РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
02 травня 2022 р. Справа №120/11619/21-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі судді Яремчука Костянтина Олександровича, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області до Іллінецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Іллінецької міської ради Вінницької області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом звернулося Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області до Іллінецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Іллінецької міської ради Вінницької області.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що за результатами позапланового заходу державного нагляду (контролю) з питань дотримання Іллінецькою загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів №1 Іллінецької міської ради Вінницької області вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки службовою особою Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області 14 березня 2021 року складено припис №29 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, яким встановлено термін виконання виявлених порушень до 05 травня 2021 року.
В подальшому, 01 та 02 липня 2021 року службовою особою Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
За результатами проведеного позапланового заходу складено акт №526 від 02 липня 2021 року, у якому зафіксовані неусунені порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Відтак, станом на момент звернення з адміністративним позовом Іллінецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 Іллінецької міської ради Вінницької області експлуатується з грубими порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють реальну загрозу життю й здоров`ю людей.
На думку позивача, це свідчить про наявність підстав для застосування заходів у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації Іллінецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Іллінецької міської ради Вінницької області, у зв`язку із чим звернувся до суду із позовною заявою.
Ухвалою від 27 вересня 2021 року відкрито провадження в адміністративній справі, задоволено клопотання позивача щодо розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження та вирішено її розгляд здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін. Цією ж ухвалою відповідачеві запропоновано у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання копії ухвали подати відзив на позовну заяву.
Проте, відзив на позовну заяву в строк, визначений ухвалою від 27 вересня 2021 року, не надійшов. Водночас, копія ухвали про відкриття провадження у справі від 27 вересня 2021 року отримана відповідачем 18 жовтня 2021 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
Відповідно до частини 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Дослідивши матеріали адміністративної справи, оцінивши надані сторонами докази, суд встановив наступне.
У період з 15 березня 2021 року по 19 березня 2021 року службовою особою Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) з питань дотримання Іллінецькою загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів №1 Іллінецької міської ради Вінницької області вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
19 березня 2021 року за результатами такого заходу складено припис №29 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, яким суб`єкту господарювання встановлено терміни виконання виявлених порушень до 05 травня 2021 року.
Припис №29 від 19 березня 2021 року вручено директору Іллінецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Іллінецької міської ради Вінницької області ОСОБА_1 , про що свідчить її власноручний підпис у приписі.
В подальшому, протягом 01 та 02 липня 2021 року посадовою особою Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. За результатами перевірки складено акт №526 від 02 липня 2021 року щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, у якому зафіксовані неусунені порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки, серед яких наступні:
1. Дерев`яні конструкції будівлі не оброблено вогнетривким розчином (пункт 2.5 глава 2 розділу 3 Правил пожежної безпеки в Україні, що затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року №1417 (далі - ППБУ).
2. Будівлю школи не обладнано системами протипожежного захисту (системою протипожежної сигналізації, системами керування евакуюванням (в частині оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку евакуювання), системою централізованого пожежного спостерігання (пункт 1.2 глава 1 розділу 5 ППБУ).
3. Не забезпечено територію та приміщення первинними засобами пожежегасіння згідно з нормами належності (пункт 3.6 розділу 5 ППБУ).
4. Не проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників (пункт 3.17 розділу 5 ППБУ).
5. На об`єкті застосовуються матеріали та речовини з невизначеними показниками щодо пожежної небезпеки (пластикова вагонка в коридорах та навчальних класах) (пункт 9 розділу 2 ППБУ).
6. Посадові особи не пройшли навчання і перевірку знань з питань пожежної безпеки (пункт 16 розділу 2 ППБУ).
7. Не забезпечено працівників об`єкта засобами колективного та індивідуального захисту (пункт 2 частини 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України).
Примірник акту №526 від 02 липня 2021 року вручено директору Іллінецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Іллінецької міської ради Вінницької області Мацюк Тетяні Йосипівні, про що свідчить її підпис у акті.
Визначаючись з приводу обґрунтованості позовних вимог, суд зважає на таке.
Статтею 3 Конституції України передбачено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та її гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Принципи, засади та порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) врегульовано Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Разом із тим, відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, повноваження органів державної влади та місцевого самоврядування врегульовано Кодексом цивільного захисту України.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (надалі - Закон) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Статтею 4 Закону передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом (абзац 3 статті 1 Закону).
Відповідно до частини 1 статті 7 Закону для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку (частини 6, 7, 8 статті 7 Закону).
Відтак, системний аналіз наведених норм свідчить про те, що Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності передбачено право органів, уповноважених здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, на здійснення планових або позапланових заходів шляхом проведення перевірок та складення відповідного акту, на підставі якого, в разі виявлення порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Відповідно до пункту 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожеженебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожеженебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Водночас, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України).
Відтак, аналіз приписів Кодексу цивільного захисту України дає підстави для висновку, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання зазначених вимог належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Разом із тим, як свідчать матеріали справи, станом на 02 липня 2021 року Іллінецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Іллінецької міської ради Вінницької області, що знаходиться за адресою: Вінницька область, Іллінецький район, м. Іллінці, вул. Незалежності, буд. 41, експлуатується з порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що зазначені в акті перевірки №526 від 02 липня 2021 року, які створюють реальну загрозу життю й здоров`ю людей.
При цьому, відповідачем не надано доказів усунення виявлених під час проведення перевірки порушень.
Відповідно до статей 9, 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно зі статтею 90 цього Кодексу оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів позивача, оцінивши надані ним докази, суд доходить висновку про наявність підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації Іллінецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Іллінецької міської ради Вінницької області, що розташована за адресою: Вінницька область, Іллінецький район, м. Іллінці, вул. Незалежності, буд. 41, шляхом відключення від джерела електроживлення, опломбування вхідних дверей будівлі Іллінецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Іллінецької міської ради Вінницької області, за винятком проведення робіт з усунення недоліків, зазначених в акті перевірки №526 від 02 липня 2021 року, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зважає на положення частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, якими визначено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Відтак, з огляду на те, що, позивачем не понесено витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, тому з урахуванням приписів частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України підстави для відшкодування судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області задовольнити.
Застосувати до Іллінецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Іллінецької міської ради Вінницької області, що розташована за адресою: Вінницька область, Іллінецький район, м. Іллінці, вул. Незалежності, буд. 41, заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації Іллінецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Іллінецької міської ради Вінницької області шляхом відключення від джерела електроживлення, опломбування вхідних дверей будівлі Іллінецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Іллінецької міської ради Вінницької області, за винятком проведення робіт з усунення недоліків, зазначених в акті перевірки №526 від 02 липня 2021 року.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 КАС України
Відповідно до частини 1 статті 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (місцезнаходження: 21021, м. Вінниця, вул. 600-річчя, 11; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 38635397)
Відповідач: Іллінецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 Іллінецької міської ради (місцезнаходження: 22700, Вінницька обл., м. Іллінці, вул. Незалежності, буд. 41; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 13307208)
Повний текст рішення суду складено 02.05.2022
Суддя Яремчук Костянтин Олександрович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.05.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 104156444 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Яремчук Костянтин Олександрович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Яремчук Костянтин Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні