ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 травня 2022 року Чернігів Справа № 620/4076/21
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Соломко І.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд Віваро" до Управління Держпраці у Чернігівській області про визнання протиправними дій та скасування постанови,
У С Т А Н О В И В:
У провадження Чернігівського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Гранд Віваро (далі також ТОВ Гранд Віваро, позивач) до Управління Держпраці у Чернігівській області (далі Управління, відповідач) про визнання протиправними дії заступника начальника управління Держпраці у Чернігівській області Хоменко Ірини Іванівни щодо винесення постанови № 25-01-062/0041/27 від 12.03.2021 про накладення штрафу в розмірі 300000,00 грн та скасування постанови.
В обґрунтування вимог зазначено, що ТОВ Гранд Віваро не здійснювало правопорушення, передбачене ч. 3 ст. 265 КЗпП України, тому оскаржувана постанова є протиправною, отже, підлягає скасуванню.
Представник відповідача у відзиві просить суд відмовити у задоволенні позову, оскільки посадові особи Управління Держпраці як при складенні акту про неможливість проведення заходу державного контролю, так і при винесенні оскаржуваної постанови діяли у відповідності до норм чинного законодавства.
21.04.2021 ухвалою суду відкрито провадження у справі, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
21.04.2021 ухвалою суду провадження у справі зупинено до набрання законної сили судовим рішенням у справі № 620/967/21.
05.01.2022 ухвалою суду провадження у справі поновлено.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Позивач зареєстрований в якості юридичної особи 23.07.2016, про що внесено відповідний запис та з 25.07.2016 взятий на облік в якості платника податків, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.16).
ТОВ «Гранд Віваро» згідно КВЕД 47.11 (основний) займається роздрібною торгівлею в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами.
Держпраці у Чернігівській області у позивача проведено перевірку, за результатами якої складено Акт від 22.01.2021 № 25-01-062/0041 та зафіксовані порушення ч. 3 ст. 24 КЗпП України (а.с.43-44).
На підставі вказаного Акту, 12.03.2021 Управлінням Держпраці прийнято Постанову № 25-01-062/0041/27 про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення у розмірі 300000,00 грн (а.с. 6).
Вважаючи вказану Постанову протиправною, позивач звернулась до суду з адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Спірні правовідносини врегульованіКонституцією України,Кодексом законів про працю України(далі -КЗпП України),Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V (далі - Закон № 877-V), Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженимпостановою КМУ від 17.07.2013 р. № 509, (далі - Порядок 509).
Так, відповідно до ч. 2ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Згідно зіст. 43 Конституції Україникожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.
Використання примусової праці забороняється. Особа має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом. Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.
Право на працю в Україні реалізується переважно шляхом укладання трудового договору між працівником та роботодавцем.
У ч. 1ст. 21 КЗпП Українивизначено, що трудовий договір - це угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.
Згідно з ч. 1ст. 23 КЗпП Українитрудовий договір може бути: 1) безстроковим, що укладається на невизначений строк; 2) на визначений строк, встановлений за погодженням сторін; 3) таким, що укладається на час виконання певної роботи.
Частиною 3статті 24 КЗпП Українипередбачено, що працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Уст. 1 Закону № 877-Vвизначено, що державний нагляд (контроль) це - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбаченихзаконом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до ч. 4ст. 2 Законузаходи контролю здійснюються органами державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цимЗакономпорядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами.
Частиною 1ст. 265 КЗпП Українипередбачено, що посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, винні у порушенні законодавства про працю, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством.
Відповідно до абз. 2 ч. 2ст. 265 КЗпП Україниюридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків - у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленоїзакономна момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення.
Пунктом 2 Порядку № 509 визначено, що штрафи накладаються Головою Держпраці, його заступниками, начальниками управлінь і відділів Держпраці та їх заступниками (з питань, що належать до їх компетенції), начальниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками.
Штрафи можуть бути накладені на підставі, зокрема, акта про виявлення під час перевірки суб`єкта господарювання або роботодавця ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятість населення, складеного посадовою особою Держпраці чи її територіального органу.
Факт порушення позивачем вимог ч. 3 ст. 24 КЗпП України зафіксовано відповідачем в Акті перевірки від 22.01.2021 № 25-01-062/0041, правомірність висновків якого погоджено та встановлено рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 09.07.2021 у справі №620/967/21, яке набрало законної сили 13.12.2021.
Оскаржувана постанова винесена на підставі Акту від 22.01.2021 № 25-01-062/0041.
Відповідно до ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Вказане судове рішення у справі №620/967/21, відповідно дост. 78 КАС України, має преюдиціальне значення для вирішення цього спору.
У своїх висновках, викладених в рішеннях від 28.11.1999 по справі «Brumarescu v. Romania» («Брумареску проти Румунії») та від 24.07.2003 по справі «Ryabykh v. Russia» («Рябих проти Росії»), Європейський суд з прав людини зазначив, що одним з основоположних аспектів принципу верховенства права є юридична визначеність, яка передбачає, що в разі остаточного вирішення спору судами їхнє рішення, яке набрало законної сили, не може ставитися під сумнів.
Відповідно дост. 6 КАС Українист. 17 Закон України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини»висновки Європейського суду з прав людини є джерелом права.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про відсутність достатніх та необхідних правових для задоволення позову повністю.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Гранд Віваро" вул.Попудренка, буд.20, кв.7,м.Чернігів,14017, код ЄДРПОУ 40683130.
Відповідач: Управління Держпраці у Чернігівській області вул.П`ятницька, буд.39, каб.802,м.Чернігів,14000 код ЄДРПОУ 39779238.
Повний текст рішення виготовлено 02 травня 2022 року.
Суддя І.І. Соломко
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.05.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 104160018 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Соломко І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні