ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"27" квітня 2022 р. справа № 300/136/22
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Григорука О.Б., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про визнання дій протиправними та зобов`язання до вчинення дій
ВСТАНОВИВ:
Адвокат Куций Олександр Степанович звернувся до суду в інтересах ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про
визнання протиправними дій щодо відмови у зарахуванні позивачу до загального трудового стажу періоду роботи у спілці пайовиків "Віра", реорганізованого у Фермерське господарство "Віра" з 04.02.1997 по 23.04.2010;
зобов`язання зарахувати позивачу до загального трудового стажу період роботи у спілці пайовиків "Віра", реорганізованого у Фермерське господарство "Віра" з 04.02.1997 по 23.04.2010;
зобов`язання відповідача здійснити з 01.06.2021 перерахунок пенсії позивача за віком відповідно до статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з врахуванням періоду роботи у спілці пайовиків "Віра", реорганізованого у Фермерське господарство "Віра" з 04.02.1997 по 23.04.2010.
Позовні вимоги мотивовано тим, що відповідачем протиправно відмовлено у зарахуванні позивачу до загального трудового стажу періоду роботи у спілці пайовиків "Віра", реорганізованого у Фермерське господарство "Віра" з 04.02.1997 по 23.04.2010, оскільки спірний стаж роботи позивача підтверджується записами у Трудовій книжці колгоспника №2387. Зазначено, що заборгованість підприємства по страховим внескам не може бути підставою для незарахування до страхового стажу позивача періодів його роботи на такому підприємстві.
Ухвалою суду від 10.01.2022 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
22.02.2022 надійшов до суду відзив відповідача на позовну заяву, згідно з яким відповідач заперечує щодо задоволення позову. Представник відповідача зазначив, що відсутні підстави для зарахування позивачу до загального трудового стажу періоду роботи у спілці пайовиків "Віра", реорганізованого у Фермерське господарство "Віра" з 04.02.1997 по 23.04.2010, оскільки період роботи з 04.02.1997 по 23.04.2010 в Фермерському господарстві "Віра" не підтверджений довідкою про сплату внесків, а також у системі персоніфікованого обліку відсутні відомості про сплату страхових внесків та нарахування заробітної плати протягом 2000-2010 років по Фермерському господарству "Віра". На підставі вищевикладеного, представник відповідача вважає позов безпідставним, необґрунтованим та просить в задоволенні вимог позивача відмовити в повному обсязі (а.с.27-30).
07.03.2022 до суду надійшла відповідь позивача на відзив, відповідно до якої позивач не погоджується з аргументами відповідача (а.с.43-45).
Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, встановив наступне.
ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (а.с.35).
08.06.2021 позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області з заявою щодо неврахування до трудового стажу періоду роботи у Фермерському господарстві "Віра" з 04.02.1997 по 23.04.2010.
За результатом розгляду заяви позивача відповідач відповіддю №0900-0202-8/22931 від 02.07.2021 повідомив, що позивач отримує пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з урахуванням страхового стажу 16 років 3 місяці (коефіцієнт страхового стажу - 0,16250) та заробітної плати за період з 01.05.1980 по 31.10.1985 (згідно з довідкою), з 01.08.2005 по 31.08.2006 (згідно з даними реєстру застрахованих осіб), коефіцієнт заробітку - 0,92958. В матеріалах пенсійної справи позивача наявна довідка про реєстрацію Фермерського господарства "Віра" 09.03.2000 та довідка про зняття з обліку 23.04.2010. Посилаючись на статтю 34 Закону України "Про фермерське господарство" зазначено, що оскільки період роботи позивача в Фермерському господарстві "Віра" не підтверджений довідкою про сплату внесків, а також в індивідуальних відомостях про застраховану особу відсутні будь-які нарахування по даному фермерському господарству, тому підстав для зарахування до страхового стажу даного перебігу роботи немає (а.с.13, 14).
Згідно записів Трудової книжки колгоспника №2387 у період з 04.02.1997 по 15.03.2000 позивач працював керуючим у спілці пайовиків "Віра", з 16.03.2000 по 23.04.2010 - директором у Фермерському господарстві "Віра" (а.с.9).
Відповідно до листа Коломийського об`єднаного управління ПФУ в Івано-Франківській області №10519/04.1 від 28.08.2017, згідно бази даних за період з 1997-2003 роки Пайове господарство не зареєстроване (а.с.38).
Відповідно до Свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи Фермерське господарство "Віра" (код ЄДРПОУ 30850207) зареєстроване 09.03.2000 (а.с.10).
Згідно довідки №4142/10/19-030 від 02.04.2007, виданої ДПІ в Снятинськиму районі, Фермерське господарство "Віра" станом на 02.04.2007 заборгованості по платежах до бюджету немає (а.с.11).
У відповідності до листа Головного управління ДПС в Івано-Франківській області №1329/10/09-19-52-33-25 від 12.08.2020 Фермерське господарство "Віра" перебувало на податковому обліку з 16.03.2000 по 27.04.2010. Податковий орган розпочав процедуру адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з 01.10.2013 у зв`язку з набранням чинності Законами України від 04.07.2013 №404-VII "Про внесення змін до Податкового кодексу України у зв`язку з проведенням адміністративної реформи" та від 04.07.2013 №406-VII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв`язку з проведенням адміністративної реформи". Враховуючи наведене, податковий орган не здійснював адміністрування єдиного внеску протягом вказаного періоду перебування на обліку юридичної особи (а.с.12).
При вирішенні даного спору суд виходить з наступного нормативно-правового регулювання спірних правовідносин.
Відповідно до статті 46 Конституції України, пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Відповідно до статті 11 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню підлягають, зокрема, громадяни України, іноземці (якщо інше не встановлено міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України) та особи без громадянства, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях, створених відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, у філіях, представництвах, відділеннях та інших відокремлених підрозділах цих підприємств та організацій, у громадських об`єднаннях, у фізичних осіб - підприємців, осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, та в інших фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або працюють на інших умовах, передбачених законодавством, або виконують роботи (надають послуги) на зазначених підприємствах, в установах, організаціях чи у фізичних осіб за договорами цивільно-правового характеру.
Згідно частини 1 статті 24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Частиною 2 статті 24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
Відповідно до частини 4 статті 24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.
У законодавстві, що діяло до набрання чинності Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", зокрема у Законі України "Про пенсійне забезпечення" йдеться про стаж роботи, що дає право на призначення трудових пенсій (загальний трудовий стаж).
Зміст поняття "загальний трудовий стаж" є ширшим, ніж поняття "страховий стаж", оскільки до першого включаються також періоди суспільно корисної діяльності, коли особа не підлягала загальнообов`язковому соціальному страхуванню.
Так, згідно статті 56 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до стажу роботи зараховується робота, виконувана на підставі трудового договору на підприємствах, в установах, організаціях і кооперативах, незалежно від використовуваних форм власності та господарювання, а також на підставі членства в колгоспах та інших кооперативах, незалежно від характеру й тривалості роботи і тривалості перерв.
Відповідно до статті 48 Кодексу законів про працю України трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника.
Також, згідно статті 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка, а за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, наявність трудового стажу підтверджується у порядку встановленому Кабінетом Міністрів України.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93 №637 затверджено Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній. Пунктом 1 даного Порядку визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка, за відсутності її або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Пунктом 3 Порядку підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлено, що за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
Наказом Міністерства праці України за №58 від 29.07.1993 затверджено Інструкцію про порядок ведення трудових книжок працівників.
Відповідно до пункту 1.1 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника.
Отже, аналіз наведених норм свідчить про те, що основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка.
Доказів, які б свідчили про недостовірність записів у Трудовій книжці колгоспника №2387 відповідачем суду не надано.
Відповідно до статті 34 Закону України "Про фермерське господарство" №973-IV від 19.06.2003 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) члени фермерського господарства і особи, які працюють у ньому за трудовим договором (контрактом), підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню і пенсійному забезпеченню в порядку, встановленому законом (частина 1).
Фермерське господарство у встановленому законом порядку реєструється як платник внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в органах Пенсійного фонду України і Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України (частина 2).
Час роботи у фермерському господарстві членів господарства та осіб, які працюють у ньому за трудовим договором (контрактом), зараховується до загального і безперервного стажу роботи на підставі записів у трудовій книжці і документів, що підтверджують сплату внесків на соціальне страхування (частина 3).
Згідно статті 106 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків покладено на страхувальника.
Позивач не може нести відповідальність у вигляді позбавлення права на включення спірного періоду роботи до страхового стажу за порушення, вчинене спілкою пайовиків "Віра", Фермерським господарством "Віра", оскільки згідно з Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник.
Такий висновок суду відповідає правовій позиції Верховного Суду, викладеній в постанові від 27.03.2018 в справі №208/6680/16-а (2а/208/245/16).
Отже, внаслідок невиконання роботодавцем обов`язку по сплаті внесків до Пенсійного фонду України позивач не може бути позбавлений та пенсійного стажу за час роботи на вказаних спілці пайовиків "Віра", Фермерському господарством "Віра" у спірний період.
Відтак, Головним управлінням Пенсійного фонду України Івано-Франківської області безпідставно не взято до уваги періоди роботи позивача: з 04.02.1997 по 15.03.2000 у спілці пайовиків "Віра"; з 16.03.2000 по 23.04.2010 у Фермерському господарстві "Віра".
Таким чином, оцінивши в сукупності обставини справи та враховуючи вищенаведені положення законодавства, суд прийшов до висновку, що є позовні вимоги обґрунтованими та підлягають до задоволення.
Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що позовні вимоги підлягають задоволенню, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань позивача на користь відповідача сплачений судовий збір в розмірі 908,00 грн.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо відмови у зарахуванні ОСОБА_1 до загального трудового стажу періодів роботи: з 04.02.1997 по 15.03.2000 у спілці пайовиків "Віра"; з 16.03.2000 по 23.04.2010 у Фермерському господарстві "Віра".
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області зарахувати ОСОБА_1 до загального трудового стажу періоди роботи: з 04.02.1997 по 15.03.2000 у спілці пайовиків "Віра"; з 16.03.2000 по 23.04.2010 у Фермерському господарстві "Віра".
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснити з 01.06.2021 перерахунок пенсії ОСОБА_1 за віком відповідно до статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з врахуванням періоду роботи: з 04.02.1997 по 15.03.2000 у спілці пайовиків "Віра"; з 16.03.2000 по 23.04.2010 у Фермерському господарстві "Віра".
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 20551088, вул. С.Стрільців, 15, м. Івано-Франківськ, 76018) на користь ОСОБА_1 (ідентифікаційний № НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) сплачений судовий збір в розмірі 908 (дев`ятсот вісім) грн. 00 коп.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Григорук О.Б.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.04.2022 |
Оприлюднено | 25.06.2022 |
Номер документу | 104091245 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Григорук О.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні