ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа№380/3443/22
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 травня 2022 року
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Крутько О.В., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом Малого приватного підприємства «Ірена» (позивач)
до Головного управління ДПС у Львівській області (відповідач 1),
Державної податкової служби України (відповідач 2)
про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання до вчинення дій, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом в якому заявлено наступні позовні вимоги:
визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області № 3444266/13807069 від 30.11.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 01.11.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 1 від 01.11.2021 у Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію;
визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області № 3444273/13807069 від 30.11.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 01.11.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 2 від 01.11.2021 року у Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію;
визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області № 3444267/13807069 від 30.11.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 01.11.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 3 від 01.11.2021 у Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію;
визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №3444272/13807069 від 30.11.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної № 8 від 02.11.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 8 від 02.11.2021 у Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що ним за результатами господарських взаємовідносин було складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: № 1 від 01.11.2021; № 2 від 01.11.2021; № 3 від 01.11.2021 року; № 8 від 02.11.2021, проте згідно отриманих квитанцій до податкових накладних, реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, вказано, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податків, запропоновано подати пояснення та копії документів для підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач, з метою підтвердження інформації зазначеної у податкових накладних, подано до ГУ ДПС у Львівській області повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. За наслідками розгляду письмових пояснень та документів, наданих позивачем, прийнято оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних. Відповідно до інформації зазначеної в оскаржуваних рішеннях, підставою для відмови у реєстрації кожної податкової накладної послугувало: «ненадання платником податків копій документів: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків». Позивач не погодився з вищезазначеними рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних, подав скарги в адміністративному порядку. Скарги позивача залишено без задоволення, а рішення про відмову у реєстрації податкових накладних без змін.
Позивач вказує, що рішення про відмову у реєстрації податкових накладних є незаконним та необґрунтованим, оскільки платником податків надано необхідні документи, які підтверджують здійснення господарської операції за податковими накладними у реєстрації яких відмовлено; відповідачем не визначено документів, яких не надано і які повинні доводити реальність господарської операції; відсутні підстави для зупинення реєстрації податкових накладних.
Крім того зазначає, що 07.12.2021 комісією регіонального рівня прийнято рішення № 27521 про невідповідність платника податку позивача критеріям ризиковості платника податку.
Відповідач 1 заперечив проти задоволення позовних вимог, подав відзив на позовну заяву, у якому вказав, що позовні вимоги є безпідставними, оскільки платником податків, не надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковими накладними, у реєстрації яких було відмовлено. Зазначив, що реєстрацію досліджуваних ПН було зупинено у зв`язку з тим, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податків, запропоновано подати пояснення та копії документів для підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Відповідач стверджує, що комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (регіонального рівня) діяла на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії). Відповідач 1 вказує, що оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних є правомірними та просить відмовити у задоволенні позову.
Відповідачем - Державною податковою службою України на день розгляду справи відзиву на позовну заяву не було подано.
Ухвалою від 14.02.2022 відкрито спрощене позовне провадження у адміністративній справі, ухвалено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін та проведення судового засідання, за наявними матеріалами.
Відповідач подав клопотання про перехід в загальне позовне провадження, яке суд відхилив у зв`язку з необґрунтованістю клопотання.
Суд замінив відповідача 1 з ГУ ДПС у Львівській області (код ЄДРПОУ 43143039) на ГУ ДПС у Львівській області (код ЄДРПОУ ВП 43968090)
Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, які мають значення для справи, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.
Мале приватне підприємство «ІРЕНА» зареєстроване в Єдиному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, код ЄДРПОУ 13807069 за адресою: 79017, м. Львів, вул. Водогінна,2
29.01.2019 між МПП «ІРЕНА» та ТзОВ «БЕТОНБУД» укладено договір № ДГ-7 поставки нафтопродуктів. Предметом договору визначено, що позивач (постачальник) зобов`язується у погодженій Сторонами кількості та в строки передати у власність Покупця нафтопродукти (дизельне паливо, пічне паливо, паливо судове, бензин марки А-76, А-80, А-92, А-95 та інше, далі Товар), а покупець прийняти товар та сплатити за нього відповідно до умов цього договору. Відповідно до п.5.1 договору встановлено, що покупець здійснює 100% передоплату за товар шляхом перерахування коштів на поточний рахунок Постачальника, якщо інше не передбачене додатковою угодою до Договору. Дизельне паливо, яке реалізоване ТОВ «БЕТОНБУД» придбане позивачем у постачальника ТОВ «ЛСК-ОЙЛ» (код ЄДРПОУ 43219076) на підставі договору поставки нафтопродуктів № 83 від 23.10.2020 згідно видаткової накладної № В00003465 від 29.10.2021, ТТН № В00003465 від 29.10.2021. На виконання вищевказаного договору позивачем (Постачальником) сформовано податкову накладну № 1 від 01.11.2021.
20.04.2017 між МПП «ІРЕНА» та ТзОВ «КПК-АгроІнвест» укладено договір № ДГ-21 поставки нафтопродуктів. Предметом договору визначено, що позивач (постачальник) зобов`язується у погодженій Сторонами кількості та в строки передати у власність Покупця нафтопродукти (дизельне паливо, пічне паливо, паливо судове, бензин марки А-76, А-80, А-92, А-95 та інше, далі Товар), а покупець прийняти товар та сплатити за нього відповідно до умов цього договору. Відповідно до п.5.1 договору встановлено, що покупець здійснює 100% передоплату за товар шляхом перерахування коштів на поточний рахунок Постачальника, якщо інше не передбачене додатковою угодою до Договору. Дизельне паливо, яке реалізоване ТзОВ «КПК-АгроІнвест» придбане позивачем у постачальника ТОВ «ЛСК-ОЙЛ» (код ЄДРПОУ 43219076) на підставі договору поставки нафтопродуктів № 83 від 23.10.2020 згідно видаткової накладної № В00003465 від 29.10.2021, ТТН № В00003465 від 29.10.2021. На виконання вищевказаного договору позивачем (Постачальником) сформовано податкову накладну № 2 від 01.11.2021.
20.04.2017 між МПП «ІРЕНА» та ТзОВ «КПК-АгроІнвест» укладено договір № ДГ-21 поставки нафтопродуктів. Предметом договору визначено, що позивач (постачальник) зобов`язується у погодженій Сторонами кількості та в строки передати у власність Покупця нафтопродукти (дизельне паливо, пічне паливо, паливо судове, бензин марки А-76, А-80, А-92, А-95 та інше, далі Товар), а покупець прийняти товар та сплатити за нього відповідно до умов цього договору. Відповідно до п.5.1 договору встановлено, що покупець здійснює 100% передоплату за товар шляхом перерахування коштів на поточний рахунок Постачальника, якщо інше не передбачене додатковою угодою до Договору. Дизельне паливо, яке реалізоване ТзОВ «КПК-АгроІнвест» придбане позивачем у постачальника ТОВ «Паливна компанія «ПІТ-ЛЕЙН» (код ЄДРПОУ 39930793) на підставі договору поставки нафтопродуктів № 2019/02/2001-о від 20.02.2019 згідно видаткової накладної № 4149 від 01.11.2021, ТТН № 5009524056 від 01.11.2021. На виконання вищевказаного договору позивачем (Постачальником) сформовано податкову накладну № 8 від 02.11.2021.
11.12.2017 між МПП «ІРЕНА» та Фермерським господарством «БІЛАК» укладено договір № ДГ-79 поставки нафтопродуктів. Предметом договору визначено, що позивач (постачальник) зобов`язується у погодженій Сторонами кількості та в строки передати у власність Покупця нафтопродукти (дизельне паливо, пічне паливо, паливо судове, бензин марки А-76, А-80, А-92, А-95 та інше, далі Товар), а покупець прийняти товар та сплатити за нього відповідно до умов цього договору. Відповідно до п.5.1 договору встановлено, що покупець здійснює 100% передоплату за товар шляхом перерахування коштів на поточний рахунок Постачальника, якщо інше не передбачене додатковою угодою до Договору. Дизельне паливо, яке реалізоване ФГ «БІЛАК» придбане позивачем у постачальника ТОВ «ЛСК-ОЙЛ» (код ЄДРПОУ 43219076) на підставі договору поставки нафтопродуктів № 83 від 23.10.2020 згідно видаткової накладної № В00003465 від 29.10.2021, ТТН № В00003465 від 29.10.2021. На виконання вищевказаного договору позивачем (Постачальником) сформовано податкову накладну № 3 від 01.11.2021.
Позивачем направлено на реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: № 1 від 01.11.2021; № 2 від 01.11.2021; № 3 від 01.11.2021 року; № 8 від 02.11.2021.
Згідно квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригувань кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрацію податкових накладних зупинено відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, вказано, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податків, запропоновано подати пояснення та копії документів для підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач, з метою підтвердження інформації зазначеної у податкових накладних, подано до ГУ ДПС у Львівській області повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. За наслідками розгляду письмових пояснень та документів, наданих позивачем, прийнято оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних № 3444266/13807069 від 30.11.2021, № 3444273/13807069 від 30.11.2021, №3444272/13807069 від 30.11.2021 № 3444267/13807069 від 30.11.2021. Відповідно до інформації зазначеної в оскаржуваних рішеннях, підставою для відмови у реєстрації кожної податкової накладної послугувало: «ненадання платником податків копій документів: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків».
Позивач не погодився з вищезазначеними рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних, подав скарги в адміністративному порядку.
Скарги позивача залишено без задоволення, а рішення про відмову у реєстрації податкових накладних без змін.
Не погодившись з рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, у тому числі податку на прибуток та податку на додану вартість, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовані Податковим кодексом України (далі - ПК України).
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
У відповідності до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
За приписами пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, яка набула чинності з 01.02.2020, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів (далі - Порядок №1165).
Відповідно до пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно пункту 7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1)номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2)критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3)пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Так, відповідно до отриманої позивачем квитанції, реєстрація спірних накладних зупинена у зв`язку із її відповідністю пункту 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, наведених у додатку 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1165, п.8 передбачає - у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
У Квитанціях контролюючий орган не вказав, які документи необхідні контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію досліджуваних податкових накладних.
Відповідно до пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі - Порядок №520), перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно пункту 11 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Аналіз наведених правових норм дає підстав для висновку, що рішення Комісії Державної податкової служби України повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
07.12.2021 комісією регіонального рівня прийнято рішення № 27521 про невідповідність платника податку позивача критеріям ризиковості платника податку.
Частинами 1 та 2 статті 6 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод(далі - Конвенція) та Протоколи до неї є частиною національного законодавства України відповідно до статті 9 Конституції України, як чинний міжнародний договір, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Ратифікація Конвенції відбулася на підставі Закону України від 17 липня 1997 року №475/97-ВР та вона набула чинності для України 11 вересня 1997 року.
Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Аналізуючи оскаржуване рішення, суд вказує, що принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, відповідно до ч.2 статті 2 КАС України, має на увазі, що рішення повинно бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), №37801/97, п.36, від 01 липня 2003 року, яке, відповідно до ч. 1статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
У рішенні від 10 лютого 2010 року у справі «Серявін та інші проти України» Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Приймаючи рішення або вчиняючи дію, суб`єкт владних повноважень не може ставати на сторону будь-якої з осіб та не може виявляти себе заінтересованою стороною у справі, виходячи з будь-якого нелегітимного інтересу, тобто інтересу, який не випливає із завдань цього суб`єкта, визначених законом.
Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.
Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.
Проте, як встановлено в ході судового розгляду справи відповідачем зазначених вище принципів при прийнятті рішення дотримано не було.
Суд зазначає, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
Відповідачами ґрунтовних недоліків щодо поданих позивачем документів не встановлено та не вказано у відповідному рішенні, а відмова у реєстрації спірних податкових накладних є немотивованою.
При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.
Оцінюючи вищевикладені обставини, суд приходить до висновку, що оскаржувані рішення є протиправними та підлягають скасуванню.
При цьому, відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку №1246).
Відтак, оскільки оскаржувані рішення підлягають скасуванню, відповідно пунктів 19-20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 29.12.2010 №1246, суд приходить до висновку про наявність підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 1 від 01.11.2021, № 2 від 01.11.2021, № 3 від 01.11.2021 року, № 8 від 02.11.2021 датою подання їх на реєстрацію.
Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Всупереч наведеним вимогам відповідачами, як суб`єктами владних повноважень, не доведено правомірності винесення оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації досліджуваних податкових накладних.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до вимог ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Приписами частини 1 статті 132 КАС України передбачено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Сплачений позивачем судовий збір у розмірі, визначеному Законом України «Про судовий збір» підлягає стягненню на його користь з відповідачів за рахунок бюджетних асигнувань.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-247, 250, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов задоволити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області № 3444266/13807069 від 30.11.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 01.11.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 1 від 01.11.2021 у Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області № 3444273/13807069 від 30.11.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 01.11.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 2 від 01.11.2021 року у Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області № 3444267/13807069 від 30.11.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 01.11.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 3 від 01.11.2021 у Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №3444272/13807069 від 30.11.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної № 8 від 02.11.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 8 від 02.11.2021 у Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію.
Стягнути з Головного управління ДПС у Львівській області (79003, м. Львів, вул. Стрийська, 35, код ЄДРПОУ: 43968090) за рахунок бюджетних асигнувань 4962,00 грн. судового збору на користь Малого приватного підприємства «Ірена» (код ЄДРПОУ: 13807069, адреса: 79013, м. Львів, вул. Водогінна, 2).
Стягнути з Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ: 43005393) за рахунок бюджетних асигнувань 4962,00 грн. судового збору на користь Малого приватного підприємства «Ірена» (код ЄДРПОУ: 13807069, адреса: 79013, м. Львів, вул. Водогінна, 2).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду, з врахуванням гарантій встановлених пунктом 3 Розділу VІ «Прикінцевих положень» Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Крутько О.В.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.05.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 104158872 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Крутько Олена Василівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Крутько Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні