КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 квітня 2022 року м.Київ№ 320/13993/20
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Головенко О.Д., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Першого заступника керівника Броварської місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави до Дитятківської сільської ради Іванківського району Київської області про визнання протиправною бездіяльність та зобов"язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернувся Перший заступник керівника Броварської місцевої прокуратури Київської області з позовом до Дитятківської сільської ради Іванківського району Київської області, у якому просить суд:
визнати протиправною бездіяльність Дитятківської сільської ради Іванківського району Київської області з питань затвердження плану інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення - дитячих майданчиків, які розміщені в с. Дитятки по вул. Чорнобильській (біля ФАПУ), в с. Зорин по вул. Шляховій (біля клубу) та в с. Фрузинівка, по вул. Гагаріна (біля клубу);
зобов`язати Дитятківську сільську раду Іванківського району Київської області вчинити дії по розробленню та затвердженню планів технічної інвентаризації та паспортизації дитячих майданчиків, розташованих в с. Дитятки по вул. Чорнобильській (біля ФАПУ), в с. Зорин по вул. Шляховій (біля клубу) та в с. Фрузинівка, по вул. Гагаріна (біля клубу), які знаходяться на балансі сільської ради.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 30.12.2020 провадження було відкрито за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників розгляду справи (в порядку письмового провадження).
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Броварською місцевою прокуратурою вивчено стан додержання законодавства України щодо благоустрою населених пунктів виявлено порушення в частині незабезпечення проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів, а саме: дитячих майданчиків, які розміщені в с. Дитятки по вул. Чорнобильській (біля ФАПУ), в с. Зорин по вул. Шляховій (біля клубу) та в с. Фрузинівка, по вул. Гагаріна (біля клубу). Балансоутримувачем вказаного дитячого ігрового майданчика є Дитятківська сільська рада. Відповідачем рішення по розробленню та затвердженню планів технічної інвентаризації та паспортизації зазначених дитячих ігрових майданчиків не приймались, а також не виготовлялись плани технічної інвентаризації та паспортизації вказаного об`єкту. Відтак, Дитятківська сільська рада допустила протиправну бездіяльність, оскільки не виконала вимоги п. 2 ч. 1 ст. 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» щодо затвердження плану технічної інвентаризації та паспортизації дитячих ігрових майданчиків.
Відповідачем до суду відзиву на позовну заяву направлено не було, будь яких заяв, клопотань не подавалось.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, оглянувши письмові докази, які були надані, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
З матеріалів справи вбачається, що Броварською місцевою прокуратурою Київської області вивчено стан додержання законодавства України щодо благоустрою населених пунктів виявлено порушення в частині незабезпечення проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів, а саме: дитячих майданчиків, які розміщені в с. Дитятки по вул. Чорнобильській (біля ФАПУ), в с. Зорин по вул. Шляховій (біля клубу) та в с. Фрузинівка, по вул. Гагаріна (біля клубу).
Відповідно до листа Фастівецької сільської ради № 02-26/300 від 13.11.2020 на території сільської ради розміщено дитячий ігровий майданчик, що знаходиться на балансі відповідача.
Так, відповідно до договорів купівлі продажу від 12.09.2017 № К-ТА000895, № К-ТА000896, К-ТА000897 вказані дитячі майданчики були придбані відповідачем у ТОВ «Компанія ГАМАЮН». Дані обставини також підтверджуються специфікаціями, рахунками на оплату та видатковими накладними.
Позивач вважає незаконною бездіяльність відповідача, що полягає у не прийнятті рішення по розробленню та затвердженню планів технічної паспортизації та інвентаризації дитячих майданчиків, а також щодо вирішення питання про їх інвентаризацію та паспортизацію. Відтак, з метою захисту інтересів держави, що полягають у захисті прав та інтересів дітей та підлітків, які проживають на території сільської ради та користуються відповідними дитячими майданчиками, заступник керівника прокурора звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку відносинам, які склались між сторонами спору, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Відповідно до ст. 23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.
Відповідно до рішення Конституційного суду України від 08.04.1999 прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві в чому полягає порушення інтересів чи в чому існує загроза інтересам держави. Поняття інтереси держави є оціночним у кожному конкретному випадку, прокурор самостійно визначає, в чому саме відбулося або може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність її захисту.
Відповідно до п. 44 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність.
Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів визначені в Законі України "Про благоустрій населених пунктів" від 06.09.2005р. № 2807-IV (далі - Закон № 2807-IV), який спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.
Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України Про благоустрій населених пунктів від 06.09.2005 № 2807-IV до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить, зокрема, затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів, затвердження правил благоустрою територій населених пунктів; створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб`єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб).
Статтею 1 вказаного Закону передбачено, що заходами з благоустрою населених пунктів є роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.
Під заходами з благоустрою населених пунктів, відповідно до цієї ж статті, слід розуміти роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.
Згідно із ч. 1 ст. 2 Закону № 2807-IV благоустрій населених пунктів передбачає: розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об`єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів і об`єктів; організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд та об`єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення; створення умов для реалізації прав та виконання обов`язків суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів.
До об`єктів благоустрою населених пунктів належать території загального користування та прибудинкові території (п. 1, 2 ч. 1 ст. 13 Закону № 2807-IV).
Елементами (частинами) об`єктів благоустрою є обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків (п. 8 ч. 1 ст. 21 Закону № 2807-IV).
Пунктом 5 ч. 2 ст. 18 Закону № 2807-IV передбачено, що підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов`язані проводити згідно з планами, затвердженими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об`єктів благоустрою (їх частин), що здійснюються у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 20 Закону № 2807-IV організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста).
Згідно із ч. 3 ст. 15 Закону № 2807-IV орган державної влади або орган місцевого самоврядування за поданням підприємства чи балансоутримувача щорічно затверджує заходи з утримання та ремонту об`єкта благоустрою державної або комунальної власності на наступний рік та передбачає кошти на виконання цих заходів. Орган державної влади та орган місцевого самоврядування, підприємство та балансоутримувач несуть відповідальність за виконання затверджених заходів у повному обсязі.
Порядок проведення робіт з технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою, в тому числі дитячих ігрових майданчиків, визначено Інструкцією з проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів, затвердженою наказом Мінрегіонбуду від 29.10.2012 № 550 (далі - Інструкція № 550).
Згідно із п. 1.3. Інструкції №550 паспортизація об`єктів благоустрою - складання технічних паспортів об`єктів благоустрою за результатами їх інвентаризації; технічна інвентаризація об`єктів благоустрою - сукупність заходів з обстеження, спрямованих на підтвердження наявності об`єктів нерухомого майна, елементів благоустрою та оцінку їх технічного стану, а також наявності інженерних мереж на об`єкті благоустрою.
Відповідно до п. 1.4, 1.5 Інструкції № 550 технічна інвентаризація та паспортизація об`єктів благоустрою проводяться власником, балансоутримувачем або виконавцем на підставі договору із замовником або самостійно. Технічна інвентаризація об`єктів благоустрою може бути плановою або позаплановою. Планова технічна інвентаризація повинна проводитись згідно з планами, затвердженими органами державної влади та органами місцевого самоврядування.
Наведене правове регулювання дає підстави вважати, що прокурору гарантовано право на звернення до адміністративного суду з позовом в інтересах держави, проте в такому разі ним має бути обгрунтовано порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, а також вказано орган, що уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Водночас, Законом України Про прокуратуру конкретизовано особливості представництва прокурором інтересів держави в адміністративному суді, серед яких наступні: нездійснення або неналежне здійснення органом державної влади, органом місцевого самоврядування чи іншим суб`єктом владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
У поданому позові заступник керівника місцевої прокуратури обгрунтував підстави звернення до суду нездійсненням Дитятківською сільською радою тих повноважень у сфері благоустрою, що віднесені до її компетенції.
Броварською місцевою прокуратурою Київської області проведено вивчення стану законності з питань дотримання законодавства України щодо благоустрою населених пунктів на території Дитятківської сільської ради, в ході якого виявлено порушення в частині незабезпечення проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів, а саме: дитячих майданчиків, які розміщені в с. Дитятки по вул. Чорнобильській (біля ФАПУ), в с. Зорин по вул. Шляховій (біля клубу) та в с. Фрузинівка, по вул. Гагаріна (біля клубу).
З матеріалів справи вбачається, що дані ігрові дитячі майданчи знаходиться на балансі Дитятківської сільської ради Іванківського району Київської області.
Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Ч. 1 ст. 10 Закону визначено, що до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить, зокрема, затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів, затвердження правил благоустрою територій населених пунктів, створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб`єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб), визначення на конкурсних засадах підприємств, установ та організацій (балансоутримувачів), відповідальних за утримання об`єктів благоустрою. За змістом п. 1, 2 ч. 1 ст. 13 Закону об`єктами благоустрою населених пунктів, серед інших, є території загального користування, майданчики.
Разом із тим, елементами (частинами) об`єктів благоустрою відповідно до п. 8 ч. 1 ст. 21 Закону є обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків. Згідно з вимогами ст. 14 Закону об`єкти благоустрою використовуються відповідно до їх функціонального призначення для забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини на засадах їх раціонального використання та охорони з урахуванням вимог правил благоустрою території населених пунктів, інших вимог, передбачених законодавством. П. 5 ч. 2 ст. 18 Закону визначено, що підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов`язані проводити згідно з планами, затвердженими органами місцевого самоврядування, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об`єктів благоустрою (їх частин), що здійснюються у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Отже, організація благоустрою території с. Дитятків забезпечується сільською радою, до компетенції якої віднесено, зокрема, й затвердження правил і заходів благоустрою населеного пункту. Для підтримання об`єктів благоустрою у належному стані Закон зобов`язує, зокрема, підприємства, установи, організації у сфері благоустрою населених пунктів проводити їх планову інвентаризацію та паспортизацію. Однією з необхідних умов для належного виконання цього обов`язку є наявність затвердженого плану проведення таких заходів з благоустрою населеного пункту. За змістом наведених вище положень Закону та прийнятої на його виконання Інструкції, затвердження плану інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою села є компетенцією сільської ради. Відтак, відсутність затвердженого плану інвентаризації та паспортизації об`єкта благоустрою унеможливлює проведення таких заходів.
Згідно ч. 1 ст. 2 Закону № 2807-IV благоустрій населених пунктів передбачає: розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об`єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів і об`єктів; організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд та об`єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення; створення умов для реалізації прав та виконання обов`язків суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів.
До об`єктів благоустрою населених пунктів належать території загального користування та прибудинкові території (п 1, 2 ч. 1 ст. 13 Закону № 2807-IV). Елементами (частинами) об`єктів благоустрою є обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків (п. 8 ч. 1 ст. 21 Закону № 2807-IV). Пунктом 5 ч. 2 ст. 18 Закону № 2807-IV передбачено, що підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов`язані проводити згідно з планами, затвердженими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об`єктів благоустрою (їх частин), що здійснюються у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 20 Закону № 2807-IV організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста). Згідно із ч. 3 ст. 15 Закону № 2807-IV орган державної влади або орган місцевого самоврядування за поданням підприємства чи балансоутримувача щорічно затверджує заходи з утримання та ремонту об`єкта благоустрою державної або комунальної власності на наступний рік та передбачає кошти на виконання цих заходів. Орган державної влади та орган місцевого самоврядування, підприємство та балансоутримувач несуть відповідальність за виконання затверджених заходів у повному обсязі.
Згідно із п. 1.3. Інструкції № 550 паспортизація об`єктів благоустрою - складання технічних паспортів об`єктів благоустрою за результатами їх інвентаризації; технічна інвентаризація об`єктів благоустрою - сукупність заходів з обстеження, спрямованих на підтвердження наявності об`єктів нерухомого майна, елементів благоустрою та оцінку їх технічного стану, а також наявності інженерних мереж на об`єкті благоустрою. Відповідно до п. 1.4, 1.5 Інструкції № 550 технічна інвентаризація та паспортизація об`єктів благоустрою проводяться власником, балансоутримувачем або виконавцем на підставі договору із замовником або самостійно. Технічна інвентаризація об`єктів благоустрою може бути плановою або позаплановою. Планова технічна інвентаризація повинна проводитись згідно з планами, затвердженими органами державної влади та органами місцевого самоврядування.
Відтак, розташовані ігрові дитячі майданчики за адресою с. Дитятки по вул. Чорнобильській (біля ФАПУ), в с. Зорин по вул. Шляховій (біля клубу) та в с. Фрузинівка, по вул. Гагаріна (біля клубу) є елементом благоустрою Дитятківської сільської ради та, відповідно, підлягає технічній інвентаризації та паспортизації.
В матеріалах справи відсутні докази, що підтверджуються затвердження плану інвентаризації та паспортизації об`єкта благоустрою дитячі ігрові майданчики, Дитятківською сільською радою.
Таким чином, Дитятківська сільська рада не виконала вимоги п. 2 ч. 1 ст. 10 Закону України Про благоустрій населених пунктів, оскільки не затвердила план технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою - дитячих майданчиків, які розміщені в с. Дитятки по вул. Чорнобильській (біля ФАПУ), в с. Зорин по вул. Шляховій (біля клубу) та в с. Фрузинівка, по вул. Гагаріна (біля клубу), чим допустила протиправну бездіяльність, а отже позовні вимоги є обгрунтованими.
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною 1 ст. 72 КАС України встановлено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до ч. 2 ст. 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ч. 1 та 2 ст. 76 КАС України).
Частинами 1 та 2 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд керується приписами ст. 139 КАС України, з огляду на які відсутні підстави для відшкодування витрат, пов`язаних з оплатою судового збору за звернення до суду з позовом.
Керуючись ст.ст. 9, 14, 73 - 78, 90, 139, 143, 242- 246, 250, 255 КАС України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Дитятківської сільської ради Іванківського району Київської області з питань затвердження плану інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення - дитячих майданчиків, які розміщені в с. Дитятки по вул. Чорнобильській (біля ФАПУ), в с. Зорин по вул. Шляховій (біля клубу) та в с. Фрузинівка, по вул. Гагаріна (біля клубу).
Зобов`язати Дитятківську сільську раду Іванківського району Київської області вчинити дії по розробленню та затвердженню планів технічної інвентаризації та паспортизації дитячих майданчиків, розташованих в с. Дитятки по вул. Чорнобильській (біля ФАПУ), в с. Зорин по вул. Шляховій (біля клубу) та в с. Фрузинівка, по вул. Гагаріна (біля клубу), які знаходяться на балансі сільської ради.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Головенко О.Д.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.04.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 104127521 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Головенко О.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні