РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
29 квітня 2022 року м. Рівне№460/17918/21
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Дорошенко Н.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області доДочірнього підприємства "Районне заготівельно-виробниче об`єднання Рівненської райспоживспілки" про стягнення капіталізованих платежів по страхових виплатах, -
В С Т А Н О В И В:
До Рівненського окружного адміністративного суду звернулось Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Рівненській області з позовом до Дочірнього підприємства «Районне заготівельно-виробниче об`єднання Рівненської райспоживспілки» про стягнення капіталізованих платежів в сумі 476065,50 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Дочірнє підприємство «Районне заготівельно-виробниче об`єднання Рівненської райспоживспілки» з 27.10.2021 знаходиться в стані припинення. На обліку в Рівненському відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Рівненській області перебуває ОСОБА_1 , яка отримала професійне захворювання під час виконання службових обов`язків. ОСОБА_1 встановлено ступінь втрати працездатності у розмірі 50 (п`ятдесят) відсотків з 27.07.2007 довічно. Постановою від 29 березня 2021 року № 56001/419655/1173/42 «Про призначення потерпілому перерахованої щомісячної страхової виплати відповідно до частини другої статті 37 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» потерпілій ОСОБА_2 призначено страхову виплату, що підлягає проведенню з 01 березня 2021 року безстроково. Сума капіталізованих платежів по страхових виплатах потерпілій ОСОБА_2 становить 476065,50 грн. Враховуючи зазначене, Управлінням направлено голові комісії з припинення ДП «Районне ЗВО Рівненської РСС» заяву про визнання кредитором по капіталізованих платежах на суму 476065,50 грн від 18.11.2021 року № 05-15-2325. Від розгляду такої заяви відповідач ухиляється. У зв`язку з цим позивач просить позов задовольнити повністю.
Ухвалою суду від 10.01.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Ухвала суду про відкриття провадження у справі отримана відповідачем 22.01.2022.
У встановлений судом строк відповідач відзиву на позов не подав.
Дослідивши матеріали судової справи, суд встановив такі обставини.
Дочірнє підприємство «Районне заготівельно-виробниче об`єднання Рівненської райспоживспілки» зареєстроване у Рівненському відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Рівненській області як страхувальник.
Судом встановлено, що на обліку у Рівненському відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Рівненській області перебуває ОСОБА_1 , яка під час роботи у відповідача отримала травму станом на 20.02.2007, що підтверджується актом про нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом від 20.02.2007 №1.
Відповідно до виписки з Акту огляду у МСЕК №021561 від 27.03.2007 встановлено ступінь втрати працездатності у розмірі 50 відсотків з 27.03.2007 довічно.
Постановою від 29.03.2021 № 56001/419655/1173/42 «Про призначення потерпілому перерахованої щомісячної страхової виплати відповідно до частини другої статті 37 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» потерпілій ОСОБА_2 призначено страхову виплату, що підлягає проведенню з 01 березня 2021 року безстроково.
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Рівненській області надіслало на адресу відповідача заяву про визнання кредитором по капіталізованих платежах на суму 476065,50 грн від 18.11.2021 року № 05-15-2325.
У зв`язку із закінченням терміну зберігання поштового відправлення, заяву від 18.11.2021 не було вручено та 15.12.2021 повернуто до Управління.
За таких обставин позивач звернувся до суду з цим позовом.
При вирішенні судового спору суд враховує таке.
Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Спірні правовідносини регулюються положеннями Закону України від 23.09.1999 №1105-ХІV "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон № 1105-XIV) та Порядком капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 4 грудня 2019 р. № 986 (далі - Порядок №986).
Згідно зі статтею 3 Закону №1105-ХІV соціальне страхування здійснюється за принципами: 1) законодавчого визначення умов і порядку здійснення соціального страхування; 2) обов`язковості страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом; 3) державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав; 4) обов`язковості фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом; 5) формування та використання страхових коштів на засадах солідарності та субсидування; 6) диференціації розміру виплати допомоги залежно від страхового стажу; 7) диференціювання страхового тарифу з урахуванням умов і стану безпеки праці, виробничого травматизму та професійної захворюваності на кожному підприємстві; 8) економічної заінтересованості суб`єктів страхування в поліпшенні умов і безпеки праці; 9) цільового використання коштів соціального страхування; 10) відповідальності роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.
Відповідно до частин першої, другої статті 4 Закону №1105-ХІV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.
Відповідно до пункту 5 частини першої статті 11 Закону джерелами формування коштів Фонду, крім іншого, є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 3 Порядку № 986 капіталізація платежів проводиться щодо кожної застрахованої особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідних подальших платежів для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Під час капіталізації платежів враховуються заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати на догляд за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів, види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого, а також інші виплати, передбачені законодавством.
Капіталізація платежів перед застрахованими особами або перед особами, визначеними у статті 41 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, розраховується на період, що визначається як різниця між середньою очікуваною тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та віком особи на момент її проведення, та обчислюється щодо кожного платежу (пункт 4 Порядку № 986).
Встановлений Кабінетом Міністрів України порядок надходження до Фонду капіталізованих платежів у випадках ліквідації страхувальників (суб`єктів підприємницької діяльності) означає, що у разі припинення страхувальник, який у процесі своєї діяльності заподіяв шкоду життю чи здоров`ю працівників, зобов`язаний внести до Фонду належну таким працівникам грошову суму з урахуванням заборгованості за попередні роки та потреби у майбутніх виплатах. Визначення механізму надходження таких платежів дає змогу Фонду забезпечити створення резерву коштів для покриття витрат на страхові виплати та надання медико-соціальних послуг потерпілим, які отримали виробничі травми чи професійні захворювання на підприємствах, які ліквідовані без правонаступника.
Відповідно до наявного в матеріалах справи розрахунку платежів, загальна сума капіталізованих платежів складає 476065,50 грн.
Відповідно до пункту 8 Порядку № 986 у кредиторських вимогах Фонду соціального страхування України до страхувальника, щодо якого розпочато ліквідацію, зазначається сума грошових зобов`язань, обчислена з урахуванням кожного платежу, що підлягає капіталізації.
Відповідно до ч. 6 ст. 105 Цивільного кодексу України кожна окрема вимога кредитора, зокрема щодо сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, розглядається, після чого приймається відповідне рішення, яке надсилається кредитору не пізніше тридцяти днів з дня отримання юридичною особою, що припиняється, відповідної вимоги кредитора.
Відповідно до частини першої статті 112 Цивільного кодексу України у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у першу чергу - щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом.
Згідно з ч.3 ст. 112 Цивільного кодексу України у разі відмови ліквідаційної комісії у задоволенні вимог кредитора або ухилення від їх розгляду кредитор має право протягом місяця з дати, коли він дізнався або мав дізнатися про таку відмову звернутися до суду із позовом до ліквідаційної комісії. За рішенням суду вимоги кредитора можуть бути задоволені за рахунок майна, що залишилося після ліквідації юридичної особи.
Частиною другою статті 1205 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним у статті 1200 цього Кодексу мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.
Враховуючи вищенаведене суд вважає, що вимоги позивача про стягнення з відповідача заявленої суми капіталізованих платежів у розмірі 476065,50 грн є обґрунтованими, підтверджені належними та допустимими доказами та підлягають задоволенню повністю.
Відповідно до статті 139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позовні вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Рівненській області до Дочірнього підприємства «Районне заготівельно-виробниче об`єднання Рівненської райспоживспілки» про стягнення капіталізованих платежів задовольнити в повністю.
Стягнути з Дочірнього підприємства «Районне заготівельно-виробниче об`єднання Рівненської райспоживспілки» на рахунок Рівненського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Рівненській області (UA618999980000355469000117002, Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код ЄДРПОУ 41444628) капіталізовані платежі в сумі 476065,50 (чотириста сімдесят шість тисяч шістдесят п`ять) гривень 50 коп. по страхових виплатах потерпілій від нещасного випадку на виробництві ОСОБА_2 .
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 29 квітня 2022 року
Учасники справи:
Позивач - Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області (вул. Кавказька, 2,м. Рівне,33028, ЄДРПОУ/РНОКПП 41313357)
Відповідач - Дочірнє підприємство "Районне заготівельно-виробниче обєднання Рівненської райспоживспілки" (вул. Лісова 3, смт Клевань, Рівненський район, Рівненська область,35312, ЄДРПОУ/РНОКПП 01785641)
Суддя Н.О. Дорошенко
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.04.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 104138550 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Н.О. Дорошенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні