ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 квітня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/16170/21
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Шевякова І.С. розглянув у письмовому провадженні справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс Постач" до Головного управління ДПС України у Полтавській області, Державної податкової служби України, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
Позовні вимоги:
- визнати протиправними та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 16.09.2021 №3124205/43541259 та від 24.09.2021 №3156662/43541259;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних накладні від 03.09.2021 №2 та від 03.09.2021 №3 за датами їх фактичного подання.
Під час розгляду справи суд
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Ресурс Постач" (далі також, позивач, ТОВ "Ресурс Постач") звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області (далі також відповідач-1, ГУ ДПС У Полтавській області), Державної податкової служби України (далі також відповідач-2, ДПС України), про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 06.12.2021 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, а також призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
Аргументи учасників справи
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що оскаржувані рішення прийнято відповідачами з порушенням норм чинного законодавства України, оскільки ТОВ "Ресурс Постач" скористалось наданим правом та подало письмові пояснення щодо господарських операцій, які стали передумовою для складення податкових накладних, реєстрації яких зупинені, та копії документів на їх підтвердження, відповідно до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019. Зазначені пояснення та копії документів на підтвердження реальності господарських операцій, були прийняті відповідачем-1. Однак не були взяті контролюючим органом до уваги, натомість, відповідач-1 прийняв спірні рішення щодо відмови в реєстрації податкових накладних. Позивач вказував про відсутність конкретики щодо обґрунтування підстав зупинення реєстрації податкових накладних та переліку копій необхідних відповідачам документів для прийняття рішення, при відмові у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач стверджував, що він є сумлінним платником податків, а господарські операції щодо надання послуг, за якими складено податкові накладні, підтверджується необхідними первинними документами, копії яких надавалися відповідачам.
30.12.2021 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідачів просив у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі, посилаючись на правомірність та обґрунтованість оскаржуваних рішень. За результатами опрацювання копій первинних документів, поданих ТОВ "Ресурс Постач" до податкової накладної №2 від 03.09.2021 на експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, реєстрація якої була зупинена, встановлено, що надані платником копії первинних документів складено з порушенням ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", а саме не заповнені обов`язкові реквізити в Дефектному акті та Плані-завданні за формою №8 (відсутні дати складання). За результатами опрацювання копій первинних документів, поданих ТОВ "Ресурс Постач" до податкової накладної №3 від 03.09.2021 на виконання експлуатаційного утримання автомобільних доріг, реєстрація якої була зупинена, встановлено, що в порушення п. 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 "Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН" платником надано неповний пакет копій первинних документів, визначений п.5 Порядку до податкових накладних, а саме відсутні документи на придбання щебеню фр. 0-40 (К=1,52): договір, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, платіжні доручення, розрахункові документи та банківські виписки з особових рахунків. Таким чином, на думку представника відповідачів, ГУ ДПС у Полтавській області діяло відповідно до приписів податкового законодавства, забезпечуючи виконання покладених на контролюючий орган функцій та повною мірою використовуючи надані законодавством права, а отже винесені рішення Комісії ГУ ДПС у Полтавській області є правомірними.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Обставини справи, встановлені судом
ТОВ "Ресурс Постач" (код ЄДРПОУ 43541259) зареєстроване в якості юридичної особи 02.03.2020 номер запису в ЄДР про включення відомостей про юридичну особу 1 560 102 0000 001079, основним видом діяльності товариства, є "42.11 Будівництво доріг і автострад" /том І, а.с. 13-15/.
01.04.2021 між ТОВ "Ресурс Постач" (Виконавець) та ТОВ "РДС-Полтава" (Замовник) укладено Договір надання послуг №008 (далі - Договір) /том І, а.с. 15-19/.
Відповідно до пункту 1.1., 2.1 умов Договору Виконавець зобов`язується на свій ризик, власними силами і засобами надати послуги з експлуатаційного утримання доріг загального користування місцевого значення Полтавської області та штучних споруд на них, а Замовник зобов`язується прийняти та платити надані послуги відповідно до умов цього Договору.
Термін надання послуг за цим Договором: виконавець зобов`язується надати послуги у термін до 31.12.2021.
Оплата за цим Договором здійснюється Замовником Виконавцю на його поточний рахунок з національній валюті України, за фактом надання послуг, за умови отримання оплати за надані послуги від ДП "Агентство місцевих доріг Полтавської області" на підставі підписаних Сторонами актів виконаних будівельних робіт та довідки про вартість виконаних будівельних робіт (форми КБ- 3 та КБ-2в), за вирахуванням компенсаційних витрат відповідно до умов пункту 3.3. Договору (пункт 3.1. умов Договору).
Згідно пункту 3.3. умов Договору надані Виконавцем послуги оплачуються Замовником за мінусом 1,5 % від їх вартості. Ця сума коштів переходить у власність Замовника як компенсаційні витрати, пов`язані з виконанням умов цього Договору, з моменту її утримання.
Розрахунок проводиться Замовником Виконавцю після підписання Сторонами "Актів приймання виконаних будівельних робіт" (форми №КБ-2в) і "Довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрат" (форми № КБ-3), складених у відповідності з положенням чинних ДСТУ та СОУ, які складаються Виконавцем і подаються для підписання Замовнику в міру надання наданих послуг, але у будь-якому разі 100% оплата здійснюється тільки з дати оформлення та реєстрації відповідних податкових накладних, у відповідності до вимог чинного законодавства. Замовник може здійснювати подекадно проміжні платежі за надані послуги (пункт 3.4. умов Договору).
На підтвердження реальності здійснення господарських операцій на об`єкті - (Експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Полтавської області та штучних споруд на них (Послуг з обслуговування наземних видів транспорту ) в межах Миргородського району (Гадяцький), 1702016 Межа області - Розбишівка - /Лохвиця - Гадяч - Охтирка - КПП "Велика Писарівка"/ від 4+000 до 4+348 протяжністю - 348 метрів та км 4+ 350 до 4+900 протяжністю 550 метрів, Сергіївська сільська громада) позивачем виконано роботи на 412415,12 грн, у тому числі ПДВ 68735,85 грн, на підтвердження чого надано копії наступних документів:
- акт приймання виконаних будівельних робіт за вересень 2021 року /том І, а.с. 20-26/,
- план завдання /том І, а.с. 41-43/,
- дефектний акт /том І, а.с. 31/,
- довідка про вартість виконання будівельних робіт та витрат форми КБ-3 за вересень 2021 року /том І, а.с. 27/ ,
- локальний кошторис /том І, а.с. 32-40/,
- підсумкова відомість ресурсів /том І, а.с. 28-30/,
- розрахунки витрат /том І, а.с. 44-61/;
- рахунок на оплату від 03.09.2021 №291 /том І, а.с. 62/;
- платіжне доручення від 06.09.2021 №1094 /том І, а.с. 63/;
- виписку по рахункам /том І, а.с. 64/.
Також, на підтвердження реальності здійснення господарських операцій на об`єкті - (Експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Полтавської області та штучних споруд на них (Послуг з обслуговування наземних видів транспорту ) в межах Миргородського району (Гадяцький), 1702016 Межа області - Розбишівка - /Лохвиця - Гадяч - Охтирка - КПП "Велика Писарівка"/ від 4+000 до 4+348 протяжністю - 348 метрів та км 4+ 350 до 4+900 протяжністю 550 метрів, Сергіївська сільська громада) позивачем виконано роботи на 1 499 991,70 грн, у тому числі ПДВ 249 998,62 грн, на підтвердження чого надано копії наступних документів:
- акт приймання виконаних будівельних робіт за вересень 2021 року /том ІІ, а.с. 112-118/,
- план завдання /том ІІ, а.с. 138-140/,
- дефектний акт /том ІІ, а.с. 135-137/,
- довідка про вартість виконання будівельних робіт та витрат форми КБ-3 за вересень 2021 року /том ІІ, а.с. 119/ ,
- підсумкова відомість ресурсів /том ІІ, а.с. 120-134/,
- рахунок на оплату від 03.09.2021 №290 /том ІІ, а.с. 144/;
- платіжне доручення від 10.09.2021 №1114 /том ІІ, а.с. 145/
- виписку по рахункам /том ІІ, а.с. 146-147/.
За наслідками здійснення господарських операцій позивачем сформовано податкові накладні від 03.09.2021:
- №2 на загальну суму 343 679,27 грн, у тому числі ПДВ 68 735,85 грн /том І, а.с. 65/,
- №3 на загальну суму 1 249 993,08 грн, у тому числі ПДВ 249 998,62 грн /том ІІ, а.с. 149/, які 06.09.2021 та 13.09.2021подано на реєстрацію в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.
06.09.2021 ТОВ "Ресурс Постач" отримало через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України, версія 2.3.8.3" квитанцію №91960831229255631214 /том І, а.с. 66/ та 13.09.2021 ТОВ "Ресурс Постач" отримало через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України, версія 2.3.8.3" квитанцію №9263977601 /том ІІ, а.с. 150/, у яких, крім іншого, зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена.". Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 52.21.22, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем складено та подано до ГУ ДПС в Полтавській області повідомлення від 14.09.2021 №6 /том І, а.с. 67/ та від 22.09.2021 №8 /том ІІ а.с. 151/ та №2 /том І а.с. 107/ про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних від 03.09.2021 №2 та №3, реєстрацію яких зупинено, до повідомлень додано документи: акти приймання виконаних будівельних робіт за вересень 2021 року, план завдання, дефектні акти, довідки про вартість виконання будівельних робіт та витрат форми КБ-3 за вересень 2021 року, локальні кошториси, підсумкові відомості ресурсів, виписки по рахунку, а також документи на підтвердження використання власної та орендованої техніки, придбання паливно-мастильних матеріалів.
Рішенням Головного управління ДПС у Полтавській області від 16.09.2021 №23124205/43541259 /том ІІ а.с.105/ про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - у реєстрації податкової накладної від 03.09.2021 №2 відмовлено, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства. У рядку Додаткова інформація зазначено: надані платником копії первинних документів складено з порушенням ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", а саме не заповнені обов`язкові реквізити в Дефектному акті та Плані-завданні за формою №8 (відсутні дати складання).
Рішенням Головного управління ДПС у Полтавській області від 24.09.2021 №3156662/43541259 /том ІІ а.с. 158/ про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - у реєстрації податкової накладної від 03.09.2021 №3 відмовлено, у зв`язку з ненаданням платником податків документів: договорів, зокрема, зовнішньо-економічних контрактів з додатками до них, копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків. У рядку Додаткова інформація зазначено: відсутні документи на придбання щебеню фр. 0-40 (К=1,52): договір, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, платіжні доручення, розрахункові документи та банківські виписки з особових рахунків.
Позивач оскаржив рішення від 16.09.2021 №23124205/43541259 та від 24.09.2021 №3156662/43541259 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних в адміністративному порядку.
Рішеннями комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.10.2021 №45547/43541259/2 /том ІІ а.с. 111/ та від 11.10.2021 №46523/43541259/2 /том ІІ а.с. 165/2 залишено скарги без задоволення, а спірні рішення без змін. При цьому, у рядку рішень "Підстави" відповідачем-2 зазначено ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів.
Позивач, вважаючи рішення від 16.09.2021 №23124205/43541259 та від 24.09.2021 №3156662/43541259 протиправними та такими, що підлягають скасуванню, звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із наступного.
Норми права, які підлягають застосуванню
Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI (далі - ПК України).
За змістом підпункту "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 ПК України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Положенням пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно зі пунктом 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінетом Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165).
За змістом пункту 2 Порядку №1165, автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної / розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
У силу пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до пункту 7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Пунктами 10 та 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
З урахуванням положень наведеної норми, суд відзначає, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган має зазначити конкретний критерій ризиковості та деталізувати, у чому саме податкова накладна відповідає такому критерію.
Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 4 яких до цих Критеріїв віднесено складення розрахунку коригування постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, якщо передбачається зміна номенклатури товару/послуги (для товарів за кодами згідно з УКТЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для послуг за кодами відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів), за умови відсутності такого/такої товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування, поданому для реєстрації в Реєстрі, у таблиці даних платника податку як товару/послуги, що на постійній основі постачається (надається).
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначений Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520).
Пунктами 2-6, 9-11 Порядку №520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України, реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних відносин, тому у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Висновки щодо правозастосування
Матеріалами справи встановлено та не заперечується відповідачами, що позивачем до повідомлень про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних №2 та №3, реєстрацію яких зупинено, додано пояснення про виконання робіт, використання власної та орендованої техніки, придбання паливно-мастильних матеріалів, необхідних для виконання робіт та обслуговування техніки.
Наявними у справі доказами у повній мірі підтверджується реальність господарських операцій, наслідки яких відображено у податкових накладних від 03.09.2021 №2 та №3.
Таким чином, відповідач не довів наявності достатніх підстав для зупинення та відмови у реєстрації податкових накладних від 03.09.2021 №2 та №3, у ЄРПН.
Водночас, суд враховує, що квитанція про зупинення реєстрації розрахунку коригування не містила пропозиції щодо надання конкретних документів, що є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію розрахунку коригування, що позбавило позивача можливості надати документи на підтвердження обґрунтованості складення податкових накладних від 03.09.2021 №2 та №3.
Враховуючи викладене у сукупності, суд дійшов висновку, що за відсутності належного мотивування податковим органом рішення про відмову у реєстрації податкових накладних з підстав ненадання певних документів без їх деталізації, такі рішення не узгоджуються з вимогами наведених вище нормативно-правових актів, а тому підлягають визнанню протиправними та скасуванню.
Аналогічна правова позиція Верховного Суду, викладена у постанові від 21 травня 2020 року у справі №560/391/19.
Окрім того, слід зазначити, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. При цьому здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом, зокрема, у постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 27.04.2020 у справі №360/1050/19.
У контексті спірних правовідносин суд зазначає, що платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Головним управлінням ДПС у Полтавській області не встановлено ознак невідповідності податкових накладних від 03.09.2021 №2, №3 вимогам пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України.
За вищевикладених обставин, суд дійшов висновку про наявність у позивача достатніх підстав для складення зазначених податкових накладних з подальшою їх реєстрацією в ЄРПН.
Враховуючи вищевикладене у своїй сукупності, суд дійшов висновку про безпідставність зупинення реєстрації податкових накладних від 03.09.2021 №2, №3, складених ТОВ "Ресурс Постач" в ЄРПН та протиправність рішень контролюючого органу про відмову в реєстрації цих податкових накладних в ЄРПН.
Відповідно до пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України, реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, тому у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Згідно зі пунктами 9-20 Порядку ведення ЄРПН, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженнями ДПС України.
Зважаючи на те, що підставою для відмови в реєстрації зазначених вище податкових накладних контролюючим органом обрано лише її відповідність критеріям ризиковості господарської операції, а обґрунтованість даної підстави не знайшла свого підтвердження у ході розгляду справи, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного права позивача є саме зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні від 03.09.2021 №2, №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Розподіл судових витрат
Згідно зі частиною першою статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Разом із цим, як визначено частиною восьмою цієї статті, у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.
Позивач при зверненні до суду сплатив судовий збір у розмірі 4540,00 грн, що підтверджено платіжними дорученнями.
Оскільки передумовою для виникнення цього спору є прийняття комісією ГУ ДПС у Полтавській області протиправного рішення про відмову у реєстрації розрахунку коригування у ЄРПН, то судовий збір належить стягнути у повному обсязі за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС України у Полтавській області.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс Постач" ( вул. Драгоманова, 16, м. Гадяч, Гадяцький район, Полтавська область, 37300, код ЄДРПОУ 43541259) до Державної податкової служби України (пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393), Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36000, код ЄДРПОУ ВП 44057192) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії -задовольнити.
Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 16.09.2021 №3124205/43541259 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 03.09.2021 №2; рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 24.09.2021 №3156662/43541259 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 03.09.2021 №3 - визнати протиправними та скасувати.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 03.09.2021 №2 та №3, складені та подані на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "Ресурс Постач", датами їх первинного подання.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс Постач" (вул. Драгоманова, 16, м. Гадяч, Гадяцький район, Полтавська область, 37300, код ЄДРПОУ 43541259) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36014, код ЄДРПОУ ВП 44057192) витрати зі сплати судового збору у розмірі 4540,00 грн (чотири тисячі п`ятсот сорок гривень нуль копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя І.С. Шевяков
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.04.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 104130205 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
І.С. Шевяков
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні