ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 квітня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/1137/22
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Костенко Г.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АКТІОН БУД" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "АКТІОН БУД" звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служба України про визнання протиправним та скасування рішення, а саме просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25.10.2021 №3277434/37531452 про відмову в реєстрації податкової накладної №18 від 06.09.2021 та від 25.10.2021 №3277435/37531452 про відмову в реєстрації податкової накладної №19 від 06.09.2021;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №18 від 06.09.2021 та №19 від 06.09.2021 датою їх подання.
Позов обґрунтований тим, що позивачем надано контролюючому органу всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарської операції за податкових накладних № 18 та 19 від 06.09.2021, у реєстрації яких було відмовлено, та рішень комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25.10.2021 №3277434/37531452 та №3277435/37531452 є необґрунтованими та підлягає скасуванню як протиправні.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 25.01.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/1137/22; вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні, витребувано докази.
ГУ ДПС у Полтавській області позов не визнав та у відзиві на позовну заяву зазначив, що за результатами опрацювання копій первинних документів, поданих ТОВ "АКТІОН БУД" до: податкових накладних № 18 та № 19 від 06.09.2021, реєстрація яких була зупинена, встановлено, що платником порушено на підставі п. 201.16 ст. 201 ПК України оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41., 6810 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого Товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до частини восьмої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їхні усні пояснення. Судові дебати не проводяться.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «АКТІОН БУД» (надалі ТОВ «АКТІОН БУД») (ідентифікаційний код 37531452) зареєстроване як юридична особа в установленому законодавством порядку 23.02.2011 р.
ТОВ «АКТІОН БУД» є платником податку на додану вартість (Витяг з реєстру платників ПДВ додається) та здійснює господарську діяльність за видами діяльності за КВЕД: 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням (основний); 23.61 Виготовлення виробів із бетону для будівництва; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 52.10 Складське господарство; 52.24 Транспортне оброблення вантажів; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 68.10 Купівля та продаж власного нерухомого майна; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель; 42.13 Будівництво мостів і тунелів; 77.32 Надання в оренду будівельних машин і устаткування; 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів; 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.; 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи; 43.12 Підготовчі роботи на будівельному майданчику; 43.11 Знесення; 41.10 Організація будівництва будівель; 25.11 Виробництво будівельних металевих конструкцій і частин конструкцій; 23.69 Виробництво інших виробів із бетону, гіпсу та цементу; 23.64 Виробництво сухих будівельних сумішей; 23.63 Виробництво бетонних розчинів, готових для використання; 23.51 Виробництво цементу.
На умовах Договору оренди №ЕБ03/05-20 від 01.05.2020 в користуванні ТОВ «АКТІОН БУД» знаходиться арматурно-формувальне відділення, адміністративний корпус, котельня, бетонно-змішувальний вузол за адресою: м. Полтава, вул. Ливарна, 7.
ТОВ «АКТІОН БУД» (покупцем) було придбано:
- металопродукцію згідно Договору поставки №1511817ПП від 03.08.2017. Придбання, отримання, оплата, транспортування металопродукції підтверджується рахунком-фактурою №71134 від 20.08.2021, видатковою накладною №58712 від 20.08.2021 р., платіжними дорученнями №1242 від 31.08.2021 р. та №1275 від 03.09.2021.
- пісок та цемент згідно Договору поставки товару №01-02/19 від 04.01.2021. Придбання, отримання, оплата піску та цементу підтверджується видатковими накладними №125 від 15.07.2021 та №147 від 01.08.2021 , платіжними дорученнями №2319 від 27.07.2021, №1171 від 04.08.2021, №1176 від 06.08.2021, №1265 від 03.09.2021.
- щебінь згідно Договору поставки №Кр 21-01/2 від 11.01.2021. Придбання, отримання, оплата, щебеню підтверджується видатковою накладною №2039 від 19.08.2021, платіжним дорученням №1211 від 19.08.2021.
Між ТОВ «АКТІОН БУД» (Продавцем) та ПРЕДСТАВНИЦТВОМ «ОНУР ТААХХУТ ТАШИМАДЖИЛИК ІНШААТ ТІДЖАРЕТ ВЕ САНАЇ АНОНІМ ШИРКЕТІ» (Покупцем) (місцезнаходження: 79037, м. Львів, вул. Б. Хмельницького, буд. 212, корп. 2, Ідентифікаційний код 26579227) було укладено Договір купівлі-продажу №01/09/19 від 01.09.2019.
Пунктом 1.1. Договору купівлі-продажу №01/09/19 від 01.09.2019 передбачено, що у відповідності з цим Договором Продавець зобов`язується продати залізобетонні конструкції в асортименті, далі за текстом Продукція, а Покупець-прийняти його та оплатити по цінам зазначеним в доданій до цього договору специфікації, яка є невід`ємною частиною цього договору.
ТОВ «АКТІОН БУД» (Продавець) склало та направило 29.09.2021 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: податкову накладну №18 від 06.09.2021 на загальну суму 139510,00 грн., у т.ч. ПДВ 23251,67 грн. (постачання за видатковою накладною №350 від 06.09.2021 з автоперевезенням); податкову накладну №19 від 06.09.2021 на загальну суму 138006,00 грн., у т.ч. ПДВ 23001,00 грн. (постачання за видатковою накладною №351 від 06.09.2021 з автоперевезенням).
За результатами розгляду податкових накладних ТОВ «АКТІОН БУД» отримало:
- квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 29.09.2021 р. номер реєстрації в ЄДПН 9284662302, в якій вказано, що документ прийнято, реєстрація податкової накладної №18 від 06.09.2021 зупинена на підставі п. 201.16 ст. 201 ПК України оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41., 6810 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого Товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
- квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 29.09.2021 номер реєстрації в ЄДПН 9285276959, в якій вказано, що документ прийнято, реєстрація податкової накладної №19 від 06.09.2021 зупинена на підставі п. 201.16 ст. 201 ПК України оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41., 6810 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого Товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
В Квитанціях було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
У зв`язку з зупиненням реєстрації податкових накладних ТОВ «АКТІОН БУД» направило контролюючому органу:
- щодо податкової накладної №18 від 09.09.2021. Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №13 від 21.10.2021, яке згідно квитанції №2 від 21.10.2021 прийнято, реєстраційний №9312034407. В Повідомленні зазначено коротке пояснення, до Повідомлення додано окремим документом детальне Пояснення №20/10 від 20.10.2021 щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній. До Повідомлення додано 29 додатків Документи довільного формату №№293-321 від 21.10.2021 з вкладенням PDF файлів з документами.
- щодо податкової накладної №19 від 06.09.2021. Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №14 від 21.10.2021, яке згідно квитанції №2 від 21.10.2021 прийнято, реєстраційний №9312149197. В Повідомленні зазначено коротке пояснення, до Повідомлення додано окремим документом детальне Пояснення №21/10 від 21.10.2021 щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній. До Повідомлення додано 26 додатків Документи довільного формату №№323-349 від 21.10.2021 з вкладенням PDF файлів з документами.
Рішенням Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 25.10.2021 №3277434/37531452 відмовлено у реєстрації податкової накладної №18 від 06.09.2021.
Рішенням Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 25.10.2021 №3277435/37531452 відмовлено у реєстрації податкової накладної №19 від 06.09.2021.
В Рішеннях підставою відмови зазначено ненаданням платником податку копій документів:
- договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них
- розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків
В додатковій інформації Рішень вказано, що відсутні розрахункові документи та/або банківська виписка з особового рахунку по взаємовідносинах з контрагентом-покупцем, крім того, не надана специфікація до Договору №01/09/19 від 01.09.2019, яка відповідно до п.п.1.1 зазначеного договору , є його невід`ємною частиною.
Не погодившись із рішеннями Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним рішенням суб`єкта владних повноважень та відповідним доводам сторін, суд виходить з такого.
Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства. Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику /пункт 1.1 статті 1 Податкового кодексу України/.
За змістом підпункту "а" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.
Абзацом першим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.
Отже, платник податку-постачальник з настанням першої з умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в ЄРПН.
Абзацами другим та третім пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Тобто, достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, є зареєстрована у ЄРПН податкова накладна.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 1165 від 11 грудня 2019 року /Порядок № 1165/.
Аналіз норм законодавства свідчить, що контролюючий орган після надходження податкової накладної/розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних в автоматизованому режимі здійснює відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій.
За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Автоматизований моніторинг відповідності платника податку, яким складено податкову накладну, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку №1165).
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку № 1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Додатком 1 до Порядку № 1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, відповідно до пункту 8 яких до цих критеріїв віднесено наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
За змістом пунктів 10-11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Надаючи правову оцінку підставам для зупинення реєстрації податкової накладної у ЄРПН, суд зазначає таке.
Виходячи з вищенаведених положень пунктів 10, 11 Порядку №1165, зміст такого рішення з питання зупинення реєстрації податкової накладної наводиться податковим органом у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
При цьому, пунктом 11 Порядку № 1165 передбачено вимоги до змісту такої квитанції.
Проте, дослідивши залучену до матеріалів справи копію квитанції, суд встановив, що у ній не зазначено вимог до платника податків у частині надання конкретних пояснень та документів з метою реєстрації податкової накладної у ЄРПН.
При цьому, Порядок №1165 не передбачає можливості проведення контролюючим органом консультацій, листування з платником податку на етапі прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН чи залучення платника податку до процесу прийняття цього рішення в інший спосіб.
Таким чином, визначальне значення для забезпечення прав платника податку має конкретизація контролюючим органом підстав для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН та зазначення у квитанції про зупинення чітких і зрозумілих вказівок такому платнику щодо того, які саме пояснення та копії документів має надати цей платник задля розгляду питання про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН.
Однак, надіслана у цьому випадку позивачу квитанція містить лише загальне посилання на наявність у нього права подати пояснення та копії документів без зазначення їх конкретного переліку.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічний висновок наведено у постановах Верховного Суду від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 02.04.2019 у справі №822/1878/18.
Разом із тим, позивачем направлено контролюючому органу пояснення та копії документів щодо спірної господарської операції за зупиненою в реєстрації податковою накладною.
За результатами розгляду вищевказаних документів відповідач дійшов висновку про наявність підстав для відмови у реєстрації податкової накладної позивача через неподання останнім копій первинних документів, які підтверджують право власності/користування транспортним засобом, яким транспортувався товар до покупця (свідоцтво про реєстрацію Renault Arkana).
Статтею 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» визначено, що первинний документ це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
Відповідно до статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV, із змінами та доповненнями, первинні документи повинні мати обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання: назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення: особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, тобто є такими, що не викликають сумнівів щодо їх юридичної сили та доказовості та підтверджують фактичне здійснення господарських операцій.
Отже, реєстрацію поданих позивачем податкових накладних зупинено через встановлення ризиковості здійснення операцій з посиланням на пункт 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Однак, у даному випадку надіслані ТОВ «АКТІОН БУД» квитанції містять лише загальне посилання на наявність у нього права подати пояснення та копії документів без зазначення які саме пояснення та копії документів має надати платник.
Квитанції від 29.09.2021 номери реєстрації в ЄДПН 9284662302 та 9285276959 не відповідають вимогам пунктів 10, 11 Порядку №1165, оскільки в них не зазначено вимог до платника податків в частині надання конкретних пояснень та документів з метою реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН.
Наведене унеможливлює визначення платником порядку (в даному випадку ТОВ «АКТІОН БУД») своїх дій, які він має вчинити з метою прийняття контролюючим органом позитивного рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН., та прямо вплинуло на можливість надання платником податків необхідних та достатніх документів.
Також слід зазначити, що ТОВ «АКТІОН БУД» не подавалася до ДПС України таблиця даних платника податків, а відтак посилання у Квитанціях від 29.09.2021 номери реєстрації в ЄДПН 9284662302 та 9285276959 на відсутність коду УКТ ЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41., 6810 у таблиці даних платника податків є необґрунтованими.
Отже, квитанції не містять розрахованого показнику за відповідним критерієм ризиковості, у зв`язку з чим неможливо встановити, що обсяг постачання товару, зазначений у податковій накладній, яку подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого товару та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Також не міститься деталізованого розрахунку показників величини залишку обсягу придбання та обсягу постачання товару/послуг (код УКТ ЗЕД 49.41., 6810), що унеможливлює підтвердити відповідність господарської операції критерію ризиковості здійсненню операцій, передбаченого пунктом 1 Критеріїв.
Натомість, матеріалами справи підтверджено факт надання позивачем контролюючому органу разом із письмовими поясненнями копій усіх необхідних документів про походження та подальший рух товару, його транспортування та реалізацію, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію спірних податкових накладних в ЄРПН.
Як вже зазначалось оскаржуваними Рішеннями Комісії ГУ ДПС у Полтавській області від 25.10.2021 №3277434/37531452, №3277435/37531452 відмовлено у реєстрації податкових накладних №18, №19 від 06.09.2021 у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів:
- договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них
- розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків
В додатковій інформації Рішень вказано, що відсутні розрахункові документи та/або банківська виписка з особового рахунку по взаємовідносинах з контрагентом-покупцем, крім того, не надана специфікація до Договору №01/09/19 від 01.09.2019, яка відповідно до п.п.1.1 зазначеного договору , є його невід`ємною частиною.
З огляду на зазначену в оскаржуваному рішенні підставу відмови в реєстрації податкових накладних, вказане рішення є протиправним та не обґрунтованим, що підтверджується наступним: щодо ненадання специфікації:
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.
При цьому здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Тобто, під час розгляду даної категорії справ не робляться висновки щодо реальності господарських операцій, а лише оцінююється наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкових накладних. Така правова позиція неодноразово висловлювалась і Верховним Судом, зокрема, у постановах від 04.02.2021 р. у справі №818/1159/17, від 02.02.2021 р. у справі №805/3956/18-а., від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 27.04.2020 у справі №360/1050/19.
Документи та інші дані, що підтверджують реальність здійснення господарської операції, що відображена в податковому обліку, повинні оцінюватися з урахуванням специфіки кожної господарської операції - умов перевезення, зберігання товарів, зміст послуг, що надаються тощо. Сама по собі наявність або відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні не є підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податку у зв`язку з його господарською діяльністю мали місце.
Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 03.04.2018 року по справі №826/21425/15.
Подання платником до контролюючого органу пояснень та документів має на меті встановлення контролюючим органом реальності господарської операції, на яку складена така податкова накладна, та прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.
Отже ненадання платником окремого документу з переліку (зокрема в даному випадку специфікації) не може бути підставою для прийняття контролюючим органом рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, у разі якщо поданий платником пакет документів дає можливість встановити реальність даної господарської операції.
Також слід зазначити, що специфікаціях №3 від 16.06.2021 та №4 від 29.07.2021 до Договору купівлі-продажу №01/09/19 від 01.09.2019 містить інформацію про найменування та ціну продукції, та не містить інформації (не може підтвердити чи спростувати) про фактичний рух активів або зміну у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податку у зв`язку з його господарською діяльністю. Натомість така інформація міститься в наданих контролюючому органу видаткових накладних, товарно-транспортних накладних, актах тощо.
Щодо ненадання копії платіжних документів та/або банківської виписки з особового рахунку з контрагентом-покупцем:
Як вже зазначалось податкові накладні №18, №19 від 06.09.2021 складено та направлено на реєстрацію по першій події за фактом здійснення постачання продукції відповідно за видатковими накладними №350, №351 від 06.09.2021.
На момент направлення на реєстрацію податкових накладних №18, №19 від 06.09.2021, а також на момент подання Повідомлень про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №13, №14 від 21.10.2021 оплата поставленого товару не була здійснена, а відтак і розрахункові документи з контрагентом-покупцем (платіжні доручення, виписки з рахунку) були відсутні та не могли бути надані з відповідними Повідомленнями про надання пояснень.
Продукцію отриману покупцем за видатковими накладними №350, №351 від 06.09.2021 було оплачено згідно платіжного доручення №87647 від 25.11.2021.
Загалом слід зазначити, що податкові накладні №18, №19 від 06.09.2021 повністю відповідають вимогам ПКУ, що не спростовується в оскаржуваних рішеннях комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації вказаної податкової накладної.
Загалом до ДПС були надані достатні первинні документи, які підтверджували та розкривали належну правосуб`єктність сторін, фактичний рух активів, наявність первинних та додаткових документів, суть, зміст реальність господарської операції, наявності у платника та контрагента матеріальних, технічних та трудових ресурсів для здійснення операції, а також наявності економічної мети (ділової мети) операції на виконання якої складені податкові накладні №18, №19 від 06.09.2021, та спростовують сумніви про ризиковість здійснених операцій, однак без належних на те підстав не були враховані при винесення рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
Суд наголошує, що будь-які рішення чи дії суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, містити конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено, а суд, відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, перевіряє чи прийнято такі рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Однак, спірне рішення Комісії про відмову в реєстрації в ЄРПН спірних податкових накладних податкових накладних № 18 та № 19 від 06.09.2021 прийнято відповідачем без врахування усіх фактичних обставин досліджуваних господарських правовідносин та з допущенням формального підходу до розгляду поданих платником документів, що свідчить про його необґрунтованість.
У той же час, господарська операція, за результатами якої сформовано спірну податкову накладну, на переконання суду, має належне документальне оформлення.
Зважаючи на наявність документів, які свідчать про фактичне здійснення господарської операції між позивачем та його контрагентом, а також на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав достатніх правових підстав для відмови у реєстрації податкової накладної позивача.
За викладених обставин, рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН від 25.10.2021 №3277434/37531452 та №3277435/37531452 підлягає визнанню протиправним та скасуванню.
Щодо позовних вимог про зобов`язання зареєструвати в ЄРПН складену позивачем податкову накладну, суд зазначає наступне.
Відповідно до пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, тому у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Згідно із пунктами 9-20 Порядку ведення ЄРПН, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженнями ДПС.
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи і не спростовано відповідачами, наданими позивачем копіями документів належним чином підтверджено реальність спірної господарської операції та обґрунтованість складення спірної податкової накладної, а відтак, контролюючий орган мав достатні підстави для її реєстрації в ЄРПН. Обставин, які б перешкоджали реєстрації спірної податкової накладної в ЄРПН судом не встановлено.
З метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН спірні податкові накладні позивача датою її фактичного надходження.
За викладених обставин адміністративний позов підлягає задоволенню.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з наступного.
Частинами першою та третьою статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи, до яких, належать витрати на професійну правничу допомогу.
Відповідно до частин другої, четвертої - шостої статті 134 вказаного Кодексу за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
У разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами.
Частиною першою статті 138 КАС України передбачено, що розмір витрат, пов`язаних з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів та вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою справи до розгляду, встановлюється судом на підставі договорів, рахунків та інших доказів.
Згідно з частиною першої статті 139 згаданого Кодексу при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При вирішенні питання про розподіл судових витрат суд враховує: 1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи; 2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, значення справи для сторін, в тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес; 3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, тощо; 4) дії сторони щодо досудового вирішення спору (у випадках, коли відповідно до закону досудове вирішення спору є обов`язковим) та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись.
Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що розмір суми витрат на правничу допомогу адвоката визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу та вартості виконаних робіт.
З наявних у матеріалах справи документів вбачається, що за подання позову до суду позивач поніс судові витрати у загальній сумі 11962,00 грн, з яких витрати зі сплати судового збору складають 4962,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 1753 від 20.01.2022 року, та витрат на професійну правничу допомогу в сумі 7000,00 грн.
На підтвердження понесення позивачем витрат на професійну правничу допомогу позивачем надано копії договору про надання правової допомоги №7-2021 АР від 01.12.2021, протокол погодження видів правової допомоги, розміру гонорару та витрат адвоката № 4 від 10.01.2022, акту про надання правової допомоги № 6 від 20.01.2022, рахунку № 4/7-2021 АР від 20.01.2022.
Так, 01.12.2021 між позивачем (клієнт) та адвокатом Дубовик В.А. укладено договір про надання правової допомоги № 7-2021 АР, згідно із пунктами 1.1. та 4.1 якого предметом вказаного договору є зобов`язання адвоката надавати юридичну допомогу щодо оскарження зупинення реєстрації та відмовою реєстрації податкових накладних (пункт 1.1); загальний розмір гонорару адвоката за даним договором складається з сум гонорарів за фактично надану правову допомогу які вказуються в Акті про надання правової допомоги підписаному сторонами (пункт 4.1).
Відповідно до акта про надання правової допомоги № 6 від 20.01.2022 року адвокатом надано позивачу правову допомогу, а саме: здійснено правовий аналіз обставин, інформації та документів, надання консультацій щодо порядку оскарження - 1500,00 грн., складання позову, підготовку пакету документів для подачі в суд - 5500,00 грн., загальна суму 7000,00 грн.
У відзиві на позовну заяву відповідач зазначив, що вартість судових витрат на професійну правничу допомогу суттєво завищена та неспівмірна із складністю справи, часом та обсягом наданих послуг, а тому наявні підстави для зменшення розміру витрат на оплату правничої допомоги, які підлягають розподілу між сторонами.
Враховуючи викладене, суд доходить висновку, що заявлений до стягнення розмір витрат на оплату послуг адвоката є співмірним із наданими адвокатом послугами та складністю цієї справи, а відтак підлягає стягненню.
Враховуючи висновок суду про задоволення позову, стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягають судові витрати у загальній сумі 11962,00 грн, з яких витрати зі сплати судового збору складають 4962,00 грн. та витрат на професійну правничу допомогу в сумі 7000,00 грн.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "АКТІОН БУД" (вул.Космічна, буд.21-А, кв.1, м. Полтава, Полтавська область, код ЄДРПОУ 37531452) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, код ЄДРПОУ 44057192), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25.10.2021: №3277434/37531452 про відмову в реєстрації податкової накладної №18 від 06.09.2021; №3277435/37531452 про відмову в реєстрації податкової накладної №19 від 06.09.2021
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 06.09.2021 № 18 та № 19, направлені на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "АКТІОН БУД" датою їх подання.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АКТІОН БУД" витрати зі сплати судового збору в розмірі 4962,00 (чотири тисячі дев`ятсот шістдесят дві гривні) та витрат на професійну правничу допомогу в розмірі 7000,00 (сім тисяч гривень).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Г.В. Костенко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.04.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 104073954 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Г.В. Костенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні