Рішення
від 25.04.2022 по справі 340/1344/22
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 квітня 2022 року м. Кропивницький Справа № 340/1344/22

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Казанчук Г.П. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Екохімсервіс" до відділу державного контролю за безпекою на транспорті у Кіровоградській області Центрального міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови, -

ВИКЛАД ОБСТАВИН:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Екохімсервіс" звернулось до суду з позовною заявою, в якій просить визнати протиправною та скасувати постанову відділу державного контролю за безпекою на транспорті у Кіровоградській області Центрального міжрегіонального управління Укртрансбезпеки від 09.02.2022 року №311455, якою постановлено стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Екохімсервіс" адміністративно-господарський штраф у сумі 17000 гривень.

Позов мотивовано тим, що товариство здійснюючи, як автоперевізник перевезення вантажу, який було зупинено працівниками Укртрансбезпеки для здійснення перевірки, проте за наслідками перевірки складений акт, зміст якого не відповідає дійсності, оскільки усі необхідні документи, які мають бути під час перевезення вантажу водієм було надано. Постановою Центрального міжрегіонального управління Укртрансбезпеки №311058 від 22.12.2021 року застосовано до товариства адміністративно-господарського штрафу у розмірі 17000,00 грн. Представник товариства зазначає, що під час розгляду справи про притягнення товариства до адміністративної відповідальності був наданий протокол перевірки тахографа та повідомлено про те, що він завжди перебуває в автомобілі і під час проведення перевірки водієм було надано весь пакет документів, але інспектор навмисно не взяв до уваги протокол перевірки, а сам склав акт перевірки за відсутності водія.

Представник Центрального міжрегіонального управління Укртрансбезпеки у складі Державної служби України з безпеки на транспорті (надалі відповідач) подав відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, в яких просив у задоволенні позову відмовити. Свої доводи обґрунтовував тим, що у ході рейдової перевірки посадовими особами Центрального міжрегіонального управління Укртрансбезпеки перевірено належний підприємству транспортний засіб та встановлено факт здійснення перевезення вантажу за відсутності документів, передбачених Законом. За результатами перевірки складений акт. Про час та місце розгляду справ про порушення автотранспортного законодавства підприємству завчасно направлено повідомлення, яке ним отримано. Проте факт існування протоколу перевірки тахографа не спростовує факт його відсутності в автомобілі під час проведення перевірки.

Ухвалою судді від 21.02.2022 року відкрито провадження у справі за цим позовом та вирішено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Дослідивши доводи наведені сторонами у заявах по суті справи та з`ясувавши всі фактичні обставини, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд

В С Т А Н О В И В:

ТОВ "Ексохімсервіс" 20 грудня 2021 року здійснювалось перевезення вантажу, як автомобільним перевізником, що підтверджується товарно-транспортною накладною №Р7518 від 20.12.2021 року (а.с.27).

Посадовими особами Слобажанського міжрегіонального Управління Укртрансбезпеки у Харківській області, на автодорозі М-03 Київ-Харків-Довжанський 471 км, проводилась рейдова перевірка під час якої перевірено транспортний засіб марки МАН НОМЕР_1 , який здійснював перевезення вантажу. Під час перевірки водій транспортного засобу не надав протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу.

За результатом перевірки складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №327242 від 20.12.2021 року, яким зафіксовано здійснення перевезення вантажу за відсутності на момент перевірки документів перелік яких визначений ст.48 цього Закону України ''Про автомобільний транспорт'', а саме протоколу перевірки адаптації тахографа до транспортного засобу, передбаченого п.3.3 Наказу МТЗУ №38 від 24.06.2010 р. (надалі акт перевірки, а.с.29). В акт вказано про відмову водія ОСОБА_1 підписати акт перевірки.

Згідно повідомлення про час і місце розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт розгляд справи був призначений на 09.02.2022 року (а.с.30).

Розглянувши справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт, заступник начальника Центрального міжрегіонального Управління Укртрансбезпеки виніс постанову №311455 від 09.02.2022 року, якою на підставі частини 1 абзацу 3 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" до ТОВ "Агродар ЛТД" застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000 грн. (надалі спірне рішення, а.с.28).

Отже правомірність винесення спірної постанови є предметом спору, переданого на вирішення адміністративного суду.

Вирішуючи спір, суд виходив з того, що відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень, регулює Закон України "Про автомобільний транспорт".

Відповідно до частини сьомої статті 6 Закон України "Про автомобільний транспорт" Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює, зокрема, державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм на автомобільному транспорті; габаритно-ваговий контроль транспортних засобів у зонах габаритно-вагового контролю, вимоги до облаштування та технічного оснащення яких затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері автомобільного транспорту.

Частинами 14, 17, 18 статті 6 Закону України "Про автомобільний транспорт" передбачено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Рейдові перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

У разі проведення позапланових і рейдових перевірок автомобільний перевізник, що буде перевірятися, про час проведення перевірки не інформується.

Постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 року №1567 затверджено Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті (надалі - Порядок №1567), який визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами.

Пунктами 21, 22 Порядку №1567 передбачено, що у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

В акті перевірки зафіксований факт відсутності у водія протоколу адаптації тахографа.

Заперечуючи вказане позивач зазначає про наявність у водія під час перевезення вантажу протоколу адаптації тахографа, а також про те, що відповідач зобов`язаний був здійснити інформаційний запис у дорожньому листі, проте таких записів перевіряючи особа не здійснила, а тому вважає, що акт перевірки містить недостовірну інформацію.

Заперечуючи вказані доводи відповідач зазначив, що під час рейдової перевірки водієм перевіряючим особам були надані ТТН від 20.12.2021 року та свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, інших документів надано не було.

Судом установлено, що спірною постановою до позивача застосовано адміністративно-господарські штрафи згідно з абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", яким передбачено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відповідно до частини 1 статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Так, згідно з частиною 2 статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Відповідно до частини 2 статті 49 Закону України "Про автомобільний транспорт" водій транспортного засобу зобов`язаний зокрема мати при собі та передавати для перевірки уповноваженим на те посадовим особам документи, передбачені законодавством, для здійснення зазначених перевезень.

За висновками відповідача, позивач надавав послуги з перевезення вантажів без оформлення необхідних документів, а саме за відстуності протоколу перевірки та адаптації тахографа, чим порушив вимоги пункту 3.3 наказу Міністерства транспорту та зв`язку України №385 від 24.06.2010 року.

Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 року №385, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20.10.2010 року за №946/18241, затверджено Інструкцію з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті (надалі - Інструкція №385).

Ця Інструкція визначає порядок установлення, технічного обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які використовуються для надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів та поширюється на суб`єктів господарювання, які провадять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі).

За визначенням, наведеним у пункті 1.4 розділу І Інструкції №385, контрольний пристрій (тахограф) - це обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв.

Умови використання тахографів передбачені розділом III Інструкції №385.

Відповідно до пунктів 3.1, 3.3 розділу ІІІ Інструкції №385 виробники транспортних засобів, перевізники, водії та ПСТ використовують тахографи, тахокарти, картки до цифрових тахографів, тип яких затверджено відповідно до вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР).

Водій транспортного засобу, обладнаного тахографом:

- забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа; своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання; використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом;

- має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом;

- у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв);

- у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.

Отже, водій під час здійснення перевезення вантажу зобов`язаний мати при собі протокол про перевірку та адаптацію тахографа.

Абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" передбачено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Отже правова конструкція вказаної норми свідчить про те, що відповідальність наступає за сам факт відсутності протоколу перевірки та адаптації тахограма під час надання послуг з перевезень вантажу, а не за факт відсутності такого протоколу в об`єктивній дійсності. Отже, такий документ має надаватись саме перевіряючим особам, а не під час розгляду справи про притягнення до адміністративної відповідальності.

Сам факт існування протоколу перевірки та адаптації тахографа не спростовує відповідальність, визначену абз. 3 ч. 1 ст. 60 ЗУ "Про автомобільний транспорт".

Стосовно доводів позивача про необхідність зазначити інформацію про проведену перевірку в подорожньому листі, суд зазначає наступне.

Абзацом другим пункту 21 Порядку №1567 передбачено, що у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Про результати перевірки транспортного засобу (відсутність порушення або зазначення номера складеного акта) посадова особа робить запис у дорожньому листі (за наявності такого) із зазначенням дати, часу, місця перевірки, свого прізвища, місця роботи і посади, номера службового посвідчення та ставить свій підпис, а у разі проведення перевірки виконання Європейської угоди ставить відповідний відбиток печатки на реєстраційному листку режиму праці та відпочинку водіїв (у разі наявності).

Ухвалою судді від 21.02.2021 року відповідача було зобов`язано надати усі документи, які були пред`явлені водієм під час перевірки. На виконання вказаної ухвали відповідачем зазначено про те, що під час перевірки водієм було надано ТТН №Р7518 від 20.12.2021 року та свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, копії яких долучено до відзиву (а.с.27).

Отже, інших документів, а саме дорожнього листа водієм (як про це зазначає позивач у позові) під час рейдової перевірки надано не було, оскільки виникає подив чому ж водій не наполіг на тому, щоб у дорожньому листі посадова особа зробила запис про відсутність порушень.

Принагідно суд зауважує, що договір оренди транспортного засобу №3/20 від 31.01.2021 року за яким ТОВ ''Аверс плюс'' передає ТОВ ''Екохімсервіс'' автомобільний транспорт, строк дії договору до 31.01.2022 року, а Протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу ідентифікаційний номер НОМЕР_2 виданий на автомобільного перевізника ТОВ ''Аверс плюс'', тобто іншого перевізника та після того, як автомобіль був переданий в оренду.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Позивач не надав жодного належного та допустимого доказу, яким би було доведено надання перевіряючій особі протоколу про перевірки та адаптацію тахографа. Натомість, відповідач в силу приписів ч.2 ст.77 КАС України надав докази правомірності свого рішення, які не були спростовані позивачем.

Отже матеріалами справи доведено факт вчинення позивачем господарських правопорушень - надання послуг з перевезення пасажирів без оформлення документів, перелік яких визначений статтею 48 цього Закону, за що абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" передбачена відповідальність автомобільного перевізника у вигляді адміністративно-господарського штрафу у розмірі тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відповідно до частин 1, 2 статті 241 Господарського кодексу України адміністративно-господарський штраф - це грошова сума, що сплачується суб`єктом господарювання до відповідного бюджету у разі порушення ним встановлених правил здійснення господарської діяльності. Перелік порушень, за які з суб`єкта господарювання стягується штраф, розмір і порядок його стягнення визначаються законами, що регулюють податкові та інші відносини, в яких допущено правопорушення.

Згідно з частиною 1 статті 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Частиною 2 названої статті встановлено, зокрема, що учасник господарських відносин відповідає за порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Позивачем не доведено, що при здійсненні вантажного перевезення 20.12.2021 року, ним як автомобільним перевізником забезпечено наявність усіх необхідних документів, передбачених Інструкцією №385, що виключало б відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт.

Враховуючи наведене, суд відхиляє доводи представника позивача, наведені у позовній заяві.

Відповідачем доведено правомірність спірної постанови №311455 від 09.02.2021 року про застосування адміністративно-господарського штрафу, натомість позивачем не спростовано факту вчинення ним порушень законодавства про автомобільний транспорт. Тому у задоволенні позову про скасування спірної постанови слід відмовити.

Враховуючи, що спір вирішено не на користь позивача, підстави для присудження йому судового збору, сплаченого при зверненні до суду, відсутні.

Керуючись ст.ст.77-79, 90, 132, 134, 139, 243-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Відмовити у задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю "Екохімсервіс" (вул. Велика Перспективна, 64, м. Кропивницький, Кіровоградська область, 25006; код ЄДРПОУ 33428753) до відділу державного контролю за безпекою на транспорті у Кіровоградській області Центрального міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Генерала Родімцева, 102, м. Кропивницький, Кіровоградська область, 25004; код ЄРДПОУ 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови.

Копію рішення надіслати учасникам справи.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Г.П. Казанчук

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.04.2022
Оприлюднено22.06.2022
Номер документу104073336
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —340/1344/22

Рішення від 25.04.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. Казанчук

Ухвала від 20.02.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. Казанчук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні