ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 травня 2022 року м. Житомир справа № 240/7941/21
категорія 110000000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі: судді Чернової Г.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Першого заступника керівника прокуратури Автономної Республіки Крим та міста Севастополя в інтересах держави в особі Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ульяновськи вапняки" про припинення права користування надрами,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду звернувся Перший заступник керівника прокуратури Автономної Республіки Крим та міста Севастополя в інтересах держави в особі Державної служби геології та надр України із позовом у якому просить припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №3084 від 11.08.2003 виданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Ульяновськи вапняки".
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач посилається на те, що у ході досудового розслідування у кримінальному провадженні № 4201901000000060 від 19.09.2019 за фактами порушення встановлених правил охорони надр за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 240 КК України, встановлено факт порушення вимог природоохоронного законодавства в частині дотримання порядку користування надрами на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя. Державне науково-виробниче підприємство "Державний інформаційний геологічний фонд України" листом від 07.04.2015 №02/302-097 повідомив, що інформація від надрокористувачів АР Крим щодо руху запасів не надходило.
Також, згідно відповіді ДНВП «Геоінформ України» від 20.04.2021 № 03/303-1393 встановлено, що протягом 2014 - 2021 років ніякої інформації від ТОВ «Ульяновськи вапняки» до Державної служби геології та надр України та ДНВП «Геоінформ України» не надходило. Тобто, надрокористувач порушив умови Угоди, які зобов`язаний виконувати у встановленому порядку.
На підставі виявленого порушенням Державною службою геології та надр України винесено наказ від 19.05.2015 № 123 щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, яким встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра з боку Відповідача - 30 календарних днів з моменту опублікування оголошення в офіційному виданні «Урядовий кур`єр». По спливу часу, жодної відповіді від Товариства з обмеженою відповідальністю "Ульяновськи вапняки" не надходило. Держгеонадрами України на адресу відповідача 09.03.2021 направлено лист щодо надання згоди/незгоди на припинення користування надрами, відповідь не отримано. Враховуючи те, що в зазначені строки відповідач не усунув встановлені порушення законодавства в сфері надрокористування, а також наявність підстав для анулювання дозволу, згідно статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку № 615 позивач звернувся до суду з даним позовом. У зв`язку з чим просить позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду відкрито провадження по справі за правилами загального позовного провадження.
Відповідно до вимог ч. 6 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Відповідач правом надання відзиву на позовну заяву не скористався, про розгляд справи повідомлений належним чином.
Оскільки відповідачем у встановлений ухвалою суду строк не був наданий відзив на позовну заяву, суд дійшов висновку про розгляд справи за наявними матеріалами
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
ТОВ "Ульяновськи вапняки надано спеціалізований дозвіл на користування надрами №3084 від 11.08.2003, з метою видобування вапняків придатних в якості флюсової сировини та для виробництва щебеню. Термін дії дозволу вказано 16 (шістнадцять) років.
Відповідно до вимог пункту 7.1 угоди №3084 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 15.10.2013 "Надрокористувач зобов`язаний щороку подавати до Держгеонадр інформацію щодо стану виконання Програми робіт за формою згідно з законодавством та надавати відповідні пояснення з питань, що входять до компетенції Держгеонадр".
Відповідно до листа від 07.04.2015 №02/302-0972 Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" вбачається, що інформація від надрокористувачів АР Крим щодо руху запасів не надходила.
19 травня 2015 року Державнаю службою геології та надр України видано наказ №123 про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами.
09.03.2021 Державною службою геології та надр України на адресу відповідача направлено лист щодо надання згоди/незгоди на припинення користування надрами. Відповідь не надходила.
Згідно листа ДНВП «Геоінформ України» від 20.04.2021 № 03/303-1393 встановлено, що протягом 2014 - 2021 років ніякої інформації від ТОВ «Ульяновськи вапняки» до Державної служби геології та надр України та ДНВП «Геоінформ України» не надходило.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.
Регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян належить до завдань Кодексу України про надра.
Відповідно до ст. 13 цього Кодексу, користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Згідно зі ст. 16 Кодексу України про надра, спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року за № 1174.
Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Відповідно до ч. 1 ст. 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов`язані виконувати вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Пунктом 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра встановлено, що право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.
Отже, порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними.
Судом встановлено, що однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 11 серпня 2003 року № 3084 є обов`язкове подання звітності та використання надр з метою, для якої їх було надано.
Відповідач цього обов`язку не виконав.
Відповідачем не надано ані позивачу, ані суду, яким засвідчено форс-мажорні обставини стосовно зобов`язань підприємства.
Згідно з ч. 2 ст. 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.
Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому п. 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користування надрами.
З огляду на те, що Відповідач не надав згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.
Згідно з підпунктом 1 пункту 22 Порядку № 615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.
Відповідно до п. 23 Порядку № 615, право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження (п. 25 Порядку № 615).
Судом встановлено, ТОВ «Ульяновськи вапняки» не виконало перед Державним науково-виробничим підприємством «Геоінформ України» обов`язку звітувати про стан запасів корисних копалин, про необхідність подання яких зазначено в Угоді про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу.
Позивачем вжито всі необхідні заходи щодо встановлення достатніх строків для усунення відповідачем порушень вимог користування надрами, а також у зв`язку з відсутністю будь-яких відомостей від нього, в офіційному виданні Урядовий кур`єр та на сайті Державної служби з геології та надр України оприлюднена відповідне оголошення.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 3 листопада 2021 року у справі № 812/1743/17.
Відповідно до п. 5 ч. 1 цієї статті КАС України, адміністративним судам підсудні справи у публічно правових спорах за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно правового спору надано такому суб`єкту законом.
Приписами частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України наведені критерії законності рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, якими є, зокрема, прийняття (вчинення) таких рішень, (дій, бездіяльності) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).
Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
На підставі вищевикладеного, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог до ТОВ «Ульяновськи вапняки» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 3084.
Відповідно до п. 5 ч. 1 цієї статті КАС України, адміністративним судам підсудні справи у публічно правових спорах за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно правового спору надано такому суб`єкту законом.
На підставі наведеного вище, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись Конституцією України та Кодексом адміністративного судочинства України, суд -
вирішив:
Адміністративний позов Першого заступника керівника прокуратури Автономної Республіки Крим та міста Севастополя в інтересах держави (вул. Ділова, 24,Київ 150,03150, код ЄДРПОУ 02911088) в особі Державної служби геології та надр України (вул. Антона Цедіка, 16, м.Київ, 03057, код ЄДРПОУ 37536031) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ульяновськи вапняки" (вул. Шевченка, 25, кв. (офіс) 2,Житомир,10014, код ЄДРПОУ 32012326) про припинення права користування надрами - задовольнити.
Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №3084 від 11 серпня 2003 року виданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Ульяновськи вапняки".
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Г.В. Чернова
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.05.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 104158096 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Чернова Ганна Валеріївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Чернова Ганна Валеріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні