Рішення
від 18.04.2022 по справі 903/1066/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10

E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

19 квітня 2022 року Справа № 903/1066/21

за позовом: Волинської обласної ради

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Комунальне підприємство «Санаторій матері і дитини «Пролісок», Волинська область, Луцький район, с.Грем`яче

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Державний реєстратор Луцької районної державної адміністрації Волинської області, м.Луцьк

до відповідача: Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях

про визнання права власності на нерухоме майно

Суддя Шум М. С.

Секрета с/з Харкевич О.

Представники сторін:

від позивача: Хороша С. В., представник

третя особа: КП «Санаторій матері і дитини «Пролісок», Кузьменко О. О., представник

від відповідача: Бойко Ю. А., представник

суть справи: Волинська обласна рада в позовній заяві від 24.12.2021 №2360/48/221 до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях просить суд:

- визнати за територіальними громадами сіл, селищ, міст Волинської області в особі Волинської обласної ради право власності на наступні будівлі, що знаходяться на території Комунального підприємства «Санаторій матері і дитини «Пролісок» за адресою Волинська область, Луцький район, с.Грем`яче, вул. Грушевського, 100: автогаражі (автозаправка), госкорпус, овочесховище, котельня, трансформаторна підстанція;

- зобов`язати державного реєстратора Луцької районної державної адміністрації Волинської області вчинити дії з реєстрації права власності за територіальною громадою сіл, селищ, міст Волинської області в особі Волинської обласної ради у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і виготовити правовстановлюючі документи на зазначені приміщення.

Ухвалою суду від 04.01.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу постановлено розглядати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 25.01.2021, запропоновано позивачу не пізніше ніж у 10-ти денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі подати суду обґрунтовану заяву про залучення до участі у справі Комунального підприємства «Санаторій матері і дитини «Пролісок» в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача та Державного реєстратора Луцької районної державної адміністрації Волинської області в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача; запропоновано відповідачу не пізніше ніж у 15-ти денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі подати суду обґрунтований письмовий відзив на позовну заяву у порядку, передбаченому статтею 178 ГПК України.

Ухвалою суду від 25.01.2022 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Комунальне підприємство «Санаторій матері і дитини «Пролісок» (с. Грем`яче, Луцький район, Волинська область, код ЄДРПОУ 20140252), залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Державного реєстратора Луцької районної державної адміністрації Волинської області (вул. Ковельська, 53, м.Луцьк), розгляд справи в підготовчому судовому засіданні відкладено на 22.02.2022.

01.02.2022 на адресу суду надійшли пояснення третьої особи без самостійних вимог на стороні позивача КП «Санаторій матері і дитини «Пролісок» від 28.01.2022.

15.02.2022 на адресу суду надійшли пояснення третьої особи без самостійних вимог на стороні позивача КП «Санаторій матері і дитини «Пролісок» від 14.02.2022. Третя особа зазначає, що відповідач вважає, що спірне майно є державним. Одночасно, не маючи жодного документа на підтвердження приналежності автогаражів, госпкорпусу, овочесховища, котельні, трансформаторної підстанції КП «Санаторій матері і дитини «Пролісок» до державної власності.

Докази надіслання пояснень та додаткових пояснень сторонам справи надано суду. Суд протокольною ухвалою від 22.02.2022 приймає та долучає пояснення та додаткові пояснення до матеріалів справи.

18.02.2022 на адресу суду надійшло клопотання відповідача Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях від 02.02.2022 №14-21-00539 про продовження процесуального строку для подання відзиву по справі та одночасно відзив на позовну заяву від 02.02.2022 №14-21-00540.

Суд протокольною ухвалою від 22.02.2022 задовольняє клопотання відповідача частково, та поновлює (проте не продовжує) для Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях процесуальний строк для подання відзиву по справі, суд приймає та долучає відзив до матеріалів справи.

Регіональне відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях у відзиві позов просить залишити без задоволення, зазначає, що в документах КП «Санаторій матері і дитини «Пролісок» не надано документ, що підтверджує перехід з державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст вищевказаних об`єктів нерухомого майна.

16.02.2022 на адресу суду надійшла відповідь на відзив від Волинської обласної ради від 14.02.2022 №192/48/2-22. Позивач стверджує, що у справі має місце спір про право, а саме визначення власника майна Федерації профспілок Волинської області. Не визнаючи за Федерацією профспілок Волинської області права власності на нерухоме майно Спільного підприємства «Санаторій матері і дитини «Пролісок» і як похідного власності КП «Санаторій матері і дитини «Пролісок» на спірні приміщення, Регіональне відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях вважає це майно державним, не маючи при цьому жодного документа на підтвердження такої обставини.

Докази надіслання відповіді на відзив іншим учасникам справи надано суду. Суд протокольною ухвалою від 22.02.2022 приймає та долучає відповідь на відзив до матеріалі справи.

22.02.2022 на електронну адресу суду надійшли пояснення Луцької районної державної адміністрації про те, що у головного спеціаліста державного реєстратора Луцької РДА Горбач Н. П. відсутній доступ для здійснення державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень відтак виконання рішення суду у разі його задоволення буде неможливим.

Ухвалою суду від 22.02.2022 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів до 04.04.2022, розгляд справи в підготовчому судовому засіданні відкладено на 15.03.2022.

На підставі ст.ст. 182, 185 195, 234 ГПК України, господарський суд протокольною ухвалою від 15.03.2022 закрив підготовче провадження, розгляд справи по суті призначив на 19.04.2022.

В судовому засіданні представник позивача та третьої особи на сторони позивача позовні вимоги підтримали повністю. Зазначили, що спірне майно є комунальною власністю, у державній власності не перебувало, при цьому, ФДМ України такі обставини не визнає.

Представник відповідача в судовому засіданні в позові просить відмовити, зазначає, що в матеріалах справи відсутній акт приймання-передачі оспорюваного майна з державної в комунальну власність, а відтак форма його власності є державна.

Фактичні обставини справи:

Відповідно до статуту, затвердженого розпорядженням голови Волинської обласної ради від 22.01.2021 №9 КП «Санаторій матері і дитини «Пролісок» є об`єктом спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Волинської області. Майно підприємства є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, області. Власником майна є територіальна громада сіл, селищ, міст, області в особі Волинської обласної ради (а. с. 34-45).

Відповідно до Статуту КП «Санаторій матері і дитини «Пролісок», затвердженого розпорядженням голови Волинської обласної ради від 09.12.2005 №255-р підприємство є правонаступником Спільного підприємства «Санаторій матері і дитини «Пролісок».

Спільне підприємство «Санаторій матері і дитини «Пролісок» було створене на підставі постанови Президії Ради федерації профспілок області від 13.02.1995 №П-51-3 шляхом укладення Установчого договору з управлінням у справах захисту населення від наслідків аварії на ЧАЕС Волинського облвинкому (а. с. 19-21).

Пунктом 2 установчого договору, підписаного 15.03.1995 керівниками сторін Рада федерації профспілок області зобов`язувалася передати в користування спільному підприємству споруди дитячого оздоровчого табору і все належне йому майно в с. Грем`яче Ківерцівського району Волинської області по акту передачі і з участю сторін (а. с. 18).

В результаті капітального ремонту табору були створені додатково автозаправку (гаражі), яку виведено з експлуатації з підстав технічної несправності як об`єкт підвищеної небезпеки відповідно до наказу підприємства від 06.03.2019 №47 (а. с. 65), а також прохідна, а у 1996 році добудовано лікувальний корпус №2 та ізолятор.

Ухвалою Господарського суду Волинської області від 22.02.2010 №6/56/4-92 заяву про затвердження мирової угоди у справі за позовом Волинської обласної ради до Федерації профспілок Волинської області, Головного управління праці, соціальних питань та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Волинської облдержадміністрації про визнання недійсним Установчого договору та Статуту задоволено. Мирову угоду, укладену 27.01.2010 року між Волинською обласною радою (43027, м. Луцьк, Київський майдан, 9), Федерацією профспілок Волинської області (43027, м. Луцьк, пр-т Волі, 6) та Головним управлінням праці, соціальних питань та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Волинської облдержадміністрації (43027, м. Луцьк, Київський майдан 9) затверджено відповідно до якої, зокрема:

- Федерація профспілок Волинської області відмовляється від претензій на свою частку у статутному фонді Спільного підприємства «Санаторій матері і дитини «Пролісок» та визнає за Волинською обласною радою повний обсяг корпоративних прав в Спільному підприємстві «Санаторій матері і дитини «Пролісок».

- Волинська обласна рада на підставі рішень обласної ради про обласний бюджет на 2010 та 2011 роки перераховує Федерації профспілок Волинської області для здійснення статутної діяльності 3 000 000, 00 (Три мільйони) гривень наступними траншами:

- Перший транш: 1 500 000, 00 (Півтора мільйона) гривень до 30 червня 2010 року;

- Другий транш: 1 500 000, 00 (Півтора мільйона) гривень до 30 червня 2011 року.

- Федерація профспілок Волинської області, Головне управління праці, соціальних питань та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Волинської облдержадміністрації та Волинська обласна рада припиняють всі, ініційовані ними, судові процеси щодо Санаторію матері і дитини «Пролісок»

За наслідками судових проваджень складено угоду від 29.12.2009 «Про основні засади врегулювання ситуації щодо санаторію матері і дитини «Пролісок» (а. с. 57).

26.05.2011 головами Волинської обласної ради, Волинської обласної державної адміністрації, Федерації профспілок Волинської області підписано зміни до Угоди «Про основні засади врегулювання ситуації щодо санаторію матері і дитини «Пролісок», укладеної 29.12.2009, які були схвалені на другому пленарному засідання 4 сесії обласної ради шостого скликання, яке відбулося 26.05.2011 (рішення №4/75, а. с. 58-59).

Згідно з Актом приймання-передачі комплексу будівель і споруд від 21.05.2021, що підписаний в тому числі на виконання ухвали Господарського суду Волинської області від 22.02.2010 №6/56/4-92 між Обласною організацією профспілки працівників охорони здоров`я Волинської області та Комунальним підприємством «Санаторій матері та дитини «Пролісок» Обласна організацією профспілки працівників охорони здоров`я Волинської області передає, а Комунальне підприємством «Санаторій матері та дитини «Пролісок» приймає у власність територіальних громад сіл, селищ, міст Волинської області на баланс і у користування майно комплекс будівель і споруд, що знаходиться за адресою: Волинська область, Луцький район, с.Грим`яче, вул. Грушевського, 100, а саме:

1. Відкрита кіноплощадка.

2. Водонапірна башня.

3. Артскважина (артсвердловина).

4. Госпкорпус.

5. Каналізаційно-насосна станція.

6. Клуб-столова (клуб-їдальня).

7. Котельня.

8. Лікувальний корпус №1 (лікувальний корпус).

9. Овочесховище.

10. Очисні споруди.

11. Приймальний пункт (адмінбудинок).

12. Спальний корпус №1.

13. Спальний корпус №2.

14. Спальний корпус №3.

15. Трансформаторна підстанція.

16. Уборна.

17. Танцювальна вогнева площадка.

18. Павільйон.

19. Малі архітектурні форми (автозаправка (гаражі).

20. Резервуари для води.

21. Дороги і площадки.

22. Лінія електропередач.

Сторони не мають одна до одної ніяких претензій (а. с. 64)

КП «Санаторій матері та дитини «Пролісок» звернулося до Регіонального відділення ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській області з листом від 01.09.2020 №135/01-01-01 про надання довідки про те, що

1. Автогаражі (автозаправка).

2. Госпкорпус.

3. Овочесховище.

4. Котельня.

5. Трансформаторна підстанція.

що знаходяться за адресою: вул. Грушевського, 100, с.Грем`яче, Ківерцівський район, Волинська область знаходяться у комунальній власності територіальної громади сіл, селищ, міст Волинської області і не є державною власністю (а. с. 66-67).

У відповідь Регіональне відділення ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській області в листі від 21.09.2020 №11-03-1086 повідомляє, що спірні об`єкти нерухомого майна були побудовані у 1990 році, до звернення КП «Санаторій матері та дитини «Пролісок» не додано первинні документи, які підтверджують приналежність вказаних об`єктів до комунальної власності. РВ ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській області з посиланням на постанови КМУ від 05.11.1991 №311 «Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною власністю)» та ЗУ «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» стверджує, що передача об`єктів з державної в комунальну власність оформляється актом приймання-передачі. Відтак, немає підстави для того, щоб підтвердити факт відсутності перебування спірних об`єктів нерухомого майна у державній власності (а. с. 68).

До матеріалів справи долучено Технічний паспорт на об`єкти нерухомого майна, а саме котельня, овочесховище, трансформаторна підстанція, господарський корпус, автогаражі за адресою вул. Грушевського, 100, с. Грем`яче, Ківерцівський район (а. с. 71-108)

Відтак, між позивачем та відповідачем виник спір щодо права власності на об`єкти нерухомості КП «Санаторій матері та дитини «Пролісок»

1. Автогаражі (автозаправка).

2. Госпкорпус.

3. Овочесховище.

4. Котельня.

5. Трансформаторна підстанція.

що знаходяться за адресою вул. Грушевського, 100, с.Грем`яче, Ківерцівський район, Волинська область.

Позиція сторін та третіх осіб

Позивач Волинська обласна рада просить суд:

- визнати за територіальними громадами сіл, селищ, міст Волинської області в особі Волинської обласної ради право власності на наступні будівлі, що знаходяться на території Комунального підприємства «Санаторій матері і дитини «Пролісок» за адресою Волинська область, Луцький район, с.Грем`яче, вул. Грушевського, 100: автогаражі (автозаправка), госкорпус, овочесховище, котельня, трансформаторна підстанція;

- зобов`язати державного реєстратора Луцької районної державної адміністрації Волинської області вчинити дії з реєстрації права власності за територіальною громадою сіл, селищ, міст Волинської області в особі Волинської обласної ради у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і виготовити правовстановлюючі документи на зазначені приміщення.

В обґрунтування своєї позиції позивач зазнчає, що відповідач стверджуючи про те, що майно профспілок, їх об`єднань колишнього Союзу РСР і УРСР, розташованих на території України, та яке станом на 24 серпня 1991 року перебувало у їх віданні, володінні є державним майном, а порядок відчуження, передача в користування майна визначається Кабінетом Міністрів України за поданням Фонду державного майна не відповідає Конституції та законам України, міжнародно-правовим актам, рішенню Європейського Суду від 9 січня 2019 року та постанові Великої Палати Верховного Суду від 02 липня 2019 року

Регіональне відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях вважає спірне майно державним. Однак одночасно державний орган не має жодного документу, який би підтвердив приналежність автогаражів (автозаправки), госпкорпусу, овочесховища, котельні, трансформаторної підстанції комунального підприємства «Санаторій матері і дитини «Пролісок» до державної власності.

Без підтвердження ФДМ України про «неперебування» спірних приміщень у державній власності неможлива реєстрація права власності на таке майно за територіальними громадами Волинської області.

Одночасно, Волинська обласна рада стверджує, що спірне майно ніколи не перебувало у державній власності, а тому акт прийому-передачі відповідного майна з державної власності у комунальну взагалі не може бути складений та підписаний будь-ким.

На виконання Угоди «Про основні засади врегулювання ситуації щодо санаторію матері і дитини «Пролісок», укладеної 29 грудня 2009 року (зі змінами), Волинська обласна рада набула право власності на спірні приміщення шляхом підписання акту прийому-передачі нерухомого майна від Федерації профспілок Волинської області у 2021 році.

Досліджуючи питання про право профспілкової власності, позивач звертає увагу суду на практику, сформовану Вищим арбітражним судом України. Так, керуючись нормами Конституції та ЦК України, цей суд, розглянувши позовну заяву ФДМУ щодо установчих документів AT «Укрпрофоздоровниця» та його майна (справа № 37 від 20.01.1997), прийняв 17.06.1997 рішення, яким визнав правомірним створення AT «Укрпрофоздоровниця» та набуття права власності на передане йому Федерацією профспілок України майно. Зазначене рішення було залишено в силі постановою судової колегії Вищого арбітражного суду Україні від 17.06.1997. При цьому, ухвалою колегії суддів Верховного Суду України від 22.11.2007 відмовлено в порушенні касаційного провадження за поданням Генеральної прокуратури України з цього приводу.

Важливим аргументом у справах, пов`язаних зі з`ясуванням питання щодо законної належності ФПУ його майна є постанова Великої Палати Верховного Суду від 02.07.2019 (справа № 48/340).

Велика Палата Верховного Суду розглядала її тому, що 18 лютого 2019 року по ній було відкрите провадження у зв`язку з розглядом заяви Всеукраїнського громадського благодійного фонду «Батьківська турбота» щодо постанови Вищого господарського суду України від 24 липня 2014 року стосовно цієї справи. Заступник прокурора м. Києва ще в серпні 2011 року в інтересах держави, в особі ФДМУ, звернувся до Господарського суду м. Києва з позовом до Приватного акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця» (як відповідача), Всеукраїнського громадського благодійного фонду «Батьківська турбота», Благодійної організації «Центр реабілітації дезадаптованих дітей, підлітків та молоді «Ковчег» про визнання права власності держави в особі зазначеного Фонду на відповідне їх нерухоме майно та витребування його у власність держави. Позивач зазначає, що слід звернути увагу на той факт, що спірне майно було відсутнє на обліку в реєстрі державного майна (як і в даному випадку). Господарський суд м. Києва своїм рішенням від 19 вересня 2011 року позов задовольнив повністю, а Київський апеляційний господарський суд у постанові від 1 квітня 2014 року зазначене рішення Господарського суду м. Києва скасував і прийняв нове рішення, яким у позові відмовив повністю. В свою чергу Вищий господарський суд України постановою від 24 липня 2014 року постанову Київського апеляційного суду у цій справі скасував, а рішення Господарського суду м. Києва залишив у силі.

Проаналізувавши матеріали позову, рішення судів і, зокрема, Європейського Суду з прав людини від 2 липня 2019 року по цій справі та керуючись вимогами статей 320, 325 Господарського процесуального кодексу України, 2 липня 2019 року Велика Палата Верховного Суду України постановила: 1) заяву Всеукраїнського громадського благодійного фонду «Батьківська турбота» про перегляд судових рішень у справі № 48/340 задовольнити; 2) рішення Господарського суду м. Києва від 19 вересня 2011 р., постанову Київського апеляційного суду від 1 квітня 2014 р. та постанову Вищого господарського суду від 24 липня 2014 р. у справі № 48/340 скасувати; 3) ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову заступника прокурора.

Відтак, Волинська обласна рада наполягає, що спірне майно не є державним, що відповідачем не визнається.

Відповідач Регіональне відділення ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській області у позові просить відмовити, зазначає, що ЗУ «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» визначені об`єкти передачі з державної у комунальну власність, а також встановлені умови передачі. Передача оформлюється актом приймання-передачі. В документах Комунального підприємства «Санаторій матері і дитини «Пролісок» не надано акт прийому-передачі, що підтверджував би перехід права власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст спірних об`єктів нерухомого майна.

Третя особа на стороні позивача без самостійних вимог на предмет спору Комунальне підприємство «Санаторій матері і дитини «Пролісок» позовні вимоги просить задоволити.

Зазначає, що Спільне підприємство «Санаторій матері і дитини «Пролісок» було створено на підставі постанови президії Ради федерації профспілок області від 13.02.1995 за №П-51-3 шляхом укладення Установчого договору з управлінням у справах захисту населення від наслідків аварії на ЧАЕС Волинського облвиконкому на базі оздоровчого табору профспілок області в с. Грем`яче Ківерцівського району Волинської області.

Пунктом 2 зазначеного Установчого договору, підписаного 15.03.1995 керівниками сторін, Рада федерації профспілок області зобов`язувалась передати в користування спільному підприємству споруди дитячого оздоровчого табору і все належне йому майно (по акту передачі і з участю сторін) по їх балансовій вартості з урахуванням індексації.

Майнові об`єкти на праві власності Федерація незалежних профспілок України отримала від Загальної конфедерації профспілок Союзу РСР за договором в установленому порядку і відповідно до чинного на той час законодавства до прийняття Акту проголошення незалежності України як політико-правового документу, прийнятого позачерговою сесією Верховної Ради УРСР 24 серпня 1991 року, яким проголошено незалежність України та створення самостійної української держави - України. На момент проголошення незалежності України центральний орган управління профспілками знаходився в Києві, а не в Москві. Українські профспілки були самостійними, окремо взятими юридичними особами, об`єднаними в юридичну особу - Укрпрофраду.

У ст. 10 Конституції СРСР 1977 року та ст. 10 Конституції УРСР було закріплено, що економічну основу Союзу РСР та УРСР становлять державна, колгоспно-кооперативна власність і власність профспілкових та інших громадських організацій, які відносились до соціалістичної власності. Хоча профспілкове майно відносилось до соціалістичної власності, воно не було державною власністю. Державна власність існувала як самостійна форма власності.

Статтею 4 Закону СРСР «Про власність в СРСР» від 6 березня 1990 року власність в СРСР, а отже і в Українській РСР виступала у формі власності радянських громадян, колективної і державної власності. Відповідно до ст.10 цього Закону, власність громадських, у тому числі профспілкових організацій, відносилась до колективної власності.

Закон України «Про власність» від 07.02.1991 визнав професійні спілки суб`єктами права колективної власності (стаття 20) та визначив перелік об`єктів, що можуть бути у власності профспілок, а саме: майно культурно-освітнього та оздоровчого призначення, грошові кошти, акції, інші цінні папери, жилі будинки, споруди виробничого і невиробничого призначення, обладнання, устаткування, транспортні засоби та інше майно, необхідне для забезпечення діяльності, передбаченої статутами. Згідно з статтею 28 зазначеного Закону профспілки можуть мати у власності підприємства відповідно до цілей, зазначених в їх статутах, і в порядку, передбаченому законодавством України.

Отже, з системного аналізу норм законодавства та нормативних документів вбачається чіткий висновок про те, що майно Федерації незалежних профспілок України, а отже і її регіонального підрозділу - Федерації Професійних спілок Волинської області не є державним.

Третя особа також звертається до висновків, що викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 02.07.2019 у справа № 48/340.

До додаткових пояснень від 14.02.2022 долучено Висновок Національної академії правових наук України стосовно майна загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу РСР.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Державний реєстратор Луцької районної державної адміністрації Волинської області в поясненнях від 21.02.2022 №507/26/2-22 зазначає, що у головного спеціаліста державного реєстратору відділу містобудування та архітектури, інфраструктури, екології, організації діяльності надання адміністративних послуг Луцької РДА відсутній доступ для здійснення державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень у відповідному Державному реєстрі прав. Виконання рішення суду у випадку його задоволення в частині зобов`язання реєстратора вчинити відповідні дії не буде можливим.

Надаючи правову оцінку фактичним обставинам справи та доводам сторін, господарський суд дійшов висновку про часткове задоволення позову, а саме задоволення позову в частині визнання за територіальними громадами сіл, селищ, міст Волинської області в особі Волинської обласної ради право власності на наступні будівлі, що знаходяться на території Комунального підприємства «Санаторій матері і дитини «Пролісок» за адресою Волинська область, Луцький район, с.Грем`яче, вул. Грушевського, 100: автогаражі (автозаправка), госкорпус, овочесховище, котельня, трансформаторна підстанція та відмови у задоволенні позову в частині зобов`язання державного реєстратора Луцької районної державної адміністрації Волинської області вчинити дії з реєстрації права власності за територіальною громадою сіл, селищ, міст Волинської області в особі Волинської обласної ради у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і виготовити правовстановлюючі документи на зазначені приміщення.

Позиція суду обґрунтована таким:

Відповідно до п. 1 ст. 321 ЦК України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Згідно з приписами ч. 1 ст. 392 ЦК України власник майна може пред`явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.

В даному випадку між сторонами виник спір оскільки відповідачем РВ ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській області не визнає права власності за територіальними громадами сіл, селищ, міст Волинської області в особі Волинської обласної ради право власності на наступні будівлі, що знаходяться на території Комунального підприємства «Санаторій матері і дитини «Пролісок» за адресою Волинська область, Луцький район, с.Грем`яче, вул. Грушевського, 100: автогаражі (автозаправка), госкорпус, овочесховище, котельня, трансформаторна підстанція.

Єдиною підставою не визнання відповідного права відповідач зазначає відсутність документів на підтвердження того, що оспорювані об`єкти не належать до державної форми власності, а саме, як стверджує РВ ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській області, повинен бути акт приймання-передачі майна з державної в комунальну форму власності.

Проте суд не погоджується з такою позицією відповідача.

Спірні об`єкти нерухомого майна, що були побудовані у 1990 році, не належали та не належать до державної форми власності.

Досліджуючи питання форми власності майна, що належало Федерації незалежних профспілок України суд звертається до, зокрема, до таких обставин справи:

Спільне підприємство «Санаторій матері і дитини «Пролісок» було створено на підставі постанови президії Ради федерації профспілок області від 13.02.1995 за №П-51-3 шляхом укладення Установчого договору з управлінням у справах захисту населення від наслідків аварії на ЧАЕС Волинського облвиконкому на базі оздоровчого табору профспілок області в с. Грем`яче Ківерцівського району Волинської області.

Пунктом 2 зазначеного Установчого договору, підписаного 15.03.1995 керівниками сторін, Рада федерації профспілок області зобов`язувалась передати в користування спільному підприємству споруди дитячого оздоровчого табору і все належне йому майно (по акту передачі і з участю сторін) по їх балансовій вартості з урахуванням індексації.

Майнові об`єкти на праві власності Федерація незалежних профспілок України отримала від Загальної конфедерації профспілок Союзу РСР за договором в установленому порядку і відповідно до чинного на той час законодавства до прийняття Акту проголошення незалежності України як політико-правового документу, прийнятого позачерговою сесією Верховної Ради УРСР 24 серпня 1991 року, яким проголошено незалежність України та створення самостійної української держави - України. На момент проголошення незалежності України центральний орган управління профспілками знаходився в Києві, а не в Москві. Українські профспілки були самостійними, окремо взятими юридичними особами, об`єднаними в юридичну особу - Укрпрофраду.

Спираючись на нормативно-правові акти радянського періоду та наукові праці того часу слід зазначити що, профспілки були і залишаються власниками; їхнє право власності було соціалістичною власністю як новим типом власності; майно, що передавалося профспілкам могло повертатися державним органам/організаціям/підприємствам із продовженням користування ним профспілками (правовий режим такого майна не визначався); була відсутня не лише сучасна термінологія, яка вживається щодо відносин власності, а й однозначно законодавчо не визначені правові механізми, якими майно профспілок набувалося, передавалося або поверталося державі.

Намагання держави, яка вважає себе власницею майна профспілок, відстоюючи своє таке право слід передусім довести наявність у неї права на це майно, оскільки йдеться про майно профспілок, на яке держава права не мала і не набула за законодавством, прийнятим нею в 1990-1994 роках.

В даному випадку РВ ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській області будь-яких пояснень, аргументів з посиланням на фактичні обставини справи, інші документи не обстоює і не доводить свого права на спірні об`єкти, натомість зазначає, що таке майно є державним так як немає акту прийому передачі цього майна з державної в комунальну форму власності.

Проте, як зазначено вище, враховуючи зміну підходів до визначення форм власності до та після 1991 року не доводиться стверджувати, що спірні об`єкти автоматично за визначенням належать до державної форми власності; докази та аргументи в підтвердження такого відповідач взагалі не наводить.

Суд дійшов таких висновків також слідуючи висновкам ЄСПЛ, що зроблені у справі «Фонд «Батьківська турбота» проти України» від 09.10.2018, заява №5876/15.

Отож, за наслідками укладення мирової угоди ухвалою Господарського суду Волинської області від 22.02.2010 №6/56/4-92 між Волинською обласною радою, Федерацією профспілок Волинської області та Головним управлінням праці, соціальних питань та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Волинської облдержадміністрації сторони погодили, що Федерація профспілок Волинської області відмовляється від претензій на свою частку у статутному фонді Спільного підприємства «Санаторій матері і дитини «Пролісок» та визнає за Волинською обласною радою повний обсяг корпоративних прав в Спільному підприємстві «Санаторій матері і дитини «Пролісок», а Волинська обласна рада на підставі рішень обласної ради про обласний бюджет на 2010 та 2011 роки перераховує Федерації профспілок Волинської області для здійснення статутної діяльності 3 000 000, 00 (Три мільйони) гривень наступними траншами: перший транш: 1 500 000, 00 (Півтора мільйона) гривень до 30 червня 2010 року; другий транш: 1 500 000, 00 (Півтора мільйона) гривень до 30 червня 2011 року.

21.05.2021 між Обласною організацією профспілки працівників охорони здоров`я Волинської області та Комунальним підприємством «Санаторій матері та дитини «Пролісок» підписаний Акт приймання-передачі комплексу будівель і споруд відповідно до якого Обласна організацією профспілки працівників охорони здоров`я Волинської області передає, а Комунальне підприємством «Санаторій матері та дитини «Пролісок» приймає у власність територіальних громад сіл, селищ, міст Волинської області на баланс і у користування майно комплекс будівель і споруд, що знаходиться за адресою: Волинська область, Луцький район, с.Грим`яче, вул. Грушевського, 100 за переліком в кількості 22 позиції в тому числі і спірні об`єкти нерухомості:

1. Автогаражі (автозаправка).

2. Госпкорпус.

3. Овочесховище.

4. Котельня.

5. Трансформаторна підстанція.

Враховуючи викладене, суд з врахуванням принципу вірогідності доказів вважає доведеною ту обставину, що територіальні громади сіл, селищ, міст Волинської області в особі Волинської обласної ради є власниками на наступні будівлі, що знаходяться на території Комунального підприємства «Санаторій матері і дитини «Пролісок» за адресою Волинська область, Луцький район, с.Грем`яче, вул. Грушевського, 100: автогаражі (автозаправка), госкорпус, овочесховище, котельня, трансформаторна підстанція.

Обґрунтовуючи відмову у позовній вимозі про зобов`язання державного реєстратора Луцької районної державної адміністрації Волинської області вчинити дії з реєстрації права власності за територіальною громадою сіл, селищ, міст Волинської області в особі Волинської обласної ради у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і виготовити правовстановлюючі документи на зазначені приміщення суд зазначає, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно є юридичним фактом, який полягає в офіційному визнанні та підтвердженні державою набутого особою речового права на нерухомість та є елементом в юридичному складі (сукупності юридичних фактів), який призводить до виникнення речових прав. При цьому реєстрація права власності хоча і є необхідною умовою, з якою закон пов`язує виникнення речових прав на нерухоме майно, однак реєстраційні дії є похідними від юридичних фактів, на підставі яких виникають, припиняються чи переходять речові права, тобто державна реєстрація сама по собі не є способом набуття права власності.

Велика Палата Верховного Суду звертала увагу на те, що однією з підстав державної реєстрації права власності на нерухоме майно є рішення суду, яке набрало законної сили, щодо права власності на це майно (пункт 9 частини першої статті 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» відповідно до якого державна реєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва, проводиться на підставі судового рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно). Рішення суду про визнання права власності є таким рішенням і передбачає внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (схожі висновки викладені у постановах ВП ВС від 14.11.2018 №183/1617/16, від 28.11.2018 №504/2864/13-ц, від 29.05.2019 № 367/2022/15-ц, від 19.05.2020 №916/1608/18).

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 129, 232, 237, 238, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задоволити частково.

2. Визнати за територіальними громадами сіл, селищ, міст Волинської області в особі Волинської обласної ради (код ЄДРПОУ 00022444) право власності на наступні будівлі, що знаходяться на території Комунального підприємства «Санаторій матері і дитини «Пролісок» за адресою Волинська область, Луцький район, с.Грем`яче, вул. Грушевського, 100:

- автогаражі (автозаправка) загальною площею 272, 8 кв.м.;

- госпкорпус загальною площею 414, 2 кв.м.;

- овочесховище загальною площею 608, 0 кв.м.;

- котельня загальною площею 635, 8 кв.м.;

- трансформаторна підстанція загальною площею 87, 6 кв.м.

3. В позові в частині зобов`язання державного реєстратора Луцької районної державної адміністрації Волинської області вчинити дії з реєстрації права власності за територіальною громадою сіл, селищ, міст Волинської області в особі Волинської обласної ради у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і виготовити правовстановлюючі документи на будівлі, що знаходяться на території Комунального підприємства «Санаторій матері і дитини «Пролісок» за адресою Волинська область, Луцький район, с.Грем`яче, вул. Грушевського, 100: автогаражі (автозаправка), госкорпус, овочесховище, котельня, трансформаторна підстанція відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги це рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення.

Повний текст рішення

складено 29.04.2022

СуддяМ. С. Шум

Дата ухвалення рішення18.04.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу104135368
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання права власності на нерухоме майно

Судовий реєстр по справі —903/1066/21

Рішення від 18.04.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Шум Микола Сергійович

Ухвала від 14.03.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Шум Микола Сергійович

Ухвала від 20.02.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Шум Микола Сергійович

Ухвала від 21.02.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Шум Микола Сергійович

Ухвала від 25.01.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Шум Микола Сергійович

Ухвала від 04.01.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Шум Микола Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні