ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/1203/22
28 квітня 2022 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючого судді Баранюка А.З.
за участю:
секретаря судового засідання Пилипенко О.Д.
представника відповідачів: Мурованої І.Я.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Дністрянське" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
Фермерське господарство "Дністрянське" звернулося до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовом до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Тернопільській області, в якому просить:
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Тернопільській області №3456720/39738495 від 02 грудня 2021 року про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 21 жовтня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 1 від 21 жовтня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за наслідками виконання договору поставки сільськогосподарської продукції від 18.10.2021 № 181021-1СС укладеного між ФГ "Дністрянське" та ТзОВ "ОККО - Бізнес Партнер" було складено, виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну №1 від 21 жовтня 2021.
Однак реєстрацію вказаної податкової накладної було зупинено та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. На вимогу контролюючого органу позивач по накладній, реєстрацію якої зупинено, надав повідомлення, в яких містилося пояснення та копії документів щодо проведення господарських операцій.
За результатами розгляду поданих пояснень та документів Головним управлінням ДПС в Тернопільській області прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №3456720/39738495 від 02 грудня 2021 року.
Проте, позивач вважає зазначене рішення протиправним та прийнятим з порушенням норм чинного законодавства, оскільки відсутні підстави для відмови у реєстрації, а відтак, оскаржуване рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, на думку позивача, підлягає скасуванню, що стало причиною звернення до суду.
Ухвалою судді від 22.02.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.
22.03.2022 до суду надійшов відзив на адміністративний позов (спільна позиція Головного управління ДПС у Тернопільській області та ДПС України), в якому зазначено, що таблиці даних платника податку на додану вартість позивачем на момент реєстрації податкових накладних не були подані. Відповідно до вимог чинного законодавства комісією Головного управління ДПС у Тернопільській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 21.10.2021, у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, зокрема первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Ухвалами суду від 22.03.2022, 30.03.2022, 12.04.2022 розгляд справи було відкладено.
Судове засідання 26.04.2022 не проводилося у зв`язку із перебуванням головуючого судді у відпустці.
Представник позивача в судове засідання не прибув, подав до суду клопотання про розгляд справи без його участі.
Представник відповідачів в судовому засіданні проти позовних вимог заперечила, просила відмовити в їх задоволенні.
Відповідно до ч.3 ст.194 КАС України, учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.
Суд, заслухавши в судовому засіданні пояснення представника відповідачів, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши матеріали, що містяться у справі, встановив наступні факти.
Судом встановлено, що Фермерське господарство "Дністрянське", як платник податків перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Тернопільській області.
Між ФГ "Дністрянське" та ТзОВ "ОККО - Бізнес Партнер" 18.10.2021 укладено договір поставки сільськогосподарської продукції від № 181021-1СС (аркуш справи 19-27).
Предметом договору відповідно до п.1.1 є зернові та олійні сільськогосподарські культури (українського походження врожаю 2021 року).
На виконання умов даного договору до 21 жовтня 2021 року було здійснено поставку товару (14,340 тонн насіння соняшнику українського походження врожаю 2021 року) про що складено та направлено на реєстрацію податкову накладну №1 від 21.10.2021 на суму 252856,50 грн, в тому числі ПДВ 31052,55 грн (аркуш справи 16).
Відповідач прийняв зазначену податкову накладну, але її реєстрація була зупинена відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України. Відповідачем було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, яка зазначена в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрації/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН.
На виконання вказаної квитанції позивачем було надіслало контролюючому органу лист-пояснення №10 від 23.11.2021 (аркуші справи 17-18) в якому зазначено, що Фермерське господарство зареєстровано платником податку на додану вартість з 05.09.2018. Податкові декларації з ПДВ направляються до органів ДПС у встановленому порядку в рамках зазначеного терміну передбачених у Податковому кодексі України. Протягом 2018-2021 та до теперішнього часу платник не мав та не має податкового боргу. На підставі договору оренди землі від 24 вересня 2019 року зареєстрованого в ДРРП за №33634692 від 07 жовтня 2019 року господарство обробляє земельну ділянку площею 28,6735 га. На даній земельній ділянці навесні 2021 посіяно соняшник про що відображено у звітності до державної статистики у формі №4-сг "Посівні площі сільськогосподарських культур" під урожай 2021". Для посіву олійної культури придбано насіння соняшнику (код УКТЗЕД 1206001000) у ПАТ "Лебединський насіннєвий завод" згідно договору №Д-ВА-21-01678 поставки від 12 квітня 2021 року та видаткової накладної №15486 від 14 квітня 2021 року також ТТН на перевезення і на основі цього отримано зареєстровану податкову накладну на придбання насіння соняшнику №76 від 12 квітня 2021 року та здійснено оплату платіжним доручення №194 від 12 квітня 2021 року, що підтверджує і виписка з банку за період 01.04-30.04.2021. У вирощуванні сільськогосподарської господарство використовує допоміжні послуги (довідник кодів послуг 01.61.10) юридичних та фізичних осіб. Для обробітку земельної ділянки та посіву соняшнику взято в оренду трактор згідно договору оренди транспортного засобу №1 від 12 квітня 2021 року та №2 від 21 квітня 2021 року та оплачено дані послуги згідно платіжних доручень №223 та №224 від 13 травня 2021 року, що підтверджує виписка з банку за період 01.05-31.05.2021. В жовтні 2021року зібрано урожай соняшнику (код УКТЗЕД 120600) про що відображено у звітності до державної статистики у формі 37-сг місячна "Звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур" станом на 1 листопада 2021 року. Для збору урожаю соняшнику господарство орендувало комбайн згідно договору оренди транспортного засобу з екіпажем б/н від 20 жовтня 2021 та акту здачі-прийняття робіт №1 від 29 жовтня 2021. Оплату за оренду комбайна здійснено у грудні 2021, підтвердженням чого є платіжне доручення №337 від 08.12.2021 та виписка з банку за період 01.12.-08.12.2021. Зібраний урожай з поля реалізовано Товариству з обмеженою відповідальністю "ОККО - Бізнес Партнер" з яким укладено договір поставки сільськогосподарської продукції №181021-1СС від 18 жовтня 2021 року та виписано рахунок №25 від 21 жовтня 2021 року. ТОВ "ОККО - Бізнес Партнер" отримало продукцію від ФГ "Дністрянське" згідно видаткової накладної №25 від 21 жовтня 2021. Транспорт для перевезення даної продукції надали ПП "ПЕРФЕКТ БУД" (код ЄДРПОУ 41262863) та "НТІ Девелопмент Груп" (код ЄДРПОУ 43353810), з якими укладено договори позички транспортних засобів №2 від 21 жовтня 2021 року та підтвердженням про перевезення насіння соняшнику до місця призначення є ТТН від 21 жовтня 2021. ТОВ "ОККО - Бізнес Партнер" згідно видаткової накладної №25 від 21 жовтня 2021 року та акту перерахунку ціни партії товару від 21 жовтня 2021 року оплатило за продукцію згідно умов прописаних в укладеному договорі підтвердження чого є платіжне доручення №0002368092 від 28 жовтня 2021 року, виписки з банку за період 01.10-31.10.2021 та оборотна відомість по рахунку 361. В свою чергу ФГ "Дністрянське" виписало податкову накладну №1 від 21 жовтня 2021 року, яка була прийнята у ЄРПН, але реєстрація зупинена.
До вказаного листа позивачем також надано наступні документи: договір поставки с/г продукції №181021-1СС від 18.10.2021 та додаток до договору; рахунок-фактура №25 від 21.10.2021; видаткова накладна №25 від 21.10.2021; акт перерахунку ціни партії товару від 18.10.2021; платіжне доручення №0002368092 від 28.10.2021; виписка з банку за період 01.10-31.10.2021; оборотна відомість по рахунку 361 станом на 23.11.2021; статут ФГ "Дністрянське"; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права по оренді земельної ділянки на території Товстенської ТГ (колишня Нирківська сільська рада Заліщицького району) Чортківського району 28,6735 га; довідка про оренду земельної ділянки та здійснення с/г діяльності в на території Товстенської ТГ (колишня Нирківська сільська); податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) на 2021; форма №4-сг "Посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2021"; договір поставки №Д-ВА-21-01678 від 12.04.2021 та специфікація до договору; видаткова накладна №15486 від 14.04.2021; товарно-транспортна накладна №ВА-00015486 від 14.04.2021; податкова накладна №76 від 12 квітня 2021 року; платіжне доручення №194 від 12 квітня 2021 року; договір оренди транспортного засобу №1 від 12 квітня 2021 року з актами; договір оренди транспортного засобу №2 від 21 квітня 2021 року з актами; платіжні доручення №223 та №224 від 13 травня 2021 року; виписка з банку за період 01.05.-31.05.2021; форма №37-СГ "Звіт про збирання сільськогосподарських культур" станом на 1 листопада 2021 року; договір позички транспортних засобів №2 від 21 жовтня 2021 року з актами; договір позички транспортних засобів №2 від 21 жовтня 2021 року з актами; товарно-транспортна накладна №Р25 від 21.10.2021.
За результатом розгляду вказаних документів Головним управлінням ДПС у Тернопільській області 02 грудня 2021 року прийнято рішення №3456720/39738495, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 21.10.2021, зробивши висновок про ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків (аркуш справи 98).
Не погодившись із рішенням контролюючого органу, позивач оскаржив його в адміністративному порядку шляхом подання відповідної скарги (аркуші справи 99-101) до якої крім документів, які були долучені до листа-пояснення №10 від 23.11.2021 також було долучено: витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права по оренді земельної ділянки на території Заліщицької ТГ (колишня Івано-Золотівська сільська рада Заліщицького району) Чортківського району - 2,3 га; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права по оренді земельної ділянки на території Заліщицької ТГ (колишня Івано-Золотівська сільська рада Заліщицького району) Чортківського району - 35,3584 га; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права по оренді земельної ділянки на території Заліщицької ТГ (колишня Івано-Золотівська сільська рада Заліщицького району) Чортківського району - 6,4687 га; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права по оренді земельної ділянки на території Заліщицької ТГ (колишня Івано-Золотівська сільська рада Заліщицького району) Чортківського району - 0,09 га; договір оренди транспортного засобу з екіпажем б/н від 20.10.2021 з актами; платіжне доручення №377 від 08.12.2021; виписка з банку за період 01.12-08.12.2021 за результатами розгляду якої її залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладеної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін (аркуш справи 112).
Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з того, що відповідно до частини другої статті 2 КАС у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції. Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.22.2019 №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).
Відповідно до пункту 2 Порядку № 1165 критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик; ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/ розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункту 7 Порядку № 1165).
Згідно пунктів 10 та 11 Порядку № 1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
При цьому, пунктами 12, 14 Порядку №1165 визначено, що платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5). У таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України. Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.
Зі змісту зазначених норм суд вбачає, що подання зазначеної таблиці є правом а не обов`язком платника податку.
Судом встановлено, що позивачем було подано таблицю даних платника податку на додану вартість (аркуш справи 114) разом із листом-поясненням (аркуші справи 116-117), однак, комісія Головного управління ДПС у Тернопільській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийнято рішення №3419657/39738495 від 25.11.2021 про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість з підстав: "інше - Платником не надано копій документів щодо підтвердження проведених операцій по даних кодах УКТЗЕД".
Поряд із цим, суд зауважує, що Порядком № 1165 не передбачено вимоги про надання копій документів до таблиці даних платника податку, а чітко вказано відомості, які зазначаються у таблиці даних платника податку та які були зазначені ФГ "Дністрянське" у повному обсязі.
Відповідно до пунктів 4-7, 9, 11 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 № 520, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 № 1245/34216 (далі - Порядок № 520) у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку (пункт 10 Порядку № 520).
Згідно з Додатку до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (пункт 10) у рішенні про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Комісія зобов`язана, зокрема, підкреслювати документи, які не надано платником податку для реєстрації податкової накладної.
При цьому, головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.
Така позиція узгоджується з висновками, наведеними у постанові Верховного Суду від 02.04.2019 у справі № 822/1878/18, а тому відповідно до статті 242 КАС суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Крім цього в оскаржуваному рішенні відповідачем не було визначено вичерпного переліку документів, надання якого дало б позивачеві можливість реєстрації податкової накладної.
Суд зазначає, що відмова у прийнятті до реєстрації податкової накладної з підстав недостатності документів для прийняття рішення можлива виключно за умови наявності вичерпного переліку таких документів.
Таким чином, невиконання Комісією законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Така позиція узгоджується з висновками, наведеними у постанові Верховного Суду від 23.10.2018 у справі № 822/1817/18, а тому відповідно до статті 242 КАС суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Аналізуючи зазначені норми права, суд дійшов висновку, що рішення Комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
У даному випадку у рішенні №3456720/39738495 від 02 грудня 2021 року підставою для відмови у реєстрації податкової накладної №1 від 21 жовтня 2021 року зазначено "ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків".
Поряд із цим, як встановлено судом, позивачем надавалися документи що стосуються господарської операції за наслідками виконання договору поставки сільськогосподарської продукції від 18.10.2021 № 181021-1СС укладеного між ФГ "Дністрянське" та ТзОВ "ОККО - Бізнес Партнер" (14,340 тонн насіння соняшнику українського походження врожаю 2021 року) як до самих пояснень так і до скарги.
Отже, у контролюючого органу були всі необхідні документи.
Крім того, суд звертає увагу на те, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. У свою чергу, при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарських операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.
При вирішенні даного спору суд приймає до уваги надані позивачем документи, а саме роздруковані скріншоти програми "М.Е.Dос", які підтверджують факт надсилання ФГ "Дністряньське" засобами електронного зв`язку на адресу головного управління ДПС у Тернопільській області документів, ідентичні тим, які долучені до позовної заяви на підтвердження здійснення господарської операції за податковою накладною №1 від 21 жовтня 2021 року.
Таким чином, зважаючи на наявність достатніх документів для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операцій, та на те, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.
Отже, за наведених вище обставин суд дійшов висновку, що рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області №3456720/39738495 від 02 грудня 2021 року про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 21 жовтня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних є протиправним та підлягає до скасування.
Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/ розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.
Відтак, суд приходить до висновку про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 21 жовтня 2021 року подану ФГ "Дністрянське".
Відповідно до ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Згідно із ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на зазначене суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Тернопільській області №3456720/39738495 від 02 грудня 2021 року про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 21 жовтня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 1 від 21 жовтня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Фермерського господарства "Дністрянське" сплачений судовий збір в сумі 1240,00 (одна тисяча двісті сорок) грн 50 коп.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області на користь Фермерського господарства "Дністрянське" сплачений судовий збір в сумі 1240,00 (одна тисяча двісті сорок) грн 50 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено 02 травня 2022 року.
Реквізити учасників справи:
позивач: Фермерське господарство "Дністрянське" (місцезнаходження: вул. С.Бандери, 4, м. Заліщики, Чортківський район, Тернопільська область, 48601, код ЄДРПОУ 39738495);
відповідачі:
- Головне управління ДПС у Тернопільській області (місцезнаходження: вул. Білецька, 1, м. Тернопіль, 46003, код ЄДРПОУ 44143637);
- Державна податкова служба України (місцезнаходження: пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393).
Головуючий суддяБаранюк А.З.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.04.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 104138837 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні