Справа № 560/3455/22
РІШЕННЯ
іменем України
28 квітня 2022 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Польового О.Л. розглянувши адміністративну справу за позовом приватного підприємства "Укррентсервіс" до Придністровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про визнання протиправною та скасування постанови,
ВСТАНОВИВ:
ПП "Укррентсервіс" звернулось до суду з позовом до Придністровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 02.11.2021 №300577.
Позов мотивований тим, що позивач у спірних відносинах не є автомобільним перевізником, тому не може бути суб`єктом відповідальності.
У відзиві на позов відповідач зазначив, що договір оренди транспортних засобів від 01.09.2020 №ОР 01-09-/20 підписаний лише 01.09.2021, додатковий договір складений та підписаний лише 30.09.2021, а рейдова перевірка проведена 22.09.2021. Відповідач вважає, що доводи позивача не спростовують порушення останнім вимог статті 48 Закону України від 05.04.2001 N 2344-III "Про автомобільний транспорт" (далі по тексту - Закон N 2344-III), пункту 22.5 ПДР. У зв`язку з цим, просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Ухвалою від 22.02.2022 Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою від 22.02.2022 Хмельницький окружний адміністративний відмовив у задоволенні заяви ПП "Укррентсервіс" про забезпечення позову.
Дослідивши докази, суд встановив такі обставини справи.
22.09.2021 на підставі направлення від 20.09.2021 N 012519 посадові особи Придністровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки здійснили рейдову перевірку транспортного засобу позивача марки Man державний номер НОМЕР_1 .
За результатами перевірки складений акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 22.09.2021 N 311198, яким встановлене здійснення перевезення вантажу з перевищенням вагових обмежень та без відповідного дозволу, що є порушенням вимог статті 48 Закону N 2344-III, пункту 22.5 ПДР.
02.11.2021 начальник Придністровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки прийняв постанову N 300577 про застосування до ПП «Укррентсервіс» адміністративно-господарського штрафу в розмірі 34000,00 грн.
Позивач оскаржив вказану постанову до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
Процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту, вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами визначає Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 N 1567 (далі по тексту - Порядок N 1567).
Відповідно до пункту 2 Порядку N 1567 Державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.
Згідно з пунктом 15 Порядку N 1567 під час проведення рейдової перевірки перевіряється виключно: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; додержання вимог статей 53, 56, 57 і 59 Закону; додержання водієм вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР); відповідність зовнішнього і внутрішнього спорядження (екіпірування) транспортного засобу встановленим вимогам; оснащення таксі справним таксометром; відповідність кількості пасажирів, що перевозяться, відомостям, зазначеним у реєстраційних документах, або нормам, передбаченим технічною характеристикою транспортного засобу; додержання водієм автобуса затвердженого розкладу та маршруту руху; наявність у всіх пасажирів квитків на проїзд та квитанцій на перевезення багажу, а у разі пільгового проїзду - відповідного посвідчення; додержання водієм режиму праці та відпочинку, а також вимоги щодо наявності в автобусі двох водіїв у разі перевезення пасажирів на відстань 500 і більше кілометрів або перевезення організованих груп дітей за маршрутом, який виходить за межі населеного пункту та має протяжність понад 250 кілометрів; виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.
Виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму (пункт 20 Порядку N 1567).
Підставою для застосування до позивачки штрафів, передбачених абзацами 14, 15 статті 60 Закону N 2344-III, слугували акти перевірки, якими зафіксовані порушення перевізником вимог статті 48 Закону N 2344-III.
За змістом статті 48 Закону N 2344-III автомобільні перевізники, водії, пасажири повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
Згідно з абзацами 14, 15 частини 1 статті 60 Закону N 2344-III за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема: за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5 відсотків до 10 відсотків включно при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10 відсотків, але не більше 20 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Тобто, як зазначено в частині 1 статті 60 Закону N 2344-III відповідальність за порушення вимог законодавства сфері автомобільного транспорту під час перевезення вантажів застосовується саме до автомобільних перевізників.
Отже, визначальним в межах розгляду цієї справи є встановлення факту того, чи є позивачка автомобільним перевізником в розумінні положень Закону N 2344-III.
За змістом статті 1 Закону N 2344-III автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.
Згідно з статтею 33 Закону N 2344-III автомобільним перевізником, що здійснює перевезення вантажів на договірних умовах, є суб`єкт господарювання, який відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надає послугу згідно з договором про перевезення вантажу транспортним засобом, що використовують на законних підставах.
Отже, суб`єктом відповідальності за порушення законодавства про автомобільний транспорт, у тому числі за надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 Закону N 2344-III, є автомобільний перевізник, який здійснює за власний кошт перевезення вантажів.
Досліджуючи правомірність спірної постанови, суд враховує, що ПП "Укррентсервіс" є власником транспортного засобу марки Man державний номер НОМЕР_1 (свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 ).
ПП "Укррентсервіс" та ТОВ "Майстер-Трак" уклали договір оренди транспортних засобів від 01.09.2020 №ОР 01-09/20, відповідно до умов яких позивач передав вищевказаний транспортний засіб в тимчасове платне користування ТОВ "Майстер-Трак".
Тобто, зазначений в акті перевірки транспортний засіб, власником якого є позивач, перебував в оренді ТОВ "Майстер-Трак".
Таким чином, позивач в спірних правовідносинах не є автомобільним перевізником у розумінні положень Закону N 2344-III і не може нести відповідальність, передбачену абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону N 2344-III.
Суд відхиляє посилання контролюючого органу на закінчення дії договору від 01.09.2020 №ОР 01-09/20, оскільки пунктом 3.1 передбачено, що договір діє протягом 1 року з можливістю автоматичної пролонгації у разі відсутності письмових заперечень однієї з сторін.
За таких обставин, суд вважає, що спірна постанова про застосування штрафу до позивача за порушення статті 48 Закону N 2344-III прийнята відповідачем без з`ясування всіх обставин, необхідних для прийняття відповідного рішення, зокрема, факту наявності у ПП "Укррентсервіс" ознак автомобільного перевізника у спірних відносинах.
В процесі судового розгляду відповідач не довів правомірність спірної постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу за порушення законодавства про автомобільний транспорт. Тому позовні вимоги про визнання її протиправною і скасування необхідно задоволити.
У зв`язку із задоволенням позовних вимог відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України сплачений позивачем судовий збір слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задоволити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Придністровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу від 02.11.2021 N 300577.
Стягнути на користь приватного підприємства "Укррентсервіс" 2481,00 грн (дві тисячі чотириста вісімдесят одну гривню) судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Придністровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Приватне підприємство "Укррентсервіс" (вул. Шевченка, 64, пов .3,Хмельницький,Хмельницька область,29009 , код ЄДРПОУ - 41359648) Відповідач:Придністровське міжрегіональне управління Укртрансбезпеки (вул. Соборна, 75,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 39816845)
Головуючий суддя О.Л. Польовий
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.04.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 104110809 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Польовий О.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні