області винесено оскаржувані податкові повідомлення - рішення від 09 червня 2021 року №0031390902, яким за порушення підпунктів 230.1.2., 230.1.3 пункту 230.1 статті 230 ПК України на підставі пункту 57.3 статті 57 Податкового кодексу України (далі - ПК України) до позивача застосовано штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 20000,00 грн, та від 09 червня 2021 року №0031400902 , яким застосовано штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 7000,00 грн (арк. спр. 7-8, 65-66).

ПП «Спека» на вказаний акт подало заперечення від 20 травня 2021 року №18 (арк. спр. 13), за результатами розгляду якого ГУ ДПС у Волинській області листом від 04 червня 2021 року 39381/6/03-20-09-02 повідомило, що аргументи, наведені у запереченні не спростовують висновків акта фактичної перевірки від 11 травня 2021 року №03/3851/09-01/20134464, як наслідок, висновки посадових осіб, що здійснювали фактичну перевірку, щодо порушень, зазначених в акті перевірки є законні, об`єктивні та обґрунтовані (арк. спр. 15-16).

Вказані податкові повідомлення - рішення були оскаржені позивачем в адміністративному порядку шляхом подання скарги до Державної податкової служби України (арк. спр. 17-18)

Рішенням ДПС України від 29 жовтня 2021 року №24569/6/99-00-06-03-01-06 скаргу ПП «Спека» залишено без задоволення, а вищезазначені податкові повідомлення - рішення - без змін (арк. спр. 75-77, 103-104).

ПП «Спека», не погоджуючись із прийнятими податковими повідомленнями - рішеннями звернулося із даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується таким.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Пунктом 75.1 статті 75 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи

Відповідно до підпункту 75.1.3. пункту 75.1 статті 75 ПК України, фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

Як установлено судом, в основу проведення фактичної перевірки ПП «Спека» податковим органом покладено підпункт 80.2.5, 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України відповідно до якого (в редакції чинній на момент вимкнення спірних правовідносин) фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального.

Системний аналіз підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України передбачає альтернативні підстави проведення фактичної перевірки, які можуть застосовуватися як в сукупності, так і кожна окремо, а саме:

- у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами - лічильниками;

- здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального.

Тобто, здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального є самостійною обставиною, з якою законодавець пов`язує право контролюючого органу проводити фактичні перевірки суб`єктів господарювання та не вимагає наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства.

У даному випадку, достатньо факту покладення на контролюючий орган здійснення контролю за дотриманням норм законодавства у відповідній сфері правовідносин (виробництво і обіг спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального).

Зазначений висновок узгоджується із правовими позиціями, висловленими в постановах Верховного Суду від 12 серпня 2021 року у справі № 140/14625/20від 10 квітня 2020 року у справі №815/1978/18, від 05 листопада 2018 року у справі №803/988/17, від 20 березня 2018 року у справі №820/4766/17, від 22 травня 2018 року у справі №810/1394/16.

Матеріалами справи підтверджено, що підставою для призначення фактичної перевірки позивача слугувала доповідна записка від 06 травня 2021 року №513/03-20-09-02-03, в якій зазначено, що листом ДПС від 17 березня 2021 року №6623/7/99-09-02-07 наголошено на необхідності організації та проведення фактичних перевірок ряду суб`єктів господарювання, що мають ліцензії на право оптової торгівлі пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним, у тому числі ПП «Спека» (арк. спр. 40).

Отже, відповідно до наказу від 06 травня 2021 року №1324 «Про проведення фактичної перевірки» ГУ ДПС у Волинській області на підставі та у межах своїх повноважень здійснило фактичну перевірку господарської діяльності ПП «Спека» в місці оптової торгівлі, за адресою: місто Луцьк, вулиця Вахтангова, 16, де здійснює торгівельну діяльність позивач

Як установлено судом, в ході перевірки виявлено порушення вимог підпунктів 230.1.2, 230.1.3 пункту 230.1 статті 230 ПК У країни, у зв`язку із чим згідно із податковим повідомлення - рішення від 09 червня 2021 року №0031390902 за нереєстрацію витратомірів-лічильників на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу (уніфікований номер 1005999) в ЄДР до позивача застосовано штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 20000,00 грн, та за несвоєчасне подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального на початок та кінець звітної доби згідно із податковим повідомлення - рішення від 09 червня 2021 року №0031400902 - штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 7000,00 грн (арк. спр. 41).

Відповідно до підпункту 230.1.2. пункту 230.1 статті 230 ПК України, акцизні склади, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізація пального, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами-лічильниками рівня таких товарів (продукції) у резервуарі, а для скрапленого газу (пропану або суміші пропану з бутаном), інших газів, бутану, ізобутану за кодами згідно з УКТ ЗЕД 2711 12 11 00, 2711 12 19 00, 2711 12 91 00, 2711 12 93 00, 2711 12 94 00, 2711 12 97 00, 2711 13 10 00, 2711 13 30 00, 2711 13 91 00, 2711 13 97 00, 2711 14 00 00, 2711 19 00 00, 2901 10 00 10 - також можуть бути обладнані пристроями для вимірювання рівня або відсотка пального у резервуарі (далі - рівнемір-лічильник) на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі.

Витратоміри-лічильники та резервуари повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, проведені відповідно до законодавства, а рівнеміри-лічильники повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, або калібрування, проведені відповідно до законодавства. У разі відсутності позитивного результату повірки або оцінки відповідності, або калібрування витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників для цілей цього Кодексу акцизні склади, на яких вони розташовані, вважаються необладнаними витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками.

Платники податку - розпорядники акцизних складів зобов`язані зареєструвати:

а) усі розташовані на акцизних складах резервуари, введені в експлуатацію, витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники у розрізі акцизних складів - в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі;

б) усі акцизні склади - в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Забороняється здійснення реалізації пального без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників, рівнемірів-лічильників та резервуарів, без реєстрації акцизного складу.

Згідно із підпунктом 230.1.3. пункту 230.1 статті 230 ПК України розпорядники акцизних складів зобов`язані на кожному акцизному складі щоденно (крім днів, в які акцизний склад не працює) формувати дані про фактичні залишки пального на початок та кінець звітної доби та про добові фактичні обсяги отриманого та реалізованого пального (далі у цьому розділі - обсяг обігу пального) у розрізі кодів товарних підкатегорій згідно з УКТ ЗЕД у літрах, приведених до температури 15° С.

Розпорядники акцизних складів, на акцизних складах яких здійснюється діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші, з очищення коксового газу, з метою вилучення цільових компонентів (сировини), що передбачає повний технологічний цикл їх переробки в готову продукцію (пальне), зобов`язані на кожному акцизному складі щоденно формувати дані лише про добовий фактичний обсяг реалізованого пального у розрізі кодів товарних підкатегорій згідно з УКТ ЗЕД у літрах, приведених до температури 15° С.

Дані про фактичні залишки пального та про обсяг обігу пального формуються після проведення останньої операції з обігу пального у звітній добі, але не пізніше 23 години 59 хвилин цієї доби, до початку здійснення операцій з обігу пального у добу, що настає за звітною добою, та подаються до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, не пізніше 23 години 59 хвилин доби, що настає за звітною добою.

Дані про фактичні залишки пального на перший та останній дні календарного місяця та про обсяг обігу пального за звітний календарний місяць формуються розпорядниками акцизних складів, що використовують пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не здійснюють операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам, після проведення останньої операції з обігу пального у звітному календарному місяці, але не пізніше 23 години 59 хвилин останнього дня звітного календарного місяця, до початку здійснення операцій з обігу пального у день, що настає за таким останнім днем звітного календарного місяця, та подаються до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, не пізніше 15 календарних днів, що настають за останнім днем звітного календарного місяця.

На кожному акцизному складі за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД формуються показники про:

обсяги залишків пального на початок та кінець звітної доби, що визначаються шляхом підсумовування обсягів залишків пального в кожному резервуарі на підставі показників рівнемірів-лічильників, встановлених на таких резервуарах, розташованих на такому акцизному складі;

добовий обсяг реалізованого пального, що визначається шляхом підсумовування обсягів реалізованого за звітну добу пального через кожне місце відпуску пального наливом з акцизного складу на підставі показників витратомірів-лічильників, встановлених на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на такому акцизному складі;

добовий обсяг отриманого пального, що визначається шляхом віднімання від обсягу залишків пального на кінець звітної доби обсягу залишків пального на початок звітної доби та додавання добового обсягу реалізованого пального з такого акцизного складу з додаванням обсягу втраченого пального, зазначеного в акцизних накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних, та з відніманням додаткового обсягу пального, зазначеного в заявках на поповнення обсягу залишку пального або спирту етилового, зареєстрованих у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Перевіркою встановлено, що при в`їзді на територію за адресою Волинська область, місто Луцьк, вулиця Вахтангова, 16, де розташовані виробничі потужності ПП «Спека» знаходяться 3 паливно-роздавальні колонки та 2 резервуари ємністю 50 м . кожен, в яких на момент проведення перевірки знаходилось дизпаливо в об`ємі 22 481,85 л. та 11 116,76 л відповідно.

ПП «Спека» до перевірки надано копію договору оренди обладнання (технічних засобів) від 01 квітня 2021 року №01/04/21 та акту приймання - передачі майна від 01 квітня 2021 року згідно яких ПП «ПМБ» (орендодавець) передає ПП «Спека» (орендар) у користування резервуари для збереження нафтопродуктів №6 та №7 - 2 шт. (загальним об`ємом 100 м3) та засоби вимірювання пального (витратоміри) № 5 та 6 - 2 шт.

Згідно із поясненнями головного бухгалтера ПП «Спека» ОСОБА_1 щодо незареєстрованого витратоміра останній був введений в експлуатацію з 05 травня 2021 року, тому станом на 11 травня 2021 року не внесений в довідку розпорядника акцизного складу та помилка буде виправлена протягом доби.

ПП «Спека» за адресою Волинська область, місто Луцьк, вулиця Вахтангова, 16 отримало наступні ліцензії: ліцензію на право зберігання пального від 01 липня 2019 року (дата реєстрації) терміном дії з 01 липня 2019 року по 01 липня 2024 року та ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі від 01 липня 2019 року (дата реєстрації) терміном дії з 01 липня 2019 року по 01 липня 2024 року.

Як стверджує позивач ПП «ПМБ» провело метрологічну повірку третього витратоміра-лічильника - Adast, серійний номер 32045/89, з тією метою, що в разі виходу з ладу одного з орендованих витратомірів-лічильників, після укладення додаткової угоди до договору оренди обладнання від 01 квітня 2021 року витратомір-лічильник - Adast, серійний номер 32045/89 може бути введений в експлуатацію.

Разом з тим, ПП «Спека» на наступний день після проведення фактичної перевірки - 12 травня 2021 року було подано коригуючу довідку про розпорядника акцизного складу пального, акцизні склади пального, розташовані на них резервуари пального, витратоміри та рівнеміри №9119624449 (до відома через допущені платником технічні помилки при заповненні) згідно якої на акцизному складі №1005999 проводиться реєстрація саме витратоміра Adast, серійний номер 76098, який під`єднано до резервуара №2, дата введення в експлуатацію витратоміра - 05 травня 2021 року (арк. спр. 106).

На думку суду, помилкове зазначення в акті перевірки серійного номера витратоміра-лічильника Adast 76097, замість 76098, на може слугувати підставою для звільнення позивача від відповідальності, оскільки із інших матеріалів справи (фотокопій наданих податковим органів, результатів розгляду заперечення на акт перевірки, матеріалів адміністративного оскарження податкових-повідомлень рішень) убачається, що до позивача застосовані штрафні санкції за відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі саме витратоміра-лічильника Adast, серійний номер 76098.

Відповідно до пункту 18 підрозділу 5 розділу XX ПК Україні, норми пункту 128-1.1 статті 128-1 цього Кодексу застосовуються:

з 1 квітня 2020 року - до розпорядників акцизних складів, на яких розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів (крім розпорядника акцизного складу, який до 1 липня 2019 року не підпадав під визначення платника податку відповідно до пункту 212.1 статті 212 цього Кодексу);

з 1 липня 2020 року - до розпорядника акцизного складу, який до 1 липня 2019 року не підпадав під визначення платника податку відповідно до пункту 212.1 статті 212 цього Кодексу (незалежно від загальної місткості резервуарів, розташованих на акцизному складі такого розпорядника), а також до вітчизняних підприємств, на яких здійснюється діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші з метою вилучення цільових компонентів (сировини), що передбачає повний технологічний цикл їх переробки в готову продукцію (пальне).

Згідно із нормами пункту 128-1.1. статті 128-1 ПК України, необладнання та/або відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі рівнеміра-лічильника на введеному в експлуатацію резервуарі, розташованому на акцизному складі, та/або витратоміра-лічильника на місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованого на акцизному складі, а також необладнання та/або відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового витратоміра-лічильника спирту етилового на місці отримання та відпуску спирту етилового, розташованого на акцизному складі, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 20000 гривень за кожний необладнаний резервуар та/або незареєстрований рівнемір-лічильник, а також за кожне необладнане місце відпуску пального наливом з акцизного складу або за кожне місце отримання та відпуску спирту етилового, та/або незареєстрований витратомір-лічильник/витратомір-лічильник спирту етилового.

Також в ході перевірки встановлено порушення підпункту 230.1.2 пункту 230.1. статті 230 ПК України, а саме: незабезпечення з вини розпорядника акцизного складу своєчасного подання до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового в кількості 7 звітів: звіт за добу 19 червня 2020 року фактично подано 22 череваня 2020 року; звіт за добу 18 грудня 2020 року фактично подано 21 грудня 2020 року, звіт за добу 31 грудня 2020 року фактично подано 05 січня 2021 року, звіт за добу 01 січня 2021 року фактично подано 05 січня 2021 року; звіт за добу 02 січня 2021 року фактично подано 05 січня 2021 року, звіт за добу 09 лютого 2021 року фактично подано 11 лютого 2021 року, звіт за добу 24 березня 2021 року фактично, подано 26 березня 2021 року.

На підтвердження вказаних обставин ГУ ДПС у Волинській області надало до суду копії довідок про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів пального (отриманого/відпуску) та залишків пального на акцизному складі пального за вказані звітні періоди та квитанції про прийняття вказаних документів.

Суд зауважує, що представник позивача у поданій позовній заяві та під час судового засідання 21 лютого 2022 року фактично не заперечує самого факту вчинення вказаних порушень та не надає жодних письмових доказів в спростування відповідних висновків контролюючого органу.

Відповідно до підпункту 128-1.3. Незабезпечення з вини розпорядника акцизного складу своєчасного подання до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, - тягне за собою накладення штрафу в розмірі 1000 гривень за кожний неподаний електронний документ.

З урахуванням зазначеного, за незабезпечення з вини розпорядника акцизного складу своєчасного подання до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового в кількості 7 звітів згідно із податковим повідомленням-рішення від 09 червня 2021 року №0031400902 до позивача було застосовано штрафні санкції в розмірі 7000,00 грн (1000,00 грн х 7).

На підставі встановлених обставин та враховуючи, доведеність факту не реєстрації позивачем витратомірів-лічильників на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу та несвоєчасного подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального на початок та кінець звітної доби, суд дійшов висновку, що відповідачем правомірно застосовано до ПП «Спека» штрафні санкції, встановлені статтею 128-1 ПК України, а відтак оскаржувані рішення від 09 червня 2021 року №0031390902 та №0031400902 винесені у відповідності до вимог діючого законодавства.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку (частина друга статті 2 КАС України).

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного.

Враховуючи встановлені обставини справи та положення чинного законодавства, суд дійшов висновку про безпідставність заявлених позовних вимог, а тому у задоволенні позову слід відмовити.

За правилами статті 139 КАС України, судом не вирішується питання про розподіл судових витрат.

Керуючись статтями 2, 72-77, 90, 241-246, 255, 257, 260, 262, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Приватного підприємства «Спека» (43021, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Вахтангова, будинок 16, ідентифікаційний код юридичної особи 20134464) до Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, майдан Київський, 4, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу юридичної особи 44106679) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень від 09 червня 2021 року №0031390902 та №0031400902 відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.І. Смокович

Повний текст судового рішення складено 20 квітня 2022 року.

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.04.2022
Оприлюднено22.06.2022
Номер документу104071904
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів

Судовий реєстр по справі —140/16230/21

Рішення від 14.04.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

Ухвала від 20.02.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

Ухвала від 20.02.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

Ухвала від 24.01.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

Ухвала від 29.12.2021

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні