ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,
e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"28" квітня 2022 р. м. РівнеСправа № 918/14/22
Господарський суд Рівненської області у складі головуючої судді Бережнюк В.В., розглянувши матеріали справи
за позовом Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОУКРСІТІТОРГ"
про стягнення 106 000,00 грн шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням
Секретар судового засідання Лиманський А.Ю.
Представники:
від позивача не з`явився
від відповідача не з`явився
ОПИС СПОРУ:
Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області звернулося до господарського суду Рівненської області із позовною заявою до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОУКРСІТІТОРГ" про стягнення 106 000,00 грн шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням. Позовні вимоги мотивовані тим, що в оренді у ТОВ "ЄВРОУКРСІТІТОРГ" перебуває земельна ділянка з кадастровим номером 5622680600:08:002:0529 площею 1,3284 га. Відповідач здійснив роботи з планування території на земельній ділянці шляхом зняття та розгортання родючого шару грунту, що призвело до використання землі не за цільовим призначенням, зняття і перенесення грунтового покриву земельної ділянки, чим порушено вимоги ст.ст. 96, 168 Земельного кодексу України.
Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача.
Позовні вимоги мотивовані тим, що у приватній власності в ОСОБА_1 перебуває земельна ділянка з кадастровим номером 5622680600:08:002:0529, площею 1,3284 га для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Здолбунівської міської територіальної громади Рівненського району. Вказана земельна ділянка на підставі Договору оренди від 14.09.2020 №1 передана в оренду ТОВ "ЄВРОУКРСІТІТОРГ". Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області на підставі наказу від 27.05.2021 № 437-ДК проведено планову перевірку з питань дотримання вимог земельного законодавства на вказаній земельній ділянці. Перевіркою встановлено, що землекористувачем ТОВ "ЄВРОУКРСІТІТОРГ" на даній земельній ділянці здійснено планування території шляхом зняття та розгортання родючого шару ґрунту, що призвело до використання земельної ділянки сільськогосподарського призначення не за цільовим призначенням та зняття і перенесення ґрунтового покриву земельної ділянки, чим порушено вимоги ст.ст. 96 та 168 Земельного кодексу України.
Постановою державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель від 09 червня 2021 року №437-ДК/0248По/08/01/-21 за вищевказане правопорушення директора ТОВ "ЄВРОУКРСІТІТОРГ" Рижкова В.В. було притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 53 КУпАП у вигляді штрафу в розмірі 510 грн., та вручено припис про забезпечення використання знятого родючого шару ґрунту в межах земельної ділянки з кадастровим номером 5622680600:08:002:0529 та вжиття заходів щодо використання вказаної земельної ділянки відповідно до цільового призначення.
Відповідно до п. 7 Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 № 963, позивач розрахував шкоду заподіяну державі внаслідок використання відповідачем земельної ділянки не за цільовим призначенням на суму 16796,80 грн. Відповідне повідомлення про сплату нарахованого розміру шкоди вручено особисто керівнику Рижкову В.В.
Крім того, перевіркою встановлено, що відповідач порушив вимоги ст. 168 ЗК України щодо зняття та перенесення грунтового покриву земельних ділянок з порушенням умов зняття, збереження і використання родючого шару грунту, визначених у документації із землеустрою, або за відсутності такої документації відповідальність за яке встановлено ст. 53-3 КУпАП.
Постановою державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель від 09 червня 2021 року №437-ДК/0247По/08/01/-21 за вищевказане правопорушення директора ТОВ "ЄВРОУКРСІТІТОРГ" Рижкова В.В. було притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 53-3 КУпАП у вигляді штрафу в розмірі 850 грн., та вручено припис про забезпечення використання знятого родючого шару ґрунту в межах земельної ділянки з кадастровим номером 5622680600:08:002:0529 та вжиття заходів щодо використання вказаної земельної ділянки відповідно до цільового призначення.
Відповідно до вищевказаної Методики позивачем підготовлено повідомлення про сплату шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу у розмірі 96793,90 грн. від 15.06.2021. Відповідне повідомлення про сплату нарахованого розміру шкоди вручено особисто керівнику Рижкову В.В.
Отже, відповідачем було завдано шкоду на загальну суму 113 590,70 грн (16796,80 грн.+96793,90 грн). Станом на 29.09.2021 в добровільному порядку відшкодовано 7 590,70 грн. Як вказує позивач, шкода на суму 106 000,00 грн. не сплачена.
Відповідач відзиву у строки і порядку, визначені ухвалою суду від 05.01.2022 року, не надав, вимог не заперечив, а відтак розгляд справи здійснюється за наявними матеріалами.
Процесуальні дії у справі.
Ухвалою від 05.01.2022 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Справу призначено до слухання в підготовчому засіданні на 25 січня 2022 р. на 10:00 год.
Ухвалою від 25.01.2022 відкладено підготовче засідання на 10 лютого 2022 р. на 10:30 год.
У зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді Бережнюк В.В. з 03.02.2022 по 11.02.2022 (по причині виявленої коронавірусної хвороби SARS-CoV-2) станом на 10 лютого 2022 року судове засідання не відбулося.
Ухвалою від 15.03.2022 підготовче засідання призначено на 05 квітня 2022 р. на 11:50 год.
Ухвалою від 05.04.2022 закрито підготовче провадження. Призначено справу до судового розгляду по суті на 28 квітня 2022 р. на 10:30 год.
Представники позивача та відповідача у судове засідання 28.04.2022 не з`явилися. Судом вживалися належні заходи щодо повідомлення учасників про дату, час та місце розгляду справи. Явка учасників до суду не визнавалася обов`язковою.
Крім того, до суду повернулися конверти з ухвалами про відкриття провадження у справі, та відкладення розгляду справи, що направлялися відповідачу (на адресу: 10005, м.Житомир, вул. І. Гонти,68). Згідно витягу з ЄДР юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців адреса засновників товариства:
- Товариство з обмеженою відповідальністю "Акомтрейд": 03191, м.Київ, вул.Луценка Дмитра, буд.9А.
- Рижиков Віктор Володимирович: АДРЕСА_1 .
Судом надсилалися відповідні ухвали за наведеними адресами засновників товариства відповідача. Проте, конверти з ухвалами повернулися до суду з відмітками органу поштового зв`язку "Адресат відсутній" та "Повертається за закінченням терміну зберігання".
Відтак, із незалежних від суду причин відповідач не з`явився на поштове відділення для отримання ухвали.
Відповідно до ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Згідно з ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Згідно з ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Оскільки відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву, справа розглядається за наявними матеріалами у відповідності до приписів ч. 9 ст. 165 та ч. 2 ст. 178 ГПК України.
Згідно з ч. 1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час та місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті.
За таких обставин, враховуючи, що неявка представників сторін не перешкоджає всебічному, повному та об`єктивному розгляду всіх обставин справи, відтак, керуючись статтею 202 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній матеріалами.
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини.
Згідно відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (арк.с.10) вбачається, що у приватній власності в Кундеус Оксани Вікторівни перебуває земельна ділянка з кадастровим номером 5622680600:08:002:0529, площею 1,3284 га для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Здолбунівської міської територіальної громади Рівненського району.
Вказана земельна ділянка на підставі Договору оренди від 14.09.2020 №1 передана в оренду ТОВ "ЄВРОУКРСІТІТОРГ".
Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області на підставі наказу від 27.05.2021 № 437-ДК проведено планову перевірку з питань дотримання вимог земельного законодавства на вказаній земельній ділянці з кадастровим номером 5622680600:08:002:0529, площею 1,3284 га.
Відповідно до актів обстеження земельної ділянки від 09.06.2021 № 437-ДК/108/АО/10/01/-21 та перевірки дотримання вимог земельного законодавства №437-ДК/412/АП/09/01/-21, встановлено, що земельна ділянка площею 1,3284 га з кадастровим номером 5622680600:08:002:0529, розташована на території Здолбунівської міської територіальної громади Рівненського району. Форма власності - приватна, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства, вид угідь - пасовище. (арк.с. 11-12).
Результати обстеження земельної ділянки: землекористувачем ТОВ "ЄВРОУКРСІТІТОРГ" на даній земельній ділянці здійснено планування території шляхом зняття та розгортання родючого шару грунту. Проведення робіт з планування території на земельній ділянці сільськогосподарського призначення призвело до використання земельної ділянки не за цільовим призначенням та зняття і перенесення грунтового покриву земельної ділянки, що порушує вимоги ст.ст. 96 та 168 Земельного кодексу України.
Постановою державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель від 09 червня 2021 року №437-ДК/0248По/08/01/-21 за вищевказане правопорушення директора ТОВ "ЄВРОУКРСІТІТОРГ" Рижкова В.В. було притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 53 КУпАП у вигляді штрафу в розмірі 510 грн., та вручено припис про забезпечення використання знятого родючого шару ґрунту в межах земельної ділянки з кадастровим номером 5622680600:08:002:0529 та вжиття заходів щодо використання вказаної земельної ділянки відповідно до цільового призначення. (арк.с. 13-14).
На підставі складених у ході здійснення перевірки дотримання вимог земельного законодавства матеріалів, відповідно до п. 7 Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 № 963, позивач розрахував шкоду заподіяну державі внаслідок використання відповідачем земельної ділянки не за цільовим призначенням на суму 16 796,80 грн. Повідомлення про сплату нарахованого розміру шкоди вручено особисто керівнику Рижкову В.В. (арк.с. 15).
Крім того, відповідно до актів обстеження земельної ділянки від 09.06.2021 № 437-ДК/108/АО/10/01/-21 та перевірки дотримання вимог земельного законодавства №437-ДК/412/АП/09/01/-21, встановлено, що відповідач порушив вимоги ст. 168 ЗК України щодо зняття та перенесення грунтового покриву земельних ділянок з порушенням умов зняття, збереження і використання родючого шару грунту, визначених у документації із землеустрою, або за відсутності такої документації відповідальність за яке встановлено ст. 53-3 КУпАП.
Постановою державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель від 09 червня 2021 року №437-ДК/0247По/08/01/-21 за вищевказане правопорушення директора ТОВ "ЄВРОУКРСІТІТОРГ" Рижкова В.В. було притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 53-3 КУпАП у вигляді штрафу в розмірі 850 грн., та вручено припис про забезпечення використання знятого родючого шару ґрунту в межах земельної ділянки з кадастровим номером 5622680600:08:002:0529 та вжиття заходів щодо використання вказаної земельної ділянки відповідно до цільового призначення. (арк.с. 20-21).
Відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 № 963 позивачем підготовлено повідомлення про сплату шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу у розмірі 96793,90 грн. від 15.06.2021. Відповідне повідомлення про сплату нарахованого розміру шкоди вручено особисто керівнику Рижкову В.В. (арк.с. 22).
Отже, загальний розмір шкоди, яку нарахував позивач відповідачу складає 113 590,70 грн (16796,80 грн. + 96793,90 грн).
Відповідач в добровільному порядку відшкодував 7 590,70 грн. Вказане підтверджується наявними у матеріалах справи копіями квитанцій: від 05.07.2021 №0.0.2184827939.2 на суму 796,80 грн., від 26.07.2021 №0.0.2210598494.1 на суму 3000,00 грн., від 05.07.2021 №0.0.2184826983.2 на суму 1793,90 грн., від 08.09.2021 №0.0.2258107002.1 на суму 2000,00 грн. (арк.с. 17, 24-26).
Решта суми нарахованої шкоди 106 000,00 грн. у добровільному порядку не сплачена. Відповідно виявлені порушення не усунуті.
Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області звернулося до ТОВ "ЄВРОУКРСІТІТОРГ" із претензією №08 від 22.10.2021 про стягнення шкоди у несплаченій сумі 106 000,00 грн. (арк.с. 6-8). Відповідь на претензію у матеріалах справи відсутня.
Норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування, оцінка аргументів сторін.
Відповідно до положень статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною першою статті 1 Земельного кодексу України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Згідно з частинами першою та другою статті 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї) (частина третя статті 2 Земельного кодексу України).
Відповідно до частини першої статті 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на відповідні категорії, до яких відносять землі сільськогосподарського призначення.
Абзацом першим частини п`ятої статті 20 Земельного кодексу України передбачено, що види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33-37 Земельного Кодексу України (абзац другий частини п`ятої статті 20 Земельного кодексу України).
Відповідно до пункту "г" частини першої статті 21 Земельного кодексу України порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для притягнення до відповідальності відповідно до закону громадян та юридичних осіб, винних у порушенні порядку встановлення та зміни цільового призначення земель.
Відповідно до статті 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
Приписами статті 188 Земельного кодексу України визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Закон України від 19 червня 2003 року № 962-IV "Про охорону земель",далі - Закон № 962-IV, визначає правові, економічні та соціальні основи охорони земель з метою забезпечення їх раціонального використання, відтворення та підвищення родючості ґрунтів, інших корисних властивостей землі, збереження екологічних функцій ґрунтового покриву та охорони довкілля.
Статтею 2 Закону № 962-IV передбачено, що об`єктом особливої охорони держави є всі землі в межах території України.
Частиною першою статті 19 Закону № 962-IV закріплено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Державний контроль за додержанням вимог законодавства про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів (частина друга статті 19 Закону № 962-IV).
Згідно з частиною третьою статті 19 Закону № 962-IV порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Статтею 35 Закону № 962-IV регламентовано, що власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України, проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів, абезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку тощо.
Відповідно до частин першої, другої статті 36 Закону № 962-IV охорона земель сільськогосподарського призначення забезпечується на основі реалізації комплексу заходів щодо збереження продуктивності сільськогосподарських угідь, підвищення їх екологічної стійкості та родючості ґрунтів, а також обмеження їх вилучення (викупу) для несільськогосподарських потреб. Зміна цільового призначення земель сільськогосподарського призначення допускається лише за умови обґрунтування доцільності такої зміни в порядку, визначеному законом.
Власники та землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок зобов`язані здійснювати заходи щодо охорони родючості ґрунтів, передбачені цим Законом та іншими нормативно-правовими актами України. Використання земельних ділянок способами, що призводять до погіршення їх якості, забороняється (частини перша, друга статті 37 Закону № 962-IV).
Відповідно до приписів частини третьої статті 37 Закону № 962-IV на землях сільськогосподарського призначення може бути обмежена діяльність щодо: вирощування певних сільськогосподарських культур, застосування окремих технологій їх вирощування або проведення окремих агротехнічних операцій; розорювання сіножатей, пасовищ; використання деградованих, малопродуктивних, а також техногенно забруднених земельних ділянок; необґрунтовано інтенсивного використання земель.
Згідно з Переліком угідь згідно з Класифікацією видів земельних угідь (КВЗУ), який є Додатком 4 до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051:
Рілля - сільськогосподарські угіддя, які систематично обробляються і використовуються під посіви сільськогосподарських культур, включаючи посіви багаторічних трав, а також чисті пари (ГОСТ 26640-85) та парники, оранжереї і теплиці. До ділянок ріллі не належать сіножаті і пасовища, що розорані з метою їх докорінного поліпшення і використовуються постійно під трав`яними кормовими культурами для сінокосіння та випасання худоби, а також міжряддя садів, які використовуються під посіви;
Сіножаті - сільськогосподарські угіддя, які систематично використовуються для сінокосіння (ГОСТ 26640-85), до яких потрібно включати рівномірно вкриті деревинною та чагарниковою рослинністю площею до 20 відсотків ділянки;
Пасовища - сільськогосподарські угіддя, які систематично використовуються для випасання худоби (ГОСТ 26640-85); рівномірно вкриті деревинною та чагарниковою рослинністю площею до 20 відсотків ділянки.
Відповідно до частини другої статті 10 Закону України від 9 квітня 1999 року № 591-XIV "Про рослинний світ" заготівля сіна та випасання худоби є спеціальним використанням природних рослинних ресурсів, яке може здійснюватись за умов додержання вимог законодавства.
Отже, діюче законодавство чітко дає зрозуміти, що вказані види сільськогосподарських угідь можуть використовуватися виключно для випасання худоби.
Не зважаючи на вищезазначені положення діючого законодавства України, землекористувачем ТОВ "ЄВРОУКРСІТІТОРГ" на даній земельній ділянці здійснено планування території шляхом зняття та розгортання родючого шару ґрунту, що призвело до використання земельної ділянки сільськогосподарського призначення (пасовище) не за цільовим призначенням та зняття і перенесення ґрунтового покриву земельної ділянки, чим порушено вимоги ст.ст. 96 та 168 Земельного кодексу України (що зафіксовано у актах обстеження земельної ділянки та перевірки дотримання вимог земельного законодавства). Вказані діяння суперечать статусу цих сільськогосподарських угідь і є порушенням вимог природоохоронного законодавства та законодавства щодо використання та охорони земель.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2016 року № 482 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадастру.
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи (абзац перший пункту 7 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15).
Відповідно до підпункту 25-1 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, Держгекадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності.
Згідно п. 1 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 23.12.2021 №603, Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області є територіальним органом Державної служби України: з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.
Як встановлено підпунктом 29 п. 4 вищевказаного Положення, Головне управління, відповідно до покладених на нього завдань, організовує та здійснює державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності.
Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля визначає Закон України від 19 червня 2003 року № 963-IV "Про державний контроль за використанням та охороною земель" (далі - Закон № 963-IV).
Статтею 4 Закону № 963-IV визначено, що об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
Згідно з статтею 5 Закону № 963-IV державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Згідно з положеннями статті 6 Закону № 963-IV до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.
Статтею 9 Закону № 963-IV передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом: проведення перевірок; розгляду звернень юридичних і фізичних осіб; участі у прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об`єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель; розгляду документації із землеустрою, пов`язаної з використанням та охороною земель; проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення.
Згідно з частиною першою статті 10 Закону № 963-IV державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:
безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;
давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;
складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;
у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;
викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України;
передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;
проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;
звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.
Отже, до повноважень державного інспектора віднесено, зокрема, надання обов`язкових для виконання вказівок (приписів) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом.
На підставі складених у ході здійснення перевірки дотримання вимог земельного законодавства матеріалів, відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 № 963, позивачем було здійснено розрахунок розміру шкоди, заподіяної відповідачем внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу у загальному розмірі 113 590,70 грн. Із них 7 590,70 грн. сплачені добровільно.
Згідно із ст. 22 ЦК України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками, зокрема, є втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки). Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розміні.
Статтею 1166 ЦК України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Аналогічним чином питання відшкодування збитків врегульовано Господарським кодексом України.
Так, відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 217 Господарського кодексу України господарськими санкціями визнаються заходи впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки. У сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції.
Статтею 224 ГК України передбачено, що учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
Частиною 3 ст. 56 Закону України Закону 962-IV "Про охорону земель" передбачено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.
У статті 74 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили згідно вимог ч. 2 статті 86 ГПК України. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Відтак, позивачем доведено перед судом порушення норм законодавства щодо використання земель та використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, зняття та перенесення грунтового покриву з порушеннями умов, зі сторони відповідача та правомірність нарахування та стягнення заподіяної державі внаслідок цього шкоди.
Висновки суду.
За результатами з`ясування обставин, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були дослідженні судом під час розгляду справи, і з наданням оцінки всім аргументам учасників справи у їх сукупності та взаємозв`язку, як це передбачено вимогами ст.ст. 75-79, 86 ГПК України, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог про стягнення з відповідача 106 000,00 грн. шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням та зняття та перенесення грунтового покриву з порушеннями умов.
Розподіл судових витрат.
Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Разом з першою заявою по суті спору кожна сторона подає до суду попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які вона понесла і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи (ч. 1 ст. 124 ГПК України).
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Зважаючи, що позов задоволено, тому на відповідача покладається до відшкодування позивачу 2 270,00 грн. сплаченого судового збору.
Керуючись ст. ст. 129, 237-240 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОУКРСІТІТОРГ" (10005, м.Житомир, вул. І. Гонти, 68, ідентифікаційний код юридичної особи 40470479) на користь Державного бюджету України шкоду в розмірі 106 000 (сто шість тисяч гривень) 00 коп., заподіяну внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу із земельної ділянки з кадастровим номером 5622680600:08:002:0529, площею 1,3284 га на рахунок: UA838999980314070611000017517 (ГУК у Рівн.обл/Здолб.міс.тг, код ЄДРПОУ 38012494, код класифікації доходів - 24062200).
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОУКРСІТІТОРГ" (10005, м.Житомир, вул. І. Гонти, 68, ідентифікаційний код юридичної особи 40470479) на користь Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області (33013, м. Рівне, вул. Симона Петлюри, 37, код ЄДРПОУ 39768252, р/р UA278201720343120006000090301, Держказначейська служба України, м. Київ, ГУДКСУ у Рівненській області, МФО 820172) витрати по сплаті судового збору в сумі 2 270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн. 00 коп.
4. Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення господарського суду Рівненської області може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Північно-західного апеляційного господарського суду в порядку встановленому ст.ст. 254, 256 - 259 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складено та підписано 02 травня 2022 року.
Суддя Бережнюк В.В.
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 27.04.2022 |
Оприлюднено | 25.06.2022 |
Номер документу | 104164671 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про відшкодування шкоди, збитків |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Бережнюк В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні