Рішення
від 26.04.2022 по справі 904/9877/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27.04.2022м. ДніпроСправа № 904/9877/21

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Бєлік В.Г., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення (виклику) представників сторін, справу:

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Київ в особі Регіональної філії "Донецька залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Лиман, Донецька область

до Управління соціального захисту населення Покровської районної державної адміністрації, смт. Покровське, Покровський район, Дніпропетровська область

про стягнення заборгованості 21 942,97 грн.

ПРОЦЕДУРА:

Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Донецька залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою, в якій просить суд стягнути з Управління соціального захисту населення Покровської районної державної адміністрації 21 942,97 грн. збитків за пільгове перевезення пасажирів за 12 місяців 2019 року.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 04.01.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами.

03.02.2022 на офіційну електронну пошту Господарського суду Дніпропетровської області та 07.02.2022 до канцелярії суду від Управління праці та соціального захисту населення Синельниківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області надійшов відзив на позовну заяву вих.№289 від 02.02.2022.

03.02.2022 на офіційну електронну пошту Господарського суду Дніпропетровської області від позивача надійшли: заява про зміну сторони вих. № 2022/260 від 14.02.2022 та відповідь на відзив на позовну заяву вих.№2022/261 від 14.02.2022.

В силу вимог частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов`язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.

Згідно з ч.4 ст.240 ГПК України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, господарський суд, -

АРГУМЕНТИ СТОРІН:

Позиція позивача, викладена у позовній заяві

Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем умов договору №38 про відшкодування компенсації за перевезення окремих пільгових категорій громадян залізничним транспортом на 2019 роки за рахунок коштів з районного бюджету (за рахунок іншої субвенції сільських та селищних рад) відповідно до "Програминадання адресної допомоги та соціальної підтримки найбільш вразливим верствам населення Покровського району на 2015-2019 роки".

Позиція відповідача, викладена у відзиві на позовну заяву

Відповідач просить відмовити в задоволенні позову повністю, оскільки у 2019 році Управлінням повністю відшкодувало кошти за фактичне перевезення окремих пільгових категорій громадян Покровського району, відповідно до умов договору. Таким чином. зобов`язання платника, згідно з умов вищевказаного договору, були виконані в повному обсязі.

Відповідачем додатково повідомлено, що на виконання розпорядження голови Синельниківської районної державної адміністрації від 25 січня 2021 року № Р-24/0/115-21 юридична особа - Управління соціального захисту населення Синельниківської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ-25001414) є правонаступником всіх зобов`язань, майнових прав та обов`язків реорганізованої о шляхом приєднання Управління соціального захисту населення Покровської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 03192218).

Позиція позивача, викладена у відповіді на відзив на позовну заяву

Як вказує позивач, що сума недоотриманих коштів обчислюється в автоматизованому режимі під час оформлення кожного безоплатного та пільгового проїзного документа (квитка), як різниця між повною вартістю проїзду, встановленого згідно з діючими тарифами для відповідного виду сполучення, маршруту прямування, категорії проїзда та вагона, і вартістю проїзду, що сплачує пасажир відповідно до наданих пільг.

Інформація про оформлені та видані пасажирам безоплатні па пільгові проїзні документи (квитки) включається до місячної станційної звітності.

Позивачем до позову додано щомісячні облікові форми, які відповідають затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2009 року № 1359 типовій формі.

Внесення додаткової інформації щодо персоніфікації пільговиків, затвердженою обліковою формою не передбачено (п.6.38 Постанови Великої Палати Верховного Суду по справі №904/94/19 від 03.03.2020).

При цьому відповідно до пункту 7 Порядку №1359 сума недоотриманих коштів включається до місячної станційної звітності області, на території якої був придбаний пільговий проїзний документ (квиток), незалежно від місця проживання пасажира.

Сума недоотриманих коштів, яка зазначена в наданих Управлінню облікових формах, складається з вартості пільгових квитків, оформлених у касах вокзалу станції Покровське.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ТА ДОКАЗИ, ЩО ЇХ ПІДТВЕРДЖУЮТЬ

28.12.2019 між Управлінням соціального захисту населення Покровської районної державної адміністрації, як Замовником, правонаступником якого є Управлінням соціального захисту населення Синельниківської районної державної адміністрації (далі Управління, Відповідач) та Акціонерним товариством "Укрзалізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця" АТ "Укрзалізниця" (надалі - АТ Укрзалізниця. Позивач), було укладено договір про відшкодування витрат Перевізнику за пільговий проїзд залізничним транспортом окремих пільгових категорій громадян, зареєстрований за № Дон/НРП-19271/НЮ-і (далі-До говір).

Так. згідно п.п. 1.1. 1.2. 1.3 Договору предметом Договору є взаємовідносини Сторін щодо відшкодування Відповідачем за рахунок районного бюджету витрат, понесених Позивачем при здійсненні перевезення пільгових категорій населення Покровського району згідно Постанови Кабінету Міністрів України Про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги від 29.01.2003 року № 117 та Бюджетного кодексу України.

Сума наданих послуг по пільговому перевезенню пасажирів за 2019 рік склала 38 635,25 грн., з яких АТ "Укрзалізниця" отримала компенсаційних виплат 16 692,28 грн. (згідно виписок).

На час звернення до суду заборгованість відповідача перед позивачем складає 21 942,97 грн.

23.09.20 р. була направлена претензія від 22.09.20 № 2021/4384 до УСЗН Покровської районної державної адміністрації на оплату суми заборгованості. Але оплата так до Акціонерного товариства Українська залізниця і не надходила, що і стало причиною виникнення спору.

ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ СТОРІН, ВИСНОВКИ СУДУ

Так, правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію, закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій, визначено Законом України Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії.

Статтею 19 вказаного Закону передбачено, що виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв`язку та критерії їх надання. Державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.

Пільгове перевезення пасажирів залізничним транспортом передбачено низкою законодавчих актів України. Так, соціальні пільги на пасажирські перевезення для ряду категорій громадян встановлено, зокрема, Міжурядовою Угодою про взаємне визнання прав на пільговий проїзд для інвалідів та учасників Великої Вітчизняної війни, а також осіб, прирівняних до них від 12 березня 1993 року, законами України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні, Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам, Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей, Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, Про охорону дитинства, Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист.

Частиною шостою статті 9 Закону України Про залізничний транспорт встановлено, що для захисту інтересів окремих категорій громадян на пасажирських перевезеннях, у тому числі приміських, можуть передбачатися пільгові тарифи. Збитки залізничного транспорту загального користування від їх використання відшкодовуються за рахунок державного або місцевих бюджетів залежно від того, яким органом прийнято рішення щодо введення відповідних пільг.

Норми вказаних законів закріплюють реалізацію державних гарантій певним категоріям громадян та є нормами прямої дії: безумовному обов`язку залізничного перевізника надавати пільги визначеним категоріям громадян кореспондує безумовний обов`язок держави в особі її органів відшкодувати такі пільги.

Таким чином, обслуговуючи категорію громадян України, які мають право на пільговий проїзд залізничним транспортом, Залізниця не має права відмовити їм з підстав відсутності належного фінансування для подальшого відшкодування залізницям витрат на перевезення визначених категорій громадян.

Отже, забезпечуючи пільгове перевезення окремих категорій громадян, держава поклала на себе обов`язок відшкодовувати за рахунок державного або місцевого бюджетів збитки, понесені залізничним транспортом.

За змістом статей 89, 102 Бюджетного кодексу України видатки на відшкодування вартості послуг наданих пільговим категоріям громадян здійснюються з місцевих бюджетів за рахунок коштів, які надходять з державного бюджету України (субвенцій з державного бюджету України) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення щодо надання пільг з послуг зв`язку за рахунок субвенцій з державного бюджету визначено постановою Кабінету Міністрів України № 256 від 04.03.2002 Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету.

Відповідно до пункту 3 вказаного Порядку головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, об`єднаних територіальних громад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення.

Отже, розпорядником коштів бюджетного фінансування вказаних соціальних пільг у Покровському районі Дніпропетровської області є правонаступник, а саме Управління соціального захисту населення Синельниниківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області.

Механізм розрахунку обсягів компенсаційних виплат залізницям за пільгові перевезення окремих категорій громадян, яким таке право надано законом, що здійснюються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, а також субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на зазначені цілі, встановлено Порядком № 1359, затв. постановою Кабінету Міністрів України № 1359 від 16.12.2009, п. 2 якого визначено, що до пільгових перевезень залізничним транспортом належать безоплатні перевезення або перевезення окремих категорій громадян зі знижкою, встановленою законодавством.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 1359 облік пільгових перевезень та визначення суми недоотриманих коштів від таких перевезень проводиться залізницями на підставі інформації автоматизованої системи керування пасажирськими перевезеннями та реєстраторів розрахункових операцій про оформлені та видані пасажирам безоплатні або пільгові проїзні документи (квитки). Сума недоотриманих коштів обчислюється в автоматизованому режимі під час оформлення кожного безоплатного та пільгового проїзного документа (квитка) як різниця між повною вартістю проїзду, встановленою згідно з діючими тарифами для відповідного виду сполучення, маршруту прямування, категорії поїзда та вагона, і вартістю проїзду, що сплачує пасажир відповідно до наданих пільг.

Пунктом 5 Порядку № 1359 визначено, що інформація про оформлені та видані пасажирам безоплатні та пільгові проїзні документи (квитки) включається до місячної станційної звітності.

При цьому відповідно до пункту 7 Порядку № 1359 сума недоотриманих коштів включається до місячної станційної звітності області, на території якої був придбаний пільговий проїзний документ (квиток), незалежно від місця проживання (навчання) пасажира.

Як передбачено пунктами 9-11 Порядку № 1359, на підставі місячної станційної звітності залізниці складають облікову форму про недоотримані кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного або місцевих бюджетів, згідно з додатком. Для компенсації недоотриманих коштів облікова форма складається окремо для органу виконавчої влади, який є головним розпорядником бюджетних коштів, передбачених на цю мету державним бюджетом, та органу виконавчої влади, який є головним розпорядником коштів, виділених місцевим бюджетом. Залізниці не пізніше ніж 15 числа місяця наступного звітного періоду подають відповідним головним розпорядникам коштів рахунок на суму, яка підлягає компенсації, та облікові форми. Головні розпорядники коштів, передбачених на компенсаційні виплати, після надходження їх на власні рахунки у п`ятиденний строк перераховують зазначені кошти відповідній залізниці.

Матеріалами справи підтверджено понесення позивачем збитків на заявлену суму, оскільки згідно облікових форм про недоотримані кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевих бюджетів надано послуг за 2019 рік на суму 38 635,25 грн., з яких компенсовано 16 692,28 грн.

Крім цього, до справи додані загальні зведені відомості по типах пільг та квитків у приміському сполученні за спірні періоди 2019 року.

При розгляді справи судом враховується правова позиція Великої Палати Верховного Суду, висловлена у постанові від 03.03.2020 у подібній справі № 904/94/19 про те, що відсутність в облікових формах ідентифікуючої інформації щодо осіб, які скористалися пільгами відповідно до Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України від 29 січня 2003 року № 117, не може бути підставою для відмови у позові, оскільки надані позивачем щомісячні облікові форми відповідають затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2009 року № 1359 типовій формі. Внесення додаткової інформації затвердженою обліковою формою не передбачено.

Відповідно до приписів статей 525, 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватись належним чином, відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту та інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від виконання зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до ст. 22 Цивільного кодексу України збитками є:

1) втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусила зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки);

2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушено (упущена вигода).

Право на відшкодування завданих збитків виникає при наявності складу цивільного правопорушення: порушення цивільного права чи інтересу; завдання збитків; причинного зв`язку між порушенням права та збитками; наявність винної поведінки. Протиправна поведінка особи тільки тоді є причиною шкоди, коли вона прямо (безпосередньо) пов`язана зі збитками. Розмір збитків, завданих порушенням зобов`язання, доказується кредитором.

Згідно з частиною першою статті 96 Цивільного кодексу України юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями.

Частина друга статті 218 Господарського кодексу України та стаття 617 Цивільного кодексу України прямо передбачають, що відсутність у боржника необхідних коштів не вважаються обставинами, які є підставою для звільнення боржника від виконання зобов`язання.

Законодавством не передбачена залежність відшкодування вартості послуг, наданих пільговим категоріям громадян, від фактичного фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету.

Також відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року та практику Суду як джерело права.

Згідно з практикою Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ), а саме у справі Кечко проти України (заява № 63134/00) ЄСПЛ зауважив, що держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату надбавок з державного бюджету, однак свідома відмова в цих виплатах не допускається, доки відповідні положення є чинними (пункт 23 рішення). У пункті 26 вказаного рішення зазначено, що органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань.

Таким чином, перевезення пасажирів на пільгових умовах виконано Залізницею не за власною ініціативою, а на виконання імперативних законодавчих вказівок щодо цього. Як наслідок, уповноважений на те державою орган - відповідач у справі в силу закону має відшкодувати за рахунок бюджетних коштів понесені витрати позивачу, які є збитками.

Доводи відповідача, що ним компенсовано пільгове перевезення у повному обсязі відповідно до умов договору матеріалами справи не підтверджено, належних та допустимих доказів, які доводять таке твердження відповідача до відзиву не надано, заперечень на відповідь на відзив до матеріалів справи не надходило.

Станом на момент розгляду справи доказів оплати зазначеної суми відшкодування в повному обсязі або частково сторонами до матеріалів справи не надано.

Отже позовні вимоги підтверджені матеріалами справи та підлягають задоволенню в повному обсязі.

Щодо заяви про зміни сторони.

Частинами 1, 2 ст. 52 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив.

Відповідно до розпорядження голови Синельниківської районної державної адміністрації від 25 січня 2021 року № Р-24/0/115-21 юридична особа - Управління соціального захисту населення Синельниківської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 25001414) є правонаступником всіх зобов`язань, майнових прав та обов`язків реорганізованої о шляхом приєднання Управління соціального захисту населення Покровської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 03192218).

З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку, що заява Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Донецька залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" про зміну сторони підлягає задоволенню, а отже суд вважає за можливе замінити відповідача - Управління соціального захисту населення Покровської районної державної адміністрації на його правонаступника Управління соціального захисту населення Синельниківської районної державної адміністрації.

СУДОВІ ВИТРАТИ

Щодо судового збору

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2 270,00 грн. покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 2, 3, 20, 52, 73 - 79, 86, 91, 129, 233, 236 - 238, 240, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Заяву Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Донецька залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" про зміну сторони - задовольнити.

Змінити відповідача - Управління соціального захисту населення Покровської районної державної адміністрації (53600, Дніпропетровська область, Покровський район, смт. Покровське, вул. Соборна, буд. 106; код ЄДРПОУ 03192218) на його правонаступника Управління соціального захисту населення Синельниківської районної державної адміністрації (52500, Дніпропетровська область, м. Синельникове, вул. Покровська, буд. 3а; код ЄДРПОУ 25001414).

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Управління соціального захисту населення Синельниківської районної державної адміністрації (52500, Дніпропетровська область, м. Синельникове, вул. Покровська, буд. 3а; код ЄДРПОУ 25001414) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (01001, м. Київ, вул. Єжи ґедройця, буд. 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії "Донецька залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (84404, Донецька область, м. Лиман, вул. Привокзальна, буд. 22; код ЄДРПОУ 40150216) 21 942.97 грн. збитків за пільгове перевезення пасажирів за 12 місяців 2019 року та витрати по сплаті судового збору у сумі 2 270,00 грн.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили у відповідності до статті 241 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення суду може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено та підписано - 27.04.2022

Суддя В.Г. Бєлік

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення26.04.2022
Оприлюднено29.06.2022
Номер документу104083883
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —904/9877/21

Судовий наказ від 23.05.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

Рішення від 26.04.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

Ухвала від 04.01.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні