Герб України

Постанова від 19.04.2022 по справі 380/5155/20

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 квітня 2022 рокуЛьвівСправа № 380/5155/20 пров. № А/857/2185/22

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді - Іщук Л.П.,

суддів Обрізка І. М., Шинкар Т. І.,

за участю секретаря судового засідання Смолинця А. В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 01 липня 2021 року, ухвалене головуючим суддею Мричко Н. І. о 13:32 год у м.Львові, у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Меринос-Захід» до Головного управління ДПС у Львівській області (правонаступником якого є Головне управління ДПС у Львівській області як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

03.07.2020 Фермерське господарство «Меринос-Захід» звернулося в суд з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Львівській області, в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 17.02.2020 № 0022225304 форми «Н».

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що винесене податкове повідомлення-рішення, яким застосовано штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію ним податкової накладної, є протиправним та підлягає скасуванню, так як податкові накладні були надіслані на реєстрацію своєчасно 28.12.2019 протягом операційного дня. Зазначає, що у зв`язку з виявленою в автоматичному режимі помилкою, система подачі звітності «Соната» 03.01.2020 автоматично згенерувала (змінила) номер податкової накладної від 13.12.2019 №3 на 03.01.2020 № 12 і автоматично відправила її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних. Проте реєстрація податкової накладної від 13.12.2019 № 12 відбулась лише 08.01.2020, тобто в порушення вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, за відсутності при цьому вини позивача, що виключає протиправність дій платника податку.

Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 17.03.2021 замінено позивача Фермерське господарство «Меринос-Захід» на Товариство з обмеженою відповідальністю «Меринос-Захід» (далі - ТзОВ «Меринос-Захід»).

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 01.07.2021 адміністративний позов задоволено частково, визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 17.02.2020 №0022225304 в частині застосування штрафних санкцій у розмірі 17647,93 грн. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено. Стягнуто з Головного управління ДПС у Львівській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ТзОВ «Меринос-Захід» судовий збір у розмірі 1345,07 грн.

Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Львівській області подало апеляційну скаргу, у якій, з покликанням на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати судове рішення та прийняти нове - про відмову в задоволенні позову повністю.

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що суд першої інстанції зробив помилковий висновок про обґрунтованість позовних вимог в частині застосування штрафу на суму 17647,93 грн, оскільки платник ПДВ несе відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних незалежно від будь-яких обставин. Зазначає, що датою та часом надання податкової накладної в електронному вигляді до податкового органу є дата та час, зафіксовані у квитанції, а не протоколи відправки податкової накладеної на реєстрацію, надані як доказ своєчасної реєстрації позивачем до позовної заяви.

Також Головним управлінням ДПС у Львівській області заявлено клопотання про заміну відповідача у справі Головного управління ДПС у Львівській області на Головне управління ДПС у Львівській області як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України.

Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби» від 30.09.2020 № 893 (далі - Постанова № 893) ліквідовано як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби згідно з додатком, зокрема і Головне управління ДПС у Львівській області.

Пунктом 2 Постанови № 893 визначено, що територіальні органи Державної податкової служби, що ліквідуються, продовжують здійснювати свої повноваження та функції до утворення Державної податковою службою територіальних органів та прийняття рішення про можливість забезпечення здійснення такими органами повноважень та функцій територіальних органів, що ліквідуються.

Згідно з пунктом 3 Постанови № 893 права та обов`язки територіальних органів Державної податкової служби, що ліквідуються, переходять Державній податковій службі та її територіальним органам у межах, визначених положеннями про Державну податкову службу та її територіальні органи.

Наказом Державної податкової служби України «Про утворення територіальних органів Державної податкової служби» № 529 від 30.09.2020 утворено як відокремлені підрозділи Державної податкової служби територіальні органи за переліком згідно з додатком, зокрема і Головне управління ДПС у Львівській області.

З метою реалізації Постанови № 893 Державною податковою службою України видано наказ «Про затвердження положень про територіальні органи ДПС» від 12.11.2020 № 643, відповідно до якого кожен територіальний орган ДПС, утворений як її відокремлений підрозділ, є правонаступником майна, прав та обов`язків відповідного територіального органу ДПС, що ліквідується.

Відповідно до пункту 1 Положення про Головне управління ДПС у Львівській області, затвердженого наказом № 643, Головне управління ДПС у Львівській області (код за ЄДРПОУ ВП 43968090) є правонаступником усіх прав та обов`язків Головного управління ДПС у Львівській області (код за ЄДРПОУ 43143039).

Відповідно до відомостей, які містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, до реєстру внесено запис про Головне управління ДПС у Львівській області (код за ЄДРПОУ ВП 43968090) як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (код за ЄДРПОУ 43005393).

Водночас, з 19.10.2020 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань внесено запис про початок процедури припинення Головного управління ДПС у Львівській області (код за ЄДРПОУ 43143039).

З огляду на викладене, апеляційний суд дійшов висновку про наявність підстав для допущення процесуального правонаступництва шляхом заміни відповідача у справі - Головного управління ДПС у Львівській області (код за ЄДРПОУ 43143039) його правонаступником - Головним управлінням ДПС у Львівській області (код за ЄДРПОУ ВП 43968090).

В судове засідання з розгляду апеляційної скарги учасники справи не прибули, є належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, а тому відповідно до частини четвертої статті 229, статті 313 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційний суд ухвалив розгляд апеляційної скарги здійснити за відсутності учасників справи та без здійснення фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Заслухавши доповідь головуючого судді, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, апеляційний суд вважає, що апеляційну скаргу слід задовольнити з таких підстав.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що Головним управлінням ДПС у Львівській області проведена камеральна перевірка Фермерського господарства «Меринос-Захід» зі своєчасності реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, за результатами якої складено акт від 22.01.2020 №41/53.04/36918684.

Вказаний акт перевірки містить висновок про порушення позивачем граничного терміну реєстрації податкових накладних від 13.12.2019 № 9 (зареєстровано 03.01.2020 - 3 дні затримки); від 13.12.2019 № 12 (зареєстровано 08.01.2020 - 8 днів затримки); від 13.12.2019 № 8 (зареєстровано 03.01.2020 - 3 дні затримки); від 12.12.2019 № 6 (зареєстровано 03.01.2020 - 3 дні затримки); від 13.12.2019 № 11 (зареєстровано 03.01.2020 - 3 дні затримки; від 13.12.2019 № 10 (зареєстровано 03.01.2020 - 3 дні затримки), що є порушенням пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України.

На підставі вказаного вище акта перевірки Головним управлінням ДПС у Львівській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 17.02.2020 № 0022225304, яким на підставі статті 120-1 Податкового кодексу України до Фермерського господарства «Меринос-Захід» застосовано штраф у розмірі 27581,26 грн.

Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем безпідставно застосовано до позивача штраф у розмірі 17647,93 грн оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням, оскільки термін реєстрації податкових накладних від 12.12.2021 № 6 та від 13.12.2019 № 9, № 8, № 11, № 10 позивачем не порушений.

Апеляційний суд, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального права в межах доводів та вимог апеляційної скарги відповідно до частини першої статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає висновок суду першої інстанції в частині задоволення позову неправильним з огляду на наступне.

Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.

Покупцю товарів/послуг податкова накладна/розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Згідно із пунктом 120-1.1 статті 120 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів.

В свою чергу, згідно із пунктом 109.1 статті 109 Податкового кодексу України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній, до Єдиного реєстру податкових накладних визначено Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок № 1246).

Відповідно до пункту 11 Порядку № 1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Згідно з пунктами 12, 13 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки. За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Пунктами 14, 15 Порядку № 1246 передбачено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Аналіз вищенаведених норм дає підстави для висновку, що складені платниками податку податкові накладні, підлягають реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних в установлені законодавством терміни, за порушення яких передбачена відповідальність у вигляді застосування штрафних санкцій. При цьому, єдиним належним доказом прийняття податкової накладної контролюючим органом та її реєстрації є відповідні квитанції.

Як встановлено з акта перевірки, контролюючим органом встановлено порушення позивачем термінів реєстрації податкових накладних від 13.12.2019 № 9 на 3 дні, від 13.12.2019 № 12 - 8 днів, від 13.12.2019 № 8 - 3 дні, від 12.12.2019 № 6 - 3 дні, від 13.12.2019 № 11 - 3 дні, від 13.12.2019 № 10 - 3 дні.

При цьому, в матеріалах справи наявні квитанції про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, з яких, зокрема, вбачається наступне: податкова накладна від 13.12.2019 № 8 прийнята від платника податків та зареєстрована 03.01.2020; податкова накладна від 13.12.2019 № 9 прийнята від платника податків та зареєстрована 03.01.2020; податкова накладна від 13.12.2019 № 10 прийнята від платника податків та зареєстрована 03.01.2020; податкова накладна від 13.12.2019 № 11 прийнята від платника податків та зареєстрована 03.01.2020; податкова накладна від 12.12.2019 № 6 прийнята від платника податків та зареєстрована 03.01.2020.

Таким чином, вищевказані квитанції безумовно свідчать про порушення позивачем встановлених термінів реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних з огляду на несвоєчасне їх відправлення на реєстрацію.

Апеляційний суд зазначає, що саме квитанції є повідомленням про отримання податкової накладної контролюючим органом та технічним способом інформування платника податків щодо реєстрації або нереєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В свою чергу, апеляційний суд звертає увагу, що ТзОВ «Меринос-Захід», спростовуючи доводи контролюючого органу про несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, надало скріншоти програмного забезпечення «Соната» з відомостями про дату відправки податкових накладних, однак, такі не є належними доказами на підтвердження вчасного відправлення вказаних вище податкових накладних на реєстрацію в Єдиний реєстр податкових накладних.

Враховуючи викладене, апеляційний суд приходить до висновку про правомірність застосування до позивача штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних від 12.12.2021 № 6 та від 13.12.2019 № 9, № 8, № 11, № 10 оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням, що свідчить про необґрунтованість позовних вимог та відсутність підстав для їх задоволення.

Що стосується застосування до позивача штрафу за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної від 13.12.2019 № 12, то в цій частині, з огляду на межі доводів та вимог апеляційної скарги, рішення суду не підлягає апеляційному перегляду.

Таким чином, судом першої інстанції неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, допущено неправильне застосування норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, що відповідно до пунктів 1, 4 частини першої статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для скасування рішення та додаткового рішення суду першої інстанції та прийняття постанови про відмову у задоволенні позовних вимог.

Згідно з приписами статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки в задоволенні позову відмовлено, підстав для стягнення судових витрат немає.

Керуючись статтями 310, 315, 317, 321, 322, 328 Кодексу адміністративного судочинства України,

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області задовольнити.

Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 01 липня 2021 року у справі №380/5155/20 скасувати та прийняти постанову, якою в задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Меринос-Захід» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя Л. П. Іщук судді І. М. Обрізко Т. І. Шинкар Повне судове рішення складено 28.04.2022

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.04.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу104112148
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —380/5155/20

Постанова від 19.04.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 09.03.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 09.03.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 01.02.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Рішення від 01.07.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мричко Наталія Іванівна

Ухвала від 17.03.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мричко Наталія Іванівна

Ухвала від 17.03.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мричко Наталія Іванівна

Ухвала від 03.09.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мричко Наталія Іванівна

Ухвала від 08.07.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мричко Наталія Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні